Verbruik te hoog?
-
Re: Verbruik te hoog?
Het verbruik van mijn 330d viel mij eerlijk gezegd ook een beetje tegen. Mijn fl 320d m touring 2002 haalde met gemak 1:18. Auto was flink gechipt wat het gemiddeld gebruik heeft doen zakken. Mijn woon werk route van 70km bestaat uit snelweg 90% (150km/h), 5% (0-40 km/h)stad en 5% b weggetjes (zo hard als kan ). Ik was dan ook erg content met het verbruik. Mijn BC gaf gemiddeld 1:22 aan, wat de plank dus volkomen mis slaat.
Nu rij ik dus een 330d m touring met 6bak uit 11.2004. Auto is gechipt en heeft 280pk/550NM. Mijn woon werk route zoals boven beschreven doe ik nu met een gemiddeld gebruik van 1:12,5. Ik had gerekend op 1:14 dus dat viel een beetje tegen. De BC geeft gemiddeld 1:11,9 op, dus die is gelukig accuraat. Zonder chip was het gebruik vergelijkbaar.
Aan de andere is hij t.o.v. de 320d 100kg zwaarder, heeft 2 cilinders en 1000c meer en heeft 90pk/100NM meer vermogen. Dus eigenlijk heel netjes.
Het maakt trouwens ook uit waar je tankt. Scheelt zo 0.2/0.5 l
Nu rij ik dus een 330d m touring met 6bak uit 11.2004. Auto is gechipt en heeft 280pk/550NM. Mijn woon werk route zoals boven beschreven doe ik nu met een gemiddeld gebruik van 1:12,5. Ik had gerekend op 1:14 dus dat viel een beetje tegen. De BC geeft gemiddeld 1:11,9 op, dus die is gelukig accuraat. Zonder chip was het gebruik vergelijkbaar.
Aan de andere is hij t.o.v. de 320d 100kg zwaarder, heeft 2 cilinders en 1000c meer en heeft 90pk/100NM meer vermogen. Dus eigenlijk heel netjes.
Het maakt trouwens ook uit waar je tankt. Scheelt zo 0.2/0.5 l
Hoezo maakt het uit waar je tankt dan 'Scheelt zo 0.2/0.5 l' ?
Neem je dan alle variabelen mee in je 'onderzoek' ? Wegdek, wind, neerslag, zelfde aantal stoplichten etc?
Ik ben namelijk heel erg beniewd waar deze aanname vandaan komt
Neem je dan alle variabelen mee in je 'onderzoek' ? Wegdek, wind, neerslag, zelfde aantal stoplichten etc?
Ik ben namelijk heel erg beniewd waar deze aanname vandaan komt
-
Nee, alle variabele blijven gelijk behalve de brandstof. En het is geen aanname maar een feit. Verschillende oliemaatschappijen spelen al jaren in op het zuinigheids/milieu aspect door te komen met een niche brandstof alla Total excellium, Shell fuel shave etc.
En het blijkt geen broodje aap te zijn. Heb de proef op de som genomen en het scheelde bij mij ongeveer 50km wat bij een 65l tank neerkomt op 0.5l.
En het blijkt geen broodje aap te zijn. Heb de proef op de som genomen en het scheelde bij mij ongeveer 50km wat bij een 65l tank neerkomt op 0.5l.
Het is inderdaad wel waar!.. als ik bij de tango of BP tank is mijn tank sneller leeg dan als ik bij de Shell tank wel raar eigenlijk. Overgens de kwaliteit van de benzine is ook bepalend hoe de verbruik uit laat zien.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Ben het niet helemaal met je eens, je kan dit alleen nauwkeurig onderzoeken in een gestandaardiseerde omgeving dus niet in de buitenlucht. Als je nou zou zeggen ik heb dit binnen gedaan op een rollerbank waarbij je je auto op een contstante snelheid laat lopen dan zou ik zeggen dat het een feit is. Dat het duurder is dat is een feit.
Maar aangezien je dit in de praktijk hebt onderzocht waar je niet alle variabelen kan beïnvloeden vind ik het een aanname.
Ik ben er nog steeds niet over uit of het daadwerkelijk scheelt ja of nee, simpel om het feit dat ik het niet kan onderzoeken in een gestandaardiseerde omgeving. Echter heeft Kassa dit wel gedaan en is tot de conclusie gekomen dat het geen snars uitmaakt of je nou fuel save tankt of bij Tinq.
[url]ttp://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/a%20...%20c/speel/1/[/url]
Maar aangezien je dit in de praktijk hebt onderzocht waar je niet alle variabelen kan beïnvloeden vind ik het een aanname.
Ik ben er nog steeds niet over uit of het daadwerkelijk scheelt ja of nee, simpel om het feit dat ik het niet kan onderzoeken in een gestandaardiseerde omgeving. Echter heeft Kassa dit wel gedaan en is tot de conclusie gekomen dat het geen snars uitmaakt of je nou fuel save tankt of bij Tinq.
[url]ttp://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/a%20...%20c/speel/1/[/url]
-
Het is inderdaad wel moeilijk om exact te controleren ivm altijd veranderende omstandigheden. Dat klopt helemaal.
Maar ik rij 50.000 km per jaar en rij vrijwel altijd hetzelfde traject. En geloof me, dan weet je precies hoeveel km je met een tank kunt rijden. Wanneer je dan excellium tankt en je actieradius langer lijkt gooi je het eerst op toeval. Maar naar de vierde x ben je echt wel overtuigd hoor.
En ja, het is duurder. Heb ik even geluk dat ik op de zaak tank
Maar ik rij 50.000 km per jaar en rij vrijwel altijd hetzelfde traject. En geloof me, dan weet je precies hoeveel km je met een tank kunt rijden. Wanneer je dan excellium tankt en je actieradius langer lijkt gooi je het eerst op toeval. Maar naar de vierde x ben je echt wel overtuigd hoor.
En ja, het is duurder. Heb ik even geluk dat ik op de zaak tank
Ok prima... Maar kan het uit om Excellium te tanken ipv reguliere diesel ?? Met andere woorden, is je voordeel groter dan de meerprijs... ??
Mwoah, het kan ook een placebo zijn hè. Dat je stiekem je rijgedrag een heel klein beetje aanpast op de andere brandstof, zodat je zuiniger gaat scoren.
Ik denk dat het wel uit kan, aangezien hij een tankpas heeft van de zaak:P Dan zou ik er ook het duurste van het duurste erin gooien groot gelijk heb je!!
als je 1 op 20 wilt rijden moet je maar een 320d of 118d kopen
price to pay bij een 6 cilinder
+ 1
Zelf rij ik met een 6 pitter diesel en rij regelmaat "hogere snelheden"
Hij loopt niet zuiniger dan 1 op 11,5
En om heel eerlijk, niet belangrijk. Rij maar 25.000 km per jaar.
Hobby mag geld kosten
Als je iets zuinigs wenst is het verstandiger een lichtere motor in je BMW te lepelen en je rechtervoet in bedwang houden !
Overigens reed mijn 118D, met andere chip en alleen maar 200 op de klok ( nachts route du soleil) exact 1 op 10
Was toen erg snel op mijn vakantiebestemming.
price to pay bij een 6 cilinder
+ 1
Zelf rij ik met een 6 pitter diesel en rij regelmaat "hogere snelheden"
Hij loopt niet zuiniger dan 1 op 11,5
En om heel eerlijk, niet belangrijk. Rij maar 25.000 km per jaar.
Hobby mag geld kosten
Als je iets zuinigs wenst is het verstandiger een lichtere motor in je BMW te lepelen en je rechtervoet in bedwang houden !
Overigens reed mijn 118D, met andere chip en alleen maar 200 op de klok ( nachts route du soleil) exact 1 op 10
Was toen erg snel op mijn vakantiebestemming.
-
Omdat ik idd op de zaak tank hou ik mij niet bezig met kosten. Dus ik kan je niet vertellen of het financieel aantrekkelijker is. Maar dit is natuurlijk eenvoudig uit te rekenen.
Even uitgaande van 50km meer op een 65liter tank.
800/65= 1:12.3
850/65= 1:13
Dus 800/13= 61.5 L
Kostenvergelijk op basis van 800 km
Normale diesel 1.30 * 65 = € 84.50
Excellium 1.369 * 61.5 = € 84,19
Nou, je kunt er nog geen pakje kauwgom voor kopen naar theoretisch is het dus ietsie voordeliger.
Even uitgaande van 50km meer op een 65liter tank.
800/65= 1:12.3
850/65= 1:13
Dus 800/13= 61.5 L
Kostenvergelijk op basis van 800 km
Normale diesel 1.30 * 65 = € 84.50
Excellium 1.369 * 61.5 = € 84,19
Nou, je kunt er nog geen pakje kauwgom voor kopen naar theoretisch is het dus ietsie voordeliger.
Nu gaan we doorrekenen: laten we aannemen dat je 1 keer in de week je bolide vol tankt, dat scheelt op jaar basis dus:
0.31*52=16.12 euro
Das toch een krat bier wat je hebt verdient!
0.31*52=16.12 euro
Das toch een krat bier wat je hebt verdient!
Maar stel dat je je meet(on)nauwkeurigheid nou meeneemt in je berekening, dan kan het maar zo zijn dat het je 16 euro kost ipv oplevert...
Jaa inderdaad vind de berekening ook niet statistisch verantwoord dus ik blijf lekker tanken bij de tinq en tango.