swirl flaps
swirl flaps
Ik heb mijzelf voorgesteld en ben een nieuwkomer op dit forom. Ik heb al veel gelezen over de E61 maar ik kan niet ontdekken of er op mijn 525d 130kw uit 2006 ook swirl flaps op zitten en als ze er op zitten of dat deze er dan ook uit moeten? het schijnt dat BMW vanaf 2005 een modificatie heeft uitgebracht zodat ze niet meer kunnen afbreken. Wie kan mij er iets meer over vertellen en zeggen of ze er nu wel of niet op zitten.
Vgr Guus
Vgr Guus
Sinds kort besmet met het BMW virus
Re: swirl flaps
Ik weet dat de modificatie uit dikkere asjes aan de flaps bestaat. Ze zijn echter niet verdwenen, dus ga er maar vanuit dat ze ook nog in jouw diesel zitten.... Ik weet helaas niet wanneer precies deze modificatie is toegepast door BMW
De wereld wemelt van de mensen voor wie een aangename toekomst in feite op een terugkeer naar een geïdealiseerd verleden neerkomt.
Re: swirl flaps
Guus,
Geloof me er zitten zeker swirl flaps in! Heb ze er bij mij uitgehaald(525d 02/07'). Geen verschil merkbaar wel veiliger!
Geloof me er zitten zeker swirl flaps in! Heb ze er bij mij uitgehaald(525d 02/07'). Geen verschil merkbaar wel veiliger!
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: swirl flaps
Ik ben gisteren bij mijn dealer ook maar eens wezen informeren wat hun advies was inzake de swirl flaps....
Bij het woord swirl flaps ging bij de baliemedewerker geen belletje rinkelen, maar na enige uitleg begreep hij waar ik het over had. Op mijn vraag, wat is jullie advies was kort maar krachtig het antwoord: vervangen!
Ja maar wanneer? Bij welke km-stand? Monteur gebeld en die zei dat niet te kunnen zeggen. Maar dat ze vervangen moesten worden was zeker. Kosten: € 542,00 inclusief montage. Daarbij wordt het hele inlaatspruitstuk vervangen...
Lijkt mij een beetje teveel van het goede, wetende dat er hier ook mensen rond lopen die de flaps gewoon verwijderd hebben. Kan iemand mij een adresje aanbevelen (liefst in de regio Almere) waar ik deze flaps kan laten verwijderen?
Overigens wel weer een beetje jammer dat ik hier zelf naar moet informeren en dat mijn dealer mij hier niet uit zichzelf voor waarschuwt. Hoe gaat dat dan met al die BMW-swirlflap-klanten die niet zo actief op internet zijn? Draait daar de motor lekker in de soep, terwijl de dealer dit had kunnen voorkomen met een simpele waarschuwing?
Bij het woord swirl flaps ging bij de baliemedewerker geen belletje rinkelen, maar na enige uitleg begreep hij waar ik het over had. Op mijn vraag, wat is jullie advies was kort maar krachtig het antwoord: vervangen!
Ja maar wanneer? Bij welke km-stand? Monteur gebeld en die zei dat niet te kunnen zeggen. Maar dat ze vervangen moesten worden was zeker. Kosten: € 542,00 inclusief montage. Daarbij wordt het hele inlaatspruitstuk vervangen...
Lijkt mij een beetje teveel van het goede, wetende dat er hier ook mensen rond lopen die de flaps gewoon verwijderd hebben. Kan iemand mij een adresje aanbevelen (liefst in de regio Almere) waar ik deze flaps kan laten verwijderen?
Overigens wel weer een beetje jammer dat ik hier zelf naar moet informeren en dat mijn dealer mij hier niet uit zichzelf voor waarschuwt. Hoe gaat dat dan met al die BMW-swirlflap-klanten die niet zo actief op internet zijn? Draait daar de motor lekker in de soep, terwijl de dealer dit had kunnen voorkomen met een simpele waarschuwing?
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: swirl flaps
yep , voorbeelden te over.......Kingfisher schreef: Draait daar de motor lekker in de soep, terwijl de dealer dit had kunnen voorkomen met een simpele waarschuwing?
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | |
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: swirl flaps
Hallo mensen
Contact gehad met een monteur van BMW. Deze vraag ook bij hem weggelegd en hij zegt het dit.
In 2005 heeft BMW inderdaad een modificatie uitgebracht aangaande de swirl flaps. Hij weet aleen nietvan af welke maand.Hij zegt dat de mensen zich op internet zichzelf gek laten maken. Met de modificatie zit het technisch met de flaps wel goed en hoef je er niets meer aan te doen. Je kunt bij je dealer opvragen of er bij jou al de modificatie is uitgevoerd, dan hoef je je geen zorgen meer te maken en is de modificatie niet uitgevoerd dan kun je het spruitstuk vervangen met daarin de nieuwe swirl flaps.Probleem op gelost.
Vgr. Guus
Contact gehad met een monteur van BMW. Deze vraag ook bij hem weggelegd en hij zegt het dit.
In 2005 heeft BMW inderdaad een modificatie uitgebracht aangaande de swirl flaps. Hij weet aleen nietvan af welke maand.Hij zegt dat de mensen zich op internet zichzelf gek laten maken. Met de modificatie zit het technisch met de flaps wel goed en hoef je er niets meer aan te doen. Je kunt bij je dealer opvragen of er bij jou al de modificatie is uitgevoerd, dan hoef je je geen zorgen meer te maken en is de modificatie niet uitgevoerd dan kun je het spruitstuk vervangen met daarin de nieuwe swirl flaps.Probleem op gelost.
Vgr. Guus
Sinds kort besmet met het BMW virus
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: swirl flaps
Nuttige info.
Maar deleten is nog steeds veiliger
Maar deleten is nog steeds veiliger
Re: swirl flaps
Heb vandaag toevallig op m´n E61 525d 03/2005 een nieuw inlaatspruitstuk laten plaatsen.kostprijs 665euro incl.btw.
Was niet uit voorzorg,maar omdat het lekte(kleine barsten erin) en de hele motor er vettig van werd.
gr.Ronny
Was niet uit voorzorg,maar omdat het lekte(kleine barsten erin) en de hele motor er vettig van werd.
gr.Ronny
Re: swirl flaps
Vandaag reactie gekregen van de BMW-dealer voor wat betreft de kosten van het preventief vervangen van de swirl flaps (hele spruitstuk):
- leverantie spruitstuk € 331,- excl. BTW
- montage € 190,- excl. BTW (2 uur)
In totaal € 620,- incl. BTW.
Prijzig geintje dus nog ... eerst maar eens zien te achterhalen of ze niet stiekum al een keer vervangen zijn, of van NA de modificatie zijn (die er in 2005 schijnt te zijn geweest?).
Heb vandaag ook nog even geinformeerd naar een eventuele coulance regeling vanuit BMW Nederland (probleem swirl flaps is volgens mij algemeen bekend/erkend door ze) bij een onverhoops in de soep gedraaide motor, maar daar verwacht ik niet al teveel van.
Ik zal de reactie hier wel weer even posten.
- leverantie spruitstuk € 331,- excl. BTW
- montage € 190,- excl. BTW (2 uur)
In totaal € 620,- incl. BTW.
Prijzig geintje dus nog ... eerst maar eens zien te achterhalen of ze niet stiekum al een keer vervangen zijn, of van NA de modificatie zijn (die er in 2005 schijnt te zijn geweest?).
Heb vandaag ook nog even geinformeerd naar een eventuele coulance regeling vanuit BMW Nederland (probleem swirl flaps is volgens mij algemeen bekend/erkend door ze) bij een onverhoops in de soep gedraaide motor, maar daar verwacht ik niet al teveel van.
Ik zal de reactie hier wel weer even posten.
Re: swirl flaps
Reactie BMW dealer was zoals te verwachten ... garantie is 2 jaar ... tussen jaar 2 en 3 eventueel nog coulance ...daarna: gewoon dikke pech.
Verder zijn er op mijn chassisnummer geen terugroepacties bekend voor wat betreft het spruitstuk.
Verder zijn er op mijn chassisnummer geen terugroepacties bekend voor wat betreft het spruitstuk.
Re: swirl flaps
Ik heb hem 2 geleden laten vervangen bij mijn 530D.
1 van de kleppen was krom en werkte ook niet meer.
Ik was bij een autobedrijf in de buurt en daar lagen 2 spruitstukken (beide van een 530d) waarvan er bij 1 ook een klep vastzat en er bij 1 zelfs een klep was afgebroken en de hele mototr in de soep was gelopen... toen twijfelde ik niet meer en heb er 1 besteld voor ±370 euro ex btw. Monteren kostte 2 uur werk dus dat was te overzien.
Was wel blij dat ik het gedaan had toen ik de kromme klep zag...
1 van de kleppen was krom en werkte ook niet meer.
Ik was bij een autobedrijf in de buurt en daar lagen 2 spruitstukken (beide van een 530d) waarvan er bij 1 ook een klep vastzat en er bij 1 zelfs een klep was afgebroken en de hele mototr in de soep was gelopen... toen twijfelde ik niet meer en heb er 1 besteld voor ±370 euro ex btw. Monteren kostte 2 uur werk dus dat was te overzien.
Was wel blij dat ik het gedaan had toen ik de kromme klep zag...
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
Re: swirl flaps
Ah, oke.
Waar ik alleen even mee zit:
Wie zegt dat ik bij het vervangen van het spruitstuk niet gewoon weer een 'slecht' spruitstuk krijg (wat bijvoorbeeld al een paar jaar ergens in een magazijn heeft gelegen)?
Waar ik alleen even mee zit:
Wie zegt dat ik bij het vervangen van het spruitstuk niet gewoon weer een 'slecht' spruitstuk krijg (wat bijvoorbeeld al een paar jaar ergens in een magazijn heeft gelegen)?
Re: swirl flaps
Kun je ze bij de E6x ook niet gewoon modificeren zoals bij de E46'ers ook gedaan wordt?
http://www.swirlflaps.co.uk/
E46 swirlflap topic
http://www.swirlflaps.co.uk/
E46 swirlflap topic
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | |
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: swirl flaps
Ik ben me aan het voorbereiden op de aanschaf van een 535D en zie het topic: Swirlf flaps veelvuldig op fora tegen komen. Ook op dit forum.
Al is het goed begrijp dan zijn de Swirl Flaps eigenlijk alleen benodigd om onder de 2000 toeren aan bepaalde emissie eisen te voldoen.
Als je deze verwijdert, lever je dus totaal geen vermogen of souplesse in.
Als je ze echter laat zitten dan loop je " grote" kans dat onderdelen los trillen of afbreken en je motor echt naar de kl.te gaat.
Het verwijderen blijkt kinderachtig eenvoudig (als je een beetje van sleutelen houdt).
Ik vraag me daarom af hoeveel mensen dit inmiddels al gedaan hebben?
Als ik alle verhalen lees dan lijkt me dat het eerste wat ik ga doen, zodra ik een 535D heb.
Of zie ik iets over het hoofd?
Dit lijkt me de mooiste oplossing:
http://www.pmwltd.co.uk/?page_id=155
en dit de bijbehorende handleiding:
http://www.pmwltd.co.uk/swirl_flaps.pdf
Iemand argumenten voor me, om dit niet te doen?
Al is het goed begrijp dan zijn de Swirl Flaps eigenlijk alleen benodigd om onder de 2000 toeren aan bepaalde emissie eisen te voldoen.
Als je deze verwijdert, lever je dus totaal geen vermogen of souplesse in.
Als je ze echter laat zitten dan loop je " grote" kans dat onderdelen los trillen of afbreken en je motor echt naar de kl.te gaat.
Het verwijderen blijkt kinderachtig eenvoudig (als je een beetje van sleutelen houdt).
Ik vraag me daarom af hoeveel mensen dit inmiddels al gedaan hebben?
Als ik alle verhalen lees dan lijkt me dat het eerste wat ik ga doen, zodra ik een 535D heb.
Of zie ik iets over het hoofd?
Dit lijkt me de mooiste oplossing:
http://www.pmwltd.co.uk/?page_id=155
en dit de bijbehorende handleiding:
http://www.pmwltd.co.uk/swirl_flaps.pdf
Iemand argumenten voor me, om dit niet te doen?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: swirl flaps
Enige argument om het niet te doen is: euh.. is er niet
Ik heb ze er zelf uit gehaald, geen leuk karweitje, maar geen rocket science.
Ik heb ze er zelf uit gehaald, geen leuk karweitje, maar geen rocket science.