Kurzzeitkennzeichen..hoe werkt het?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Sterling M5

Kurzzeitkennzeichen..hoe werkt het?

Bericht door Sterling M5 » 20 okt 2010, 18:31

Hallo allemaal,

Overmorgen ga ik mijn auto ophalen in Duitsland. Het is wat kort dag maar ik heb even wat forum hulp nodig.

Er schijnen een aantal opties te zijn qua export kenteken. Het zogenaamde Kurzzeitkennzeichen, het zogenaamde Zoll-kennzeichen en een Oostenrijks exportkenteken ( 21 dagen geldig )

Ik dacht altijd dat je dit in Duitsland moest regelen. Maar je schijnt ook in Nederland deze platen te kunnen krijgen en met
de platen onder je arm je auto uit Duitsland op te kunnen halen.

Heeft 1 van jullie ervaring met 1 van de bovenstaande opties? Mijn voorkeur zou uitgaan naar het Zoll kenteken. Hier bijvoorbeeld nog 6 maanden op rondrijden om zo de rest BPM nog wat te verminderen. Het Zoll kenteken kan tot maximaal
een jaar.

Ik zou graag even van jullie expertise gebruik maken.
Afbeelding

Mikkie

Re: Kurzzeitkennzeichen..hoe werkt het?

Bericht door Mikkie » 20 okt 2010, 19:27

Hier heb ik eerder topics over gezien. Hoe dan ook bestaat er niet echt duidelijkheid over het hoe en wat. Er zitten nogal wat gaten in de wetgeving en dat kan je een leuke discussie opleveren aan de grens en dan ben je overgeleverd aan de grillen van de agent die je treft.

Ik heb m'n auto zelf met Kurzkennzeichen uit Duitsland gehaald, BPM vrijstelling geregeld bij de douane voor twee weken en ermee gereden tot het kenteken (en daarmee ook de verzekering) na vijf dagen verlopen was... toen heb ik 'm van de weg af gehaald. In de tussentijd diverse politievoertuigen tegengekomen maar geen problemen gehad. Mocht je staande gehouden worden is het in eerste instantie een waarschuwing en de plicht om BPM-aangifte te gaan doen, maar dat was je toch al van plan...

Hier staat meer:
http://www.bmwportal.nl/e46-algemeen-f3 ... 13436.html

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 20 okt 2010, 19:56

en hier nog meer leesvoer
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Sterling M5

Bericht door Sterling M5 » 22 okt 2010, 11:55

Het voordeel wat we hebben is dat de meeste agenten totaal geen kaas hebben gegeten van Duitse export kentekens. Dat is meer de expertise van het KLPD en de Douane.

Het kenteken is inmiddels aangevraagd. Dit kon gewoon bij mij in de buurt. Dit kon gewoon met de kopieen van de voertuig
documenten, kopie TUV en een legitimatie bewijs. Lekker vaag ! Het Zoll kenteken is 6 maanden geldig. Ik ga er ook gewoon
mee rondrijden. Naar mijn weten mag het ook gewoon met het Zoll kenteken ( rode band op de kentekenplaat ) Wellicht kan
ik later vanmiddag de platen en het kentekenbewijs nog ophalen. Dan met de platen onder de arm de M5 gaan ophalen.
Afbeelding

Siemi

Bericht door Siemi » 22 okt 2010, 13:52

Dat is apart, voor een exportkenteken (met het rode vlakje) moet je met de auto en de originele papieren bij het strassenverkersamt langs gaan. Ze moeten namelijk op de auto het chassisnummer controleren.

Even voor de duidelijkheid:
kurzzeitkennzeichen (geel vlakje) mag niet in Nederland, het risico is een boete van 400 euro plus de auto laten staan
Exportkenteken (rood vlakje) mag op de dag van aanschaf gebruikt worden om naar huis te rijden. Als je met deze wordt aangehouden wordt je geinformeerd dat je iets doet wat niet mag en moet je binnen 2 weken BPM aangifte doen of de auto uitvoeren. Wordt je daarna nogmaals aanhouden, of de belastingdienst kan aantonen dat je meer dan 2 weken met de auto in Nederland op buitenlands kenteken rijdt (lastig aantonen :X ), dan krijg je 100% boete.
Oostenrijks zoll kenteken komt nog weinig voor, maar hiervoor geld hetzelfde als het duitse exportkenteken.

Dus bedenk goed wat voor risico je neemt en wat het eventuele voordeel is wat je zou kunnen krijgen.
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.

Siemi

Bericht door Siemi » 22 okt 2010, 13:57

BPM als hij van juni 2001 is: 2613 euro, bpm als hij 3 maand ouder is: 2457 euro.....

Sterling M5

Bericht door Sterling M5 » 22 okt 2010, 19:56

Weinig verschil in BPM. Maar nog even geen wegenbelasting en verzekering. 6 maanden Zoll kenteken is goedkoper als dat ik auto gelijk invoer.

De platen zijn inmiddels binnen. Gewoon in NL geregeld. In Rijssen om precies te zijn. De auto hebben ze niet gezien en geregeld met kopien van alle documenten. Nogal fraude gevoellig lijkt me....maar dit terzijde.

Wat info van hun website :

Neemt u voor de aanvraag de volgende bescheiden mee:
- Het laatste Europese kentekenbewijs (deel I en II)
- Een Europese APK/TüV-bewijs
- Kopie geldig legitimatiebewijs
- Volledig ingevuld aanvraagformulier “Zoll-Kennzeichen”

De auto gaat toch niet dagelijks de straat op. Verder hijst mijn vrouw zich dagelijk in een blauw uniform. Zo bang om gepakt te worden ben ik dus niet.
Afbeelding

Siemi

Bericht door Siemi » 23 okt 2010, 22:28

Ik heb ze even opgezocht, zij waren ook in Blik op de weg. Daarbij werd ook de man van het strassenverkehrsamt in Kleve gereageert dat hun praktijken ook volgens de Duitse regels niet legaal zijn en in ieder geval in NRW niet kunnen.

Maar het krijgen van een exportkenteken zonder de auto mee te hoeven nemen is wel handig. Mag ik vragen wat je betaald hebt?

Sterling M5

Bericht door Sterling M5 » 24 okt 2010, 07:41

Best duur hoor zo'n Zoll kenteken. Had ik me een beetje op verkeken. Net geen 2 mille betaald. Toch denk ik dat het op jonge/duurdere auto's zeer de moeite kan zijn. 12 maanden Zoll kost 4 mille. Een jaartje rijden is dan meer dan 4 mille BPM
afschrijven. Ik heb er nu bijna geen voordeel aan.....6 maanden BPM / Wegenbelasting / Verzekering uitsparen a 2 mille.
Afbeelding

Siemi

Bericht door Siemi » 26 okt 2010, 17:37

Eh, voor die prijs kun je stellen dat je bent gewoon opgelicht..... Kostprijs verzekering 510 euro (http://www.deckungskarte-online.com/det ... dukt_id=15) plus 27 euro voor de platen en 50 euro voor de fahrzeugbrief. Maakt 587 euro als je zelf even langs het strassenverkehrsamt was gereden......

Sterling M5

Bericht door Sterling M5 » 26 okt 2010, 18:59

Geweldig....heb ik weer. Volgende keer beter zullen we maar zeggen.
Afbeelding

Siemi

Bericht door Siemi » 26 okt 2010, 21:19

Volgende keer op mijn site kijken. Daar staat uitgelegd hoe het werkt en dan ben je zulke (mag ik oplichters zeggen???) oplichters dus niet nodig. Het meeste van mijn site staat trouwens ook hier op het bmwportal.

Gewoon vergeten en nu lekker gaan geniet van je gave M5 :amen:

Sterling M5

Bericht door Sterling M5 » 27 okt 2010, 10:28

Regel je ook kentekens dan? Ik heb een prachtige Z4M Coupe op het oog die ik eventueel wel wil ophalen op korte termijn.

Moet de M5 trouwens nog halen.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”