Tikkende motor

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
W&M
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 jan 2010, 19:20

Re: Tikkende motor

Bericht door W&M » 09 jan 2010, 16:44

Juist...met dit weer tikt die van mij 2 seconden...daarna is het klaar.
Laatst gewijzigd door Gast op 09 jan 2010, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Enrico

Re: Tikkende motor

Bericht door Enrico » 09 jan 2010, 16:57

Mijn M43 blok tikt ook bij het starten.....

Cliff

Re: Tikkende motor

Bericht door Cliff » 11 jan 2010, 13:01

Mijn M43 tikt nooit! :amen:

Gebruikersavatar
W&M
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 jan 2010, 19:20

Re: Tikkende motor

Bericht door W&M » 11 jan 2010, 13:22

Dan hou jij je auto goed bij.

Cliff

Re: Tikkende motor

Bericht door Cliff » 11 jan 2010, 15:03

Zit wat in... altijd perfect onderhouden en warm gereden ja!

Onderhoud = Behoud :)

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: Tikkende motor

Bericht door Verheeske » 12 jan 2010, 22:18

alleen m'n stuurpomp zeurt de hele tijd heb geen zin om die te vervangen
maar de motor tikt niet :) 210.xxx gelope

m43 powerr!! 8)
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
W&M
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 jan 2010, 19:20

Re: Tikkende motor

Bericht door W&M » 13 jan 2010, 12:49

hiervoor had ik een bmw 520 met bijna 4 ton op de klok...tikte ook nooit

Cliff

Re: Tikkende motor

Bericht door Cliff » 13 jan 2010, 22:36

verheeske316 schreef:210.xxx gelope
266xxx :P

Gebruikersavatar
stress
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 apr 2010, 13:40
Locatie: Velserbroek

Re: Tikkende motor

Bericht door stress » 16 mei 2010, 14:52

Tikken komt doordat de olie uit de hydroster wegloopt, de afdichting(kogeltjes) is dan vervuilt, en verliest olie, de auto moet dan druk op bouwen, normaal gesproken tikt een hydrostoter niet, alleen als hij kaopt/vervuilt is, kan ook gebeuren als je jaren op halfsyntheet heb gereden en je stapt over op volsysnteet, dan komen er deeltjes los(nml volsynt. heeft een reinigende werking) deze deeltjes kunnen op of tussende kogeltjes(afdichting) gaan zitten, zodoende loopt de olie uit de stoter en zakt deze in, na starten heb je dus een te grote klepspeling, deze wordt nadat er druk is opgebouwd gecorrigeerd.

een oplossing is ATF olie toevoegen aan de motor olie en de motor een half uur verhoogd stationair laten draaien, daarna aftappen en schone olie en filter er in ,kans is aanwezig dat de ATF de vervuiling uit de kanaaltjes en kogeltjes heeft gehaald, je kan ook speciale reinigings olie kopen, maar dit heeft het zelfde effect, ik heb het al een bij mijn MB250D toegepast, er gaat een liter of 8 olie in het carter ik heb er een ltr ATF in gedaan een een paar dagen mee gereden tikken werd s'morgens minder en duurde korter, in het begin duurde het wel 5 min voordat het getik weg was, na deze behandeling duurde het nog maar een sec of 5,

mvgr

Stress

Piooo
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 okt 2010, 20:58

Re: Tikkende motor

Bericht door Piooo » 29 okt 2010, 18:58

bij mijn 318IS heb ik hetzelfde probleem, zelfs als ie warm is maar alleen bij stationair lopen. Hier gaan over een tijdje ook nieuwe stoters en nokken as in

BMWE39FREAK
Berichten: 259
Lid geworden op: 11 okt 2010, 15:48
Locatie: Bellingwolde

Re: Tikkende motor

Bericht door BMWE39FREAK » 31 okt 2010, 20:23

Gezien de hogere km standen (vanaf zo'n 220 dzd.km) van de M43 motor duurt het niet zo lang en gaat er wel iets anders tikken bij je motor..
Wat de meesten dus niet weten omdat ze denken "omdat deze motoren een distributie ketting hebben de problemen na de M40 eindelijk opgelost zijn ,maar das dus ook niet zo..En is het ook nog een rot klus om te doen ,Uitleg hierover...

Aangezien de M40 motor echt een groot probleem opleverde is de M43 op de markt gekomen die al stukken verbeterd is maar..

De M40 motoren hebben geen distributie ketting maar nog een riem..

De M43 motoren (en de rest) hebben een ditributie ketting en is dat vervangingsprobleem opgelost..maar daarin tegen meld zich wel een ander probleem..
De ketting loopt in geleiders en deze zijn van hard plastic.. tevens word 1 daarvan door een ketting spanner op spanning gehouden..dit wil dus zeggen dat deze geleiders slijten..
En hoemeer km je motor heeft gemaakt hoe meer slijtage..

Als deze slijten heb je dus ook eerst een lichte tik en later een grotere tik in je motor..
Als deze geleiders vernieuwd moeten worden zal je dus de distributie ketting eraf moeten halen om deze geleiders te vernieuwen..om dit te doen zul je dus de hele voorkant van het blok los moeten halen om het te vernieuwen..
Heb zelfs al tandwielen gezien die dermate waren dat deze vernieuwd moesten worden samen met de ketting..

Dus het tikken van het blok hoeft niet alleen maar van de hydro klepstoters te zijn hoor..
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

heman

Re: Tikkende motor

Bericht door heman » 02 nov 2010, 12:07

ben zelf niet zo'n voorstander om atf erin te gooien, doe je het wel dan zou ik idd spoedig daarna een oliewissel uitvoeren incl. oliefilter.

ik heb zelf een 318i uit 1992 met m40 blok gehad met ook wat tikkende klepstoters (bmw duitsland heeft die diagnose gesteld toen ik daar een keer was). de monteur daar zei dat ik juist iets dikkere olie zou kunnen proberen, omdat die voor minder speling zorgt.

ik heb toen ook atf geprobeerd in combi met een oliewissel, maar bij mij hielp het helemaal niets.

Jeremy

Re: Tikkende motor

Bericht door Jeremy » 03 nov 2010, 14:46

ik heb dit probleem zelf ook, kan wel een nieuw nokkenas en stotters er in gooien maar hoorde ook dat er vuil in mijn olie leiding zit die de boel verstopt. kan dit schoon gemaakt worden voor een schappelijke prijs of laat ik er dan gewoon een gereviseerd blok in zetten. "blok koste afgelopen maand nog 600 eu incl btw"

iemand raad voor mij?

heman

Re: Tikkende motor

Bericht door heman » 03 nov 2010, 21:07

Even ervan uitgaande dat het idd je nokkenas/stoter is die het getik veroorzaakt:
nokkenas en stoters vervangen kost je misschien 350 euro met een imitatiesetje (dat vroeg mijn bmw specialist ervoor toen ik ernaar vroeg).

Setjes (nokkenas + 8 stoters) kom je al tegen voor 200 euro, maar ik weet niet wat de kwaliteit daarvan is. Een stoter kost je los ook al zo'n 20 euro per stuk. Als je je klepstoters vervangt kun je net zo goed je nokkenas meenemen, want die moet er toch uit om bij de stoters te komen.
Je zou je kleppendeksel eraf kunnen halen en dan voelen/kijken of je nokkenas ingesleten is.
Na het vervangen idd ook je olieleiding reinigen.

je olieleiding schoonmaken kan sowieso geen kwaad, maar ik denk dat het daar al te laat voor is.

revisieblokken heb ik geen ervaring mee, als die van jou zeker weten goed is zou ik voor reparatie gaan. voor die 600 euro zit je blok er nog niet in, dus ben je in totaal wel wat meer kwijt lijkt mij (tenzij je het zelf gaat doen).

en op zich, als het nog niet te erg is kun je het ook gewoon laten. ik kocht de mijne destijds op 150.000 en heb er met de tik nog mee doorgereden tot 275.000. en hij rijdt nu nog steeds goed bij de nieuwe eigenaar. gewoon goeie olie erin gooien.

Jeremy

Re: Tikkende motor

Bericht door Jeremy » 04 nov 2010, 09:54

bedankt voor je antwoord, het zit mij gewoon dat ik het tikken wel heel erg hard vind.

maar olie leidingen schoon laten maken mag misschien te laat zoon voor dit setje stoters en nokkenas maar wil ik er een nieuwe in zetten dan zou ik toch echt wel dit moeten laten doen,

en zoon imitatie setje klinkt zo slecht nog niet. origineel nokkenas set koste volgens mijn garage 750 euro incl btw.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”