Verschillende winterbandensets op de assen.
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Verschillende winterbandensets op de assen.
Dag mensen,
Mijn E33 523i automaat uit '98 staat op Vredestein Snowtrac 2 205/65/15 banden. Nu zijn ze achter nog ongeveer 6mm maar voor slechts rond de 3.5mm. Aangezien ik volgende week naar Oostenrijk op pad moet is de 3.5mm dus onder het minimum. Na lang zoeken in deze tijd van winterbandenschaarste toch nog 2 Nankang Snow-SV2 winterbanden kunnen vinden. Niet de beste maar zeker ook niet slecht (volgens reviews i.g.g.).
Nu luid mijn vraag: normaal gesproken gaan de banden met het beste profiel achter maar aangezien de Snowtrac 2 een betere band is dan de Snow-SV2 vroeg ik mij af of het niet verstandiger is om de Snowtrac's achter te laten en en de SV2's voorop te zetten.
Wat denken jullie?
Stan
Mijn E33 523i automaat uit '98 staat op Vredestein Snowtrac 2 205/65/15 banden. Nu zijn ze achter nog ongeveer 6mm maar voor slechts rond de 3.5mm. Aangezien ik volgende week naar Oostenrijk op pad moet is de 3.5mm dus onder het minimum. Na lang zoeken in deze tijd van winterbandenschaarste toch nog 2 Nankang Snow-SV2 winterbanden kunnen vinden. Niet de beste maar zeker ook niet slecht (volgens reviews i.g.g.).
Nu luid mijn vraag: normaal gesproken gaan de banden met het beste profiel achter maar aangezien de Snowtrac 2 een betere band is dan de Snow-SV2 vroeg ik mij af of het niet verstandiger is om de Snowtrac's achter te laten en en de SV2's voorop te zetten.
Wat denken jullie?
Stan
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
Re: Verschillende winterbandensets op de assen.
Ik denk dat het elkaar niet heel veel verschilt. Ik zou de oudere banden met 6mm profiel op de achteras laten omdat ik erg veel vertrouwen heb in de Vredestein Snowtracks ondanks dat ze 6mm profiel hebben.
Er zullen vast mensen zijn die zeggen dat het onverstandig is om winterbanden met minder profiel op de achteras te zetten (velen vinden minder dan 5mm afgeschreven), maar ik deel die mening niet helemaal. De compound van het rubber is minstens zo belangrijk, en die is van de Vredesteins beter. Bovendien is 6mm nog boven de '5 mm grens'.
Succes in Oostenrijk!
Niels
Er zullen vast mensen zijn die zeggen dat het onverstandig is om winterbanden met minder profiel op de achteras te zetten (velen vinden minder dan 5mm afgeschreven), maar ik deel die mening niet helemaal. De compound van het rubber is minstens zo belangrijk, en die is van de Vredesteins beter. Bovendien is 6mm nog boven de '5 mm grens'.
Succes in Oostenrijk!
Niels
Re: Verschillende winterbandensets op de assen.
Nieuwe banden op de achter as plaatsen en vredestein op de voorkant zetten.
De nieuwe banden achter zullen sneller slijten en kom je de hele winter door met een goed profiel.
De nieuwe banden achter zullen sneller slijten en kom je de hele winter door met een goed profiel.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Verschillende winterbandensets op de assen.
Nee, dat is wel slim beredeneerd maar niet de beste oplossing. De banden met het meeste profiel moeten altijd op de vooras. Dit is omdat dat de eerste banden zijn die door e.v. water of sneeuw rijden. De achterbanden rijden in het spoor van de voorbanden die dan al water of sneeuw hebben afgevoerd.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: Verschillende winterbandensets op de assen.
Dag mensen,
Allereerst dank voor de reacties. Enige tijd geleden heb ik contact gehad met Vredestijn over de vraag of beste profiel voor of achter moest (uitgaande van dezelfde type band rondom). Dit was hun antwoord: Ongeacht of een auto voorwiel- of achterwielaandrijving heeft, is het advies om de banden met het meeste profiel altijd op de achteras te plaatsen. De reden hiervoor is dat de voorkant van de auto makkelijker te corrigeren valt dan de achterkant wanneer de auto in een slip raakt.
Wij hopen dat hiermee uw vraag beantwoord is. Mocht u nog meer vragen hebben, mail ze ons, wij zijn altijd bereid ze te beantwoorden.
Ik zal ze ook maar eens vragen hoe het nu dan zit. Mindere banden maar vol profiel (mee eens dat rubbercompound ook een rol speelt) of betere banden maar minder profiel achter. Ben benieuwd!
Allereerst dank voor de reacties. Enige tijd geleden heb ik contact gehad met Vredestijn over de vraag of beste profiel voor of achter moest (uitgaande van dezelfde type band rondom). Dit was hun antwoord: Ongeacht of een auto voorwiel- of achterwielaandrijving heeft, is het advies om de banden met het meeste profiel altijd op de achteras te plaatsen. De reden hiervoor is dat de voorkant van de auto makkelijker te corrigeren valt dan de achterkant wanneer de auto in een slip raakt.
Wij hopen dat hiermee uw vraag beantwoord is. Mocht u nog meer vragen hebben, mail ze ons, wij zijn altijd bereid ze te beantwoorden.
Ik zal ze ook maar eens vragen hoe het nu dan zit. Mindere banden maar vol profiel (mee eens dat rubbercompound ook een rol speelt) of betere banden maar minder profiel achter. Ben benieuwd!
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
Re: Verschillende winterbandensets op de assen.
(| (| (| (| (|
ze spreken zichzelf tegen toch??
meeste profiel achter, omdat de voorkant dan beter te corrigeren is (|
Dan heb je toch het beste profiel voor nodig, met de achterkant stuur je niet toch niet
Koppeling intrappen en de achterwielen gaan vanzelf weer volgen, Ik heb liever dat de voorkant de goede kant op gaat doordat daar grip is en dat de achterkant zwabbert, die komt uiteindelijk weer achter de voorwielen terecht als je ze niet afremt of versnelt.
enne remmen doe je voor 75-80% op de voorkant. Das dus de eerste die gaat glijden. De traction controle houdt die achterkant wel redelijk in bedwang bij gas geven. En als je die niet hebt merk je dat echt snel genoeg voordat de auto om zou gaan.
wazig antwoord dus imho.
ze spreken zichzelf tegen toch??
meeste profiel achter, omdat de voorkant dan beter te corrigeren is (|
Dan heb je toch het beste profiel voor nodig, met de achterkant stuur je niet toch niet

Koppeling intrappen en de achterwielen gaan vanzelf weer volgen, Ik heb liever dat de voorkant de goede kant op gaat doordat daar grip is en dat de achterkant zwabbert, die komt uiteindelijk weer achter de voorwielen terecht als je ze niet afremt of versnelt.
enne remmen doe je voor 75-80% op de voorkant. Das dus de eerste die gaat glijden. De traction controle houdt die achterkant wel redelijk in bedwang bij gas geven. En als je die niet hebt merk je dat echt snel genoeg voordat de auto om zou gaan.
wazig antwoord dus imho.
Re: Verschillende winterbandensets op de assen.
De beste banden op de achteras. Met gladheid kan je beter onderstuur hebben dan overstuur. Overigens is het niet gezegd dat je achterwielen automatisch weer achter de voorwielen komen. Bij bochten komen de achterwielen ook in een ander spoor dan de voorwielen en ook is de spoorbreedte voor anders dan achter waardoor je beredenering ook niet opgaat. Ik heb toch meer vertrouwen in het antwoord van Vredestein.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Verschillende winterbandensets op de assen.
De Wet in Duitsland is ook veranderd i.v.m. winterbanden.
Winterbanden verplicht. met minimaal 4mm op de aangedreven wielen en minimaal 1,6 op de andere wielen.
Dus ook in dit wetsvoorstel dus de beste profiel op de aangedreven wielen.
Deze vraag als je die aan Michelin zou vragen zeggen zij beste banden altijd op de vooras.
En Vredestein wil ze achter hebben.
Ze gaan hier uit van andere invalshoeken.
Maar zo als ik eerder geschreven heb blijf ik bij beste banden op de aangedreven wielen.
Als je dan gewoon rijd en je aanpast aan het weer.
Veel rijplezier met de winterbanden.
Winterbanden verplicht. met minimaal 4mm op de aangedreven wielen en minimaal 1,6 op de andere wielen.
Dus ook in dit wetsvoorstel dus de beste profiel op de aangedreven wielen.
Deze vraag als je die aan Michelin zou vragen zeggen zij beste banden altijd op de vooras.
En Vredestein wil ze achter hebben.
Ze gaan hier uit van andere invalshoeken.
Maar zo als ik eerder geschreven heb blijf ik bij beste banden op de aangedreven wielen.
Als je dan gewoon rijd en je aanpast aan het weer.
Veel rijplezier met de winterbanden.
Re: Verschillende winterbandensets op de assen.
de beste banden gaan naar achteren.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55
Re: Verschillende winterbandensets op de assen.
4 nieuwe banden een idee? x|
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: Verschillende winterbandensets op de assen.
Had na aanraden van verschillende mensen de banden met de beste eigenschappen achter gehouden en de Nankangs voor. Het was goed wit in Oostenrijk begin december en ons huisje was een stukje de berg op en dat ging prima!
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)