alternatief voor dubbel massa vliegwiel ?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
rene323ci

alternatief voor dubbel massa vliegwiel ?

Bericht door rene323ci » 10 nov 2010, 21:27

ik heb een 323ci uit 2000 met 147 dkm, mijn koppeling is niet meer zoals die zou moeten zijn ,
dus ik zit er over te denken om deze te vervangen , nu wil ik graag van het standaard dubbel massa vliegwiel af omdat dit
veel problemen opleverd en nu ook defect is bij mij .
dus ik zet niet graag weer zo'n zelfde set er in ,bij veel auto's is er een alternatief , soms orgineel of aftermarket .
is er ook zoiets voor bmw's ?
ik heb op internet wel een set gezien met een stalen aangepast m5 vliegwiel , zoiets lijkt me wel wat , maar is er nog meer of
heeft iemand er ervaring mee ?
ik ben gewoon geen voorstander van het dubbelmassa systeem , kwam ergens een uitspraak tegen waar ik me goed in kan
vinden , ; het dubbelmassa vliegwiel is een oplossing voor een probleem dat er niet is .
hoop dat jullie meer info hebben .
koni fsd / eibach pro. h & r stabilisator set .

Griffendahl

Re: alternatief voor dubbel massa vliegwiel ?

Bericht door Griffendahl » 11 nov 2010, 09:07

Heb helaas geen idee, maar zou het wel graag willen weten :)

vegito

Bericht door vegito » 11 nov 2010, 09:41

Vaak zie je de M5 UUC autowerkz vliegwielen geplaatst worden maar, dan zie je ook dat er nog een probleem bij komt versnellingbak rattel geluid o.a. Graag wil ik zelf ook van dit stomme techniek af want het werkt gewoon niet kost alleen maar geld.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Reloader

Bericht door Reloader » 11 nov 2010, 12:01

wat zijn de symptomen van zo'n defect vliegwiel dan....?, waarom dubbel? of juist enkel?

t schijnt een beetje een trend te zijn want ineens zie je her en der op forums een topic hierover omhoog springen

rene323ci

Bericht door rene323ci » 11 nov 2010, 12:38

ja de problemen met bijgeluiden had ik ook gelezen ,. schijnt meestal wel veroorzaakt te worden door
het gebruik van de standaard koppelings plaat . zonder veren dus , op een vast vliegwiel .
het set van uuc heeft een m5 plaat met veren , dus dan schijnt het wel mee te vallen .
maar er kunnen wel bijgeluiden zijn, het uuc vliegwiel van alu is wel een stuk lichter dus dat geeft
misschien ook wel wat voordelen , ze hebben ook nog een set met een staal vliegwiel , die is iets zwaarder maar wel lichter dan standaard

mantisnl

Bericht door mantisnl » 11 nov 2010, 12:44

Ik ben hier ook wel benieuwd naar gezien die van mij ook tegen z`n einde loopt.
Het dubbel massa vliegwiel is toch juist gemaakt om trillingen etc. uit de aandrijflijn te halen?
Maw. je hebt minder last van gebonk enzo. Dat lijkt me toch juist een goed iets?
nu wil ik graag van het standaard dubbel massa vliegwiel af omdat dit
veel problemen opleverd en nu ook defect is bij mij
Hoezo levert het standaard vliegwiel problemen op voor jou?

hanse46

Bericht door hanse46 » 11 nov 2010, 18:15

Waarschijnlijk omdat het juist trillingen oplevert bij schakelen en wegrijden, aangezien die dingen niet echt lang meegaan. De oudere systemen werken vaak veel beter en hoeven in de praktijk ook eigenlijk nooit vervangen te worden. Dubbel massa wel..

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 11 nov 2010, 20:34

Heeft niets met schakelen te maken,maar het gaat trillen/schudde indien je op het gas gaat staan.
Meestal gaat ie wel een ton of 2 zeker mee,het meeste reden dat ie naar de klote gaat is chip tunen.
Mijn auto heeft inmiddels 250000 gelopen,geen enkel problem met trilling in de aandrijflijn,maar ik vrees wanner in hem ga chippen dat ie snel komt.
BMW 2 massa vliegwiel zijn wel een stukkie beter dan die van VAG,daar heb ik destijds bij de A3 voordat ie een chippi kreeg plus grote nozzles een vast vliegwiel geplaats.

hanse46

Bericht door hanse46 » 11 nov 2010, 22:14

Nou het heeft wel degelijk met schakelen te maken hoor.. Waar is je vliegwiel + koppeling anders voor ;)

Mijne heeft inmiddels 230k gelopen en doet het nog gewoon goed, al heb ik soms wel een trilling met wegrijden vanuit stilstand. Maar overall, ik vond mijn E36 veel beter schakelen/koppelen. En vele andere auto's trouwens, bij de E46 moet je er echt goed op letten om schokvrij te kunnen schakelen. Iets wat bij veel andere merken vanzelf gaat. CDV is er al uit btw.. Een E90 doet het trouwens veel gemakkelijker!

Als ik opnieuw een E46 zou moeten kopen, zou ik absoluut een automaat nemen, puur omdat ik het schakelgedrag niet bij de auto vindt passen. Qua weerstand van de koppeling/versnellingspook wel, maar qua souplesse en gebruikers gemak zeker niet.

rene323ci

Bericht door rene323ci » 12 nov 2010, 06:52

dat is dus ook mijn probleem , trillen met wegrijden , ook als je op de motor afremt en de koppeling rustig los laat geeft dat soms trillingen door de aandrijving ,
het is ook niet constant , soms lijkt het wel eens even weg te zijn .
en je hebt gewoon het gevoel dat de koppeling niet altijd op hetzelfde moment aanpakt , waardoor het soms lijkt alsof je er
voor het eerst in rijd , je moet gewoon vaak moeite doen om netjes te kunnen schakelen , terwijl dit in andere auto's geen aandacht vraagt .
ook hoor je bv in een parkeergarage als ik mijn raam open heb en je rijd weg soms een licht ratel bij de koppeling
op het moment dat de koppeling aanpakt .
zit gewoon te twijfelen , of de koppeling aanpakken of een andere auto misschien .

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 12 nov 2010, 08:41

rene323ci schreef: en je hebt gewoon het gevoel dat de koppeling niet altijd op hetzelfde moment aanpakt , waardoor het soms lijkt alsof je er
voor het eerst in rijd , je moet gewoon vaak moeite doen om netjes te kunnen schakelen , terwijl dit in andere auto's geen aandacht vraagt .
:! zoek eens op CDV op het forum.....
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

rene323ci

Bericht door rene323ci » 12 nov 2010, 12:38

ja dat had ik al gedaan , maar die zit er bij mij niet in .
had wel mooi geweest als dat de oplossing was .

vegito

Bericht door vegito » 14 nov 2010, 00:52

Mijn gedachten is ook hetzelfde als die van jou rene automaat is voor de E46 de beste manier.. dealer geeft zelf ook toe de meeste 5 series worden automaat verkocht omdat dat beter rijdt dan handschakel aangezien de bonk geluid ook daar aanwezig is. Automaat bakken hebben daar geen last het is een afweging wat je zelf maakt.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

rene323ci

Bericht door rene323ci » 14 nov 2010, 10:38

ja dat is misschien wel een goed idee voor de volgende e46 , een automaat .
ben toch wel benieuwd hoe mijn auto zou rijden met een uuc vliegwiel met m5 koppeling , jammer dat
niemand er nog ervaring mee heeft , vind het toch nog wel heel wat om zomaar even te testen .
dit schakeld niet altijd even lekker , maar echt stuk is tie ook weer niet , gisteren wilde ik er nog eens extra
op letten, alsof hij het voelde deed hij het gewoon goed . echt vreemd af en toe .

3Bimmers

Bericht door 3Bimmers » 14 nov 2010, 15:55

Bij m'n 330D had ik hier helemaal geen last mee (en die heeft inmiddels 354K gelopen), maar m'n 330i heeft dit ook: dat je eigenlijk nooit fatsoenlijk weg kan rijden zonder een paar horten en stoten.

Is dat door het vliegwiel dan?? Remedie is vliegwiel vervangen??

Hmmm... betekent bak loshalen, en dus aandrijfas en schakestangen loshalen. Klinkt duur...?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”