TMC Navigatie Professional?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Mooggie

TMC Navigatie Professional?

Bericht door Mooggie » 18 okt 2010, 21:19

Heyyyy ...kan iemand mij misschien vertellen hoe de TMC van mijn Navigatie Professional nu precies werkt?

Via de Idrive kan ik de informatiebron "verkeersinfo" aanklikken en dan komt er fileinformatie te staan. Is dit nou informatie die via een bepaalde ontvanger in de wagen wordt binnegehaald? Of wordt het gewoon meegezonden met bepaalde radiozenders?

En kan de Navigatie Professional aan de hand van die fileinformatie eventueel ook nog zelf slim alternatieve routes kiezen? Of is het allemaal niet zo geavanceerd .. :?
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Fransosowitz

Re: TMC Navigatie Professional?

Bericht door Fransosowitz » 19 okt 2010, 10:34

De TMC info die weergegeven kan worden (als die optie is ingeschakeld via I-drive) wordt meegezonden met de radiozenders. Je kunt dan ook per melding nog details zien door de betreffende melding te selecteren en de I-drive controller in te drukken.

Afhankelijk van of je de optie "dynamische routebegeleiding" hebt ingeschakeld wordt de route automatisch aangepast a.d.h.v. de TMC info. Staat deze optie uit, dan wordt de route niet automatisch aangepast. Wel laat het systeem bij een file ca 50km van te voren een melding zien van die file en geeft het systeem ook kort van te voren aan wanneer de laatst mogelijke afslag is om die file te omzeilen.

Overigens is het ook mogelijk om handmatig delen van de route te vermijden via de "routeverloop" optie. En, wat ik zelf erg handig vind, onafhankelijk van de TMC kun je via de optie "routecriteria" ook nog alternatieve routes opties weergeven en selecteren. Mogelijkheden te over dus.

Ik ben bij bovenstaande er trouwens vanuit gegaan dat jouw navigatie opties dezelfde zijn als de mijne. Of dat ook zo is weet ik niet... De handleiding van je auto kan dan natuurlijk ook uitsluitsel bieden.

Mooggie

Bericht door Mooggie » 19 okt 2010, 18:13

Thanx voor de uitleg!

Ben ook iets te ongeduldig eigenlijk ... (|

Ik zal dit weekend eens even goed alle mogelijkheden gaan doornemen met het instructieboekje op schoot, maar zo te lezen is er in ieder geval van alles mogelijk. :)
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Fransosowitz

Bericht door Fransosowitz » 21 okt 2010, 12:42

Klopt ja, er is vanalles mogelijk. Zelf heb ik het boekje nu helemaal gelezen (op enkele zaken na dan die ik niet heb). Toch weer een boel leuke/handige tips gelezen. Ondanks dat ik een aantal zaken zelf al had uitgevonden zijn er altijd nog opties die je niet wist, maar wel in de handleiding te lezen zijn.

Heerlijk met het boekje op schoot in de auto genieten van je nieuwe bolide! 8)

Kartmans

Bericht door Kartmans » 24 okt 2010, 19:16

Ter aanvulling, je moet niet 100% vertrouwen op het TMC systeem, omdat radiozender soms wat langzaam hun filemeldingen doorgeven, waardoor je als nog in de file kunt komen te staan...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”