Keuze draagarmen

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Griffendahl

Re: Keuze draagarmen

Bericht door Griffendahl » 16 okt 2010, 15:38

Mag ik vragen wat je kwijt was ??

Is bij die Bilsteins ook de fuseekogel los te vervangen, of zitten ze vast zoals bij de originelen ??

Niels

Bericht door Niels » 17 okt 2010, 14:37

bmweetje3 schreef: De meyle rubbers geven een trilling in het stuur volgens dit forum, de oorzaak is dat de originele hydro lagers kamers hebben gevuld met olie die de schokken en trillingen opvangen. Vandaar ook de naam hydro lager! De meyle lagers hebben geen olie in deze kamers maar gewoon lucht en daarom dempen ze niet zo goed. De febi`s hebben ook olie gevulde kamers. Ik weet dus niet of er mensen zijn met meyle lagers die dit dus kunnen bevestigen of aan kunnen geven dat ze hier geen last van hebben.

Gr Jack
Ik heb ze eronder en op de snelweg heb ik wel een beetje vibratie in het stuur met name als ik de auto net pak. Dit neemt af naarmate ik wat kilometers heb gemaakt. Deze trilling wordt erger naarmate de banden meer versleten raken dus ik zou niet durven beweren dat dit aan de Meyle delen ligt. Te meer omdat ie dit nog erger deed met de oude delen eronder en met meer versleten voorbanden.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 18 okt 2010, 17:18

Mag ik vragen wat je kwijt was ??

Is bij die Bilsteins ook de fuseekogel los te vervangen, of zitten ze vast zoals bij de originelen ??
Dat mag :) incl. verzenden 299,80. Even ter vergelijking: 1 enkele Mtech draagarm kost al over de 300 euro.
Fuseekogels zijn niet los te vervangen, kan dat bij andere draagarmen wel dan?

Heb er inmiddels al wat meer km`s op zitten en ze bevallen nog steeds erg goed! Denk dat het gewoon een erg goeie vervanger is voor de OEMs.

Heb ze er ook nog even naast gehouden en ze zien er precies hetzelfde uit, misschien worden ze dus wel gewoon door BMW gebruikt?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 18 okt 2010, 17:54

mantisnl schreef:Fuseekogels zijn niet los te vervangen, kan dat bij andere draagarmen wel dan?
Volgens mij kan dat bij de Meyle HD wel, maar weet het niet 100% zeker...

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 18 okt 2010, 18:44

Heb ik ook wel eens gehoord, alleen heb het zelf nog nooit gezien.

Bij BMW kosten ze overigens als je een klein beetje korting kan regelen 200 per stuk. Gewoon OEM heb je dan.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

mantisnl

Bericht door mantisnl » 19 okt 2010, 07:10

De gewone misschien ja, maar de Mtech zaten zonder BTW al op zo`n 300 euro.
Dan is zo`n setje Febi`s wel het overwegen waard, zeker gezien ze feitelijk bijna hetzelfde zijn.

wooter

Bericht door wooter » 22 okt 2010, 07:26

Gisteren onder mijn 318i (1998) gelegen om de draagarmrubbers te vervangen. Lekker klusje. Er zitten nu "silent blocks" onder van merk Moog. Heb hele unit rubber + houder vervangen. Zien er exact hetzelfde uit als de originele, dus ik denk ook met vloeistof. Klopt dat?

Reden tot vervangen was een bezoekje aan de BMW garage. Mijn stuur trilde namelijk als ik remde. Eerst alleen tussen de 80 en 100 km/u. Later ook bij lagere snelheden. Soms trillde het stuur licht en op klinkerwegen continue.
Dacht eerst aan kromme remmen dus wilde de schijven vervangen. Ha, kreeg ik de bouten niet los en toe even naar de direct service van BMW. Toppie, bouten zo los. Men heeft ook meteen even gecheckt waarom mijn stuur zou trillen: draagarmrubbers en waarschijnlijk ook lichte speling in stuurhuis. Advies: draagarm rubbers vervangen. Kosten bij BMW garage : 300 Euro incl arbeid.

Gisteren dus zelf rubbers vervangen: kosten 105 Euro. Trillen sterk afgenomen. Nog niet perfect.
Linker rem blijft hangen en auto spoort nog beetje. Dus, nu remklauw reviseren, uitlijnen en dan opnieuw testen.

Als ie dan nog niet goed is: schijven vervangen.

Ik ga dus stap voor stap door de mogelijke oorzaken van trillend stuur heen:
- speling in ophanging: fusee kogels, draagarmrubbers
- uitlijnen
- kromme remschijven

Zijn er nog meer mogelijkheden?

Wooter

bmweetje3

Bericht door bmweetje3 » 22 okt 2010, 13:27

Wooter,

Wat is de km stand van de auto, misschien was het wel beter geweest als je meteen de complete draagarmen met hydrolagers had vervangen. Speling op de fusee`s is te controleren, laat anders even een "goede" garqage dit controleren. Bij speling vervang dan de draagarmen maar!
Deze auto`s staan erom bekend dat rond de 80.000 km de draagarmen vervangen moeten worden. Dus aan de hand van de km stand zou ik hier eerst mee beginnen en dan pas naar de remschijven kijken. Neem dan ook meteen de stabilisator stangetjes en eventueel de stuurstangen mee. Deze kosten in verhouding weinig en de boel ligt toch uit mekaar.
De nieuwe hydrolagers kun je overzetten als je deze er nog goed af krijgt. Zie de voorbeeld link voor een draagarm zonder hydrolager.
http://cgi.ebay.nl/QUERLENKER-BMW-E46-L ... 5ada2ffa3f
De andere kant is natuurlijk ook verkrijgbaar en zelfs compleet met hydrolagers erop, jou keuze!
Ik heb zelf een complete draagarmen set van febi-bilstein besteld ivm M onderstel en ook meteen de stabilisator stangen en de stuurstangen. Hier zitten toch allemaal rubbers in die toch hun werking verliezen of scheuren. Op Ebay is veel te krijgen en bij autoteilemann zijn de prijzen het goedkoopste.

Met vriendelijke groet,
Jack
E61 545 N62
BMW K1300S

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 22 okt 2010, 13:43

bmweetje3 schreef:Deze auto`s staan erom bekend dat rond de 80.000 km de draagarmen vervangen moeten worden....
80.000 km... Met welke rijstijl is dat dan... ??

Ik hoef gelukkig echt niet elke 80.000km mijn draagarmen te vervangen hoor... Ik sta nu op 230.000 op originele draagarmen waarvan ik alleen een keertje de rubbers vervangen heb. Eergisteren nog Inspectie 2 gehad en de heren monteurs van de dealer vonden mijn draagarmen incl fusees nog in prima conditie.

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 22 okt 2010, 13:46

80k is idd wel erg weinig. Originele of goede kwaliteit draagarmen moeten ongeveer het dubbele mee (kunnen) gaan. :)
www. M3 register .nl

bmweetje3

Bericht door bmweetje3 » 22 okt 2010, 14:22

nou ik ben dus al een hele tijd met dit onderwerp bezig, ook op verschillende usa en duitse forums gelezen. De gemiddelde km stand is 80000 waarbij de fusee`s slecht "beginnen" te worden. De gemiddelde dus, ik heb ze al gelezen waarbij ze bij de 50000 en ook bij meer als 2 ton vervangen zijn maar grotendeels worden ze rond de 80000 km vervangen. Het sluipt er ook langzaam in en je merkt het pas als ze vervangen zijn, heb dit ook bij mijn e36 meegemaakt. Niks aan te merken totdat een fusee afbrak en ik de complete armen heb vervangen bij ongeveer 150000 km. Toen merkte ik pas het verschil.
Maar nogmaals dit is een indikatie die km stand, meestal worden er op de bmw`s met brede banden gereden en wordt het zoekerige gedrag hier op geschoven. Mijn e46 heeft de keuring glansrijk doorstaan vorige maand (bmw dealer) maar omdat mijn auto bleef zwabberen hebben ze bij mijn vrouw op het werk ( vrachtwagenwerkplaats) de auto op de brug gezet en speling op de fusee`s geconstateerd!
Maar zodra ik mijn spullen binnen heb en ze eronder gemonteerd heb laat ik mijn bevindingen wel weten of het een verbetering is.

Mvg Jack
E61 545 N62
BMW K1300S

wooter

Bericht door wooter » 22 okt 2010, 16:42

Jack,

Dank voor advies. Nu richting 230000 km! Gaat lekker zo.
Lijkt alsof draagarmen redelijk " nieuw" zijn. Ik vermoed dat ze al een keer aan de beurt zij geweest.
Nu de nieuwe rubbers erop zitten is de speling weg. Volgende klus wordt denk ik wel stuurhuis. Fusees nog o.k.
Maar, eerst andere remschijven erop en uitlijnen. Trillen is nog niet helemaal weg en ik wil toch terug naar zoals ie reed.

Wouter

wooter

Bericht door wooter » 25 okt 2010, 05:06

Nieuwe schijven zitten erop, trillen nu helemaal weg. Draagarmrubbers + kromme remschijven waren dus het probleem.

Wooter

bmweetje3

Bericht door bmweetje3 » 25 okt 2010, 06:45

Gelukkig dat het opgelost is.

Gr Jack
E61 545 N62
BMW K1300S

bmweetje3

Bericht door bmweetje3 » 03 nov 2010, 07:44

Ik heb de draagarmen van Febi-Bilstein er onder gemonteerd, deze zijn dus voor het M tech2 onderstel geschikt.
Rechts zat al een draagarm die vervangen was bij 49000 km, stond er op geschreven aan de bovenzijde, de linker was zo te zien nog de eerste. Beide buitenste fusee kogels hadden speling waar de speling aan de linkerzijde het grootste was, zou ook logisch moeten zijn gezien het verschil in km. Tijdens het proefrijden merkte ik al dat het zoekerig weggedrag weg was en de lichte trillingen tijdens remmen zijn ook weg :+
Ik heb ook meteen de stabilisator stangen en de stuurstangen vervangen, je bent dan toch bezig en de meerkosten vallen wel mee. Anders had ik wel problemen gekregen met uit lijnen want de rechter stuurstang was met geen mogelijkheid lost te draaien. Deze heb ik dan ook door geslepen om de stofhoes over te kunnen zetten. Nu nog een afspraak maken voor uit te laten lijnen en dan rijd het weer als nieuw :)

Gr Jack
E61 545 N62
BMW K1300S

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”