Verbruik te hoog?
-
Verbruik te hoog?
Hi guys,
ik rijd nu alweer een tijdje met veel plezier rond in mijn 330d en hij bevalt zeeeeeeeeeeeeeeer goed. Nu na een aantal maanden heb ik ook een goed idee van het verbruik gekregen en dit is zo'n 1 op 13,5 ( de BC geeft echter 1: 15.2 aan ). Dit is ook echt het maximale dat ik eruit kan halen, ongunstiger is niet zo moeilijk :> .
Nu vraag ik mezelf echter af of dit verbruik niet wat aan de hoge kant is. Ik rijd met name snelweg ( 95%) in de drukte en de auto is handgeschakeld. O ja, het is de 184 pk versie.
Dus................. wat is jullie mening hierover: te hoog? En zo ja, waar zou het dan aan liggen?
Grtz
ik rijd nu alweer een tijdje met veel plezier rond in mijn 330d en hij bevalt zeeeeeeeeeeeeeeer goed. Nu na een aantal maanden heb ik ook een goed idee van het verbruik gekregen en dit is zo'n 1 op 13,5 ( de BC geeft echter 1: 15.2 aan ). Dit is ook echt het maximale dat ik eruit kan halen, ongunstiger is niet zo moeilijk :> .
Nu vraag ik mezelf echter af of dit verbruik niet wat aan de hoge kant is. Ik rijd met name snelweg ( 95%) in de drukte en de auto is handgeschakeld. O ja, het is de 184 pk versie.
Dus................. wat is jullie mening hierover: te hoog? En zo ja, waar zou het dan aan liggen?
Grtz
Re: Verbruik te hoog?
Bij ons zit er een 2004 330d (204PK) in de familie. Die komt niet verder dan 1:12 zo'n beetje. Maar goed dan rijd je als nog 750-800 op één tank. Altijd mooi. Met de 328 (E46) van mn vriendin halen we niet meer 1:10 dan sta je iedere 600-650 aan de pomp.
Maar ja, je moet ook een btje genieten van al die power toch? Zo'n 6 in lijn moet janken :>
Maar ja, je moet ook een btje genieten van al die power toch? Zo'n 6 in lijn moet janken :>
lijkt me ook niet slecht, als je 1 op 20 wilt rijden moet je maar een 32d of 118d kopen
price to pay bij een 6 cilinder
price to pay bij een 6 cilinder
Met mijn 320d (automaat) haal ik net 1 op 15... (6,6/100km)
En nu met het koude weer al helemaal niet, bleef vorige week steken op zo'n 7/100km (BC staat nu op 7,3/100km maar had veel file tot nu toe deze week...)
En nu met het koude weer al helemaal niet, bleef vorige week steken op zo'n 7/100km (BC staat nu op 7,3/100km maar had veel file tot nu toe deze week...)
@ dieselpower :
6,5/100 (1 op 15,4) is zeker haalbaar, zie onderstaande vergelijking:
330d 184Pk
(als je goed kijkt zie je daar de 330d van "onze" Mooggie ook staan)
330d 184Pk
Met een diesel ben je dan niet goed bezig, max koppel ligt lekker laag nl. (h)Vliet schreef:Zo'n 6 in lijn moet janken :>
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | |
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
@ Optimus Das waar, maar de 330d heeft het maximale aantal pk's wat hoger liggen dan de toerenrange van het maximale koppel (1500rpm voor max nm en 4000rpm voor max pk). Dus om optimaal gebruik te maken van de sprintkrachten is doorhalen tot 4000 echt wel nodig.
Het roet moet een btje uit de pijp blijven he
Het roet moet een btje uit de pijp blijven he
Mee eens!Opt1mus schreef:@ dieselpower :
330d 184Pk
De fabrieksopgave voor gecombineerd gebruik is voor een sedan trouwens 1:14,9 en voor een touring 1:14,3, dus op zich zit je daar dan eigenlijk niet eens zo heel ver vanaf. Alhoewel je natuurlijk wel veel snelwegkilomters maakt, waar volgens de fabrieksopgave een verbruik bij hoort van 1:18,2.
Zelf kon ik die 1:15,4 vrij makkelijk halen. Met een erg rustige rijstijl was 1:16 a 1:17 zelfs haalbaar. En mijn zuinigheidsrecord stond op 1:18,7 ofwel bijna 1200 km met een volle tank.
Henry320d schreef:Met mijn 320d (automaat) haal ik net 1 op 15... (6,6/100km)
hmm dat is wel erg weinig ik rij zomers zeker 1:16~17 met heel veel korte stukjes rijden op het werk en gewoon w/w 2x 48 km p'dag
nu de winter er is op winterbanden naar makkelijk 1:18~19
dit is wel met een handbak misschien dat dat zo veel scheeld ?
handbak scheelt zeker.
Henry weet het zelf ook:
320d exec. NEZ ( Niet Echt Zuinig )
Henry weet het zelf ook:
320d exec. NEZ ( Niet Echt Zuinig )
Touring zonder dakrails:
handbak vs automaat scheelt 1,2 / 100km (ff zo snel uit m'n hoofd...)
Met mijn 330xd touring automaat uit 2000 rijd ik 1:12/ 1:12.5, lange stukken snelweg (autobahn) 1:13.5. Dit klopt ook redelijk met de BC.
Consequent 1:14 met mijn 330d touring (ook de 186 pk, handbak). Ofwel: 800 km op 1 tank.
Touring zonder dakrails:
a;s ik echt lange stukken snelweg rij en me hou aan de max snelheid red ik makkelijk 1:20 zelf op mijn zomerbanden
-
Ja, Optimus ik weet dat die topics bestaan
Maar juist aan de hand daarvan werd mijn nieuwsgierigheid gewekt. Gezien de vele km snelweg die ik rijd zou ik toch zeggen dat 1: 15 goed haalbaar moet zijn, maar dat haal ik niet. Maar goed, ik moet wel zeggen dat als ik de ruimte heb mijn voetje wel richting het metaal gaat Heb natuurlijk niet voor niets een 330d gekocht...als ik de "verstandige" keus gemaakt had dan had ik nu in een golf 1.9 tdi gereden
Maar juist aan de hand daarvan werd mijn nieuwsgierigheid gewekt. Gezien de vele km snelweg die ik rijd zou ik toch zeggen dat 1: 15 goed haalbaar moet zijn, maar dat haal ik niet. Maar goed, ik moet wel zeggen dat als ik de ruimte heb mijn voetje wel richting het metaal gaat Heb natuurlijk niet voor niets een 330d gekocht...als ik de "verstandige" keus gemaakt had dan had ik nu in een golf 1.9 tdi gereden