Temperatuur auto schommelt...

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
nick123

Temperatuur auto schommelt...

Bericht door nick123 » 10 dec 2010, 12:27

Geachte forumleden,

Sinds enige tijd heb ik wat problemen met mijn temperatuur van mijn koelvloeistof. Ik heb een 318i uit 1996.
Na rustig 10 a 15 km in bebouwde kom rijden is de auto mooi op temp.

Maar ga ik de snelweg op dan wil hij nog wel is terugvallen richting het tweede streepje soms net niet tegen het blauwe aan.
Als ik dan van de snelweg afkom dan herstelt hij zichzelf binnen een paar minuten.

Nu heb ik het vermoeden zoals ik hier ook al verder gelezen heb op het forum dat dit de thermostaat kan zijn?
Zelf zie ik verder niks raar heb niet mijn koelvloeistof tot de top afgevuld maar neem aan dat dit geen probleem is.

Verder vraag ik mij af is het makkelijk zelf te maken want volgens mij is het ontluchten nogal een gedoe?
En als laatste :) is het erg om er mee door te rijden ik rij nooit harder dan 120 en meeste wat ik doe zijn kleine stukjes en bebouwde kom. Anders wacht ik hiermee tot de grote beurt voor mn apk in mei.

En wederom...alvast bedankt voor evt. reacties! :)

NielsE36

Re: Temperatuur auto schommelt...

Bericht door NielsE36 » 10 dec 2010, 12:40

Dat lijkt inderdaad de thermostaat te zijn. Deze blijft dan open staan, waardoor de koelvloeistof altijd van het kleine circuit (motor) het grote circuit (radiator) in stroomt. Als je zacht rijdt heb je weinig rijwindkoeling en merk je er weinig van, maar op de snelweg komt er veel lucht langs de radiator waardoor de kvs-temperatuur wel kan zakken. Je kunt hier zelf verder niks van zien.

10-15km rijden voor de meter in het midden staat is ook best veel. Bij mij is het binnen 5 km. Je verwarming zal met dit weer dus ook niet zo snel warm worden.

Ik raadt je aan om het zeker met dit koude weer zo snel mogelijk te laten maken. Als de motor niet goed op temperatuur komt heb je een grotere slijtage, en een hoger brandstofverbruik. Hoe eerder gemaakt des te beter.

Of het makkelijk zelf te maken is weet ik niet. Ik heb het destijds laten doen.

Niels

nick123

Bericht door nick123 » 10 dec 2010, 12:44

Ok ok. Mag ik vragen wat jij er destijds voor kwijt was?

Verheeske

Bericht door Verheeske » 10 dec 2010, 12:50

De motor vindt het niet echt prettig als de KVS(koelvloeistof) zo koud wordt, dus mijn advies is ook om dat nu te vervangen.
Thermostaat kost ongeveer 40 euro bij de dealer, dus voor de prijs hoef je het niet te laten en ook niet ergens anders te halen

En het is makkelijk zelf te doen.

De kunstof kap die om de fan zit even loshalen. die zit vast met 2 plastic splijtpluggen aan de bovenkant. Heb je die los dan kun je de kap naar boventoen verwijderen. Dan nog even de inbusjes loshalen van de plastic ventilator (dan hoef de viscokoppeling niet los). en dan kun je er al bij.

Als je hem vervangen hebt alles weer netjes terugbouwen uiteraard. En dan motor laten lopen zodat die warm wordt en KVS aanvullen zodra de KVS een temperatuur bereikt van 90 graden zul je merken dat de KVS niveau daalt. Even de ontluchtingsnippel open draaien die naast de vulopening zit tot er alleen maar KVS uitkomt zonder luchtbellen. en je bent klaar.

als je er dan een stuk mee hebt gereden controleer voor de zekerheid dan nog even het KVS niveau.
-- Houdoe wanne --

nick123

Bericht door nick123 » 10 dec 2010, 12:54

Oke. ik ga dat dan maar is bestellen. Hoeveel koelvoeistof zal je nou in totaal nodig hebben en nog speciale soort nodig?
En met ontluchten dacht ik ook ergens te lezen dat je je kachel op lauw moet zetten..

Nog bedankt voor deze snelle reacties jongensss

Verheeske

Bericht door Verheeske » 10 dec 2010, 15:29

kachel helemaal op warm zetten, dat moest er nog bij ja :)
een liter of 2 kan er toch wel verloren gaan. draai voordat je begint met schroeven de dop van het KVS reservoir even los zodat alle druk er zker af is, en draai hem dan weer erop. Dan zuigt ie vacuum en verlies je minder KVS wanneer je de thermostaat loshaalt
-- Houdoe wanne --

nick123

Bericht door nick123 » 11 dec 2010, 11:31

Oke naja ik ga maandag meteen die thermostaat ophalen en even kijken. Ik heb alleen geen idee wat voor KVS er nu in zit.
Volgens mij is mengen van KVS niet al te best?

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 11 dec 2010, 17:21

Klopt, je hebt verschillende kleuren KVS en het advies is om deze kleuren NIET onderling te mengen.
Als je de auto al langer hebt kun je even bij je garagist vragen wat er eerder voor type KVS er in zat, kun je gewoon dezelfde kopen.

nick123

Bericht door nick123 » 13 dec 2010, 13:35

verheeske, heb je even pm gestuurd.

nick123

Bericht door nick123 » 14 dec 2010, 14:52

Zo vandaag gemaakt. Ik heb maar een 4cilinder he dus kon er bij zonder ook maar een kap te verwijderen.
Hij staat weer mooi int midden op de snelweg. :)

Jongelui, bedankt!!

Verheeske

Bericht door Verheeske » 14 dec 2010, 21:46

Mooi dat het gelukt is :)
-- Houdoe wanne --

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”