tellerklok valt uit

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Verheeske

tellerklok valt uit

Bericht door Verheeske » 27 okt 2010, 11:06

Dag heren.

bij een kameraad van me wil de tellerklok nog wel eens volledig uitvallen. gewoon tijdens het rijden vallen alle meters naar 0 en de verlichting gaat uit.

nou had ik zijn stekker opengemaakt en gekeken of er toevallig een contactje slecht of los was, maar daar was weinig aan te zien. Toen ik de klok uit het dashboard had gehaald met de stekkers er nog in viel de klok uit als ik aan de grote middelste blauwe stekker 'trok'

ik heb toen zijn tellerklok uitgewisseld met de mijne, en toen viel hij niet meer uit. dus leek het mij in de tellerklok te zitten.
nadat ik deze open had gemaakt en erachter kwam dat je niet zomaar op de achterkant van de printplaat kunt zonder plastic af te breken (Deze zit op 4 punten vastgesmolten aan de zwarte afdekkap?) dus toen wilde ik hem weer dichtschroeven, maar ik kon ff niet bij de schroevendraaier, dus gaf ik mijn kameraad de klok. hij hield hem toen op z'n kop dus de rest van de schroeven vielen er uit en omdat hij er 1 in een verkeerd gat deed kwam dat schroefje tussen de printplaat en de zwarte kap te zitten. na lang schudden en frunniken kwam het schroefje eruitgevallen en sindsdien doet de klok het ook continu zonder uit te vallen.

heeft er ooit iemand dit probleem gehad? en eventueel opgelost door een soldeerdverbinding te vernieuwen op de printpaat?
want het lijkt mij dat het schroefje iets geraakt heeft met het schudden zodat het nu weer contact maakt.

ohja nog een bijkomstig dingetje. de vorige eigenaar had het ABS lampje eruit gehaald (| wat een eikel... geen wonder dat die het niet deed. daar moet ik dus nog ff storingen van gaan zoeken)
-- Houdoe wanne --

Verheeske

Re: tellerklok valt uit

Bericht door Verheeske » 28 okt 2010, 08:21

Kreeg net een telefoontje dat de tellerklok weer uitvalt...

nog nooit iemand van gehoord hier? want dan moet hij maar een andere tellerklok (voor een 6cilinder dus niet de mijne :P) proberen
-- Houdoe wanne --

Mr__V

Bericht door Mr__V » 28 okt 2010, 11:19

lijkt erop dat je steeds stroomvermogen verliest ik denk dat je een massa probleem hebt.. loop je dynamo + kabels even na kijk wat de spanning is.. maak je massapunten ook goed schoon

Piooo

Bericht door Piooo » 30 okt 2010, 19:17

verheeske316 schreef:Dag heren.
ohja nog een bijkomstig dingetje. de vorige eigenaar had het ABS lampje eruit gehaald (| wat een eikel... geen wonder dat die het niet deed. daar moet ik dus nog ff storingen van gaan zoeken)
heel toevallig kwam ik daar vandaag ook achter bij mijn auto, 1 wielsensor naar de knoppen haha
achja verbaast me niks (vorige eigenaar was van turkse afkomst)

huizing

Bericht door huizing » 22 nov 2010, 16:13

Probleem van uitvallende teller zit 99% zeker altijd in de printplaat van je klokkenset. Helaas is hier niks aan te zien en is het moderne SMD techniek wat je ook niet zo 1-2-3 even soldeert. Even andere tellerset scoren is het beste.

Touw2k10

Bericht door Touw2k10 » 22 nov 2010, 19:45

Heeft dat geen gevolgen voor de kmstand? Bij mij valt namelijk de helft van de tijd de helft van m'n lcd schermpje weg. Letterlijk, dan zie je alleen de bovenste helft van de kilometerstand zeg maar. Herstellen kon maar zou 200e zijn omdat het 1 en ander opgestuurd zou moeten worden... Mogelijk een compleet ander probleem want dat echt alle klokken en lampjes uitvallen is wel erg zuur :X

dw70

Bericht door dw70 » 23 nov 2010, 14:36

Als niks het meer doet, is er geen + aanwezig of een onderbroken circuit in de - op de printplaat.

Bij de wegbreng methode zetten ze er een nieuwe printplaat in en zetten het overige materiaal om. De breuk zit in de printplaat.

Trek de 2 stekkers er eens uit (eerst ontgrendelen) en vergrendel ze weer eens op nieuw. Kijk of er weer iets tot leven komt na deze actie.

Gr,
Dw
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

FreddyNL

Bericht door FreddyNL » 23 nov 2010, 20:25

Touw2k10 schreef:Heeft dat geen gevolgen voor de kmstand? Bij mij valt namelijk de helft van de tijd de helft van m'n lcd schermpje weg. Letterlijk, dan zie je alleen de bovenste helft van de kilometerstand zeg maar. Herstellen kon maar zou 200e zijn omdat het 1 en ander opgestuurd zou moeten worden... Mogelijk een compleet ander probleem want dat echt alle klokken en lampjes uitvallen is wel erg zuur :X
Heb ik ook, schijnt een loszittend contactje te zijn, moet het nog nakijken.

Touw2k10

Bericht door Touw2k10 » 23 nov 2010, 21:15

Toch? Dan ga ik dat ook maar eens proberen, of allicht verder speuren op het web. Als er een eenvoudige oplossing blijkt te zijn voor deze ergenis is het zonde om door te rijden!

FreddyNL

Bericht door FreddyNL » 23 nov 2010, 21:20

Als je het dagtellerknopje een (paar) keer indrukt of een ferme klap boven op je dashboard wil de onderste helft nog weleens tevoorschijn komen.

dw70

Bericht door dw70 » 24 nov 2010, 12:33

dan heeft je printplaat ergens een gebroken printspoor, wat met de coating, bijna niet te traceren is.

Ik zou naar de sloperij gaan en een half gedemonteerde klok op de kop tikken (om de prijs drukken) en alles 1 op 1 omzetten.
Vraag naar een klok uit een niet verlaagde auto. Die gaan als langste mee namelijk.
Er zijn slopers die net zoals "de ludofs" weten uit welke auto de spullen komen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

pegro

Bericht door pegro » 21 jul 2011, 08:46

Mr__V schreef:lijkt erop dat je steeds stroomvermogen verliest ik denk dat je een massa probleem hebt.. loop je dynamo + kabels even na kijk wat de spanning is.. maak je massapunten ook goed schoon
hoi.....welke (op welke plaats) massapunten V?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”