Slijtage onderdelen onderstel
Slijtage onderdelen onderstel
Gezien bij de laatste bandenwissel bleek dat de voorbanden nogal scheef waren afgesleten moet de wagen toch uitgelijnt worden. Ik had de schokdempers rondom al op het vervangingslijstje staan na zo'n 200k (voor zover bekend niet eerder vervangen). Als het onderstel toch deel uit elkaar is zijn er dan nog andere punten welke interessant om te nemen in de vervanging?
Dacht er zelf aan om de draagarmrubbers nog mee te laten vervangen. Gaat om een '02 330d.
Dacht er zelf aan om de draagarmrubbers nog mee te laten vervangen. Gaat om een '02 330d.
Re: Slijtage onderdelen onderstel
De draagarmrubbers zijn altijd verdacht, maar vrij makkelijk om vast te stellen of ze stuk zijn. Persoonlijk zou ik ze niet onnodig preventief vervangen, zeker omdat de vorige eigenaar volgens mij ook liefhebber is
Ik ben laatste eens bij Gerrit Jonkers geweest om het hele onderstel te laten controleren op stukkigheid, daar kwamen dus die rubbers uit,.
Laat dat uitlijnen trouwens niet doen bij de plaatselijke uitlijnboer. Ik heb de mijne eens bij Profile laten doen met een erg vreemd rijgedrag als gevolg. Pas na uitlijnen door een BMW-specialist reed 't allemaal weer goed.
Ik ben laatste eens bij Gerrit Jonkers geweest om het hele onderstel te laten controleren op stukkigheid, daar kwamen dus die rubbers uit,.
Laat dat uitlijnen trouwens niet doen bij de plaatselijke uitlijnboer. Ik heb de mijne eens bij Profile laten doen met een erg vreemd rijgedrag als gevolg. Pas na uitlijnen door een BMW-specialist reed 't allemaal weer goed.
Re: Slijtage onderdelen onderstel
Laat het onderhoud ook uitvoeren bij mijn BMW-specialist. Voor het uitlijnen stuurt hij de wagen wel door naar de lokale bandenzaak, maar deze lijnen hem echt perfect uit. Vorige BMW is hier ook uitgelijnt en geen moment problemen gehad.
Draagarmrubbers blijven een bekende bij BMW. Preventief is misschien niet altijd nodig, maar het hele zaakje ligt al los dus kan financieel voordelig zijn om het nu te vervangen.
Draagarmrubbers blijven een bekende bij BMW. Preventief is misschien niet altijd nodig, maar het hele zaakje ligt al los dus kan financieel voordelig zijn om het nu te vervangen.
Re: Slijtage onderdelen onderstel
Je kunt altijd even laten checken of de draagarmrubbers nodig zijn. Ik ging laatst voor uitlijnen en werd teruggestuurd omdat de draagarmen niet goed waren, was binnen twintig tellen vastgesteld. Zonde natuurlijk als je nu laat uitlijnen en over 10k je opnieuw moet.
Re: Slijtage onderdelen onderstel
Ik heb nog even wat zitten spitten in de onderhoudshistorie van de wagen, en de wagen is in de periode dat ik hem in mijn bezit heb gehad (66.000 - 203.000) in totaal 3x uitgelijnd.
150.000 -> 2 wielen (door niet gespecialiseerde Bovag garage)
169.000 -> 2 wielen (door niet gespecialiseerde Bovag garage)
179.000 -> 4 wielen (door uitlijnspecialist v.d. Wagt in Lisse)
Verder:
88.000 -> 4 nieuwe banden
169.000 -> 4 nieuwe banden
203.000 -> 2 nieuwe achterbanden
Als ik dit nu zo op een rijtje zie staan, denk ik dat het schuine afslijten van de banden eerder te maken heeft met de slijtage van de ophanging (vermoedelijk de draagarmrubbers) dan met het niet goed uitgelijnd zijn.
Verder is er inderdaad in de periode dat ik hem in mijn bezit had niets vervangen aan de ophanging (tijdens het rijden namelijk verder geen klachten), maar daar was je al van op de hoogte.
150.000 -> 2 wielen (door niet gespecialiseerde Bovag garage)
169.000 -> 2 wielen (door niet gespecialiseerde Bovag garage)
179.000 -> 4 wielen (door uitlijnspecialist v.d. Wagt in Lisse)
Verder:
88.000 -> 4 nieuwe banden
169.000 -> 4 nieuwe banden
203.000 -> 2 nieuwe achterbanden
Als ik dit nu zo op een rijtje zie staan, denk ik dat het schuine afslijten van de banden eerder te maken heeft met de slijtage van de ophanging (vermoedelijk de draagarmrubbers) dan met het niet goed uitgelijnd zijn.
Verder is er inderdaad in de periode dat ik hem in mijn bezit had niets vervangen aan de ophanging (tijdens het rijden namelijk verder geen klachten), maar daar was je al van op de hoogte.
Re: Slijtage onderdelen onderstel
Las gisteren hier op het forum dat de schuine slijtage ook met de draagarmrubbers te maken kon hebben. Die stonden al op het lijstje met schokdempers inmiddels (en dan moet hij automatisch toch ook uitgelijnt worden) dus uiteindelijk heb ik dan het plaatje rond. Verder zijn er ook geen bijzonderheden tijdens het rijden op te merken, dus in dat opzicht is het niet eccht heel direct nodig, maar ga het wel laten vervangen.
Kan verder ook geen andere slijtage onderdelen opmerken die dan ook vervangen kunnen worden. Eventueel zouden fuseekogels nog nagekeken kunnen worden, maar die zijn volgens mij niet echt enorme slijtge onderdelen.
Kan verder ook geen andere slijtage onderdelen opmerken die dan ook vervangen kunnen worden. Eventueel zouden fuseekogels nog nagekeken kunnen worden, maar die zijn volgens mij niet echt enorme slijtge onderdelen.
Re: Slijtage onderdelen onderstel
Je kunt vrij simpel zien of de draagarmrubbers aan vervanging toe zijn. Schop met je voet tegen de voorkant van de band op het loopvlak. Als je rubbers versleten zijn zal je zien dat je wiel naar achteren beweegd omdat er teveel speling op het rubber zit.
Op de brug kun je even met een bandenlichter er tussen wrikken om zo de speling te checken.
Gr, Marcel.
Op de brug kun je even met een bandenlichter er tussen wrikken om zo de speling te checken.
Gr, Marcel.
Re: Slijtage onderdelen onderstel
Draagarmrubbers zijn inderdaad ook aan vervanging toe. Zit er aan te denken om zwaardere Meyle draagarmrubbers er onder te laten zetten, maar heb geen idee welke ik dan moet hebben voor voor en achter. Zijn deze gewoon identiek?
Via mijn garage kan ik niet de Meyle draagarmrubbers bestellen, zal ze dus vooraf via ebay of dergelijk moeten kopen.
Schokdempers worden waarschijnlijk wel gewoon deOEM sachs dempers. Volgens m'n garage kost montage + onderdelen zo'n 800 euro.
Via mijn garage kan ik niet de Meyle draagarmrubbers bestellen, zal ze dus vooraf via ebay of dergelijk moeten kopen.
Schokdempers worden waarschijnlijk wel gewoon deOEM sachs dempers. Volgens m'n garage kost montage + onderdelen zo'n 800 euro.
Re: Slijtage onderdelen onderstel
Er is hier op het forum al veel geschreven over het vervangen van draagarmrubbers.Carb schreef: Via mijn garage kan ik niet de Meyle draagarmrubbers bestellen, zal ze dus vooraf via ebay of dergelijk moeten kopen.
Hieronder een aantal oude topics waar je misschien wel wat aan hebt.
http://www.bmwportal.nl/post250501.html ... le#p250501
http://www.bmwportal.nl/post192446.html?hilit=meyle draagarm#p192446
http://www.bmwportal.nl/post229801.html?hilit=meyle draagarm#p229801
http://www.bmwportal.nl/diy-do-it-yours ... ilit=meyle draagarm
Re: Slijtage onderdelen onderstel
Kan de plaatjes in de DIY van de vorige post niet zien (|
Re: Slijtage onderdelen onderstel
Misschien heb je hier nog wat aan:
http://www.youtube.com/watch?v=dJRxNrXJDas
http://www.youtube.com/watch?v=LXoBRKQeT44
En hier nog een 'promotie-praatje' van Meyle:
http://www.youtube.com/watch?v=S6wTXQCXRNM
http://www.youtube.com/watch?v=dJRxNrXJDas
http://www.youtube.com/watch?v=LXoBRKQeT44
En hier nog een 'promotie-praatje' van Meyle:
http://www.youtube.com/watch?v=S6wTXQCXRNM
Re: Slijtage onderdelen onderstel
Thanks, erg handig om te weten!!