Wegens gezinsuitbreiding (met de nieuwe vriendin huppakee opeens 2 kinderen erbij) werd te e46 330xd touring toch net iets te klein. Ontzettend mooi gelijnd maar Form over Function heeft toch zijn beperkingen. Eigenlijk waren er toch een aantal minpuntjes (die opeens zwaarder lijken te zijn als je al iets anders in zicht hebt). De vijftrapsautomaat is toch echt niets voor mij, hoe verfijnd hij ook wezen mag. Ik kies liever zelf in welke versnelling ik rijd. Ik weet het, je kan manueel schakelen maar toch. Nu lekker in de bak roeren: heerlijk. En terugschakelen op de motor: super

Na even surfen is het de volgende geworden: een zilvermetallique 525d uit 2005 met de meest leuke en bruikbare opties: Panoramisch open dak (was een must maar moet wel ff gerepareerd..auwwww), leer, navi professional, leer, pdc voor en achter, tv-tuner, 19-duims velgen,...
Het valt mij enorm op dat het interieur in een 5 veel verzorgder is dan een 3(ondanks dat de 330xd qua prijs toch wel gelijkwaardig zou zijn geweest toen). Heerlijke tellertjes en zeker het streepje dat aangeeft welke snelheid is ingesteld in de cruise-control.
Pro: heerlijke motor, zeker gechipt (bij het laatste onderhoud is deze jammer genoeg 'verschwunden')maar ook standaard (heb de Duitse 177pk-versie en niet de Belgisch-teruggeschroefde). Gewoon zoals het moet zijn: lekker onder de 3000 toeren blijven en toch lekker opschieten. Een heerlijke zescilinder, ook qua sound.
Weggedrag gewoon super. Je voelt gewoon wat hij doet, en waar hij heen wil gaan. Ook tijdens sneeuwvolle dagen.
Contra: ik heb vantevoren alle minpuntjes die een E61 ZOU KUNNEN hebben vooraf opgezocht. Was een dealeronderhouden bedrijfswagen dus ik ging ervanuit dat er wel iets op mijn pad zou komen. Maar niet alles tegelijk... Ach ja, ik heb hem goedkoop gekocht en een berekend risico genomen. Alle E61'ers knikken als je deze problemen kent: ontvanger afstandsbediening kapot wegens waterinsijpeling, draadbreuk in de achterklep (allebei gerepareerd aan een schappelijke prijs bij de dealer), storing 'niveauregeling defect', en het pano open dak dat niet open gaat(wist ik vantevoren)maar met een reparatiekit wordt gemaakt.
Wat mij wel opvalt is het waanzinnig hoog verbruik: 10 liter gemiddeld als je nooit boven de 2200 toeren komt: Hallooo? Dacht wel dat het iets minder zou zijn. Tsja...Als het wat beter weer is voor een fotoschoot volgt er meer. Voorlopig even deze kiekjes...