bijvulgat automaatbak

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
olivieros

bijvulgat automaatbak

Bericht door olivieros » 15 jan 2011, 15:41

goededag,

Ik ben op zoek naar de bijvulplug voor de automaat bak van een e39 528i.. waar zit die precies en hoe ga ik er goed bijkomen? tis n beetje met spoed, me oliekoeler lekt (ben ook opzoek, je mag me pb-en als je er een hebt liggen!) en verlies nu knoep veel olie.

alvast heel erg bedankt.

Mvg,

Olivier

marc lenssen

Re: bijvulgat automaatbak

Bericht door marc lenssen » 15 jan 2011, 17:15

Die zou aan de zijkant halverwege moeten zitten. Maar ik zou er niet mee rijden en er al helemaal niet zomaar wat olie bijgooien. het olieniveua luistert heel nauw en je moet de juiste olie bij BMW dealer kopen. De 528i heeft vaak de bak met lifetime vloeistof, als je die gaat mengen met gewone atf vloeistof en ook nog op een verkeerd niveau......niet goed.

olivieros

Bericht door olivieros » 16 jan 2011, 10:34

Er staat ATF III daxron voorgeschreven dus lijkt me sterk dat t dan anders is toch?
Ik had wel n dopje gevonden aan de zijkant maar de uitlaat zit nogal in de weg en t uitschuifbaar tuutje van de oliefles is te dik om in t gat te vallen. Daarnaast merkte ik ook dat er een stuk metaal zeg maar achter t schroefdraad zit. je kan er zeg maar niet recht doorheen prikken met n ijzerdraadje.. T lijkt wel alsof hij dicht zit maar er zit n hele kleine ruimte tussen dat plaatje en het schroefdraad waardoor het dan wel mogelijk zou moeten zijn.. wat mij dus nog niet gelukt is.

T bijvullen luistert toch niet zo nauw? is toch gewoon tot de rand terwijl de bak draaiend in de N staat?

groetjes,

Olivier

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 16 jan 2011, 10:40

dexron III is dexron III ;)

bij vullen kan meestal niet met een flesje.
In de garage hebben we een spuit met speciale aansluiting, maar dan werk je ook van onderaf ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Igor25

Bericht door Igor25 » 16 jan 2011, 11:03

Bijvullen moet vanaf de onderkant.
Zit een grote inbus helemaal aan de onderzijde van de auto in de automaatbal.
Die is efgdekt met een plastic dop.

Bijvullen moet met spuit en een slang van ongeveer 20cm.
Is best een lastig klusje, bijna niet te zonder brug.
Moet idd speciale olie in, is ongeveer 20euro de liter.

Olie koeler heb ik laatste besteld bij een BMW specialst in de buurt van Ede.
Iets van 200euro maar wel binnen twee dagen in huis.
Best wel een klusje om het te vervangen trouwens...

olivieros

Bericht door olivieros » 16 jan 2011, 11:11

Ik heb de auto op n brug..ofja..had gister,, staat nu weer voor me huis.
ik zag toen aan de kant van de cardan een maatje 5 inbus, deed hem open en toen bleek dat het een loos gat was.. zat gewoon metaal achterschroefdraad.. Nu bedenk ik me opeens.. ik had m in zn N staan. Zou dat de reden zijn?

Ik had ook nog een gat aan de zijkant gevonden, vooraan de bak aan de bijrijderskant. dit was een kleinere inbus en had ook echt n klein gaatje!

Ik had gister trouwens de hele mikmak los gehaald, tis inderdaad n leuke dagklus haha.

mijn mayor probleem is dat hij morgen van nijmegen naar arnhem moet om langs de rdw te gaan. Ik heb hem in Duitsland gekocht en hij was van origine (nog geen maand geleden) Nederlands. Dus ik wil gewoon het oude kenteken terug en geen bpm betalen. Moet natuurlijk wel de auto bij hebben en een oplegger gaat m niet worden.

Hoe schadelijk is het om met .. ik schat dat er nog n liter in zit minstens.. te rijden?

Is het ook mogelijk om gewoon een slang van de koeler af te halen en dan wat bij te vullen? Is misschien net zo makkelijk..

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 16 jan 2011, 11:13

probleem is dat je niet mag overvullen. je kan dan natuurlijk wel bijvullen tot de bovenste stop overloopt en uit laten druppelen.

met te weinig olie zou ik niet rijden, die bakken zijn niet gratis ;)
Afbeelding

olivieros

Bericht door olivieros » 16 jan 2011, 11:21

ja ik heb wel de mogelijkheid om dus n brug te gebruiken dus dan doe ik dat wel denk ik..

maar kan ik er nou gewoon dexron III bij gooien dan of niet? ik heb nu 2.8 liter dexron, dus een total flush zit er niet in.. en ik weer niet of ik dit kan kopen bij n shell ofzo ? neem aan van niet..

Tis trouwens sowieso tijdelijk want ik doe daarna nog een total flush als de nieuwe koeler eraan zit..

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 16 jan 2011, 11:33

dexron III is het type olie, als dat aangegeven staat kan dat er gewoon in.

net als 10w-40 dat is ook niet merkafhankelijk (mits er geen merkspecificatie aan hangt, hema olie is niet altijd goedgekeurd door de autofabrikant)
Dat zal je echter niet tegenkomen bij atf.
Afbeelding

olivieros

Bericht door olivieros » 16 jan 2011, 11:37

hahah lol, hema olie ja, bestaat dat? Nah dan ga ik t is proberen..

maar denk je dat t veschil in N of P zetten van de automaat.. ervoor zorgt dat je vulgat 'dicht' zit?

er zijn namelijk twee doppen dus.. en die aan de achterkant is wel heeell chill om te vullen.. kan ik makkelijk bij namelijk

Hoe krijg ik die koeler trouwens los van de buisjes, ben net even buiten gaan kijken maar zie zo 1 2 3 geen schroefdraad iets ofzo.. of is het wel gewoon draaien van de slangen?

wat is de inlaat en uitlaat slang ?

marc lenssen

Bericht door marc lenssen » 16 jan 2011, 13:35

Ok, dan heb je op de bak niet een groene dop zitten. dat scheelt weer want dat betekent speciale olie...long life...yeah right :-)

teveel of te weining olie zou ik toch een te groot risico vinden, die bakken staan als behoorlijk gevoelig te boek...Maar goed....kleine afstand allicht te doen. Waar laat je de bak flushen? Als het een ZF bak is zou ik dat bij de ZF niederlassung in Dortmund laten doen, die maken ook gelijk wat meer onderdeeltjes schoon...
zie:

http://www.7-forum.com/modelle/e38/beri ... sel_zf.php

Succes...

marc

olivieros

Bericht door olivieros » 16 jan 2011, 13:47

Er zit wel zon groene unit onder de bak, maar brezan had me verteld dit te gebruiken..

Ik weet me god niet hoe ik die slangen los moet gaan krijgen, twee slangen met daartussen een moer waar je geen steeksleutel of dop tussen krijgt.. echt kansloos..

Zou een ritje met te weinig olie op en neer van nijmegen naar arnhem hele veel slechts doen?

Ik heb trouwens nog n slangetje gevonden waardoor ik goed in het '' bijvul'' gat kon aan de zijkant.. nah.. alles liep er net zo vrolijk weer uit.. ging niks in! ik snap er niks van..

even om aan te geven waar ik het gat heb zitten: ter hoogte van de bout waar je hm leeg haalt aan de bijrijders kant zon 5cm boven de pan net boven de uitlaat.
Waar zit dan het bijvul gat voor die lifetime oil gearbakken? snap er geen *** meer van ;(

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 17 jan 2011, 09:41

Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”