320D snelheids meter + verbruiks meter vallen regelmatig weg

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
maartenmoerman

320D snelheids meter + verbruiks meter vallen regelmatig weg

Bericht door maartenmoerman » 07 jan 2011, 10:52

Sinds de sneeuw en viezigheid op de weg, heb ik dat zo regelmatig na een kilometer of 10/15 in ene de snelheids meter en verbruiks meter wegvallen. In ene gaat het ABS lampje branden, het ASC lampje, en het uitroeptekentje op het dash, en zie je de meters wegvallen. Na een 5-10 minuten rijden, dan zie je ze soms weer langzaam omhoog komen, en gaat je radio weer harder, en je ruitenwissers weer sneller. Kortom heel vervelend.

Ik heb het idee dat het een mechanisch probleem is, want af en toe als je dan ff flink remt, dan doet alles het weer, of als je een hele lange of scherpe bocht maakt, dan wil het ook wel weer in ene doen, om daarna weer niks te doen. Als ik dan de volgende dag de auto start, dan werkt alles weer, maar dan brand alleen het ABS en ASC lampje, om vervolgens na een tiental meters uit te gaan. Hetlijkt mij , OF een sensor, OF een mechanisch iets wat niet lekker vast zit.

Zoals ik al zei, het is sinds de enorme smurrie op de weg (heb mijn wielkassen ook echt ENORM vol met sneeuw gehad), ik heb toen al een paar keer met de hoge druk de wielkassen uitgespoten, en dat leek toen ook wel even te helpen, maar het blijft terug komen.

Iemand een idee? Hoe zit de kilometer teller bevestiging/sensor/meet-unit trouwens? Op mijn Audi's zit hij op de versnellingsbak, maar waar zit hij bij een BMW?

Alvast bedankt!

von jot

Re: 320D snelheids meter + verbruiks meter vallen regelmatig weg

Bericht door von jot » 07 jan 2011, 11:03

Klinkt als ABS-computer/sensor probleem... Is zeker geen specifiek BMW probleem; komt bij meerdere merken voor.

A.W.B.0210

Bericht door A.W.B.0210 » 08 jan 2011, 18:59

Je zou je stekkers van je cockpit kunnen controleren. Misschien dat die slecht contact maken.
'If I die, I want to die peacefully, like my grandfather did in his sleep. Not screaming, like his passengers'.

BMW 3-er Reihe 316i executive

maartenmoerman

Bericht door maartenmoerman » 10 jan 2011, 23:58

Ok, cool, dat zal het wel wezen dan, is het uit te lezen welke sensor een fout geeft? Heeft het dashboard alle abs sensoren nodig om tot een snelheids signaal te komen?

Vanaf welke sensor wordt de snelheidsmeter aangestuurd?

Zizouaar

Bericht door Zizouaar » 11 jan 2011, 16:55

Heb dit ook eerder gehad op me vorige auto maar toen viel me ABS weg en me stuurbekrachtiging.
Bleek dat me dynamo (bijna) stuk was.

Valt je volledige dashboard uit of alleen de meter van de snelheid en verbruik?

maartenmoerman

Bericht door maartenmoerman » 20 jan 2011, 00:24

Uit laten lezen, en inderdaad, de sensor links achter, heb een nieuwe besteld, best prijzig ding, 114 euro (met korting).

Volgende week als hij binnen is, even er in zetten.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”