brom bij laagtoeren
brom bij laagtoeren
Hallo,
Even voorstellen, ik ben jules, heb sinds een maand een bmw 320d uit 03-2003 automaat en ben los van onderstaande erg tevreden over de auto. Gave looks en hij rijdt super lekker.
Wel heb ik af en toe een raar geluid en graag zou ik van jullie horen of dit een bekende is....
Als ik een laag toerental rijdt, zeg maar tussen 1600 en 2000 toeren dan klinkt er soms achterin een heftig brom geluid. Maakt de auto iets meer/minder toeren dan is het geluid ook direct weer weg. Probeer ik het toerental net op het juiste punt te laten hangen dan houdt het geluid aan.
Het klinkt een beetje hetzelfde als wanneer je met een schakel auto een te laag toerental rijdt (zonder terug te schakelen).
Aangezien ik een automaat heb lijkt het me onmogelijk om onder je toeren te rijden. Het geluid is een stuk intenser tov het normale motor geluid op dat moment. Heb ik passagiers in de auto dan schrikken ze dus van dit plotse geluid, duidelijk waarneembaar dus.
Opmerkelijk is dat wanneer ik sportief rijdt (2500+ aan toeren) rijdt dan heb ik dit probleem totaal niet.
Ook heb ik het idee, dat het bij koude motor vaker voorkomt dan wanneer de auto warm gereden is, maar ik kan me vergissen op dit punt.
Ik heb me via via laten vertellen dat geluid vaak afkomstig is van resonantie van de lange aandrijf as. Dit als gevolg van versleten rubber of lager?
Iemand enig idee wat dit geluid zou kunnen zijn, is het werkelijk de aandrijfas of iets anders, en hoe op te lossen en wat kost dit ongeveer. Is het iets om zelf te doen of moet je naar garage?
De auto heb ik met bovag garantie gekocht maar aangezien ik hem best ver weg heb gekocht en het niet een makkelijk te reproduceren probleem is stel ik de vraag eerst maar even hier op het forum. Als ik het voor een paar tientjes zelf of via locale garage kan oplossen doe ik dat liever dan terug ondanks de garantie. (reistijd/vervangend vervoer etc).
Auto heeft ongeveer 110.000 km gelopen.
greetz,
Jules
Even voorstellen, ik ben jules, heb sinds een maand een bmw 320d uit 03-2003 automaat en ben los van onderstaande erg tevreden over de auto. Gave looks en hij rijdt super lekker.
Wel heb ik af en toe een raar geluid en graag zou ik van jullie horen of dit een bekende is....
Als ik een laag toerental rijdt, zeg maar tussen 1600 en 2000 toeren dan klinkt er soms achterin een heftig brom geluid. Maakt de auto iets meer/minder toeren dan is het geluid ook direct weer weg. Probeer ik het toerental net op het juiste punt te laten hangen dan houdt het geluid aan.
Het klinkt een beetje hetzelfde als wanneer je met een schakel auto een te laag toerental rijdt (zonder terug te schakelen).
Aangezien ik een automaat heb lijkt het me onmogelijk om onder je toeren te rijden. Het geluid is een stuk intenser tov het normale motor geluid op dat moment. Heb ik passagiers in de auto dan schrikken ze dus van dit plotse geluid, duidelijk waarneembaar dus.
Opmerkelijk is dat wanneer ik sportief rijdt (2500+ aan toeren) rijdt dan heb ik dit probleem totaal niet.
Ook heb ik het idee, dat het bij koude motor vaker voorkomt dan wanneer de auto warm gereden is, maar ik kan me vergissen op dit punt.
Ik heb me via via laten vertellen dat geluid vaak afkomstig is van resonantie van de lange aandrijf as. Dit als gevolg van versleten rubber of lager?
Iemand enig idee wat dit geluid zou kunnen zijn, is het werkelijk de aandrijfas of iets anders, en hoe op te lossen en wat kost dit ongeveer. Is het iets om zelf te doen of moet je naar garage?
De auto heb ik met bovag garantie gekocht maar aangezien ik hem best ver weg heb gekocht en het niet een makkelijk te reproduceren probleem is stel ik de vraag eerst maar even hier op het forum. Als ik het voor een paar tientjes zelf of via locale garage kan oplossen doe ik dat liever dan terug ondanks de garantie. (reistijd/vervangend vervoer etc).
Auto heeft ongeveer 110.000 km gelopen.
greetz,
Jules
Re: brom bij laagtoeren
Volgens mij heb ik hetzelfde met mijn 320d, dacht eerst dat het onbalans in de wielen was, heb de auto nog niet zo lang. Als je goed gasgeeft is het bijna niet te merken. Heb het vooral in de 4e versnelling bij ca. 2000 toeren. Auto is van 2001 en heeft 217.000 op de teller. Hoop dat er iemand weet wat dit is en vooral wat er aan te doen...
Re: brom bij laagtoeren
Het probleem van een klapperende aandrijfas naar achteren (cardan) is meer als je gas geeft en de boel belast. Dit is soms op te lossen met het vervangen van een lager welke in rubber gemonteerd zit en de cardan begeleid.
Wat kan is dat er gewoon een onbalans in de cardan zit.
Als ik er garantie op had dan zou ik daar zeker gebruik van maken! Een nieuwe cardan kost een honderdje of 5 en je loopt kans dat je zaken gaat vervangen die het niet blijken te zijn. Kost al snel geld voordat het opgelost is. Om een voorbeeld te geven; mijn manager heeft een dergelijk probleem. Eerst lager vervangen, toen kruis koppelingen vervangen, toen differentieel open gehad en nu wordt dan toch maar de cardan vervangen en hopen dat het dan opgelost is..... Alleen aan uren kost dat al het nodige
Wat kan is dat er gewoon een onbalans in de cardan zit.
Als ik er garantie op had dan zou ik daar zeker gebruik van maken! Een nieuwe cardan kost een honderdje of 5 en je loopt kans dat je zaken gaat vervangen die het niet blijken te zijn. Kost al snel geld voordat het opgelost is. Om een voorbeeld te geven; mijn manager heeft een dergelijk probleem. Eerst lager vervangen, toen kruis koppelingen vervangen, toen differentieel open gehad en nu wordt dan toch maar de cardan vervangen en hopen dat het dan opgelost is..... Alleen aan uren kost dat al het nodige
Re: brom bij laagtoeren
Toch zou dit bij een automaat eigenlijk niet voor moeten komen... De automaat heeft een andere cardan (en ophanging) als de handbak 320d, die niet in 2 rubbers hangt maar in slecht 1. Die cardanophang rubbers gaan juist vaak kapot bij de handgeschakelde modellen, al is niets onmogelijk natuurlijk...Niels schreef:Het probleem van een klapperende aandrijfas naar achteren (cardan) is meer als je gas geeft en de boel belast. Dit is soms op te lossen met het vervangen van een lager welke in rubber gemonteerd zit en de cardan begeleid.
Maar goed het is eenvoudig genoeg te checken, mocht je je auto toch al omhoog hebben staan, check dan gelijk even of je niet te veel speling op je diff hebt en of je cardankoppeling nog allemaal spelingsvrij zijn.
Re: brom bij laagtoeren
Wat het ook zou kunnen zijn is dat je de lock-up van de automaatbak hoort. Deze grijpt namelijk pulserend aan en kan inderdaad bromgeluiden veroorzaken. Dit pulserend aangrijpen van de lock-up wordt via de aandrijfas doorgegeven naar het differentieel achtering de auto. Deze gaat vervolgens resoneren op de brom. Dit is dan wat je hoort. Het zal dan alleen bij constante snelheid optreden en altijd bij hetzelfde toerental.
Je kunt dit checken door eens op het toerental te letten als hij gaat brommen. Waarschijnlijk gaat je toeren 100 'a 200 terug en dan verschijnt de brom. Dan is de lock-up ingeschakeld en weet je dus waar het vandaan komt. Zodra je dan iets gas geeft waardoor het toerental weer iets stijgt is het weer weg.
Oplossing zou kunnen zijn het vervangen van de rubbers waar het differentieel inhangt.
Je kunt dit checken door eens op het toerental te letten als hij gaat brommen. Waarschijnlijk gaat je toeren 100 'a 200 terug en dan verschijnt de brom. Dan is de lock-up ingeschakeld en weet je dus waar het vandaan komt. Zodra je dan iets gas geeft waardoor het toerental weer iets stijgt is het weer weg.
Oplossing zou kunnen zijn het vervangen van de rubbers waar het differentieel inhangt.
Re: brom bij laagtoeren
De afgelopen week heb ik ca. 20x dezelfde rit gemaakt. Soms alleen, maar meestal met 3 of 4 personen in de auto. Wat me opviel was dat de trilling bij een volle auto sterker was dan als ik er alleen in zat. Ik neem aan dat dat komt omdat er meer belasting op de cardan staat omdat er ook meer gewicht verplaatst moet worden, of heb ik dat mis?
Ik zal er eens naar laten kijken bij de BMW specialist. Trouwens, als je hier lang meer doorrijd, kunnen er vitale dingen aan bak of differentieel stuk gaan? Is het snel vervangen van dit lager een must?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet K & AR
Ik zal er eens naar laten kijken bij de BMW specialist. Trouwens, als je hier lang meer doorrijd, kunnen er vitale dingen aan bak of differentieel stuk gaan? Is het snel vervangen van dit lager een must?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet K & AR
Re: brom bij laagtoeren
Hoi Griffendahl,
Ik heb een handbak, en dus maar cardcan ophang-rubber. Is dat een kostbare zaak omdat te laten vervangen? (als dat het is...)
Gr. K & AR
Ik heb een handbak, en dus maar cardcan ophang-rubber. Is dat een kostbare zaak omdat te laten vervangen? (als dat het is...)
Gr. K & AR
Re: brom bij laagtoeren
Als het je cardan is kun je idd problemen krijgen met je diff of het bekende subframe probleem ook is het voor de bak niet echt best 

Re: brom bij laagtoeren
Jij hebt een handbak, maar de TS een automaat, vandaar mijn reactie.
Vervangen is niet heel moeilijk, ik heb zelf gewoon de hele cardan vervangen, was een paar uurtjes werk.
Vervangen is niet heel moeilijk, ik heb zelf gewoon de hele cardan vervangen, was een paar uurtjes werk.
Re: brom bij laagtoeren
De "handbak" heeft er juist 2 waarvan de achterste meestal kapot gaat als dit probleem zich voor doet.
De kosten van het laten vervangen is best pittig lijkt me,er moet redelijk wat gedemonteerd worden om de cardanas er uit te krijgen en bij het terug plaatsen moet deze uitgelijnt worden.
De kosten van het laten vervangen is best pittig lijkt me,er moet redelijk wat gedemonteerd worden om de cardanas er uit te krijgen en bij het terug plaatsen moet deze uitgelijnt worden.
Re: brom bij laagtoeren
diff rubbers kunnen versleten zijn.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: brom bij laagtoeren
Bedankt voor de snelle reactie mensen... Ik zal zsm maar eens naar de garage gaan... Hoop dat de kosten een beetje in de hand gehouden kunnen worden! Ik laat jullie weten hoe of wat.
Sorry Griffendahl, had niet goed gelezen wat betreft de rubbers
Groet K & AR
Sorry Griffendahl, had niet goed gelezen wat betreft de rubbers

Groet K & AR
Re: brom bij laagtoeren
Jammer dat de topicstarter niks meer van zich laat horen na zijn vraag...
Re: brom bij laagtoeren
Zo, vandaag auto naar de garage gebracht. Allereerst om de ruitmechaniekjes te vervangen. Gemeld dat ik trillingen voelde en hoorde. Bleek dat m'n linkervoorwiel 30 gram onbalans had; waarschijnlijk loodjes verloren. Het vreemde was dat ik echt geen trillingen in het stuur gevoeld heb, en daar ben ik allergisch voor. Kan dat, zo'n onbalans en toch niets in het stuur voelen???
De brom en trillingen zijn minder, maar niet weg helaas. We moeten het dus toch maar 'dieper' gaan zoeken bij cardan, bak of differentieel... Jammer, want ik had de stille hoop dat het met balanceren over zou zijn...
Gr. K & AR
De brom en trillingen zijn minder, maar niet weg helaas. We moeten het dus toch maar 'dieper' gaan zoeken bij cardan, bak of differentieel... Jammer, want ik had de stille hoop dat het met balanceren over zou zijn...
Gr. K & AR
Re: brom bij laagtoeren
Kan het misschien ook iets zijn bij de uitlaatlijn? Dat er ergens iets resoneert bij de ophanging bijv.?

[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]