Carterventilatieklep M54
Carterventilatieklep M54
Hallo, heeft iemand enig idee waar ik de montage handleiding kan vinden onder BMW TIS voor het controleren/vervangen van de carterventilatieklep van een 320i M54 uit 05-2003 of ergens anders met foto's :?
Laatst gewijzigd door Hompie op 05 nov 2012, 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Carterventilatieklep M54
Zelfde vraag dus hier :?
Thx
, met welke reden heb jij deze vervangen?
Kan deze klep bij defect of niet 100% meer werkend, een reden zijn voor een hoger olie verbuik?
Is er soms ook nog een andere manier om deze klep te controleren als hij 100% werkend is?

Kan deze klep bij defect of niet 100% meer werkend, een reden zijn voor een hoger olie verbuik?
Is er soms ook nog een andere manier om deze klep te controleren als hij 100% werkend is?
Laatst gewijzigd door Gast op 20 jan 2011, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Thx, this dus niet enkel een carterventilatie filter maar een volledig afscheid systeem.
Van een filtertje vervangen is dus totaal geen spraken?
Welke viscositeit van olie gebruik jij?
Van een filtertje vervangen is dus totaal geen spraken?
Welke viscositeit van olie gebruik jij?
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 20 jan 2011, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoteren
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoteren
Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Ik heb ook 5w40 van castrol erin zitten, blok heeft 135.000 gelopen.Moderatoropmerking Darudevampire
Voor de rest loopt het blok prima, enkel het verbruik van olie slaat iets tegen 1l op 2000km.
Dus ik ben al een tijdje achter een oorzaak aan het zoeken.
Ga ook maar eens het complete systeem voor de cv bestellen, 150€ is natuurlijk niet veel en zelf sleutelen is hobby :pimp: Waar had jij alles besteld, OEM BMW?
Thx
,
Ik heb de seperator besteld van de fabrikant Febi bilstein, koste mij 34€.
Maandag heb ik normaal gezien de afscheider, morgen begin ik alvast met alles te demonteren
En dan hoop ik dat het extreme olie verbruik verholpen is, 1l op 5000 a 6000km kan ik mee leven :fuit:
Uitslag volgt in dit topic.

Ik heb de seperator besteld van de fabrikant Febi bilstein, koste mij 34€.
Maandag heb ik normaal gezien de afscheider, morgen begin ik alvast met alles te demonteren

En dan hoop ik dat het extreme olie verbruik verholpen is, 1l op 5000 a 6000km kan ik mee leven :fuit:
Uitslag volgt in dit topic.
Zo ik heb vandaag het hele spel gedemonteerd +/- 2u aan gewerkt.
Het inlaatspruit stuk waar de Disa klep zich in bevind is ook redelijk vervuild, zit zwart aangekookt gruis in.
Was dat bij jouw ook het geval, wat is eigenlijk het doel van de Disa klep?
Ben aan het denken om het inlaat spruitstuk ook te demonteren en zuiver te maken.
Bij mij zijn toch enkele onderdeel nummers verschillend dan wat jij op geeft, als ik dit vergelijk op de real oem site.
Van welk jaar is jouw wagen, want als ik op de site vergelijk met de M52 zijn de nummers wel gelijk :?
Ik maak zowiezo alles zuiver nu is alles toch los, de gasklep is prima zuiver enkel de Disa klep is vervuild.
Het inlaatspruit stuk waar de Disa klep zich in bevind is ook redelijk vervuild, zit zwart aangekookt gruis in.
Was dat bij jouw ook het geval, wat is eigenlijk het doel van de Disa klep?
Ben aan het denken om het inlaat spruitstuk ook te demonteren en zuiver te maken.
Bij mij zijn toch enkele onderdeel nummers verschillend dan wat jij op geeft, als ik dit vergelijk op de real oem site.
Van welk jaar is jouw wagen, want als ik op de site vergelijk met de M52 zijn de nummers wel gelijk :?
Ik maak zowiezo alles zuiver nu is alles toch los, de gasklep is prima zuiver enkel de Disa klep is vervuild.
Zo de klus is geklaard, flink wat werk eraan gehad 8P.
Heb inlaatspruitstuk en injectors ook zuiver gemaakt alles was wel redelijk vervuild.
Bij terug monteren natuurlijk overal nieuwe pakkingen en o-ringen tussen.
Nu is het afwachten of deze klus invloed heeft op een lager olie verbruik.
Tijdens een controle rit merkte ik wel dat wanneer de motor vanaf +/-4000t/min een 2de adem krijgt (vanos) wat heviger voelbaar is tov. voor de werken.
Of het invloed heeft gehad op het olie verbruik, word nadien vermeld in dit topic
Heb inlaatspruitstuk en injectors ook zuiver gemaakt alles was wel redelijk vervuild.
Bij terug monteren natuurlijk overal nieuwe pakkingen en o-ringen tussen.
Nu is het afwachten of deze klus invloed heeft op een lager olie verbruik.
Tijdens een controle rit merkte ik wel dat wanneer de motor vanaf +/-4000t/min een 2de adem krijgt (vanos) wat heviger voelbaar is tov. voor de werken.
Of het invloed heeft gehad op het olie verbruik, word nadien vermeld in dit topic

Jij hebt de klus al geklaard die mij waarschijnlijk te wachten staat. Heb je misschien ook foto's tussendoor gemaakt en tips? Klopt het dat je zo'n 3 a 4 uur werk hebt aan deze klus en heb je alleen de ventilatieklep vervangen of het hele stelsel van vacuumslangen.
Ja het is een hele klus
, zelf heb ik er +/- 6 uren aan gewerkt maar ik heb het inlaatspruitstuk ook volledig gedemonteerd incl. benzine toevoer (injectoren).
Dit omdat hier ook vervuiling was toegetreden.
Heb de ventilatie filter incl. alle slangen vervangen.
Ook het verdeel stuk op de inlaat heb ik zuiver gemaakt en voorzien van nieuwe o-ringen.
Nieuwe pakking set op de inlaat en o-ringen op de injectoren.
Ik was van mening nu het toch open ligt doe ik alles in één keer.
Zelf heb ik geen foto's genomen, maar hier is wel een link waar je een voorproef van heel het gebeuren ziet.
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... +separator

Dit omdat hier ook vervuiling was toegetreden.
Heb de ventilatie filter incl. alle slangen vervangen.
Ook het verdeel stuk op de inlaat heb ik zuiver gemaakt en voorzien van nieuwe o-ringen.
Nieuwe pakking set op de inlaat en o-ringen op de injectoren.
Ik was van mening nu het toch open ligt doe ik alles in één keer.
Zelf heb ik geen foto's genomen, maar hier is wel een link waar je een voorproef van heel het gebeuren ziet.
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... +separator
Enige tips :
-Bij het monteren opletten dat de oliepijlstok(buis) terug diep genoeg zit in de carter, ik had hier de fout gemaakt en met olie pijlen kwam het niveau niet logisch overeen met wat er in de carter aanwezig was.
-Bij het monteren van de luchttoevoer buis op de gasklep kun je beter het kunstof tussenschot tussen motorcompartiment en remkracht cilinder verwijderen.
Zo kun je beter bij de slangklem om deze aan te draaien
-Als je de injectoren wilt demonteren, zorg dan dat 1 kant van de borgveer op stekker los is.
Dit is voldoende om zo alle 6 de stekkers in één keer te verwijderen.
-Bij het monteren van de injectoren, plaats eerst de injectoren in de benzine rail en klik de klem er overal terug op.
Zo kun je ze alle 6 in één beweging terug in de inlaat collector aanbrengen.
-En natuurlijk controleer alles na een eerste controle rit
Verder is het eigenlijk alles stap voor stap opvolgen en bij terug monteren zorgen dat de hele elektrische bekabeling terug overal netjes (in klemmen) ligt.
-Bij het monteren opletten dat de oliepijlstok(buis) terug diep genoeg zit in de carter, ik had hier de fout gemaakt en met olie pijlen kwam het niveau niet logisch overeen met wat er in de carter aanwezig was.
-Bij het monteren van de luchttoevoer buis op de gasklep kun je beter het kunstof tussenschot tussen motorcompartiment en remkracht cilinder verwijderen.
Zo kun je beter bij de slangklem om deze aan te draaien
-Als je de injectoren wilt demonteren, zorg dan dat 1 kant van de borgveer op stekker los is.
Dit is voldoende om zo alle 6 de stekkers in één keer te verwijderen.
-Bij het monteren van de injectoren, plaats eerst de injectoren in de benzine rail en klik de klem er overal terug op.
Zo kun je ze alle 6 in één beweging terug in de inlaat collector aanbrengen.
-En natuurlijk controleer alles na een eerste controle rit

Verder is het eigenlijk alles stap voor stap opvolgen en bij terug monteren zorgen dat de hele elektrische bekabeling terug overal netjes (in klemmen) ligt.
Ik heb het door de dealer laten doen, gehele carterventilatie vervangen incl alle slangen en aansluitingen en wat een verschil daarna! 

-
toen ik mijn 320 ci met 180.000 km op de teller auto kocht heb ik ook de leidingen en de carterventilatieklep vervangen.ik kreeg steeds foutmeldingen. de buizen waren zo goed als allemaal verrot. daarna liep de auto stukken beter maar bij koude start nog steeds foutmeldingen en het smeerolieverbruik was hoog. ik schat 1 liter per 500 km. geen blauwe rook uit de uitlaat. ik vermoed dat er iets niet oke is met de carterventilatie. las net op een forum dat als er bij de smeeroliedop een sterke zuiging is de carterventilatie niet goed werkt. bij mij is de vacuum heel sterk onder het kleppendeksel. de auto loopt ook minder mooi als ik de smeeroliedop eraf haal. duid dit inderdaad op een slecht werkende carterventilatie? indien ja wat kan de boosdoener zijn. alle spullen die'k heb vervangen waren origineel BMW
Tja dit geintje kostte me toen zo'n 500 Euro aan onderdelen en inbouwjudaz schreef:@320driver,
Mogen we ook weten wat de dealer +- voor deze klus aanrekent? Altijd fijn om te weten wat we ons hebben uitgespaart...Ik heb al bedragen van rond de 350 a 400 euries gehoord 8P . Ik weet het, ze hebben er wel wat werk aan maar toch...
-
@judas. het probleem is verholpen, smeerolie verbruik is minder sinds ik de vanos seals heb vervangen heb ik er geen olie bij hoeven te doen. was makkelijk te doen en de oude seals waren echt op. de auto rijd nu ook veel vlotter