330d touring m-pakket 2004 (Software updatetje)
Re: 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 vrienden)
Prachtige wagen. Die 'oude' mag er ook wezen, maar dit is toch wel weer een stapje meer en mooier!
Grt, René
Grt, René
Mooie auto, erg netjes. velgen staan hem/haar ook goed
Zo hey wat een prachtige wagen
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
-
Re: 330d touring m-pakket 2004 - software updatetje
Onlangs bij OBD tuning in St Jansklooster geweest voor een chipkuurtje. Ik ken Derk van OBD al redelijk goed omdat hij veel op de circuits te vinden is en met name bij de ACNN evenementen. Ik ben al een aantal keren bij hem geweest om mijn BMW Aprisco te rollen. Mijn keuze wie/wat/waar was dus redelijk eenvoudig.
Middels een kleine beurt en check up en een flesje Forte begin deze week de auto ''gevoelsmatig'' al voorbereid.
Het chippen gaat bij OBD gepaard met rollen zodat je meteen de vermogenswinst kan meten.
Ik moet zeggen dat we een beetje een valse start hadden. En dit in de positieve zin. De auto had bij de eerste keer rollen al een vermogen van 231pk/475Nm Dit is gewoon 30pk/60Nm meer dan standaard. Nu hebben BMW's wel vaker meer vermogen dan wordt opgegeven maar hier moest toch iets meer aan de hand zijn. Na de huidige software te vergelijke met standaard software was idd op te maken dat er wat kenvelden waren veranderd, maar wel minimaal en niet helemaal zoals het hoort. De conditie van de motor is dus uitstekend. Kortom, een prima startpunt.
Na overleg met Derk omtrent wensen en gebruik hebben we besloten de software zo aan te passen dat het een hele lineaire motor moest worden. Dus niet met extreme pieken. Voordeel: delen als motor/koppeling/aandrijflijn gaan langer mee. Nadeel: iets minder beleven en kick. Voor de rest alles echt binnen de marges gehouden met het oog op duurzaamheid. Ik (en Derk ook) verwachte een vermogenswinst van rond de 30pk/50Nm.
Op het moment dat het gas erop ging tijdens het rollen dacht ik gelijk dat het misschien wel iets meer zou kunnen zijn, wat een kracht. Met spanning keek ik naar het computerscherm en het vermogen en koppel bleef maar oplopen. Bij 4500RPM gaslos en wachten op de uitslag……..
Resultaat: 279pk/550Nm
Dat had ik toch niet helemaal verwacht en was er uiteraard erg content mee. Ik vroeg wel gelijk aan Derk of dit niet iets te lomp is. Hij zei dat hij helemaal geen gekke dingen heeft gedaan en dat deze resultaten wel vaker voorkomen bij diesel BMW’s.
Toen maar even een stukje gereden om te voelen hoe dat rijd. Nou, de motor voelt enorm soepel aan en het vermogen komt er heel geleidelijk in wat de emotie/kick een beetje drukt. Maar Oh Oh Oh wat maakt deze auto nu stappen zeg, niet normaal. Maakt niet uit welke versnelling het ding trekt altijd als een lier.
Ik heb met zowel een 3.0 als 3.2 e36 gereden en dit komt al aardig in de buurt. En dat met een verbuik van 1:14!!! veel mooier wordt het niet......
Middels een kleine beurt en check up en een flesje Forte begin deze week de auto ''gevoelsmatig'' al voorbereid.
Het chippen gaat bij OBD gepaard met rollen zodat je meteen de vermogenswinst kan meten.
Ik moet zeggen dat we een beetje een valse start hadden. En dit in de positieve zin. De auto had bij de eerste keer rollen al een vermogen van 231pk/475Nm Dit is gewoon 30pk/60Nm meer dan standaard. Nu hebben BMW's wel vaker meer vermogen dan wordt opgegeven maar hier moest toch iets meer aan de hand zijn. Na de huidige software te vergelijke met standaard software was idd op te maken dat er wat kenvelden waren veranderd, maar wel minimaal en niet helemaal zoals het hoort. De conditie van de motor is dus uitstekend. Kortom, een prima startpunt.
Na overleg met Derk omtrent wensen en gebruik hebben we besloten de software zo aan te passen dat het een hele lineaire motor moest worden. Dus niet met extreme pieken. Voordeel: delen als motor/koppeling/aandrijflijn gaan langer mee. Nadeel: iets minder beleven en kick. Voor de rest alles echt binnen de marges gehouden met het oog op duurzaamheid. Ik (en Derk ook) verwachte een vermogenswinst van rond de 30pk/50Nm.
Op het moment dat het gas erop ging tijdens het rollen dacht ik gelijk dat het misschien wel iets meer zou kunnen zijn, wat een kracht. Met spanning keek ik naar het computerscherm en het vermogen en koppel bleef maar oplopen. Bij 4500RPM gaslos en wachten op de uitslag……..
Resultaat: 279pk/550Nm
Dat had ik toch niet helemaal verwacht en was er uiteraard erg content mee. Ik vroeg wel gelijk aan Derk of dit niet iets te lomp is. Hij zei dat hij helemaal geen gekke dingen heeft gedaan en dat deze resultaten wel vaker voorkomen bij diesel BMW’s.
Toen maar even een stukje gereden om te voelen hoe dat rijd. Nou, de motor voelt enorm soepel aan en het vermogen komt er heel geleidelijk in wat de emotie/kick een beetje drukt. Maar Oh Oh Oh wat maakt deze auto nu stappen zeg, niet normaal. Maakt niet uit welke versnelling het ding trekt altijd als een lier.
Ik heb met zowel een 3.0 als 3.2 e36 gereden en dit komt al aardig in de buurt. En dat met een verbuik van 1:14!!! veel mooier wordt het niet......
Re: 330d touring m-pakket 2004 (Software updatetje)
Mooie touring hoor!
Beter dat je geen automaat hebt met zo'n vermogenwinst, anders zou je bang voor de bak moeten zijn met dat koppel.
Beter dat je geen automaat hebt met zo'n vermogenwinst, anders zou je bang voor de bak moeten zijn met dat koppel.
Dat klinkt als een erg goed verhaal! Misschien dat ik na uitbetaling van de eindejaarsuitkering ook maar eens serieus ga nadenken over een chipaanpassing voor m'n 320d... Voor 400 euro is dat nog te overzien, vooral als ze niet zomaar een andere chip erin solderen maar gewoon lekker zelf aan de slag gaan met de bestaande waardes.
-
Ik weet idd dat het problemen kan geven ivm het koppel. Sterker nog, ik heb speciaal een handbak gezocht omdat ik wist dat ik ging chippen.individualtouring schreef:Mooie touring hoor!
Aan de andere kant rijd een e46 6 cilinder wel fijner met een automaat (vooral dagelijks) maar elke keer als het gas erop gaat vergeet ik dat meteen
-
Ik kan chippen iedereen aanraden. Mijn vorige 320d was flink gechipt, en zonder een centje pijn 55.000 km gereden. Om me heen ook veel gehoort dat BMW's in het algemeen wat vermogenswinst betreft wat marge hebben. Het risico zal natuurlijk wel stijgen maar of het de levensduur beinvloed betwijfel ik. De turbo en inspuitsysteem krijgen nartuurlijk wel iets meer op zijn donder.Mikkie schreef:Dat klinkt als een erg goed verhaal! Misschien dat ik na uitbetaling van de eindejaarsuitkering ook maar eens serieus ga nadenken over een chipaanpassing voor m'n 320d... Voor 400 euro is dat nog te overzien, vooral als ze niet zomaar een andere chip erin solderen maar gewoon lekker zelf aan de slag gaan met de bestaande waardes.
En geloof me als ik zeg dat je er echt een andere auto voor terug krijgt. Mijn 320d kon bijvoorbeeld mijn ringtool (e36 325i) eenvoudig volgen en heeft wel een iets gunstiger brandstof gebruik. Je auto word iig zuiniger waardoor je de investering terugverdiend.
Ik zou wel adviseren om het icm met een rollenbank te doen om de winst live met te maken. Ik wat duurder maar geeft wel een goed gevoel en iets tastbaars natuurlijk. Weet je iig hoeveel hij heeft voordat je de aanpassing doet.
ik zeg doen..
-
Erg mooie Touring!! top kleur ook!
Er zit trouwens wel een bak vermogen in zeg , ik vind de pfl versie al rap aanvoelen
Er zit trouwens wel een bak vermogen in zeg , ik vind de pfl versie al rap aanvoelen
Ik zag op MP dat je de auto te koop hebt gezet?!
Jammer dat je hem na 1 jaar bezit al weer weg (moet?)
Helaas voor mij nog een jaartje te vroeg, maar volgend jaar moet er bij mij ook zelfde type voor de deur gaan staan!
Ik moet je wel zeggen dat ik de prijs toch wel redelijk stevig vindt!
Succes met de verkoop van je mooie Bimmer!
Jammer dat je hem na 1 jaar bezit al weer weg (moet?)
Helaas voor mij nog een jaartje te vroeg, maar volgend jaar moet er bij mij ook zelfde type voor de deur gaan staan!
Ik moet je wel zeggen dat ik de prijs toch wel redelijk stevig vindt!
Succes met de verkoop van je mooie Bimmer!
- johanmooiweer
330d m touring, jij hebt de auto dus bij obd laten tunen.
Ik kom daar vandaan (de garage bij ons in het dorp), Derk is erg goed met tunen van diesels.
Ik ben daar ook geweest met mijn 316ti, maar eerlijk als hij is, zei hij dat het voor een benzine motor niet veel opleverd. en dat ik het geld beter anders kon besteden.
Ik heb mijn vorige auto (opel astra g) daar ook in het onderhoud gehad.
Maar jeetje wat een vermogenstoename. Hij zegt altijd een pk'tje of 30 erbij kan altijd.
Ik heb een poosje met het idee rond gelopen om een astra h gtc 1.9 cdti te kopen, ik heb dit toen aan hem voorgelegd. Derk vertelde mij toen dat ik voor de 150pk standaard moest kiezen en dat hij die minimaal op 190 pk kon krijgen.
Ik begrijp dat jij ook in de aprisco cup rijdt? ik zie de bmw aprisco van Han van Renselaar daar wel geregeld staan.
Tunen van auto's is echt zijn 'ding'. de garage doet hij er nog bij omdat hij nog zoveel klanten heeft. Hij zit vaak tot 's avonds laat nog achter zijn computer.
Ik kom daar vandaan (de garage bij ons in het dorp), Derk is erg goed met tunen van diesels.
Ik ben daar ook geweest met mijn 316ti, maar eerlijk als hij is, zei hij dat het voor een benzine motor niet veel opleverd. en dat ik het geld beter anders kon besteden.
Ik heb mijn vorige auto (opel astra g) daar ook in het onderhoud gehad.
Maar jeetje wat een vermogenstoename. Hij zegt altijd een pk'tje of 30 erbij kan altijd.
Ik heb een poosje met het idee rond gelopen om een astra h gtc 1.9 cdti te kopen, ik heb dit toen aan hem voorgelegd. Derk vertelde mij toen dat ik voor de 150pk standaard moest kiezen en dat hij die minimaal op 190 pk kon krijgen.
Ik begrijp dat jij ook in de aprisco cup rijdt? ik zie de bmw aprisco van Han van Renselaar daar wel geregeld staan.
Tunen van auto's is echt zijn 'ding'. de garage doet hij er nog bij omdat hij nog zoveel klanten heeft. Hij zit vaak tot 's avonds laat nog achter zijn computer.
http://www.bmwportal.nl//e46-compact-m- ... 11561.html ingeruild
viewtopic.php?f=134&t=39699nieuwe aanwinst
viewtopic.php?f=134&t=39699nieuwe aanwinst
@Foeken; heb je een linkje, ben wel nieuwsgierig...
- Edit:
- Laat maar, al gevonden
279pk/550Nm , vind ik wel erg veel. Kan het bijna niet geloven.
En ik weet dat tuners de rollenbank kunnen beinvloeden met de ingevoerde waardes, dus ze kunnen erg veel smokkelen.
Uiteraard hoeft dat hier niet het geval te zijn, maar bijna 80pk en 140nm kan ik bijna niet geloven met alleen een chip.
Om echt zeker te zijn van dit vermogen zou ik nog een rollenbank test doen bij een ander, JD of beekracing.
En ik weet dat tuners de rollenbank kunnen beinvloeden met de ingevoerde waardes, dus ze kunnen erg veel smokkelen.
Uiteraard hoeft dat hier niet het geval te zijn, maar bijna 80pk en 140nm kan ik bijna niet geloven met alleen een chip.
Om echt zeker te zijn van dit vermogen zou ik nog een rollenbank test doen bij een ander, JD of beekracing.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Gave wagen, helemaal compleet!
Kleur is idd erg mooi, apart en opvallend, maar zwart is ook mooi hoor
Veel rijplezier!
Kleur is idd erg mooi, apart en opvallend, maar zwart is ook mooi hoor
Veel rijplezier!
Verwacht niet teveel reactie van de TS mensenLaatst bezocht:
08 feb 2011, 21:21
-- Houdoe wanne --