Cabrio zijraam afstellen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
zijad

Cabrio zijraam afstellen

Bericht door zijad » 02 nov 2010, 21:20

Beste leden,

Bij mijn cabrio sluit het raam niet goed. Het gaat om het zijraam aan de passagierszijde. Als ik het raam sluit, gaat het bijna helemaal dicht zoals het hoort (zoals de andere kant), maar bij de laatste 2 centimeter, komt het raam naar buiten zetten. Bij de A stijl, schraapt het raam erlangs en zie je slijtsporen. Het raam klemt dan bovenaan bij het deel waar de kap zich aansluit tegen de A stijl. Als ik het raam bovenaan een setje geef dan valt hij goed dicht.
Nu las ik op diverse topics dat het raam af te stellen is. Ofwel door de sierlijst eraf te halen en het raam naar beneden te zetten tot 2 torx schroeven zichtbaar zijn. Ofwel deurpaneel losmonteren, en dan zie je dezelfde schroeven van de andere kant.
Nu is het probleem dat het raam wel horizontaal (vooruit en achteruit) te verstellen is maar niet verticaal. Het raam lijkt aan de voorzijde iets omlaag te moeten, zodat hij de A stijl niet meer raakt. Maar hoe ik dit voor elkaar moet krijgen, is mij onduidelijk.
Zijn er nog andere stelschroeven of methoden?
Ik zag nog wel een stuk metaal, waar de stalen kabel van het raam in klemt. er zit onderaan een torx(verticaal). Is deze om te kabel te spannen of heeft dit een andere functie?

Nu heb ik ook even getest hoe het is als ik het achterste zijruit openlaat, en dan het voorste zijraam dichtdoe, dan valt deze wel goed dicht. Maar afstellen van de schroef achter de korte sierlijst, helpt niet.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met dit specifieke probleem. Wat nog wel het vermelden waard is, is dat er waarschijnlijk ook een nieuw ruit is ingezet, omdat er onder in de deur nogal wat glasstukjes liggen.

Groet
Ex - 328i Touring E36
Ex - 330Ci E46
Ex - 330d E91
Ex 320d - E90
Ex 330e - F30
Nu: 530i - F11

zijad

Re: Cabrio zijraam afstellen

Bericht door zijad » 05 nov 2010, 19:04

Beste leden,

Vanmorgen even langs een schadeherstelbedrijf geweest. Die hadden het probleem in een half uurtje opgelost.
Het bleek een combinatie van dingen waardoor het niet goed werkte.
De deur moest goed afgehangen worden, de slotvanger een beetje anders en het frame van het raam moest iets verplaatst worden. Die jongen omschreef het als: overal een milimetertje en het zit weer als gegoten.
Ex - 328i Touring E36
Ex - 330Ci E46
Ex - 330d E91
Ex 320d - E90
Ex 330e - F30
Nu: 530i - F11

3Bimmers

Re: Cabrio zijraam afstellen

Bericht door 3Bimmers » 08 nov 2010, 23:15

Dat is lekker!

Mijn deuren lijken er goed in te zitten, maar mijn ramen zijn nogal wiebelig. Ik bedoel: als ik m'n deur open heb, met het raam omhoog, en ik pak de bovenkant van het raam beet, dan kan ik dat rustig een cm of drie naar binnen en buiten bewegen. Geldt voor beide deur-ramen.

En eens op de zoveel keer valt het raam daardoor ook niet echt lekker in het gleufje als ik hem al rijdend omhoog doe. Dan staat hij net een paar mm naar buiten.

Vraagje: is het normaal dat een cabrio (deur)raam zoveel zijwaardse speling heeft???

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”