Carterontluchtings filter 320Ci m54

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 aug 2008, 00:10

Carterontluchtings filter 320Ci m54

Bericht door Andy » 17 jan 2011, 21:21

Hallo forumleden, ik zit dus met de vraag, heeft een 320Ci (m54 blok, 2.2 170pk) een carter ontluchtings filter?
En kan deze bij vervuiling mede verantwoordelijk zijn voor een hoger olie verbruik?

Alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
hanse46
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 feb 2008, 19:12

Re: Carterontluchtings filter 320Ci m54

Bericht door hanse46 » 18 jan 2011, 09:43

Ja. Ja. ;)

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 aug 2008, 00:10

Re: Carterontluchtings filter 320Ci m54

Bericht door Andy » 20 jan 2011, 18:33

Is het echt een soort filter waar we het hier over hebben, of is het een soort olie afscheider systeem gelijk de pic, dat volledig vervangen moet worden?
En hoe weet ik als dit systeem niet meer correct werkt, heb wel een hoger olie verbruik maar ik moet zeker zijn dat het carterontluchting systeem faalt?
Als ik al die kosten en werken uitvoer, en het verbuik is nog niet lager ben ik nog geen stap verder :?

Oil seperator :

Afbeelding

Gebruikersavatar
hanse46
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 feb 2008, 19:12

Re: Carterontluchtings filter 320Ci m54

Bericht door hanse46 » 20 jan 2011, 19:02

Bij draaiende motor moet er een soort zuigkracht aan de oliedop te voelen zijn als je hem los wilt halen, doet ie dat niet dan is je ontluchtingssysteem verstopt.

Oliedop losdraaien bij draaiende motor is dus het makkelijkst, ook kun je het horen aan de motor. Als de motor gelijk slecht begint te lopen met dop eraf werkt het systeem in elk geval nog. Bij mij zat alles verstopt en gebeurde er dan ook niks als je de oliedop eraf draaide, de motor bleef hetzelfde draaien.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 aug 2008, 00:10

Re: Carterontluchtings filter 320Ci m54

Bericht door Andy » 20 jan 2011, 21:07

Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Moderatoropmerking Darudevampire
Thx, misschien 2 topics samen voegen.

vugt48
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:43

Re: Carterontluchtings filter 320Ci m54

Bericht door vugt48 » 20 jan 2011, 22:04

hoi
Heb zelfde probleem gehad olie verbruik 1 ,liter op 1000 km
Wat is het verbruik eigenlijk ? kijk eerst goed of hij nergens lekt
Ik heb dikkere olie erin gedaan , nl 10 w 40 zat in 5 w 30 ,
verbruik nu 1 op 3500 km vind ik goed ,tov andere auto's is dit wel veel sommige hoeven niet bij tevullen tussen beurten.
Carter ventilatie verstopt , dan gaat hij ergens lekken op een keerring of pakking of slang
succes

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 aug 2008, 00:10

Re: Carterontluchtings filter 320Ci m54

Bericht door Andy » 21 jan 2011, 18:21

Alles is compleet kurk droog op en rond het blok, dus een lek kunnen we uitsluiten.
10w40 is een half syn. olie, dit sluit ik liever uit tot het aller laatse, als ik alles heb geprobeerd en niets heeft geholpen.
Heb vandaag getest met draaiende motor en de olie vuldop eraf, en het blok blijft gelijk stationair draaien zonder schommelingen, dus ik denk wel dat het probleem richting carterventilatie gaat.

Gebruikersavatar
Johny Beemer
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:44

Re: Carterontluchtings filter 320Ci m54

Bericht door Johny Beemer » 04 apr 2011, 08:47

Hoi Andy

Heb je al verdere stappen ondernomen? Ben benieuwd, zit met hetzelfde probleem...
Freude am Fahren
Z4 2.2i *Sold*
E46 320cd *Sold*
F87 M2
E91 318D

e46 touring.exe
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:17
Locatie: in de buurt van arnhem/ apeldoorn

Re: Carterontluchtings filter 320Ci m54

Bericht door e46 touring.exe » 26 sep 2011, 21:57

Hoi allen, ik heb net als Hanse46 getest met de oliedop/ zuigkracht/ veranderd toerental en dan eventueel het niet goed functioneren van de carterontluchting. Maar moet dit met koude of warme motor of maakt dit niet uit. Mijn probleem is dat hij de ene keer wel zuigkracht heeft maar geen veranderd toerental en de andere keer heeft hij geen zuigkracht en wel toerental verschil (dan slaat hij zelfs uit). Wijst dit ook op een carterontluchtings probleem? En lijdt dit dat tot het gaan branden van het motorstoringslampje?

Alvast bedankt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”