BMW 320D verbruikt olie
BMW 320D verbruikt olie
Beste formumgangers,
mijn BMW 320d (315.000km) verbruikt de laatste tijd olie.
Voorheen hoefde ik tussen de service beurten niet eens bij te vullen.
Nu verbruik ik een liter op de 1000km.
Hij lekt niet, produceert geen rook, alleen bij een koude start geeft hij een klein wolkje maar dit lijkt me normaal voor een diesel.
Iemand een idee?
mijn BMW 320d (315.000km) verbruikt de laatste tijd olie.
Voorheen hoefde ik tussen de service beurten niet eens bij te vullen.
Nu verbruik ik een liter op de 1000km.
Hij lekt niet, produceert geen rook, alleen bij een koude start geeft hij een klein wolkje maar dit lijkt me normaal voor een diesel.
Iemand een idee?
Re: BMW 320D verbruikt olie
Ben je van olie gewisselt?
Re: BMW 320D verbruikt olie
Gebruik van andere olie kan het zeker zijn!
Zo niet:
Olieverbruik is aan de rook lastig te zien. Dit zorgt voor een blauwige walm, die vaak alleen zichtbaar is als er iemand achter je gaat rijden.
Het pluimpje wat je zelf wel ziet is waarschijnlijk zwarte rook en vrij normaal.
Er bestaat een kans dat je turbo aan het sterven is en dat daar de olielek zit.
Dit lijkt me aannemelijk omdat het vrij plotseling is op komen zetten en als een turbo eenmaal speling krijgt, gaat het hard.
Ik zou zsm de turbo laten nakijken (of zelf even de slang van de intercooler loskoppelen en kijken of zich daar olie in bevindt), want als de turbo te ver heen is, heb je kans dat je auto op hol slaat. Dan is het helemaal over met je motor.
Zo niet:
Olieverbruik is aan de rook lastig te zien. Dit zorgt voor een blauwige walm, die vaak alleen zichtbaar is als er iemand achter je gaat rijden.
Het pluimpje wat je zelf wel ziet is waarschijnlijk zwarte rook en vrij normaal.
Er bestaat een kans dat je turbo aan het sterven is en dat daar de olielek zit.
Dit lijkt me aannemelijk omdat het vrij plotseling is op komen zetten en als een turbo eenmaal speling krijgt, gaat het hard.
Ik zou zsm de turbo laten nakijken (of zelf even de slang van de intercooler loskoppelen en kijken of zich daar olie in bevindt), want als de turbo te ver heen is, heb je kans dat je auto op hol slaat. Dan is het helemaal over met je motor.
Re: BMW 320D verbruikt olie
Ik merk ook dat ik ochtends bij het starten weinig tot geen vermogen heb, moet echt flink het gas intrappen voor ik van me plek kom, te vroeg naar zijn 2 schakelen heeft zelfs tot gevolg dat hij begint te stotteren en helemaal niet meer weg wil.
En nee ik ben niet van olie gewisseld, gebruik nog steeds dezelfde.
En nee ik ben niet van olie gewisseld, gebruik nog steeds dezelfde.
Re: BMW 320D verbruikt olie
Dat klinkt niet goed, zou er zsm even mee langs de garage gaan.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: BMW 320D verbruikt olie
Gebrek aan vermogen, en olieverbruik lijken mij idd richting de Turbo te wijzen.
En zoals boven vermeld, niet te lang mee wachten!
En zoals boven vermeld, niet te lang mee wachten!
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: BMW 320D verbruikt olie
idd check je turbo ff en hou ons op de hoogte als je wil 

Re: BMW 320D verbruikt olie
Dat is en slecht teken!
Dat heb ik ook had bij km stand rond de 342.000. Ik heb daar denk ik 3 a 4 maanden mee doorgereden omdat ik hem een grote beurt wilde geven en alles in 1 keer. Maar helaas. Hij ging stuk.
Wat is de historie van de je BMW? Heb je ooit een turboschade gehad of iets?
Dan kan je motor een tik hebben gehad. Dat was bij mij het geval.
Dat betekend dat cilinder 1 of 3 slecht kan gaan functioneren in de loop van de tijd.
Cilinder is ondicht en heeft geen tot weinig kompressie.
Gevolg is dat je injectoren overuren staan te draaien.
(Dit kan je navragen bij motor-revisie bedrijven of bmw specialisten)
Dit geintje heeft mij in totaal 8300 Euro gekost!!
Daarvan 1400 Euro voor nieuwe injectoren, 3500 Revisiemotor de rest voor loonkosten en andere onderdelen zoals en koppeling etc etc etc. Niet om blij van te worden. Dat krijg je als je een auto hebt met km-stand 300.000 of meer.
Mijn historie 320D Facelift oct 2001 gekocht bij de BMW dealer kmstand 108.000
-Turbo stuk. Vervangen nieuwe turbo en kat bij dealer km-stand 212.000 kosten 2500 Euro
-Motor stuk. Revisie motor en zowat alle onderdelen onder de motorkap vervangen bij km-stand 342.000 kosten 8300 Euro en niet bij de dealer.
Nu rijdt ie weer perfect! Omdat het verder een fijne auto is en lage afschrijving kent heb ik de stap genomen om zo;n bedrag te investeren. Maar als ik een gebruikte Diesel zou moeten kopen van bmw dan zeker niet eentje met boven de 200.000km.
Dat heb ik ook had bij km stand rond de 342.000. Ik heb daar denk ik 3 a 4 maanden mee doorgereden omdat ik hem een grote beurt wilde geven en alles in 1 keer. Maar helaas. Hij ging stuk.
Wat is de historie van de je BMW? Heb je ooit een turboschade gehad of iets?
Dan kan je motor een tik hebben gehad. Dat was bij mij het geval.
Dat betekend dat cilinder 1 of 3 slecht kan gaan functioneren in de loop van de tijd.
Cilinder is ondicht en heeft geen tot weinig kompressie.
Gevolg is dat je injectoren overuren staan te draaien.
(Dit kan je navragen bij motor-revisie bedrijven of bmw specialisten)
Dit geintje heeft mij in totaal 8300 Euro gekost!!
Daarvan 1400 Euro voor nieuwe injectoren, 3500 Revisiemotor de rest voor loonkosten en andere onderdelen zoals en koppeling etc etc etc. Niet om blij van te worden. Dat krijg je als je een auto hebt met km-stand 300.000 of meer.
Mijn historie 320D Facelift oct 2001 gekocht bij de BMW dealer kmstand 108.000
-Turbo stuk. Vervangen nieuwe turbo en kat bij dealer km-stand 212.000 kosten 2500 Euro
-Motor stuk. Revisie motor en zowat alle onderdelen onder de motorkap vervangen bij km-stand 342.000 kosten 8300 Euro en niet bij de dealer.
Nu rijdt ie weer perfect! Omdat het verder een fijne auto is en lage afschrijving kent heb ik de stap genomen om zo;n bedrag te investeren. Maar als ik een gebruikte Diesel zou moeten kopen van bmw dan zeker niet eentje met boven de 200.000km.
Geniet van het leven!
E93 335I Performance 2008 - Corvette C5 cabrio 2004
E93 335I Performance 2008 - Corvette C5 cabrio 2004
Re: BMW 320D verbruikt olie
Een BMW niet boven de twee ton kopen? Laat je de turbo uitdraaien? Rijd je je motor ALTIJD goed warm?
Dan heb je nauwelijks problemen.
Ik heb zelf een 320D met 305000 km op de teller nu, gekocht met 250000 en heeft zijn eerste turbo nog. Niks mis mee hoor
Heb een 525TD gehad(E34) met 315000 gekocht en verkocht met 385000, zonder problemen had ook zijn eerste turbo nog.
Dan heb je nauwelijks problemen.
Ik heb zelf een 320D met 305000 km op de teller nu, gekocht met 250000 en heeft zijn eerste turbo nog. Niks mis mee hoor

Heb een 525TD gehad(E34) met 315000 gekocht en verkocht met 385000, zonder problemen had ook zijn eerste turbo nog.
Re: BMW 320D verbruikt olie
Sorry DaKing,ik zie jou verhaal niet helemaal zitten.
Als je met een M47 motor turboschade krijgt kan alleen bij cylinder 1 en 3 compresie verlies optreden...in de loop vd tijd :?
De injectoren van de betreffende cylinders gaan dan overuren draaien.......door compressie verlies vd cylinders???
Dat je een BMW met een diesel motor niet zou moeten kopen met meer dan 2 ton op de teller zie ik ook niet echt zitten.
Turbo's kunnen nou eenmaal kapot mar dat heeft weinig met de motor te maken die kunnen bij ieder merk kapot of het nou een VAG,Alfa, Merc,Fiat is.
De M47 is een knap goede motor die heel wat kan hebben(waarom denk je dat de basis nog steeds gebruikt word),iets wat ze niet fijn vinden is warm/heet lopen.
Die van mij heeft er ondertussen 280 duizend gelopen en geen motorische mankementen of olie verbruik en de eerste turbo nog terwijl hij 1,5 ton geleden is gechipt.
Dat jij helaas wel problemen hebt gehad is natuurlijk te betreuren
Als je met een M47 motor turboschade krijgt kan alleen bij cylinder 1 en 3 compresie verlies optreden...in de loop vd tijd :?

De injectoren van de betreffende cylinders gaan dan overuren draaien.......door compressie verlies vd cylinders???
Dat je een BMW met een diesel motor niet zou moeten kopen met meer dan 2 ton op de teller zie ik ook niet echt zitten.
Turbo's kunnen nou eenmaal kapot mar dat heeft weinig met de motor te maken die kunnen bij ieder merk kapot of het nou een VAG,Alfa, Merc,Fiat is.
De M47 is een knap goede motor die heel wat kan hebben(waarom denk je dat de basis nog steeds gebruikt word),iets wat ze niet fijn vinden is warm/heet lopen.
Die van mij heeft er ondertussen 280 duizend gelopen en geen motorische mankementen of olie verbruik en de eerste turbo nog terwijl hij 1,5 ton geleden is gechipt.
Dat jij helaas wel problemen hebt gehad is natuurlijk te betreuren

Re: BMW 320D verbruikt olie
Het kan ook wel hoor, maar de 320d FL staat erom bekend dat de turbo van spaghetti is gemaakt. Je kunt er eentje hebben die probleemloos tonnen loopt, maar ik heb ook verhalen gelezen van mensen die drie turbo's in een ton er doorheen hebben gedraaid.JdM schreef:Een BMW niet boven de twee ton kopen? Laat je de turbo uitdraaien? Rijd je je motor ALTIJD goed warm?
Dan heb je nauwelijks problemen.
Ik heb zelf een 320D met 305000 km op de teller nu, gekocht met 250000 en heeft zijn eerste turbo nog. Niks mis mee hoor
Heb een 525TD gehad(E34) met 315000 gekocht en verkocht met 385000, zonder problemen had ook zijn eerste turbo nog.