max.koppel?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
robby320d
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:31

max.koppel?

Bericht door robby320d » 30 dec 2010, 13:19

Ik heb een e46 2l diesel met sinds kort een andere motor en 6 versnellingsbak en injectoren kortom alles aangepast naar het nieuwer type met 163pk en 340nm koppel.
de ecu is nog niet aangepast aan de nieuwe motor maar staat nog steeds op de vorige chiptuning.
exacte gegeven over het vermogen toen heb ik niet.

het probleem stelt zich dat als ik in 4de of 5de aan ongeveer een 2000t/min volledig gas geef dat deze begint te slippen wel aangrijpen en dan weer niet.

hoe of waar kan ik ergens vinden wat he max. koppel is wat deze bak aankan?
-ik las ergens dat je ervan uit mag gaan dat het breekpunt op 1.5 keer u standaard koppel zou liggen maar vind dit precies
nogal veel. aangezien de meeste chiptuners tussen de 420 en 440 opgeven.

kan het zijn dat gewoon het koppel verloop aangepast moet worden en dan deze slip zal verdwijnen of toch eerst een andere koppeling/drukgroep plaatsen voor de software opnieuw te laten aanpassen?

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: max.koppel?

Bericht door izzy » 30 dec 2010, 14:28

het antwoord op je vraag weet ik niet, kan je koppeling zijn, maar ook je versnellingsbak. Althans als de rpm omhoog loopt maar je gaat niett echt sneller.....

maar wat is de reden geweest voor een nieuwe blok?
en een nieuwe blok met oude gechipte ECU kan toch nooit goed zijn?
Volgens mij ligt hier de kern van je probleem...
BMW e91 LCI 320da Individual

robby320d
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:31

Re: max.koppel?

Bericht door robby320d » 30 dec 2010, 21:20

http://www.bmwportal.nl/e46-algemeen-f3 ... ml#p208003

dit was er aan de hand en cilinder nr 2 was verbrand alsook de injectoren.

ja deze software ging zowiezo nog op punt gesteld worden.

de vraag die ik me gewoon stel om geen onnodige kosten te doen maar ook geen overbodig tijd op testbank te verspillen is of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
zodat we de koppeling/vliegwiel niet gaan vervangen terwijl deze nog goed is maar het koppelverloop gewoonweg niet goed zit maar andersom ook dat we geen tijd op testbank gaan verliezen omwille van een slippende koppeling.

hij versnelt wel duidelijk maar ge voelt en ziet gewoon aan het toerental dat dit ni is zoals het zou moeten.
het optrekken is ook niet zo snel als het zou moeten zijn wat ook logisch is als hij soms doorslipt en dan weer niet.
Laatst gewijzigd door robby320d op 01 jan 2011, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: max.koppel?

Bericht door Fabian79 » 31 dec 2010, 11:36

ik had met de eerste 330d ook problemen na het chippen.

Koppel zat op ruim 500nm en 220pk (heb toen echt alles heel hoog laten zetten). Bij koudere motor (jaja ik weet het) en dus ook koudere koppeling wilde deze wel eens slippen als je in een hogere versnelling wat meer gas geeft. Koppeling was niet super best meer en dat merkte je meteen. De cardanaslagers e.d. vonden deze krachten ook niet echt tof. Je merkte an alles in de auto dat vol gas niet echt gewaardeerd werd.

De medewerkers van hetzelfde tuningsbedrijf wilden mijn 2e 330d niet eens meer zo ver doorchippen vanwege de vele problemen die ze met koppelingen en versnellingsbakken hadden.
De tweede is dus ook wel gechipt (omdat het gewoon lekkerder rijdt) maar van 184pk /395nm naar 200/ 450.

Moet zeggen dat dat erg lekker reed en je merkte dat de gehele techniek hier minder last van had dan bij de eerste auto.


In jouw geval is het lastig om te zeggen, maar als je koppeling doorslipt is dat geen goed teken. Dit gebeurt meestal in de hogere versnellingen omdat de koppeling dan het meeste te verduren krijgt.

Simpele methode om te testen is de auto in de 4e zetten, 3500 toeren op de klok zetten en koppeling in 1x los laten (gas er af tegelijkertijd) als de auto direct afslaat is de koppeling goed. Duurt dit een paar seconden weet je dat de koppeling af is.
Je eigen gevoel gaat het je dan wel vertellen (of probeer een andere auto waarvan je weet dat de koppeling goed is (niet te vaak uiteraard, de koppeling slijt er wel sneller van als bij normaal gebruik)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

robby320d
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:31

Re: max.koppel?

Bericht door robby320d » 31 dec 2010, 18:22

@fabian is idd dan wel heel miniem gezet dan ja normaal voor de 184pk zou het toch een 220pk en tussen de 480 en 510nm koppel zijn volgens de meeste tuners maar beetje minder is altijd beetje veiliger.

heb daarstraks ook effe gedaan wat je zei van in 4de versnelling en hij slipt dan idd een tijdje voor dat ie afslaat wat ik eigenlijk raar vind want als de wagen niet helemaal stil staat en ik hem in 2de versnelling zet en dan de koppeling laat opkomen om rustig terug te vertrekken slaat ie wel af.
ik dacht altijd dat de koppeling het hardst verduren kreeg bij he vertrek omdat die dan het meeste gewicht moest duwen maar blijkbaar klopt dit dan toch niet.

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: max.koppel?

Bericht door Niels » 02 jan 2011, 09:58

Een handbak slipt niet door zoals een automaat bak wel kan doen. Het zit em waarschijnlijk in de koppeling.

robby320d
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:31

Re: max.koppel?

Bericht door robby320d » 02 jan 2011, 13:14

@ niels:
kan je dit dan eens even uitleggen want ik ken meerdere gevallen waarbij de koppeling doorslipt na het chippen omdat deze te veel koppel gekregen heeft.
zelfs gevallen bij die dan een nieuwe koppeling plaatsten en het hierna nog steeds hebben en dan maar koppel terug een beetje minder laten zetten en het probleem opgelost is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”