Problemen achter ruitenwisser touring

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
marsje

Re: Problemen achter ruitenwisser touring

Bericht door marsje » 27 okt 2010, 07:46

Super dit forum. Had gister hetzelfde probleem dat de ruitenwisser achter steeds langzamer ging en uiteindelijk ermee stopte. Toen snel gestopt om de wisser even met de hand in de nulstand te duwen voordat de motor zou verbranden.

Even op het forum gezocht en inderdaad, als ik de ruit opende ging de wisser enorm zwaar. Kon hem met twee handen nauwelijks rondkrijgen. Gisteravond in het donker de boel gedemonteerd met zaklampje. De borgring van het asje gehaald en het asje vervolgens voorzichtig eruit getikt. Dit ging moeiteloos. Daarna de as goed opgeschuurd met fijn schuurpapier en netjes in kogellagervet gezet.

Hij loopt nu weer super. Bedacht me vanochtend dat telkens als de ruitenwisser achter aan ging ik altijd een geluidje hoorde. Dat was natuurlijk de as die elke keer weer los kwam. Nu is hij weer fluisterstil.

Thanks Marcel.

vladi

Bericht door vladi » 15 dec 2010, 08:08

Is het ook zo dat bij jullie problemen met het vast zitten van de achter ruitenwisser de pomp het ook niet doet?
Bij mij doet de wisser ook niets maar ik hoor de pomp ook niet draaien.

Zekeringen lijken in orde. Het betreft een E39 touring uit 1999.

marsje

Bericht door marsje » 15 dec 2010, 09:04

Nee, de pomp deed het gewoon bij mij. Volgens mij hebben deze niks met elkaar te maken. Dan zou ik het in de bedrading van dak naar klep zoeken. Hier zitten drie kabelbomen waarvan er nogal eens draden een breuk vertonen.

vladi

Bericht door vladi » 15 dec 2010, 10:53

Ok bedankt, ik zal dus is op zoek moeten gaan naar een draadbreuk.
Ben alleen altijd zo bang dat wanneer ik dit soort zaken open maak, ik het niet zo mooi en strak zoals het nu zit terug kan plaatsen.

homan032

Bericht door homan032 » 01 apr 2011, 19:57

Westlander schreef:Als je het lager demonteert kun je de as uit de lagerbus tikken. Dan de as en de bus goed polijsten en het geheel met lagervet weer monteren.

Ik kreeg bij de eerst poging de as er niet uit getikt, en heb toen een nieuw lager besteld. Dan weet je zeker dat het probleem opgelost is maar kost wel iets van 50eu. Na montage van het nieuwe lager durfde ik wat minder voorzichtig te zijn met de oude en toen lukt het wel om de as eruit te tikken, zonder beschadigingen.
Vraagje: ik heb de ruitenwisser gedemonteerd. Alle moeren los maar alles zit muurvast. Hoe tik de as eruit? moet er aan de binnenkant ook wat los?

Beamer AR15

Bericht door Beamer AR15 » 02 apr 2011, 00:09

Ik heb de boel een maand geleden ook opnieuw moeten polijsten/smeren.

Volgens mij moet je aan de binnenkant het plastic kapje weghalen en de 2 moeren daaronder ook loshalen.
En daarna op het asje de borgring niet vergeten los te halen, anders krijg je de as er nooit uit.

suc6.
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i F23 M-sport

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”