foutmelding Idle speed actuator

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
perry1986

foutmelding Idle speed actuator

Bericht door perry1986 » 06 feb 2011, 16:40

Beste forum members,

Hierbij me voorstelling.
(http://www.bmwportal.nl/post190575.html ... ry#p190575). in de afgelopen maanden ben ik bezig geweest met andere velgen (binnekort update hierover).

Graag zou ik jullie ervaringen/ oplossingen willen gebruiken om mijn probleem te verhelpen. Sinds zaterdag ben ik in het bezit van een OBD scanner van smeet solutions, bij het uitlezen krijg ik de volgende code melding B1, A9: Idle speed actuator (close). Weten jullie misschien wat dit betekent? Ik heb de auto vaker uitgelezen en de foutmelding blijft terug keren en vervolgens schiet het motormanagement lampje weer aan. Heeft een van jullie hier ook een ervaring mee, of weten jullie wellicht welk onderdeel dit probleem veroorzaakt?

Gr. Perry
Gr. Perry

dw70

Re: foutmelding Idle speed actuator

Bericht door dw70 » 07 feb 2011, 09:41

idle speed actuator is: Gasklepschakelaar (het elektrische schakelaartje dat de DME info geeft over de gasklepstand) blijft dicht of sluit niet of opent niet. Deze kan mechanisch gecorrigeerd worden als het schakelmoment niet klopt. Er zijn sleuven waarbinnen deze verschoven kan worden. Maar dan moet de schakelaar niet kapot zijn. Dus eerst schakelaar op zijn functionaliteit testen (stekker trekken van de schakelaar). Gasklep helemaal dicht = 0 Ohm. Gasklep helemaal open is 0 Ohm. Tussen dicht en open een aflopende weerstandswaarde. Deze aflopende weerstandswaarde geeft de economy meter weer (je verbruik).

Bij het schakelen dicht en open moet je een duidelijke "klick" horen!
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

dw70

Bericht door dw70 » 07 feb 2011, 10:38

dan had de uitleesapparatuur Idle Control Valve aangegeven en niet Idle Speed Actuator. :!
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

perry1986

Bericht door perry1986 » 07 feb 2011, 17:54

judaz en dw70 allereerst dank voor jullie reactie top !
Ik weet me god niet waar jullie het over hebben haha, zouden jullie het misschien duidelijk kunnen maken met eventueel een plaatje waar dat ding dit of kan je hier niet 1,2,3 bij komen, en het betreft een automaat.

Alvast bedankt.
Gr. Perry

dw70

Bericht door dw70 » 07 feb 2011, 19:43

o dat hoeft niet. Onder de gasklep (dat aluminium ding met de gaskabel eraan) zit de schakelaar (die is zwart en 3 polig) met een kabel eraan via een connector.
De ICV van Judaz (idle control valve) zit daar iets voor aan de rechterkant, als je recht voor de gasklep staat met je neus. Ook met een kabel en een connector. De ICV zit met een aftakking in de luchtaanzuigbuis die afkomt van het luchtfilter.
De ICV poetsen en de TPS (throttle position switch) meten. :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”