Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Hallo mede E61-rijders (en andere geinteresseerden),
Omdat ik binnenkort preventief mijn inlaatspruitstuk (swirl flaps) wil laten vervangen heb ik vandaag een prijs gevraagd voor meerdere werkzaamheden die aan mijn auto moeten gebeuren, waaronder de storing van de niveauregeling.
Vanwege het schokkende bedrag dat de dealer rekent voor alleen de niveauregeling ( € 1200! ) ben ik gaan informeren bij een BMW specialist. Daar kan het voor 2/3e van het geld, wat in mijn ogen nog steeds een belachelijk bedrag is voor zo'n klein compressortje.
Ik ben even op internet gaat zoeken en kwam de volgende site tegen:
Air Suspension Shop
Ze beweren hier dat dit hetzelfde product is dat BMW gebruikt, met dat verschil dat er geen BMW op staat. Dat scheelt alleen al in het compressortje € 338,- met wat BMW er voor vraagt. Met andere woorden, dat ding kost bijna de helft van wat BMW er voor rekent.
Is er hier iemand die ervaring heeft met dit product?
Omdat ik binnenkort preventief mijn inlaatspruitstuk (swirl flaps) wil laten vervangen heb ik vandaag een prijs gevraagd voor meerdere werkzaamheden die aan mijn auto moeten gebeuren, waaronder de storing van de niveauregeling.
Vanwege het schokkende bedrag dat de dealer rekent voor alleen de niveauregeling ( € 1200! ) ben ik gaan informeren bij een BMW specialist. Daar kan het voor 2/3e van het geld, wat in mijn ogen nog steeds een belachelijk bedrag is voor zo'n klein compressortje.
Ik ben even op internet gaat zoeken en kwam de volgende site tegen:
Air Suspension Shop
Ze beweren hier dat dit hetzelfde product is dat BMW gebruikt, met dat verschil dat er geen BMW op staat. Dat scheelt alleen al in het compressortje € 338,- met wat BMW er voor vraagt. Met andere woorden, dat ding kost bijna de helft van wat BMW er voor rekent.
Is er hier iemand die ervaring heeft met dit product?
Laatst gewijzigd door Kingfisher op 09 jun 2011, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Ziet er wel goed uit. Naar mijn idee zou het niet lonen om een compressor na te maken voor een derde partij om die als onderdeel te gaan verkopen. Ik kan me goed voorstellen dat het onderdeel het zelfde is en dat het van een toeleverancier van BMW afkomt.
Maar de vraag die ik me zou stellen is: Weet je zeker dat het deze pomp is die stuk is ? en niet de slangen of de balg of de electronica etc. ?
Bovendien voor die 1.200 euro levert de garage ook de installatie neem ik aan met garantie. Dat zal ook wel even werk zijn (al vraag ik me af of het meer dan 2 uur zou zijn maar goed)
Ik zou het zo durven kopen. Monteren is een andere vraag
Maar de vraag die ik me zou stellen is: Weet je zeker dat het deze pomp is die stuk is ? en niet de slangen of de balg of de electronica etc. ?
Bovendien voor die 1.200 euro levert de garage ook de installatie neem ik aan met garantie. Dat zal ook wel even werk zijn (al vraag ik me af of het meer dan 2 uur zou zijn maar goed)
Ik zou het zo durven kopen. Monteren is een andere vraag

F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Dank voor je reactie.
Ik heb vandaag een BMW specialist gesproken en die zegt al meer dan 30 van die compressors vervangen te hebben. Kan ik me iets bij voorstellen, gezien het aantal berichten op internet dat ik hierover tegenkom.
Je stelt terecht de vraag, is het wel de compressor en niet enkel een slangetje, wat ik ook meerdere keren heb gelezen op internet. Ik weet het niet, maar ik hoop maar dat de BMW specialist hier eerlijk in is. Bij de dealer is geen discussie mogelijk, daar is het alles vervangen.
De specialist rekent slechts 1,5 uur voor het vervangen van de pomp. Wat het weer prijzig maakt, is dat de software van de auto weer bijgewerkt moet worden (maatregelplan, Ã 150 euro ex. BTW). Beetje jammer dat ze niet even in de software het 'mac-adresje
' van de pomp aan kunnen passen, resetje en klaar.
Ik heb vandaag een BMW specialist gesproken en die zegt al meer dan 30 van die compressors vervangen te hebben. Kan ik me iets bij voorstellen, gezien het aantal berichten op internet dat ik hierover tegenkom.
Je stelt terecht de vraag, is het wel de compressor en niet enkel een slangetje, wat ik ook meerdere keren heb gelezen op internet. Ik weet het niet, maar ik hoop maar dat de BMW specialist hier eerlijk in is. Bij de dealer is geen discussie mogelijk, daar is het alles vervangen.
De specialist rekent slechts 1,5 uur voor het vervangen van de pomp. Wat het weer prijzig maakt, is dat de software van de auto weer bijgewerkt moet worden (maatregelplan, Ã 150 euro ex. BTW). Beetje jammer dat ze niet even in de software het 'mac-adresje

Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Wat zijn de symptomen van deze storing? Lampjes? Daadwerkelijk niet op niveau komen?
Ik heb nu een E-39 Touring waar ik al 545.000 km mee heb gereden en nooit iets heb gehad met de niveau regeling.
Is dit een kwaal van de nieuwe tourings?
Ik heb nu een E-39 Touring waar ik al 545.000 km mee heb gereden en nooit iets heb gehad met de niveau regeling.
Is dit een kwaal van de nieuwe tourings?
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Veelal de melding 'Niveauregeling uitgevallen' of soms de minder erge (want die verdwijnt weer) 'Storing niveauregeling'.
Inderdaad komt de auto soms moeizaam op hoogte, juist op de momenten dat hij dat moet doen laat ie het afweten.
Schijnt ook in de E39 een probleem te zijn geweest, maar volgens mij niet zo extreem als bij de eerste serie E61...
Inderdaad komt de auto soms moeizaam op hoogte, juist op de momenten dat hij dat moet doen laat ie het afweten.
Schijnt ook in de E39 een probleem te zijn geweest, maar volgens mij niet zo extreem als bij de eerste serie E61...
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:08
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
hoi
ik heb ook een e61 uit 2004 maar wat betreft die swirt flaps er is tegen mij
vertelt als een roetfilter hebt , dan heb je geen problemen met die swirt flaps !
maar begin nu toch te twijfelen ............. :?
ik heb ook een e61 uit 2004 maar wat betreft die swirt flaps er is tegen mij
vertelt als een roetfilter hebt , dan heb je geen problemen met die swirt flaps !
maar begin nu toch te twijfelen ............. :?
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Hallo,
Zit met eenzelfde foutmelding. Merk eigenlijk niets aan het weggedrag. Of wat moet je dan voelen als deze echt defect is? Zwabberend weggedrag? Is het eigenlijk niet mogelijk deze compressors te halen bij een autoafbraak? Ik neem aan dat er toch af en toe een E61 van de weg geraakt die WEL een werkende compressor heeft zeker? En weet er iemand (als het kan liefst regio Antwerpen of dergelijke)die er verstand van heeft en niet meteen heel de boel wil vervangen? Panodak wordt verholpen, kabelbreuk in de kofferklep en ontvanger afstandsbediening ook,... hebben zoveel opgesoupeerd van het budget dat ik geen 1200 EUR ga uitgeven aan een nieuwe compressor als het niet nodig is.
Zal wel blij zijn als alles werkt zoals het moet.
Geeft BMW eigenlijk garantie op hun compressor die ze vervangen? Of is dit een wederkerend grapje?
Zit met eenzelfde foutmelding. Merk eigenlijk niets aan het weggedrag. Of wat moet je dan voelen als deze echt defect is? Zwabberend weggedrag? Is het eigenlijk niet mogelijk deze compressors te halen bij een autoafbraak? Ik neem aan dat er toch af en toe een E61 van de weg geraakt die WEL een werkende compressor heeft zeker? En weet er iemand (als het kan liefst regio Antwerpen of dergelijke)die er verstand van heeft en niet meteen heel de boel wil vervangen? Panodak wordt verholpen, kabelbreuk in de kofferklep en ontvanger afstandsbediening ook,... hebben zoveel opgesoupeerd van het budget dat ik geen 1200 EUR ga uitgeven aan een nieuwe compressor als het niet nodig is.
Zal wel blij zijn als alles werkt zoals het moet.
Geeft BMW eigenlijk garantie op hun compressor die ze vervangen? Of is dit een wederkerend grapje?
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Inmiddels heb ik een nauwkeuriger (en minder onaangename) prijs ontvangen van mijn dealer voor het vervangen van de compressor, namelijk € 805,00.
In principe zal je niks merken aan het rijgedrag, tenzij je niveauregeling de wagen helemaal niet meer op hoogte krijgt. Zo had ik onlangs na het wisselen van mijn zomer- naar winterbanden 4 man in de auto zitten, terwijl de niveauregeling (juist door het wisselen van de wielen) juist op de laagste stand stond.
Resultaat was dat een drempel nemen die normaal geen problemen oplevert nu resulteerde in een flink schurend geluid... ;(
Uiteraard krijg je bij BMW wel garantie op de reparatie, maar dat betekent niet dat de nieuwe compressor het wel jaren uithoudt.
In principe zal je niks merken aan het rijgedrag, tenzij je niveauregeling de wagen helemaal niet meer op hoogte krijgt. Zo had ik onlangs na het wisselen van mijn zomer- naar winterbanden 4 man in de auto zitten, terwijl de niveauregeling (juist door het wisselen van de wielen) juist op de laagste stand stond.
Resultaat was dat een drempel nemen die normaal geen problemen oplevert nu resulteerde in een flink schurend geluid... ;(
Uiteraard krijg je bij BMW wel garantie op de reparatie, maar dat betekent niet dat de nieuwe compressor het wel jaren uithoudt.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Er is toch al heel wat van het bedrag af zo. Van 1200 naar 800, dat zijn stappen.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Dat is inderdaad 400EUR voor andere leuke werkzaamheden. Winterbanden bijvoorbeeld.
Zou er geen bedrijf zijn dat deze kan reviseren? Het rare is dat deze compressors tweedehands praktisch niet te vinden zijn, terwijl elke E61 er toch mee is uitgerust. Al maar goed dat het Freude am Fahren zo leuk is, want hier laat BMW wel een hoop steken vallen. Defect Panodak? Bingo bij mij. Gecorrodeerde ontvanger afstandsbediening en breuk kabelboom bij achterklep? Idem. Storing niveauregeling? Yep.
Toch maar beter een E60 gekozen zeker?
Zou er geen bedrijf zijn dat deze kan reviseren? Het rare is dat deze compressors tweedehands praktisch niet te vinden zijn, terwijl elke E61 er toch mee is uitgerust. Al maar goed dat het Freude am Fahren zo leuk is, want hier laat BMW wel een hoop steken vallen. Defect Panodak? Bingo bij mij. Gecorrodeerde ontvanger afstandsbediening en breuk kabelboom bij achterklep? Idem. Storing niveauregeling? Yep.
Toch maar beter een E60 gekozen zeker?
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Ik begrijp ook niet waarom het ineens zo "goedkoop" kan, wellicht dat ze vergeten zijn dat (zoals de BMW specialist tegen mij vertelde) ook het maatregelplan uitgevoerd moet worden à 150 ex. BTW (of de BMW specialist had het bij het verkeerde eind). Ze rekenen blijkbaar één uur voor het vervangen van de pomp, wat volgens mij wel realistisch is.
@ES018: ik zou niet voor een tweedehands compressor gaan, je weet immers nooit hoe lang (of kort) die het nog uithoudt...
Dan is de optie die ik in de openingspost noemde misschien nog interessanter.
Ik heb in ieder geval een afspraak bij de dealer gemaakt en op 21 december gaat het volgende gebeuren:
Preventief vervangen inlaatspruitstuk (swirl flaps): € 604,00
Vervangen compressor niveauregeling: € 805,00
Vervangen twee PDC sensoren: € 325,00
Vervangen remvloeistof: € 58,00 (prijs in combinatie met andere werkzaamheden)
APK'tje
Al met al weer een lieve duit...en dan maar hopen dat het daar voorlopig weer bij blijft. Gisteren bij het starten van de auto viel me al op dat het iDrive scherm erg donker was, en bij de eerste de beste bocht vlogen de foutmeldingen me om de oren:
Rij- en regelsystemen uitgevallen
Storing transmissie
Bandenspanningscontrole uitgevallen
Controleer de accuklemmen
Het was weer een mooie kermis aan boord, met pling-geluidjes en icoontjes waarvan ik het bestaan nog niet wist.
Ik verdenk de (zwakke?) accu er van de boosdoener van deze foutmeldingen te zijn. Maar ik hoorde onlangs dat een nieuwe accu ook eventjes € 285 kost... (|
@ES018: ik zou niet voor een tweedehands compressor gaan, je weet immers nooit hoe lang (of kort) die het nog uithoudt...
Dan is de optie die ik in de openingspost noemde misschien nog interessanter.
Ik heb in ieder geval een afspraak bij de dealer gemaakt en op 21 december gaat het volgende gebeuren:
Preventief vervangen inlaatspruitstuk (swirl flaps): € 604,00
Vervangen compressor niveauregeling: € 805,00
Vervangen twee PDC sensoren: € 325,00
Vervangen remvloeistof: € 58,00 (prijs in combinatie met andere werkzaamheden)
APK'tje
Al met al weer een lieve duit...en dan maar hopen dat het daar voorlopig weer bij blijft. Gisteren bij het starten van de auto viel me al op dat het iDrive scherm erg donker was, en bij de eerste de beste bocht vlogen de foutmeldingen me om de oren:
Rij- en regelsystemen uitgevallen
Storing transmissie
Bandenspanningscontrole uitgevallen
Controleer de accuklemmen
Het was weer een mooie kermis aan boord, met pling-geluidjes en icoontjes waarvan ik het bestaan nog niet wist.
Ik verdenk de (zwakke?) accu er van de boosdoener van deze foutmeldingen te zijn. Maar ik hoorde onlangs dat een nieuwe accu ook eventjes € 285 kost... (|
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Hou op, hou op. Straks bestel ik 'm nog af.
Neen, wel tof dat je dit allemaal deelt.
Ik had gehoopt dat de 535D net zo goedkoop en probleemloos zou zijn als mijn huidige 530D E-39 maar dat is dus even afwachten. Een E-39 met handbak is denk ik wat eenvoudiger/robuuster.
We zullen het meemaken en ik zal jullie op de hoogte gaan houden.

Neen, wel tof dat je dit allemaal deelt.
Ik had gehoopt dat de 535D net zo goedkoop en probleemloos zou zijn als mijn huidige 530D E-39 maar dat is dus even afwachten. Een E-39 met handbak is denk ik wat eenvoudiger/robuuster.
We zullen het meemaken en ik zal jullie op de hoogte gaan houden.
- Melkdjefer
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 08 jun 2010, 16:45
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
'k heb begin oktober ook dit probleem gehad en mijn vader vorig jaar ook alle bij een E61 van 2005. Eerst af en toe "Storing Niveauregeling", daarna ditzelfde in combinatie met "Niveauregeling uitgevallen". Mijn vader had tijdiger dan mij zijn compressor laten vervangen. Hierbij een foto van wat die van mij uiteindelijk deed! Kwam gewoonweg niet meer op niveau. Hierbij dan ook een lachwekkend beeld.
Groeten Olivier

Groeten Olivier

No Risk No Fun
Showroom http://www.bimmerportal.nl/showroom-f12 ... 19714.html
Showroom http://www.bimmerportal.nl/showroom-f12 ... 19714.html
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Zozo, gratis verlagingsset...
Sinds de barre winter heeeeelemaal voorbij is, geen foutmeldingen meer(hout vasthouden). Foutmeldingen in de niveauregeling komen blijkbaar vaker voor bij koud en vochtig weer.
@Kingfisher: alle foutmeldingen eruitgekregen die rond je oren vlogen?
Sinds de barre winter heeeeelemaal voorbij is, geen foutmeldingen meer(hout vasthouden). Foutmeldingen in de niveauregeling komen blijkbaar vaker voor bij koud en vochtig weer.
@Kingfisher: alle foutmeldingen eruitgekregen die rond je oren vlogen?
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Sinds de laatste beurt die mijn auto heeft gehad, waaronder dus het vervangen van de niveauregelingscompressor en o.a. de accu gaat het erg goed. ;D
Ik schrik nog steeds als ik het bekende pling geluidje hoor, maar tegenwoordig is dat alleen (en laat ik het direct afkloppen) omdat ik moet tanken of omdat ik voor de 600e keer ruitensproeiervloeistof moet bijvullen....
Ik schrik nog steeds als ik het bekende pling geluidje hoor, maar tegenwoordig is dat alleen (en laat ik het direct afkloppen) omdat ik moet tanken of omdat ik voor de 600e keer ruitensproeiervloeistof moet bijvullen....

Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M