Cold Air Intake nutteloos?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Kaantjee
Berichten: 279
Lid geworden op: 19 okt 2009, 18:43

Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door Kaantjee » 13 dec 2010, 16:23

Hey Bimmerfanatics enzoo

Ik ben van mening dat een cold air intake systeem geen nut heeft of toegevoegde waarde.
In ieder geval, Minimaal.

Hoe kom ik hierbij? Het gasklephuis van een M50 bijvoorbeeld is verwarmd toch? Er stroomt naar mijn weten KVS omheen..
Of je nu CAI hebt of HAI wat zal het gaan uitmaken dat er 2 graden warmere lucht doorheen stroomt of niet? Uiteindelijk voel ik soms wel mijn inlaatspruitstuk na een ritje en die is gewoon super heet.. (gloeiend heet zeg ik niet want dan zou ie smelten x| )

Natuurlijk weet ik dat er meer rond speelt dan dat alleen, ik wou gewoon ff een discussie hier over voeren, want ik ben misschien van plan om in de zomer dat systeem te by-passen.. en ik wou nu alvast weten waarom wel en waarom niet? :)

xKaantje__//318i2.5
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

BMWE39FREAK
Berichten: 259
Lid geworden op: 11 okt 2010, 15:48
Locatie: Bellingwolde

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door BMWE39FREAK » 14 dec 2010, 10:06

Gezien je stelling dan mooi zo laten hoor en niets veranderen..

En wat cold air betreft...Wel eens van een super charger gehoord of van een turbo systeem..

Ga eerst maar eens googlen en zoek daar maar eens op voordat (net als zovelen) er gezegt word dat het nutteloos is..

Dat geld alleen een beetje voor de standaard straat versies maar de meesten hangen er een open luchtfilter in vamwege geluid en de looks..
>> Het heeft pas nut als je het goed monteerd en zul je het dan ook merken <<

En niet zoals (bijna) alle toening rijders met dat ding vlak bij de motor en rolbeugels erin en nog meer van dat flauwekul..

Bij de meesten moet het wat lijken in hun dagelijkste auto en geen zelfs dermate extreem dat ze de auto's zo verlagen dat ze drempels moeten mijden of schuin moeten nemen..

En heb ik het ook nog niet over de verlaging gehad..Want je hebt ja ook nog de schroef sets..
Iedereen wil deze setjes hebben maar een complete gewone verlagingsset op maat is ten eerste goedkoper en heb je hetzelfde effect..want zie je jezelf al iedere keer na een stukje rijden weer stoppen langs de kant van de weg om vervolgens de stel sleutel te pakken en weer tussen de wielkast het zakie losser of strakker te zetten... (|
Vind dit spul pas gewoon grote flauwekul..Maargoed..je kan wel tegen je kamaraden zeggen dat jij zo'n dure schroefset eronder hebt zitten..

Vandaar dat je veel bmw rijders ziet met M3 spul erop en opzichzelf is daar nog niet zoveel op tegen aangezien het spoilerwerk er sportiever uitziet maar als ze dan ook nog een teken van M3 op de kont plakken :r

Maargoed..Ieder zijn eigen zeg ik dan maar weer..ik kan er alleen maar hard om lachen
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Gebruikersavatar
johnsdale
Berichten: 1641
Lid geworden op: 18 aug 2009, 19:54

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door johnsdale » 14 dec 2010, 10:19

Wat een frustraties of niet?? :roll:

Kaantjee
Berichten: 279
Lid geworden op: 19 okt 2009, 18:43

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door Kaantjee » 14 dec 2010, 10:41

Ik heb al spijt van mijn topic, wat the Fu*k heb ik gevraagd dat die beste man zijn gal komt spuwen hier??

Hij heeft o.a. mijn hele auto -indirect- afgekraakt :D
Schroefset - Check.
Lager dan een pakje marlboro - Check.
Drempel Schraper - Check.
Hot Air Intake - Check
Cold Air Intake - Gehad maar ivm. winter (zout/vuil/etc) er weer van af.
M3 sticker achterop - Nopes, 316i sticker ftw :amen:
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

Kaantjee
Berichten: 279
Lid geworden op: 19 okt 2009, 18:43

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door Kaantjee » 14 dec 2010, 10:58

BMWE39FREAK schreef:Gezien je stelling dan mooi zo laten hoor en niets veranderen..

En wat cold air betreft...Wel eens van een super charger gehoord of van een turbo systeem..
Nou nee, wat is dat toch? x|
Ga eerst maar eens googlen en zoek daar maar eens op voordat (net als zovelen) er gezegt word dat het nutteloos is..
Wat is nou het verband tussen een Supercharger/Turbo en CAI?
Dat geld alleen een beetje voor de standaard straat versies maar de meesten hangen er een open luchtfilter in vamwege geluid en de looks..
Klopt, en wat voor geluid jonge, 200 paardjes wat je hoort ademen wanneer je ff de pedaal tot de vloer stampt :amen:
>> Het heeft pas nut als je het goed monteerd en zul je het dan ook merken <<

En niet zoals (bijna) alle toening rijders met dat ding vlak bij de motor en rolbeugels erin en nog meer van dat flauwekul..

Bij de meesten moet het wat lijken in hun dagelijkste auto en geen zelfs dermate extreem dat ze de auto's zo verlagen dat ze drempels moeten mijden of schuin moeten nemen..
Afbeelding
:love:
En heb ik het ook nog niet over de verlaging gehad..Want je hebt ja ook nog de schroef sets..
Iedereen wil deze setjes hebben maar een complete gewone verlagingsset op maat is ten eerste goedkoper en heb je hetzelfde effect..want zie je jezelf al iedere keer na een stukje rijden weer stoppen langs de kant van de weg om vervolgens de stel sleutel te pakken en weer tussen de wielkast het zakie losser of strakker te zetten... (|
Vind dit spul pas gewoon grote flauwekul..Maargoed..je kan wel tegen je kamaraden zeggen dat jij zo'n dure schroefset eronder hebt zitten..
Nou nou nou zeg.. zelfde kwaliteit? Dacht het niet maat. Elke keer andere velgen er onder en ik stel precies in hoe laag of hoog ik wil zijn.. Winter gaat ie op de 4x4 modus en zomer weer op de buikschuiver stand.
Het is gewoon uberhandig, mensen die juist geen schroefset hebben of er op geilen praten juist zoals jij dat doet. WAAROM vaste verlaging als je ook voor schroefset kan gaan?
Vandaar dat je veel bmw rijders ziet met M3 spul erop en opzichzelf is daar nog niet zoveel op tegen aangezien het spoilerwerk er sportiever uitziet maar als ze dan ook nog een teken van M3 op de kont plakken :r
Ik wil nog een E36 M3 voorbumper, E46 M3 geintegreerde spoiler achterop en E46 M3 CSL achterbumper voor de 4 uitlaten wat in het midden gecentreerd zijn.. Meer plastic is niet gewenst en hou ook alles OEM BMW, dus geen autostyle sh** ofzoo..
En laat ik vandaag je dagje maken: Ik rij 318i met een licht gekieteld M50B25 motor (200PK) met een 316i badge achterop.. M3 stickers mogen van mij part alleen achter op de echte M's of M-Techs zitten..
Maargoed..Ieder zijn eigen zeg ik dan maar weer..ik kan er alleen maar hard om lachen
Ach ja, bekijk het zo: Ik lach ook om jou en denk ook niet dat ik de enige ben gezien het feit van: Ik vraag een simpele reactie op mijn stelling en kijk waar jij heen gaan.. WAT ben ik door jou post opgeschoten?

x|
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door Vliet » 14 dec 2010, 11:00

Ik heb ook een schroefset!! :zwaai:

Maar wat voor effect wil je bereiken met een cold air intake? Als je voor de pk's gaat dan maakt het idd niet heel veel verschil, maar het geluid wordt er wel degelijk veel beter van. Zeker als je er één van carbon neemt. Dat is echt geniaal (staat ook nog op mijn lijstje).

Kaantjee
Berichten: 279
Lid geworden op: 19 okt 2009, 18:43

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door Kaantjee » 14 dec 2010, 11:53

ff alles aan de kant schuiven, het gaat zich voornamelijk om dit:

CAI of HAI heeft geen nut qua vermogen, OMDAT de gasklephuis zowiezoo verwarmd wordt door KVS..

(Mensen die niet weten wat een stelling betekend: een bewering waar je met je eigen mening/kennis op reageert. x| )
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

BMWE39FREAK
Berichten: 259
Lid geworden op: 11 okt 2010, 15:48
Locatie: Bellingwolde

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door BMWE39FREAK » 15 dec 2010, 01:01

Kaantjee schreef:Ik heb al spijt van mijn topic, wat the Fu*k heb ik gevraagd dat die beste man zijn gal komt spuwen hier??

Hij heeft o.a. mijn hele auto -indirect- afgekraakt :D
Schroefset - Check.
Lager dan een pakje marlboro - Check.
Drempel Schraper - Check.
Hot Air Intake - Check
Cold Air Intake - Gehad maar ivm. winter (zout/vuil/etc) er weer van af.
M3 sticker achterop - Nopes, 316i sticker ftw :amen:
Allereerst kijk ik naar de hoofdtekst van een topic en ga echt niet voor het reageren kijken wat voor auto deze persoon heeft en wat er allemaal aan verbouwd is ,
dus dat mijn tekst die in het algemeen voor iedereen telt die veranderingen aan hun auto doen,
wat ik in de meeste gevallen persoonlijk onzin vind is mijn mening en stond voor je dit bericht plaatste los van jou,
want weet niet eens hoe je auto eruit ziet en wat je er allemaal mee doet....

Je zal er tenslotte zelf mee moeten rijden en heb ik daar gelukkig geen last van..

En je wilde een discusie voeren waar ik dan mijn uitgebreide mening over zeg met een draadje..Dat je het als een persoonlijke aanval ziet moet jezelf weten want het ging over het algemeen..

Uiteraard heeft ieder zijn eigen smaak en is dat ook wel op het straat beeld te zien en vind het persoonlijk jammer dat sommigen wel heel extreem gaan ,aangezien ik zelf van niet extreem houd..

Originele spoilers op de auto is leuk en verlaging ook maar wil mijn luxe houden en mensen mee kunnen nemen zonder dat de banden in de wielkasten schuren en de banden scheef afslijten en een beschermplaat voor motor en bak moet aanbrengen..

Snap je..
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Kaantjee
Berichten: 279
Lid geworden op: 19 okt 2009, 18:43

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door Kaantjee » 15 dec 2010, 01:24

I get your point maat, en ik denk ook precies het zelfde als jou..
BMW Straalt Luxe en Elegantie uit. Mijn auto straalt nu bruutheid uit op een groffe toon.
Maar toch rij ik automaat met een heerlijke leren armsteun in het midden.. :P

Maargoed, zullen wij weer Ontopic gaan? Want waar jij het over hebt en waar het totale topic over moest gaan zijn 2 verschillende werelden.

x
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

BMWE39FREAK
Berichten: 259
Lid geworden op: 11 okt 2010, 15:48
Locatie: Bellingwolde

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door BMWE39FREAK » 15 dec 2010, 01:38

En hierbij dan even een reactie op je reactie naar mij toe..
Nou nou nou zeg.. zelfde kwaliteit? Dacht het niet maat. Elke keer andere velgen er onder en ik stel precies in hoe laag of hoog ik wil zijn.. Winter gaat ie op de 4x4 modus en zomer weer op de buikschuiver stand.
Het is gewoon uberhandig, mensen die juist geen schroefset hebben of er op geilen praten juist zoals jij dat doet. WAAROM vaste verlaging als je ook voor schroefset kan gaan?
Als je 15 inch velgen hebt is de maat van de banden 65 hoog.. als je er 17 inch onder gooit zijn deze 45 hoog..
Zet de 15 inch en 17 inch naast elkaar en je hebt dezelfde hoogte..
Dus zie het nut niet in om dan weer met een sleutel bezig te gaan om het te veranderen..
Vandaar dus dat ik voor een gewone verlagings set zou gaan want schroef set heeft met straat versie geen toegevoede waarde..
Heb het dus niet en geil er ook niet op en wil het er ook niet onder hebben..
En laat ik vandaag je dagje maken: Ik rij 318i met een licht gekieteld M50B25 motor (200PK) met een 316i badge achterop.. M3 stickers mogen van mij part alleen achter op de echte M's of M-Techs zitten
316i op de kont van de auto is juist humor aangezien niemand weet wat er eigenlijk in ligt dus zie het probleem niet,
maar een M3 achterop terwijl je een 316i hebt vind ik persoonlijk nogal ....
(en heb het niet over het M logo alleen aangezien er uiteraard bmw uitgevoerd zijn met M-technic)

Had zelf ook een M50B25 motor in mijn 525i E34 (standaard 192 pk) maar was flink wat meer gekieteld want zat op 247 PK..
Brasspenning tuning..en zelf een dikke Blower erbij opgemonteerd (voor meer en goede koude lucht toevoer) ..

Las al je laatste bericht wat je nu eigenlijk wil weten en geef de vakmensen hier de ruimte..
Want ik heb al laten weten wat mijn mening is over je opening tekst " cold air intake nutteloos " zoals je zelf onderaan al vermeld..
Succes ermee..
(Mensen die niet weten wat een stelling betekend: een bewering waar je met je eigen mening/kennis op reageert. )
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Kaantjee
Berichten: 279
Lid geworden op: 19 okt 2009, 18:43

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door Kaantjee » 15 dec 2010, 02:25

Ik zou graag nog uren en pagina's met jou willen door discussiëren, maar laten we nu aub weer ontopic gaan..

Waarom vind ik CAI nutteloos? Omdat de gasklephuis toch verwarmd wordt..

Reactie, kritiek of mensen die instemmen?
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

330d m touring
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:43

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door 330d m touring » 15 dec 2010, 14:03

De verwarming van het gasklephuis kun je eenvoudig weghalen en je zult merken dat het geen invloed op het vermogen heeft. Is enkel door BMW geinstaleerd voor extreme kou. En het is niet zo dat de lucht die daarlangs stroomt ineens met tig graden stijgt en daardoor het vermogen negatief beinvloed. En koude lucht is ALTIJD beter dan warme ivm luchtdichthied. Waarom hebben ze anders de "intercooler" bedacht.

Dus koud is beter. Maar is het niet dat je daardoor veel pk's pakt. Het is wel beter voor het motortje. Een m50 wordt van origine erg warm dus kan alle extra koeling gebruiken die voorhanden is. Wat in de racerij veel gedaan word is de inlaat verlengen t/m de linker koplamp en de temperatuursensor (welke normaal ergens onder het inlaatspruitstuk bij cil 5/6 zit) in dat extra aanzuigtraject te verleggen. Zodoende fob je de ECU (die meer brandstof zal inspuiten) en krijg je de meeste koude lucht en heb je nooit last van onderdruk onder de kap.

Deze combinatie heeft zich op het ciruit bewezen, en dan vooral het laaste gedeelte van een race wanneer de motoren door de warmte nog weleens wat aan vermogen verliezen.



.

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door Fabian79 » 16 dec 2010, 12:02

En dat is precies wat je niet wilt in mijn ogen.
Dat is een blok dat geprepareerd is voor het circuit.

Die belasting ga je nooit op de straat halen.

Kan je nog verder gaan met materiaalspanningen die de temperatuursverschillen
maken. de verwarming zit er immers niks voor niks :P

In de jaren 80 zat er in de luchtinlaat een klep die je met de hand om kon zetten in de winter zodat de lucht door een ander traject liep lang de uitlaat om een beetje op te warmen. Simpelweg omdat je motor anders slecht liep.

Die verwarming is er dus voor straat gebruik niks voor niks ;)

Tracktools hebben uiteraard de gehele software anders lopen, waardoor sommige dingen mogelijk zijn.
En meestal rijden deze niet bij temperaturen onder de 5 graden.


Mijn mening is dus dat een Coldplay air intake leuk staat en grappig geluid oplevert en verder qua performance weinig toevoegd mits je de verwarming uitschakelde. of je dat wil is een tweede omdat de temperatuursverschillen ook parten gaan spelen.

Faab
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Griffendahl

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door Griffendahl » 16 dec 2010, 12:10

BMWE39FREAK schreef:Als je 15 inch velgen hebt is de maat van de banden 65 hoog.. als je er 17 inch onder gooit zijn deze 45 hoog..
Zet de 15 inch en 17 inch naast elkaar en je hebt dezelfde hoogte..
Dus zie het nut niet in om dan weer met een sleutel bezig te gaan om het te veranderen..
Hier kom jij nog wel achter... Toen ik van OEM 18" naar 19" ging heb ik mijn schroefset moeten verstellen omdat de 19ers breder waren en de hoogte toch niet 100% gelijk.

Verder merk ik dat ik op mijn winterbanden veel meer flex op mijn band heb dan op mijn veel grotere zomerbanden. Wat er dan kan gebeuren is dat je op winterbanden sneller de grond raakt als op zomerbanden. Hierdoor is het aan te raden om op een kleinere velgdiameter (bijvoorbeeld in de winter dus) minder extreem te verlagen als bijvoorbeeld in de zomer.

Kortom met een schroefset kan je je auto perfect afstellen op de wielen waar je op dat moment mee rijdt, zeker als je nog wel eens van wielen wisselt (bijvoorbeeld zomer/winter) kom je er al snel achter dat een schroefset vele malen flexibeler is als een statische set omdat dat ofwel een compromis wordt voor de zomer of de winter, of slechts afgesteld op 1 van de twee...

Voor wat betreft die Cold Air Intake, daar is denk ik inmiddels het belangrijkste wel over gezegd.

330d m touring
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:43

Re: Cold Air Intake nutteloos?

Bericht door 330d m touring » 16 dec 2010, 12:40

Fabian79 schreef:En dat is precies wat je niet wilt in mijn ogen.
Dat is een blok dat geprepareerd is voor het circuit.

Die belasting ga je nooit op de straat halen.

Kan je nog verder gaan met materiaalspanningen die de temperatuursverschillen
maken. de verwarming zit er immers niks voor niks :P

In de jaren 80 zat er in de luchtinlaat een klep die je met de hand om kon zetten in de winter zodat de lucht door een ander traject liep lang de uitlaat om een beetje op te warmen. Simpelweg omdat je motor anders slecht liep.

Die verwarming is er dus voor straat gebruik niks voor niks ;)

Tracktools hebben uiteraard de gehele software anders lopen, waardoor sommige dingen mogelijk zijn.
En meestal rijden deze niet bij temperaturen onder de 5 graden.


Mijn mening is dus dat een Coldplay air intake leuk staat en grappig geluid oplevert en verder qua performance weinig toevoegd mits je de verwarming uitschakelde. of je dat wil is een tweede omdat de temperatuursverschillen ook parten gaan spelen.

Faab
Wij delen dezelfde mening m.b.t. de nihile vermogenswinst. Maar dat je verneembaar meer vermogen krijgt door de gasklephuis verwarming uit te schakelen klopt niet helemaal. Het gaat om de verwarming van het gasklephuis, en niet van de lucht. Anders zou de LMM ook op de verkeerde plaats zitten. Eerst de luchtmassa meten en dan opwarmen is niet helemaal de goede volgorde??

Veel BMW raceauto’s (vooral cup auto’s) rijden gewoon met standaard motor met standaard ECU hoor. Simpelweg omdat een ECU van een M50 enkel inspuiting en ontsteking afregelt. Het heeft geen nut om hiervoor dure programma’s te schrijven omdat de winst heel gering is. Ik heb nog nooit een M50 op de bank veel meer dan 200pk zien leveren met enkel een andere chip. Je pakt hoogstens 5pk door meer inspuiten en ontsteking iets aan te passen. Dus al die 210pk met chip verhalen zijn bullshit.

En het verleggen van je temperatuur sensor naar een koudere plaats heeft altijd een positief effect omdat de ECU meer brandstof zal gaan inspuiten. Het brandstofmengsel zal iets rijker worden, en elke motor heeft dorst. De auto gaat hierdoor wel wat meer verbruiken en het CO zal ook niet meer goed zijn.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”