Defecte ruitensproeier
Defecte ruitensproeier
De ruitensproeier achter van m'n 520i Touring 1997 doet niets meer. Ik denk dat het pompje het begeven heeft. Kan iemand me zeggen waar ik dit pompje in de auto kan vinden.
Re: Defecte ruitensproeier
Hey Sleumer.
Vaak zit het pompje van de ruitensproeier bij het reservoir waar je de ruitenvloeistof bij vult.
Check daar eens.
Vaak zit het pompje van de ruitensproeier bij het reservoir waar je de ruitenvloeistof bij vult.
Check daar eens.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 19:58
Re: Defecte ruitensproeier
pompje zit onder rechter voor scherm even het wiel eraf halen plus het kunstof binnenscherm demonteren dan zie je hem zitten naar boven toe eruit drukken anders breekt alles af kost ongeveer 30 euro bij bmw groeten geert bouwman
Re: Defecte ruitensproeier
Heb laatst de gewone kapot gehad, de rechtse is die van achteren meen ik,
Hier achter de het grote reservoir:
Middelste motortje van de gewone ruitensproeier is kapot:
Hier achter de het grote reservoir:
Middelste motortje van de gewone ruitensproeier is kapot:
Re: Defecte ruitensproeier
Bij mij doet de pomp én de wisser het niet aan de achterkant. Dat de wisser het niet doet zou kunnen duiden op een draadbreuk in het scharnierende deel van de achterklep maar dan zou de pomp het nog wel moeten doen lijkt me..(?)
Of zou het probleem dan ergens anders kunnen liggen? Of heeft het niet functioneren van de pomp ook invloed op de wisser?
Zekeringen zijn in orde.
Sleumer, deed bij jou de wisser het nog wel?
Of zou het probleem dan ergens anders kunnen liggen? Of heeft het niet functioneren van de pomp ook invloed op de wisser?
Zekeringen zijn in orde.
Sleumer, deed bij jou de wisser het nog wel?
Re: Defecte ruitensproeier
Schop omhoog!
De e39 van mn vader heeft dit ook , wisser en sproeier doen het niet meer.
Iemand een idee?
De e39 van mn vader heeft dit ook , wisser en sproeier doen het niet meer.
Iemand een idee?
Re: Defecte ruitensproeier
achterkant? (dus een touring?)
Even meten of er spanning op de wissermotor komt en op de pomp. en een schema erbij zoeken. even kijken hoe het geschakeld is.
Even meten of er spanning op de wissermotor komt en op de pomp. en een schema erbij zoeken. even kijken hoe het geschakeld is.
-- Houdoe wanne --
Re: Defecte ruitensproeier
ik zie net in een schema dat er een aparte module is voor de besturing van de achterruittenwisser en sproeier. ben het schema nu aan het doorspitten
Maar ik denk dat je moet zoeken naar een kabelbreuk in de kabelboom van de achterklep
Controleer eerst zekering 55 achterin die is als het goed is voor de ruitenpisser achter
Maar ik denk dat je moet zoeken naar een kabelbreuk in de kabelboom van de achterklep
Controleer eerst zekering 55 achterin die is als het goed is voor de ruitenpisser achter
Laatst gewijzigd door Verheeske op 08 sep 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Houdoe wanne --
Re: Defecte ruitensproeier
Ja, komt vaker voor bij die e39 tourings he!
Is idd een touring, wisser doet het niet en de sproeier ook niet. Had nog hoop op relais?
Is idd een touring, wisser doet het niet en de sproeier ook niet. Had nog hoop op relais?
Re: Defecte ruitensproeier
ik heb mijn bericht nog even aangepast. Als het goed is moet er achterin ook een zekering kast zitten. zekering 55 is van de ruitensproeier+wisser achter
wellicht dat daar iets in te binden is. Het is allemaal geregeld via een module, dus niet meer met relais, maar met transistoren in de module (tenminste ik heb nu een schema voor me liggen van een e39 touring 528 tussen 1998-2001. Maar ik verwacht niet veel verschil met een andere. Welk type + bouwjaar heeft je vader precies?
overigens hebben ze bij de e61 ook veel last gehad van kabelbreuk. was dan meestal te zien aan een achteruitrijdlamp die niet meer mee deed.
wellicht dat daar iets in te binden is. Het is allemaal geregeld via een module, dus niet meer met relais, maar met transistoren in de module (tenminste ik heb nu een schema voor me liggen van een e39 touring 528 tussen 1998-2001. Maar ik verwacht niet veel verschil met een andere. Welk type + bouwjaar heeft je vader precies?
overigens hebben ze bij de e61 ook veel last gehad van kabelbreuk. was dan meestal te zien aan een achteruitrijdlamp die niet meer mee deed.
-- Houdoe wanne --
Re: Defecte ruitensproeier
Thnx man, zal even nr 55 checken . Het is een 530 van 2003 maar verwacht ook geen verschillen
Re: Defecte ruitensproeier
Hallo Verheeske,
het probleem draadbreuk is niet enkel actief bij de touring, maar ook bij de sedan uitvoeringen, en het betreft niet enkel de e39 maar ook meerdere types van BMW.
We mogen ons gelukkig troosten, het verschijnsel komt ook bij andere merken voor.
Maar wat ik wel kan zeggen, dat het dus om een productiefout gaat, men heeft dus gewoon een te stugge draad gebruikt.
Dat heb ik dus van meerdre monteurs te horen gekregen van de dealers.
Het rootige is, bij een touring, dan kan je gerust de hele hemel nar beneden halen.
Er is een reparatie set voor te krijgen, dus bij BMW weten ze heus wel dat dit probleem speelt, anders maak je geen reparatieset voor een dergelijke kabelboom.
Het stomste van deze hele kabelboom, ze hebben dus geen stekkerverbinding gemaakt, dus het is een boom.
Niet dat dit een probleem hoeft te zijn, als men handig genoeg is, dan kan je die stekkerverbinding zelf ook best maken.
ik ben ontzettend actief bezig geweest in de oldtimers, vooral de cabrio's en allemaal import uit de US, daar hebben ze vaak allemaal kabelboom problemen, die problemen veroorzaken ze daar zelf, als de zekering te vaak stuk gaat, dan knippen ze de desbetreffende draad gewoon door, hoe verzinnen ze het.
Dus je kan de draadepareren door te solderen, en een krimpkousje er over heen te trekken.
Soms hebben ze de draad helemaal weggehaald.
Dan ga ik gewoon naar de sloop, haal daar een aantal kabelbomen van het merk, en hal de stekkers leeg en maak dan gewoon de kabelbomen zelf.
Ik spreek nu in het algemeen over de Britse cabrio's, het mooie bij deze auto's de kleurcodes en de stekkerverbindingen zijn hetzelfde.
Dus het is goed mogelijk dat het bij BMW ook kan.
Als je een stekker en een contrastekker hebt, dan kan je de verbinding zelf realiseren.
Reken gerust op een hele dag werk, en dan praat ik over een ervaren monteur.
Niet dat een hobby-ist minder hoeft te zijn, want er zijn er bij die het zeker zo snel kunnen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
het probleem draadbreuk is niet enkel actief bij de touring, maar ook bij de sedan uitvoeringen, en het betreft niet enkel de e39 maar ook meerdere types van BMW.
We mogen ons gelukkig troosten, het verschijnsel komt ook bij andere merken voor.
Maar wat ik wel kan zeggen, dat het dus om een productiefout gaat, men heeft dus gewoon een te stugge draad gebruikt.
Dat heb ik dus van meerdre monteurs te horen gekregen van de dealers.
Het rootige is, bij een touring, dan kan je gerust de hele hemel nar beneden halen.
Er is een reparatie set voor te krijgen, dus bij BMW weten ze heus wel dat dit probleem speelt, anders maak je geen reparatieset voor een dergelijke kabelboom.
Het stomste van deze hele kabelboom, ze hebben dus geen stekkerverbinding gemaakt, dus het is een boom.
Niet dat dit een probleem hoeft te zijn, als men handig genoeg is, dan kan je die stekkerverbinding zelf ook best maken.
ik ben ontzettend actief bezig geweest in de oldtimers, vooral de cabrio's en allemaal import uit de US, daar hebben ze vaak allemaal kabelboom problemen, die problemen veroorzaken ze daar zelf, als de zekering te vaak stuk gaat, dan knippen ze de desbetreffende draad gewoon door, hoe verzinnen ze het.
Dus je kan de draadepareren door te solderen, en een krimpkousje er over heen te trekken.
Soms hebben ze de draad helemaal weggehaald.
Dan ga ik gewoon naar de sloop, haal daar een aantal kabelbomen van het merk, en hal de stekkers leeg en maak dan gewoon de kabelbomen zelf.
Ik spreek nu in het algemeen over de Britse cabrio's, het mooie bij deze auto's de kleurcodes en de stekkerverbindingen zijn hetzelfde.
Dus het is goed mogelijk dat het bij BMW ook kan.
Als je een stekker en een contrastekker hebt, dan kan je de verbinding zelf realiseren.
Reken gerust op een hele dag werk, en dan praat ik over een ervaren monteur.
Niet dat een hobby-ist minder hoeft te zijn, want er zijn er bij die het zeker zo snel kunnen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Defecte ruitensproeier
dat deden wij dus ook bij de e61. rep kabelboom doorknippen, originele kabelboom doorknippen. Losse stekkers eraan knijpen van de juiste dikte uiteraard (die liggen uiteraard op voorraad bij de dealer. gewoon in een soort van strips waar je ze af moet knippen.) contra stekkers aan de andere kant. Krimpkousen erom en je hebt een compacte en toch kwalitatief goede kabelboom reparatie.
Solderen kan na loop van tijd scheuren door trillingen. aangezien het zo hard wordt. al is dat in het interieur natuurlijk minder van toepassing
@Jaapi, het schema is precies hetzelfde. Ik kan het wel ff doorsturen, maar helaas staan er geen componentlocaties bij. Dus ik weet niet of je er veel aan hebt
ook nog een paar zekeringen in zekeringkast handschoenkastje:
Zekering 11, 43, hebben ook nog te maken met de algemene comfortmodule en regeleenheid achterruitenwisser/sproeier
Solderen kan na loop van tijd scheuren door trillingen. aangezien het zo hard wordt. al is dat in het interieur natuurlijk minder van toepassing
@Jaapi, het schema is precies hetzelfde. Ik kan het wel ff doorsturen, maar helaas staan er geen componentlocaties bij. Dus ik weet niet of je er veel aan hebt
ook nog een paar zekeringen in zekeringkast handschoenkastje:
Zekering 11, 43, hebben ook nog te maken met de algemene comfortmodule en regeleenheid achterruitenwisser/sproeier
-- Houdoe wanne --
Re: Defecte ruitensproeier
Hallo Verheeske,
Daarom twijn ik de draden in elkaar en soldeer deze.
Daarna gebruik ik een sleeve die is voorzien van een lijmlaagje, dat is eigenlijk gelijk aan een krimpkous, maar die sleeve die gebruiken ze in de luchtvaart.
Is ook in een aantal kleuren verkrijgbaar.
Dat lijmlaagje geeft dan weer extra draagkracht, verder is deze sleeve heel erg soepel, hard niet uit bij het verwarmen, de kwaliteit is vele malen beter dan de krimpkous.
Verder moet men er op toezien, dat er geen te stugge draad gebruikt moet worden, dan zal men vaak een andere kleurcode moeten gebruiken, ik houd dan gewoon de hoofd kleur aan.
Vaak hebben ze deze draad alleen bij zeer goed gesorteerde zaken, en niet bij de gewone automaterialen zaken.
Wat ook er goed werkt, gebruik een draad die een extra dikke ommanteling heeft, die is beter bestand tegen trilling, of gebruik een ommanteling met neopreen.
Maar dat is erg moeilijk verkrijgbaar.
Mijn ervaring met kabelschoen doorverbindhulsjes, dat is ook niet erg goed.
Dat gaat zeer vaak coroderen en dan heb je ook weer slechte contacten, of je moet er zuurvrijvet in smeren, dan blijft het langer zonder problemen.
Het zal altijd een zwak punt kunnen blijven, garantie kan men immers nergens op geven, alles kan stuk gaan.
Je moet enkel erg veel geluk hebben.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Daarom twijn ik de draden in elkaar en soldeer deze.
Daarna gebruik ik een sleeve die is voorzien van een lijmlaagje, dat is eigenlijk gelijk aan een krimpkous, maar die sleeve die gebruiken ze in de luchtvaart.
Is ook in een aantal kleuren verkrijgbaar.
Dat lijmlaagje geeft dan weer extra draagkracht, verder is deze sleeve heel erg soepel, hard niet uit bij het verwarmen, de kwaliteit is vele malen beter dan de krimpkous.
Verder moet men er op toezien, dat er geen te stugge draad gebruikt moet worden, dan zal men vaak een andere kleurcode moeten gebruiken, ik houd dan gewoon de hoofd kleur aan.
Vaak hebben ze deze draad alleen bij zeer goed gesorteerde zaken, en niet bij de gewone automaterialen zaken.
Wat ook er goed werkt, gebruik een draad die een extra dikke ommanteling heeft, die is beter bestand tegen trilling, of gebruik een ommanteling met neopreen.
Maar dat is erg moeilijk verkrijgbaar.
Mijn ervaring met kabelschoen doorverbindhulsjes, dat is ook niet erg goed.
Dat gaat zeer vaak coroderen en dan heb je ook weer slechte contacten, of je moet er zuurvrijvet in smeren, dan blijft het langer zonder problemen.
Het zal altijd een zwak punt kunnen blijven, garantie kan men immers nergens op geven, alles kan stuk gaan.
Je moet enkel erg veel geluk hebben.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: Defecte ruitensproeier
Iemand bekend met de locatie ?Als het goed is moet er achterin ook een zekering kast zitten. zekering 55 is van de ruitensproeier+wisser achter