523i stottert na start, slaat bijna af

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Yero

523i stottert na start, slaat bijna af

Bericht door Yero » 01 feb 2011, 09:36

Hallo,

Ik heb mijn E39 523i (automaat) nu circa een maand. Al sinds het begin stottert hij regelmatig direct na de start. Hij start wel direct, maar daarna gaat de motor erg onstabiel lopen en klinkt het alsof hij ieder moment af kan slaan. Als ik niets doe, gebeurt dat uiteindelijk ook. Maar na een keer goed gasgeven draait hij prima. Er valt mee te leven dus, maar het is wel erg irritant (en de buurt schrikt er lekker wakker van). Overigens start hij soms ook zonder problemen. Het probleem doet zich ongeveer 60% van de keren voor.

Heeft iemand enig idee waar 't hem in kan zitten? Vuiltjes? Bougies? (volgens de vorige eigenaar waren die onlangs nog vervangen) Is er iets dat ik er zelf aan kan doen of is het zeer aan te raden om even langs de garage te gaan. Omdat het probleem niet altijd reproduceerbaar is, is het wel handig om wat voorinformatie te hebben voordat ik er heenga. Dus zijn meer mensen die dit probleem gehad hebben (of kennen)?

Jeroen

dw70

Re: 523i stottert na start, slaat bijna af

Bericht door dw70 » 01 feb 2011, 12:44

1) het lijkt erop dat je I.C.V. niet naar behoren werkt. Dat is je stationaire regelklep. Die kan men reinigen met een carburateur reiniger. Als men die onderhanden neemt, neemt men 10 tegen 1 ook de gasklep mee, met reinigen. Zitten in elkaars buurt, vandaar. Bij het op contact zetten, zonder starten, moet een zoem geluid aanwezig zijn.

2) Bij het reinigen gaan de luchtslangen los. Allemaal controleren op scheurtjes. 1 miniscuul scheurtje geeft meestal deze onrustige loop. Bij het volgas geven en opwarmen (uitzetten) wil dit scheurtje zich wel weer sluiten en draait de motor weer naar behoren. Gewoon kritisch met goed licht bekijken en buigen naar alle kanten toe.

3) Verstopte karterventilatie slang, willen ook wel eens voor problemen zorgen. Deze veroorzaakt dan geen vacuum meer, wat wel noodzakelijk is. Een verstopte E.G.R. klep zou een symbool op het dashboard moeten geven, maar dat is er niet.

Auto rijdt als hij warm is wel normaal? En als hij eenmaal op bedrijfstemperatuur is, is de stationaire loop wel goed of blijft dit probleem zich alsnog manifesteren?
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Yero

Bericht door Yero » 01 feb 2011, 14:39

Bedankt voor je reactie. Duidelijke aanknopingspunten, daar kan ik wat mee! :-)

Ja, nadat er een keer (flink) gas is gegeven of als ik weg rij, dan rijdt de auto normaal. Het is puur het onstabiele lopen direct na de start.

Hendrix

Bericht door Hendrix » 03 feb 2011, 21:26

Beste Jeroen,

Reinigen/controleren van gasklephuis en stationairegeling lijkt me ook een goede optie.
Laat je weten of het resultaat heeft gehad?

Groet,
Hendrik

Yero

Bericht door Yero » 16 feb 2011, 14:45

De garage heeft er gisteren naar gekeken. Ze hebben alle slangen en kleppen gecontroleerd, maar niets gevonden. Ze wilden de OBC uitlezen, maar hadden daarvoor niet de juiste apparatuur (lees: connector). Men stelde dat mijn '96 E39 een oude OBC-aansluiting had, terwijl dat rond 1998 gestandaardiseerd is voor de meeste auto's. Volgens hen kon het probleem niet echt kwaad zolang het niet erger werd.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Heeft het zin om naar BMW te gaan om hem daar te laten uitlezen? Schijnt nogal duur te zijn. Of bestaan er (betaalbare) converters voor de OBC die ik eventueel zelf kan aanschaffen?

Nogmaals: ik heb niet echt veel last van het probleem, maar vind het wel irritant dat ik (momenteel) vrijwel iedere keer na het starten het gaspedaal moet intrappen. Zodra ik gas geef en wegrijdt, rijdt de auto verder stabiel.

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 17 feb 2011, 15:01

Is gewoon OBD1. Een ronde 20 polige stekker onder de motorkap. Kan bijna iedere universeel garage wel uitlezen voor je. Ik grbuik zelf INPA. Een intreface is niet zo duur. Mocht je interesse hebben,ik heb er nog 2 te koop:
1 x Carsoft 6.5
1 x BMW scanner 1.36
Je moet alleen zelf een laptop hebben.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Yero

Bericht door Yero » 03 apr 2011, 11:35

Ik heb trouwens nog een update op het probleem, die mijn wenkbrauwen wel heeft doen fronsen. Het probleem is namelijk zo goed als opgelost, oftewel minder problematisch. Maar over de oorzaak tast ik in het duister.

Ik ben overgestapt van RON98 Super naar Euro 95 en sindsdien is de auto nooit meer afgeslagen. Wel doet hij af en toe nog een paar seconden moeilijk na de start, maar dat is eerder uitzondering dan regel en hij pakt het daarna zelf op (mmeestal zonder dat ik gas hoef te geven).

Alleen... waar zit 'm dat nu in? Ik zou zeggen dat Super beter zou zijn dan Euro 95 voor een 2,5L 6-cylinder?

stress

Bericht door stress » 03 apr 2011, 12:09

Ik zou een flesje injectorreiniger in de tank doen, en dan een stuk rijden, ik doe dit minimaal 1x per jaar bij mijn auto en motor,

Mvgr

Stress

dw70

Bericht door dw70 » 03 apr 2011, 12:35

Yero schreef:Ik heb trouwens nog een update op het probleem, die mijn wenkbrauwen wel heeft doen fronsen. Het probleem is namelijk zo goed als opgelost, oftewel minder problematisch. Maar over de oorzaak tast ik in het duister.

Ik ben overgestapt van RON98 Super naar Euro 95 en sindsdien is de auto nooit meer afgeslagen. Wel doet hij af en toe nog een paar seconden moeilijk na de start, maar dat is eerder uitzondering dan regel en hij pakt het daarna zelf op (mmeestal zonder dat ik gas hoef te geven).

Alleen... waar zit 'm dat nu in? Ik zou zeggen dat Super beter zou zijn dan Euro 95 voor een 2,5L 6-cylinder?
NEE. Je moet euro95 tanken. En niks anders.

Ik heb dit geintje bij mijn cosworth capri ook uitgehaald (denken dat dit beter was..). 98 tanken i.p.v. 95. Gevolg: rijden naar een stoplicht, remmen, koppeling intrappen en uitval. Altijd. Stationaire toerental opgeschroefd tot aan het plafond, maar niks. Een en al geschommel bij stationair draaien. Werd er gek van. Boekje erbij van de cosworth: euro95. Gedaan en weg waren alle problemen. Rustig en constant draaien. De 98 reageerde te laat op het ontstekingstijdstip. En daar zit het hem in.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Yero

Bericht door Yero » 03 apr 2011, 14:14

stress schreef:Ik zou een flesje injectorreiniger in de tank doen, en dan een stuk rijden, ik doe dit minimaal 1x per jaar bij mijn auto en motor.
Thx voor de tip! :-)
dw70 schreef:De 98 reageerde te laat op het ontstekingstijdstip. En daar zit het hem in.
Interessant! Ik dacht juist dat er in Euro95 meer bio-brandstof zat waar oudere motoren minder goed mee overweg kunnen. Dat was ook een reden om Super te tanken, maar ik ben nu genezen. ;-)

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 04 apr 2011, 09:49

Je reinste kul met dat euro 98 anders reageert door het ontstekingstijdstip. De klopvastheid van 98 is gewoon hoger. Dat voorkomt het pingelen, met name bij hogere compressie en hoge toeren blokken. Vaak loopt een motor ook wat lekkerder op 98 of 100.
Waar jij last van hebt duidt meer op een van slag zijnde nokkenassensor. Dat verzoorzaakt het schommelen van je toerental en af en toe afslaan. en omdat je het niet altijd hebt kan het een sluitinkje zijn of de sensor staat op punt van begeven.
Kosten zijn rond de € 80 en je kunt het binnen een half uurtje zelf vervangen. Tip: haal je oliefilterhuis los, dan kun je er zo bij.

Gr,
Showroom:

Mods:
- Evolve IATS relocate

dw70

Bericht door dw70 » 04 apr 2011, 12:42

Nee, dat is zeker geen kul.
Weet je welke benzine echt pingelt? 91er. Tank die maar en hoor je motor dansen van pingelplezier na een week.
95 pingelt al niet meer op een moderne motor (klopsensoren corrigeren het motormanagement)
Bij 98 pingelt de motor niet meer.
Door het toevoegen van hulpstoffen, wordt zelfontbranding vermeden.
Zelfontbranding is TE vroeg.
Bij 98 geen zelfontbranding.
Daartussin zit een factor tijd en een factor hulpstoffen.
Ga je naar 95 komen er al hulpstoffen bij. Bij 98 nog meer hulpstoffen en slaat mijn cossie dood bij het stoplicht. Bij 95 blijft hij gewoon draaien.
De ontsteking is elektronisch en zou 98 moeten blijven draaien. Dat doet hij niet. Het is zo exact getimed dat de cossie zijn motormanagement het tijdstip van ontbranding wel aanbied, maar de benzine niet op diezelfde tijd ontbrand.
Wordt er 95 ingegooid, wordt hetzelfde tijdstip aangeboden en ontbrand de benzine wel exact op tijd en loopt de motor uitstekend.
Het tijdstip van ontbranding is in beide situaties gelijk (en zelfs iets variabel ten gunste van 95 met behulp van de klopsensoren). Reageert de 98 nu later of niet?
Het grootste nadeel van 98 is dat hij niet pingelt. Het motormanagement kan dus het tijdstip niet bijregelen, want hij zit niet op de pingel grens. De motor wil zijn ontsteking bij 98 graag iets vroeger hebben, maar dat kan niet. Dus 95 is toch een fractie sneller door minder hulpstoffen en door ingrijpen van het motormanagement. Haast weer zelfontbranding.

Als je met old/fashioned ontstekingen hebt gewerkt, weet je dat je het tijdstip van ontsteking moest vervroegen als je 98 ging tanken.
Vandaar.

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 04 apr 2011, 16:02

Wel eens kerosine geprobeerd (120) ? Wel degelijk dat je prestatieverschil hebt. En ik heb nooit wat aan ontstekingen hoeven te wijzigen. zelfontbranding is niet te vroeg, maar ongecontroleerd. Dit kan dus ook te laat zijn. oorzaken kan gevonden worden door roetophoping in de cilinder, te hoge compressie, defecte bougies, etc. Een bimmer kan moeiteloos overweg vanaf oct91. je DME zorgt voor eventuele bijregelingen. En je nokkenassensor bepaalt de BDP positie, is dus geen klopsensor.Dat is weer een andere. Maar ik heb weinig trek in een welles/nietes gebeuren.
Yero, kijk maar wat je doet. Tips en aanwijingen genoeg denk ik zo.
Showroom:

Mods:
- Evolve IATS relocate

Mario TT

Bericht door Mario TT » 04 apr 2011, 18:03

Inderdaad ik vind het een beetje flauwekul wat hier boven staat...Maar wat Marcel zegt, je hebt info genoeg nu. Je moet doen wat je zelf het beste vind. Als BMW 91-98 voorschrijft moet het allebei kunnen. Daar heb je klopsensoren voor etc. Als je motor niet goed loopt op 98 heb je wel degelijk een probleem maar dat komt dan wel een keer tot uiting.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

dw70

Bericht door dw70 » 04 apr 2011, 21:58

nou als jij een garagehouder was en tegen me zou zeggen: tank maar 98, dat kan geen kwaad hoor, had ik je ook mijn eigen bevindingen vertelt.

Daar kan de garagehouder mee doen, wat hij wil. Want ik weet wat ik met de info van de garagehouder moet doen. :gekdoen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”