Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Dit probleem heb ik al langer en ik dacht dat het opgelost was met het reinigen van het motortje van de ECC unit, maar helaas.
Probleem bestaat dus nog steeds. Na een tijdje rijden blaast de kachel gewoon koude lucht waarna hem ik hem wel op een graad of 26 a 27 moet zetten om weer warme lucht te krijgen.
De eerste tijd werkt hij echter zonder enige probleem. De lucht is lekker warm tot ik een half uurtje gereden heb,
De blower blaast gewoon normaal dus volgens mij ligt het niet aan de egel.
Maar waar ligt het dan wel aan?
Probleem bestaat dus nog steeds. Na een tijdje rijden blaast de kachel gewoon koude lucht waarna hem ik hem wel op een graad of 26 a 27 moet zetten om weer warme lucht te krijgen.
De eerste tijd werkt hij echter zonder enige probleem. De lucht is lekker warm tot ik een half uurtje gereden heb,
De blower blaast gewoon normaal dus volgens mij ligt het niet aan de egel.
Maar waar ligt het dan wel aan?
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Kapotte thermostaat. Kost rond de 60 euro en is met een beetje kennis makkelijk zelf te doen!
Let maar even op je temperatuur meter, als het goed is blijft deze niet netjes in het midden staan.
Let maar even op je temperatuur meter, als het goed is blijft deze niet netjes in het midden staan.
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Nee thermostaat is het niet.
Die is een poosje geleden al vernieuwd ivm lekkage van het huis. De meter blijft ook keurig in het midden staan.
Waterpomp is het ook niet want die is een paar weken geleden vernieuwd.
Zou het de ECC unit kunnen zijn?
Die is een poosje geleden al vernieuwd ivm lekkage van het huis. De meter blijft ook keurig in het midden staan.
Waterpomp is het ook niet want die is een paar weken geleden vernieuwd.
Zou het de ECC unit kunnen zijn?
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Heb net eens even gekeken.
Auto was nog gewoon koud want er was nog niet mee gereden.
Wat valt op: Als ik de blower volaan zet, komt er nagenoeg geen lucht uit de roosters.
Ingestelde temperatuur was 19,5 graden.
Als ik de kachel op handbediening zet duurt het heel even maar dan komt er volop lucht uit de roosters.
Hoort dat eigenlijk wel zo? Ik ga steeds meer aan de kachelweertand denken.
Auto was nog gewoon koud want er was nog niet mee gereden.
Wat valt op: Als ik de blower volaan zet, komt er nagenoeg geen lucht uit de roosters.
Ingestelde temperatuur was 19,5 graden.
Als ik de kachel op handbediening zet duurt het heel even maar dan komt er volop lucht uit de roosters.
Hoort dat eigenlijk wel zo? Ik ga steeds meer aan de kachelweertand denken.
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Vanmiddag had ik een rit van een half uur voor de boeg dus tijdens het rijden eens het één en ander uitgeprobeerd.
-Kachelstand 19.5 graden > automatisch
-Eerste 15 minuten niets aan hand, temperatuur lekker behaaglijk, maar na verloop van tijd voel je de lucht kouder worden totdat deze uiteindelijk gewoon koud aanvoelt.
-Vervolgens de kachel op hand gezet door het indrukken van de middelste knop aan de linkderzijde van het ECC display.
-Maakt niets uit, lucht blijft koud.
-Dus weer terug gezet naar de automatische stand. Langzaam de temperatuur opgevoerd tot de lucht weer warm werd. Dit was pas bij 25 graden.
Deze blijft nu warm aanvoelen, maar omdat ik de bestemming bereikt had, niet meer verder kunnen testen.
Na een uurtje de terugreis hervat. (auto had dus uur stilgestaan) Op de terugreis de temperatuur iets teruggezet naar 22 graden omdat het wel erg warm in de auto werd.
Na verloop van tijd constateerde ik dat de temperatuur van de uitgeblazen lucht weer koeler werd. Dus weer verhoogd naar 24 graden waarna de uitgeblazen lucht weer warmer werd. Na enige tijd merkte ik dat dit maar van korte duur was want al is de temperatuur van de lucht niet meer echt koud, als de kachel op 24 graden ingesteld staat zou je toch verwachten dat deze voortdurende warm is of blijft.
Of is dit een normaal verschijnsel bij auto,s met climate control? Ik hoop in ieder geval dat iemand me verder kan helpen aan de hand van dit verhaal. Omdat er geen verschil is tussen de automatische en de hand stand zou het wellicht ook aan de ECC unit kunnen klliggen
-Kachelstand 19.5 graden > automatisch
-Eerste 15 minuten niets aan hand, temperatuur lekker behaaglijk, maar na verloop van tijd voel je de lucht kouder worden totdat deze uiteindelijk gewoon koud aanvoelt.
-Vervolgens de kachel op hand gezet door het indrukken van de middelste knop aan de linkderzijde van het ECC display.
-Maakt niets uit, lucht blijft koud.
-Dus weer terug gezet naar de automatische stand. Langzaam de temperatuur opgevoerd tot de lucht weer warm werd. Dit was pas bij 25 graden.
Deze blijft nu warm aanvoelen, maar omdat ik de bestemming bereikt had, niet meer verder kunnen testen.
Na een uurtje de terugreis hervat. (auto had dus uur stilgestaan) Op de terugreis de temperatuur iets teruggezet naar 22 graden omdat het wel erg warm in de auto werd.
Na verloop van tijd constateerde ik dat de temperatuur van de uitgeblazen lucht weer koeler werd. Dus weer verhoogd naar 24 graden waarna de uitgeblazen lucht weer warmer werd. Na enige tijd merkte ik dat dit maar van korte duur was want al is de temperatuur van de lucht niet meer echt koud, als de kachel op 24 graden ingesteld staat zou je toch verwachten dat deze voortdurende warm is of blijft.
Of is dit een normaal verschijnsel bij auto,s met climate control? Ik hoop in ieder geval dat iemand me verder kan helpen aan de hand van dit verhaal. Omdat er geen verschil is tussen de automatische en de hand stand zou het wellicht ook aan de ECC unit kunnen klliggen
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Zou het display/knoppenbalk van de climate vervangen, zijn vaker problemen mee, en is er zo af te klikken. Maar doe het wel voorzichtig.
Zie al een display van rond de 80 euro bij autospin.
http://www.autospin.nl/producten/verwar ... bediening/
Zie al een display van rond de 80 euro bij autospin.
http://www.autospin.nl/producten/verwar ... bediening/
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 18 jul 2008, 21:02
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Volgens mij is hier niets aan de hand en werkt de klimatcontrole naar behoren.
Als de ingestelde temperatuur is bereikt zal de uitstromende lucht niet warm meer zijn maar koeler.
Als je dit niet prettig vindt zal je de aanjager snelheid handmatig moeten wijzigen of de ventilatie alleen via de voorruit moeten laten lopen of de temperatuur hoger moeten instellen, maar dan wordt de interieurtempatuur wel hoger.
....Klimatecontrole... x|
Als de ingestelde temperatuur is bereikt zal de uitstromende lucht niet warm meer zijn maar koeler.
Als je dit niet prettig vindt zal je de aanjager snelheid handmatig moeten wijzigen of de ventilatie alleen via de voorruit moeten laten lopen of de temperatuur hoger moeten instellen, maar dan wordt de interieurtempatuur wel hoger.
....Klimatecontrole... x|
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Ja maar als ik de lucht net als vanmiddag op 19,5 graad zet en hij gaat op een gegeven moment koude lucht blazen dan wordt het op een gegeven moment gewoon fris in de auto. Je zou dus verwachten dat de lucht op een gegeven moment toch weer warmer wordt, maar dat lijkt in ieder niet zo te zijn.
Als ik hem dan op 22 graden zet zou je toch verwachten dat de lucht dan wel warmer wordt en dat gebeurt dus ook niet, tenzij ik deze op 25 graden zet want dan merk je gelijk dat de lucht warmer wordt. Of duurt het gewoon even als je de kachel een paar graden hoger zet voordat er reactie komt?
Wat is trouwens de gangbare temperatuur die ingesteld wordt in de winter? 19,5 graad is in ieder geval niet hetzelfde als de 19,5 graad die ik in huis instel.
En wat doet de handbediening dan? als ik hem dan op 20 graden zet, wordt de lucht dan ook koud als de ingestelde temperatuur bereikt is?
Als ik hem dan op 22 graden zet zou je toch verwachten dat de lucht dan wel warmer wordt en dat gebeurt dus ook niet, tenzij ik deze op 25 graden zet want dan merk je gelijk dat de lucht warmer wordt. Of duurt het gewoon even als je de kachel een paar graden hoger zet voordat er reactie komt?
Wat is trouwens de gangbare temperatuur die ingesteld wordt in de winter? 19,5 graad is in ieder geval niet hetzelfde als de 19,5 graad die ik in huis instel.
En wat doet de handbediening dan? als ik hem dan op 20 graden zet, wordt de lucht dan ook koud als de ingestelde temperatuur bereikt is?
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Maar wat is de functie van de kachelweerstand nu in dit geheel?
Zorgt deze alleen voor de aansturing van de blower of is deze ook van invloed op de temperatuur in de auto?
Stel dat deze kapot zou zijn (wat vaker voorkomt blijkbaar) kan dan een dergelijk verschijnsel optreden?
Of wordt de temperatuur regeling alleen maar door de ECC unit gedaan en zou het vervangen van dit onderdeel zoals in dit topic aangegeven wordt de "problematiek" op kunnen lossen.
Of en dat kan ook, hoort dit gewoon bij de werking van de climate control en is het dus een normaal verschijnsel zoals hierboven aangegeven wordt?
Het gaat mij er uiteraard om dat ik zeker wil weten dat ik geen kosten voor niets ga maken.
Zorgt deze alleen voor de aansturing van de blower of is deze ook van invloed op de temperatuur in de auto?
Stel dat deze kapot zou zijn (wat vaker voorkomt blijkbaar) kan dan een dergelijk verschijnsel optreden?
Of wordt de temperatuur regeling alleen maar door de ECC unit gedaan en zou het vervangen van dit onderdeel zoals in dit topic aangegeven wordt de "problematiek" op kunnen lossen.
Of en dat kan ook, hoort dit gewoon bij de werking van de climate control en is het dus een normaal verschijnsel zoals hierboven aangegeven wordt?
Het gaat mij er uiteraard om dat ik zeker wil weten dat ik geen kosten voor niets ga maken.
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Je kachel weerstand (het is eigenlijk niet echt een weerstand maar meer een vermogens-regelaar) doet niets meer of minder als het regelen van het vermogen op de blower-motor. Dit gebeurd doordat deze een puls signaal krijgt vanuit je climate control unit waarmee de gewenst snelheid word bepaald. Dit deel heeft verder niets van doen met de ingestelde temperatuur (of hij moet helemaal niets meer doen dan komt er uiteraard ook geen verwarmde lucht meer uit je systeem). Heb je het temperatuur wieltje tussen de uitstroom openingen al wel warmer ingesteld?
BMW 318CI 2003 M-Technik II 

Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Uiteraard heb ik het wieltje van de middenrooster op de warmste stand gezet, maar ook daar komt niet echt warme lucht uit tenzij ik de temperatuur maar hoog genoeg zet.
Het probleem is kortweg te beschrijven als het steeds kouder worden van de luchtstroom na enige tijd rijden zonder dat de ingestelde temperatuur aangepast wordt en die pas weer warmer wordt als de temperatuur een graad of 5 hoger gezet wordt.
Volgens mij zou de luchtstroom weer warmer moeten worden als termperatuur in de auto onder de ingestelde temperatuur komt en dat gebeurt dus niet. Aangezien de snelheid van de blower niet verandert, zoals doorgaans het geval is als de kachelweerstand kapot is, lijkt het daar dus niet aan te liggen.
Blijft dus over ECC unit, want de meter van de bedrijfstemperatuur van de auto staat (blijft) exact in het midden als de auto warm is. (Sowieso zijn watermpomp en thermostaat recent vernieuwd dus daar zal het niet aan liggen)
Denk toch dat de sensor in de ECC unit denkt dat de auto warmer is dan in werkelijkheid het geval is waardoor koude lucht aangevoerd wordt. Helaas kun je daar niet zo veel aan testen maar rest eigenlijk alleen maar vernieuwen.
Kun je daar trouwens zo zonder meer een andere voor inzetten of moet deze ingeleerd worden?
Het probleem is kortweg te beschrijven als het steeds kouder worden van de luchtstroom na enige tijd rijden zonder dat de ingestelde temperatuur aangepast wordt en die pas weer warmer wordt als de temperatuur een graad of 5 hoger gezet wordt.
Volgens mij zou de luchtstroom weer warmer moeten worden als termperatuur in de auto onder de ingestelde temperatuur komt en dat gebeurt dus niet. Aangezien de snelheid van de blower niet verandert, zoals doorgaans het geval is als de kachelweerstand kapot is, lijkt het daar dus niet aan te liggen.
Blijft dus over ECC unit, want de meter van de bedrijfstemperatuur van de auto staat (blijft) exact in het midden als de auto warm is. (Sowieso zijn watermpomp en thermostaat recent vernieuwd dus daar zal het niet aan liggen)
Denk toch dat de sensor in de ECC unit denkt dat de auto warmer is dan in werkelijkheid het geval is waardoor koude lucht aangevoerd wordt. Helaas kun je daar niet zo veel aan testen maar rest eigenlijk alleen maar vernieuwen.
Kun je daar trouwens zo zonder meer een andere voor inzetten of moet deze ingeleerd worden?
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Probleem is nog niet opgelost dus van de week eens even rondgekeken op Duits en engelstalige BMW forums.
Al doet het probleem van een niet goed werkende blower zich meer voor, toch hebben sommige andere BMW rijders een vergelijkbaar probleem waarbij telkens weer naar de ECC unit verwezen wordt en dan met name naar een verstopt roostertje of een slecht of niet werkend motortje van de temperatuurregeling waardoor het systeem denkt dat het warmer in de auto is dan in werkelijkheid het geval is.
Ik ga het er toch nog eens uithalen om te kijken of de sensor wellich vervuild is of iets dergelijks want ik wil wel zeker weten dat het vervangen van het ECC Display het probleem oplost omdat dit een redelijk duur grapje is.
Ik heb nergens gelezen dat je dit onderdeel op de één of andere manier kunt testen, wat op zich wel jammer is want meten is in dit geval zeker weten.
Al doet het probleem van een niet goed werkende blower zich meer voor, toch hebben sommige andere BMW rijders een vergelijkbaar probleem waarbij telkens weer naar de ECC unit verwezen wordt en dan met name naar een verstopt roostertje of een slecht of niet werkend motortje van de temperatuurregeling waardoor het systeem denkt dat het warmer in de auto is dan in werkelijkheid het geval is.
Ik ga het er toch nog eens uithalen om te kijken of de sensor wellich vervuild is of iets dergelijks want ik wil wel zeker weten dat het vervangen van het ECC Display het probleem oplost omdat dit een redelijk duur grapje is.
Ik heb nergens gelezen dat je dit onderdeel op de één of andere manier kunt testen, wat op zich wel jammer is want meten is in dit geval zeker weten.
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden - Opgelost
Nou, het probleem lijkt dan toch opgelost.
Gisteren op een autosloperij hier dichtbij voor 50 euro een Climate control display gehaald.
Doorgaans kost zo, ding een stuk meer en daarbij kon ik hem nog terug brengen als het geen resultaat gaf, dus wat wil je nog meer.
Er in gezet en gelukkig hoeft hij niet ingeleerd te worden. Het viel me al gelijk op deze veel beter reageerde op het wijzigen van de temperatuur want bij het verhogen van de temperatuur werd de blowersnelheid ook gelijk voelbaar verhoogd.
Omdat het probleem zich pas na een minuut of 20 voordeed een flink stuk wezen tijden. Het fenomeeen van het steeds koeler worden van de ingeblazen lucht doet zich niet meer voor. In plaats daarvan blijft de temperatuur van de lucht keurig constant zodat het gewoon aangenaam warm blijft in de auto.
Gisteren op een autosloperij hier dichtbij voor 50 euro een Climate control display gehaald.
Doorgaans kost zo, ding een stuk meer en daarbij kon ik hem nog terug brengen als het geen resultaat gaf, dus wat wil je nog meer.
Er in gezet en gelukkig hoeft hij niet ingeleerd te worden. Het viel me al gelijk op deze veel beter reageerde op het wijzigen van de temperatuur want bij het verhogen van de temperatuur werd de blowersnelheid ook gelijk voelbaar verhoogd.
Omdat het probleem zich pas na een minuut of 20 voordeed een flink stuk wezen tijden. Het fenomeeen van het steeds koeler worden van de ingeblazen lucht doet zich niet meer voor. In plaats daarvan blijft de temperatuur van de lucht keurig constant zodat het gewoon aangenaam warm blijft in de auto.
Re: Kachel wordt koud na enige tijd rijden
Ja dit is ook het probleem.
Ik lees nu pas jou probleem helaas, had het 2 weken terug zelf ook.
Mijn monteur waar ik altijd heen ga zei al meteen vervang de hele Unit maar. Ik vond dit wel erg extreem meteen.
Maar hij had er een liggen deze er weer ingezet en probleem opgelost weer heerlijke warme lucht en dat niet voor maar een min of 30
Mooi dat het is opgelost..
Gr Tom.
Ik lees nu pas jou probleem helaas, had het 2 weken terug zelf ook.
Mijn monteur waar ik altijd heen ga zei al meteen vervang de hele Unit maar. Ik vond dit wel erg extreem meteen.
Maar hij had er een liggen deze er weer ingezet en probleem opgelost weer heerlijke warme lucht en dat niet voor maar een min of 30

Mooi dat het is opgelost..
Gr Tom.