winterbanden ja of nee
Re: winterbanden ja of nee
als je niet veel km maakt mag je van mij gerust met zomerbandjes blijven rijden, maar ga dan wel aan de kant voor degene die wel door de sneeuw kunnen rijden
-- Houdoe wanne --
Ja, precies. En eenmaal aan de kant gekomen, kom je daar met je zomerbandjes ook nooit meer weg vanwege de laag sneeuw
- DJLeonardo
Ik zal nog wat vertellen. Ik heb een autootje van de zaak. Die wordt meestal 2 keer per jaar vervangen voor een andere vanwege het soort contract dat mijn werkgever heeft. Vorige winter had ik een Volvo C30 (nadat ik m'n 1 serie moest inleveren ;( )
Daar zaten Bridgestone 4 seizoens bandjes op. Dat ging best aardig in de sneeuw en zeker als er geen sneeuw lag. Vande zomer werd de C30 voor het nieuwe model vervangen. Ik ben niet bijster geinteresseerd in die autoto dus ik had nooit gekeken wat voor bandjes daar nou eigenlijk onder zaten, was er vanuit gegaan dat het ook weer 4 seizoens bandjes waren. Toen begon het deze winter te sneeuwen en toen ik naar huis reed verbaasde ik mij erover hoe weinig grip ik had. Als ik gas gaf bij het stoplicht dan bleef ik staan terwijl iedereen om me heen wegreed. Ik kwam een bruggetje niet over en kwam dwars op de weg te staan. Toen ik ging kijken bleek ik Michelin primacy zomerbandjes te hebben! Toen heb ik boos gebeld naar de leverancier en om een auto gevraagd met tenminste 4 seizoens bandjes. Dus nu heb ik weer een 1 serie met 4 seizoensbandjes en dat is al weer een heel stuk beter. Maar haalt het niet bij de winterbandjes op de 330. Ook de 1 blijft glijden bij het remmen terwijk ik met de 3 gewoon na een paar meter stilsta (bij 30km/u oid)
Ik vond het dan ook echt genant dat ik met zomerbanden bleek te rijden en ik schaam me gewoon dat ik niet eens gekeken had. Maar ja, ben wel blij dat het weer opgelost is. Toen ik de auto ging ophalen heb ik met de C30 nog bijna bovenop een andere auto gezeten ondanks de enorme afstand die ik hield. De auto voor me remde volkomen overwachts tijdens het rijden op een 80 weg (waar we nog geen 60 reden). Als ie niet weer gas had gegeven had ik erop gezeten omdat de remmen gewoon helemaal niets uithaalden!
Daar zaten Bridgestone 4 seizoens bandjes op. Dat ging best aardig in de sneeuw en zeker als er geen sneeuw lag. Vande zomer werd de C30 voor het nieuwe model vervangen. Ik ben niet bijster geinteresseerd in die autoto dus ik had nooit gekeken wat voor bandjes daar nou eigenlijk onder zaten, was er vanuit gegaan dat het ook weer 4 seizoens bandjes waren. Toen begon het deze winter te sneeuwen en toen ik naar huis reed verbaasde ik mij erover hoe weinig grip ik had. Als ik gas gaf bij het stoplicht dan bleef ik staan terwijl iedereen om me heen wegreed. Ik kwam een bruggetje niet over en kwam dwars op de weg te staan. Toen ik ging kijken bleek ik Michelin primacy zomerbandjes te hebben! Toen heb ik boos gebeld naar de leverancier en om een auto gevraagd met tenminste 4 seizoens bandjes. Dus nu heb ik weer een 1 serie met 4 seizoensbandjes en dat is al weer een heel stuk beter. Maar haalt het niet bij de winterbandjes op de 330. Ook de 1 blijft glijden bij het remmen terwijk ik met de 3 gewoon na een paar meter stilsta (bij 30km/u oid)
Ik vond het dan ook echt genant dat ik met zomerbanden bleek te rijden en ik schaam me gewoon dat ik niet eens gekeken had. Maar ja, ben wel blij dat het weer opgelost is. Toen ik de auto ging ophalen heb ik met de C30 nog bijna bovenop een andere auto gezeten ondanks de enorme afstand die ik hield. De auto voor me remde volkomen overwachts tijdens het rijden op een 80 weg (waar we nog geen 60 reden). Als ie niet weer gas had gegeven had ik erop gezeten omdat de remmen gewoon helemaal niets uithaalden!
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Rustig maar, ik ben ook een voorstander van winterbanden..... chill.......Het is toch grappig. Alle tegenstanders van winterbanden baseren zich altijd op die ene test van Autoweek. Als ik het me goed herinner was de conclusie echter dat een goede zomerband in de winter op normaal wegdek met normale onstandigheden idd beter presteert dan een slechte winterband.
- DJLeonardo
is ook niet persoonlijk bedoeld hoor. Ik reageer in het algemeen. Ik was net nog wat reacties aan het lezen op diverse fora. Alle tegenstanders blijven maar die Autoweek test als een soort heilige graal aanvoeren. Ik vraag me serieus af hoe ze dat gemeten hebben. Ik begreep ook dat ze maar 1 zomerband getest hebben. Dan nog geloof ik heus wel dat als je een zomerband met goeie regeneigenschappen (b.v. een Good Asymetric oid) met een graad of 6-7 op ZOAB best beter zal zijn dan een goeie winterband met dezelfde maten. Ook niet verwonderlijk omdat het puntige en ruwe profiel van ZOAB evengoed het harder geworden rubber van de zomerband pakt. Doe dan dezelfde test op ouderwets asfalt of klinker wegen en je zult echt een ander resultaat krijgen.
Valt wel vaak op dat de mensen die enigzins negatief over winterbanden praten zelf altijd op zomerbanden rijden en eigenlijk helemaal niet echt goed weten uit eigen ervaring wat het verschil nou echt is.
Ik rij al 10 jaar op winterbanden in de winter (mede omdat ik op wintersport ga).
Ze kunnen nog zoveel zeggen en testen, ik heb nu 10 jaar ervaring met winterbanden.
Je moet natuurlijk een goeie zomerband niet vergelijken met een hoekietoekie winterband, want dat doen er veel.
Je moet bijv een Michelin Pilot sport zomerband niet gaan vergelijken met een Zeeman schoenzool winterband van €50,-.
Ik rij in de zomer met echt goede zomerbanden en in de winter met echt goede winterbanden.
Op droog, nat, warm of koud wegdek merk ik nauwelijks of geen verschil, ik neig zelfs naar de mening dat mijn zomerbanden dan zeker zoveel grip hebben. Uiteraard bij hevige regenval heb je minder snel last van aquaplaning met winterbanden. Maar dat heb je met goede zomerbanden ook niet gauw.
Echter als er sneeuw ter sprake komt is er echt dag en nacht verschil. Met een zomerband kan je echt bijna niet rijden als het goed glad is. Met goede winterbanden heb je gewoon hartstikke veel grip en kan je echt heel goed rijden met toch nog de mogelijkheid een en ander te kunnen corrigeren wanneer onverwacht nodig.
Ik heb altijd geroepen dat winterbanden in Nederland absoluut onzin is voor die 2 dagen per jaar. Uitzondering als je op wintersport gaat of veel in Duitsland bent in die periode.
Lang verhaal kort maken.
In mijn ogen hebben winterbanden alleen zin op sneeuw. Echter hebben we de laatste 3 winters zoveel sneeuw gehad dat ik toch eigenlijk vind dat bestuurders die redelijk veel op de weg zitten hun verantwoording moeten nemen en dus op winterbanden moeten gaan rijden.
Ik rij al 10 jaar op winterbanden in de winter (mede omdat ik op wintersport ga).
Ze kunnen nog zoveel zeggen en testen, ik heb nu 10 jaar ervaring met winterbanden.
Je moet natuurlijk een goeie zomerband niet vergelijken met een hoekietoekie winterband, want dat doen er veel.
Je moet bijv een Michelin Pilot sport zomerband niet gaan vergelijken met een Zeeman schoenzool winterband van €50,-.
Ik rij in de zomer met echt goede zomerbanden en in de winter met echt goede winterbanden.
Op droog, nat, warm of koud wegdek merk ik nauwelijks of geen verschil, ik neig zelfs naar de mening dat mijn zomerbanden dan zeker zoveel grip hebben. Uiteraard bij hevige regenval heb je minder snel last van aquaplaning met winterbanden. Maar dat heb je met goede zomerbanden ook niet gauw.
Echter als er sneeuw ter sprake komt is er echt dag en nacht verschil. Met een zomerband kan je echt bijna niet rijden als het goed glad is. Met goede winterbanden heb je gewoon hartstikke veel grip en kan je echt heel goed rijden met toch nog de mogelijkheid een en ander te kunnen corrigeren wanneer onverwacht nodig.
Ik heb altijd geroepen dat winterbanden in Nederland absoluut onzin is voor die 2 dagen per jaar. Uitzondering als je op wintersport gaat of veel in Duitsland bent in die periode.
Lang verhaal kort maken.
In mijn ogen hebben winterbanden alleen zin op sneeuw. Echter hebben we de laatste 3 winters zoveel sneeuw gehad dat ik toch eigenlijk vind dat bestuurders die redelijk veel op de weg zitten hun verantwoording moeten nemen en dus op winterbanden moeten gaan rijden.
ik ben niet tegen winterbanden maar ik zie in de meeste gevallen het voordeel niet van winterbanden. Met winterbanden hebben alleen voordelen bij een besneeuwde weg het is gewoon een sneeuwband in de andere gevallen heb je voordelen bij een zomerband. Ik wil dus best geloven dat je voordelen hebt maar als de weg nat is heb ik met mijn zomerband weer de voordelen. En wat er ook bij komt ik hou niet zo van rommel dus ik heb altijd goede zomerbanden en vind het te duur om dan ook nog een setje winterbanden aan te schaffen. En net zoals hier al eerder werd geschreven als je een goedkope set winterbanden aanschaft van een of ander onbekend merk dan heb je nog meer voordelen met je dure setje zomerbanden.
Klik hier ook een mooi stukje over winter en zomerbanden.
Klik hier ook een mooi stukje over winter en zomerbanden.
- DJLeonardo
Wel weer grappig. Je zet een link neer naar een stukje dat negatief is over winterbanden en als je dan de reacties op het stukje leest is bijna iedereen juist erg te spreken over (het nut van) winterbanden.reinhold schreef:Klik hier ook een mooi stukje over winter en zomerbanden.
Inmiddels ben ik ook wel een beetje klaar met de discussie. De tegenstanders blijven toch maar roepen dat het marketing strategie is of dat testen uitwijzen dat het onzin is. Feit blijft dat er evenzoveel testen (zoniet meer) zijn die uitwijzen dat het wel zin heeft (ook bij nat en koud weer) Tevens blijkt ook iedere keer weer dat de meeste tegenstanders zelf niet eens het verschil geprobeerd hebben.
Het blijft toch altijd een beetje appels met peren vergelijken. Ik heb zelf het verschil onder identieke omstandigeheden mogen proberen (meedere identieke auto's met zomer en winterbanden op dezelfde baan) Zowel op de keflarbaan (simuleert sneeuw) als op de het natte asfalt (geen ZOAB) bij 3 graden boven nul bleken de zomerbanden overduidelijk in het nadeel. Met name de remweg bij een noodstop was bijna 2x zo lang.
Het verschil is ook dat je bij een zomerband met koud weer een heel klein overgangsgebiedje hebt van grip naar geen grip. Dat merk je heel goed bij het nemen van een bochtje. De winterband met zijn zachte rubber gaat gelijdelijk schuiven, Je merkt dus heel goed wanneer je grip verliest terwijl je bij de zomerband ineens je grip kwijt bent (en dus te laat met reageren)
De winterband gaat schuiven als je over het randje gaat maar herwint bijn meteen weer zijn grip als de snelheid of zijwaardse druk minder word. De zomerband blijft dan maar ongecontroleerd doorslippen. Nooit geprobeerd? misschien komt dat nog wel dan en waarschijnlijk precies op het moment dat je er niet op bedacht was.
Net wat ik al zij ik ben niet tegen winterbanden het enige waar mij het uiteindelijk overgaat en dat heb ik niet echt duidelijk gemaakt is dat door alle discussies op verschillende site`s wie heeft er nu gelijk? als je op deze Link klikt ben ik de bestuurder van het busje en de andere die uitgleed was een auto met winterbanden. Ik had zelf ook winterbanden op mijn busje maar rij nog steeds met mijn bmw op zomer banden.
En ik vind deze discussie niet eens negatief en heb alle voors en tegen gelezen en vind dit zeer interessant ja en misschien moet ik eens gaan rijden met winterbanden op mijn bmw om het verschil te merken maar ik heb het geld er nog niet voor liggen, en zoals ik ook al eerder zij ik kan beter op mijn goede zomer banden blijven rijden dan er slechte winterbanden onder te kopen.
En ik vind deze discussie niet eens negatief en heb alle voors en tegen gelezen en vind dit zeer interessant ja en misschien moet ik eens gaan rijden met winterbanden op mijn bmw om het verschil te merken maar ik heb het geld er nog niet voor liggen, en zoals ik ook al eerder zij ik kan beter op mijn goede zomer banden blijven rijden dan er slechte winterbanden onder te kopen.
heeft iemand ervaring met dit type winterband. of waar kan ik testen/prijzen over vinden? ik heb netal gegoogled maar daar werd ik niks wijzer van.
Federale - Himalaya WS1 wielmaat: 195/60/r15 88*
Federale - Himalaya WS1 wielmaat: 195/60/r15 88*
//.00.-// > /.-////.-///.-
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Klik
Maar ik zou toch liever merkbanden hebben. (a, of b merk)
Maar ik zou toch liever merkbanden hebben. (a, of b merk)
het is dus niks? als ik zo die reviews bekijk.. lijkt het wel goed te zitten..
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Op pagina 5 een nl review.
hmm zag het.. eigenlijk op die hele review(s) is geen streep op te trekken..