320d is zuipschuit
320d is zuipschuit
Al geruime tijd zuipt mijn auto als een malle. Het ding lijkt wel verslaafd. Het lijkt ook steeds erger te worden. Het gemiddeld verbruik krijg ik niet beter dan 1:15. Afgelopen weekend een retourtje Leeuwarden (320km) waarvan zeg 60% snelweg en rest N-weg. Dit gaf een gemiddeld verbruik van 1:13. Belachelijk slecht dus.
De auto heb ik uitgelezen en de volgende meldingen gekregen:
# 08 Glow system
# 1B Electric Auxiliary Heater
Is er ergens meer uitleg te vinden over deze foutcodes? Ik ga ze sowieso een reset geven en kijken wat er terugkomt, maar enige aanvullende info is welkom.
Ik ga waarschijnlijk dit weekend de thermostaat vervangen (auto komt nauwelijk op temperatuur, ook met dit weer), maar ben benieuwd of ik meer moet verwachten. Ik merk dat het toerental direct zakt als ik de verwarming afschakel, dus ik had dit reeds opgevat als het uitschakelen van de electrische bijverwarming. Wellicht tgv thermostaat?
De auto start eigenlijk prima, ook als het koud is. Natuurlijk niet zo soepel als een benzine bak, maar na een paar kreunende omwentelingen komt het ding tot leven. Na een start doen de gloeispiralen toch niet heel veel meer? En als de wagen goed start hoef je toch niet echt bang te zijn dat deze de geest hebben gegeven?
De auto heb ik uitgelezen en de volgende meldingen gekregen:
# 08 Glow system
# 1B Electric Auxiliary Heater
Is er ergens meer uitleg te vinden over deze foutcodes? Ik ga ze sowieso een reset geven en kijken wat er terugkomt, maar enige aanvullende info is welkom.
Ik ga waarschijnlijk dit weekend de thermostaat vervangen (auto komt nauwelijk op temperatuur, ook met dit weer), maar ben benieuwd of ik meer moet verwachten. Ik merk dat het toerental direct zakt als ik de verwarming afschakel, dus ik had dit reeds opgevat als het uitschakelen van de electrische bijverwarming. Wellicht tgv thermostaat?
De auto start eigenlijk prima, ook als het koud is. Natuurlijk niet zo soepel als een benzine bak, maar na een paar kreunende omwentelingen komt het ding tot leven. Na een start doen de gloeispiralen toch niet heel veel meer? En als de wagen goed start hoef je toch niet echt bang te zijn dat deze de geest hebben gegeven?
Re: 320d is zuipschuit
Hoi Marc,
Mijn 320ci rijdt 1 op 8 (snelweg 1 op 11). Ik wou dat ik 1 op 13 kon rijden lol... Ok ik heb geen diesel maar toch!
Op je vragen heb ik helaas geen antwoord..
Mijn 320ci rijdt 1 op 8 (snelweg 1 op 11). Ik wou dat ik 1 op 13 kon rijden lol... Ok ik heb geen diesel maar toch!
Op je vragen heb ik helaas geen antwoord..
Re: 320d is zuipschuit
Als je koelwater slecht of niet op temperatuur komt verbruikt je auto zeker meer brandstof, gloeispiralen hebben alleen maar werking tijdens het starten, daarna niet meer.
Verbruik is naar mijn mening niet echt slecht onder die omstandigheden, natuurlijk heeft het veel te maken met het gebruik van je rechtervoet.
Ik kom op dit moment niet verder dan 1:10 met mijn330d diesel, maar dat is voor 80% stadsverkeer, met een zware voet.
Verbruik is naar mijn mening niet echt slecht onder die omstandigheden, natuurlijk heeft het veel te maken met het gebruik van je rechtervoet.
Ik kom op dit moment niet verder dan 1:10 met mijn330d diesel, maar dat is voor 80% stadsverkeer, met een zware voet.
Re: 320d is zuipschuit
Ik vind het wel een slecht vebruik. Wij rijden op het moment makkelijk 1:20 met de 320d...
Overigens warmen je gloeispiralen bij koude omstandigheden continue mee, en niet alleen tijdens het starten. Diesels zijn dusdanig efficient geworden dat bij koude temperaturen de verbranding zelf niet altijd voldoende is om de verbrandingsruimten op de gewenste temperatuur te houden.
Overigens warmen je gloeispiralen bij koude omstandigheden continue mee, en niet alleen tijdens het starten. Diesels zijn dusdanig efficient geworden dat bij koude temperaturen de verbranding zelf niet altijd voldoende is om de verbrandingsruimten op de gewenste temperatuur te houden.
Re: 320d is zuipschuit
Auxiliary Heater
is dit niet de voorverwarming van de lambdasondes?
is dit niet de voorverwarming van de lambdasondes?
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: 320d is zuipschuit
Op zo'n route zou het verbruik beter moeten kunnen. Ik vind mijn 320d al onzuinig want die loopt meer dan 7l/100km bij 125 km/h op de CC, maar de provinciale wegen op 85 @ CC compenseren dat een beetje met 4,5l/100km. Misschien je luchtmassameter die niet meer goed is? Alleen zou je dan dus wel een foutmelding moeten krijgen.
Ik twijfel om die van mij te vervangen. Mocht ik geen verschil merken, dan plaats ik de originele terug en heb ik alvast een reserve liggen, aangezien het toch een zwak onderdeel is .
Ik twijfel om die van mij te vervangen. Mocht ik geen verschil merken, dan plaats ik de originele terug en heb ik alvast een reserve liggen, aangezien het toch een zwak onderdeel is .
Re: 320d is zuipschuit
Mikkie; je LMM hoeft geen foutmelding te geven als de gemeten waardes binnen een bepaalde range blijven. Het motormanagement 'denkt' dat alles prima werkt (wellicht zitten de gemeten waardes net aan de boven- of ondergrens van de range) en past z'n settings hieraan aan.. Kan dus zomaar een goed idee zijn om hem te vervangen!
Groet,
Michiel.
Groet,
Michiel.
Re: 320d is zuipschuit
Als de hulpverwarming werkt, spuit ie diesel in en verbrandt ie dat. Met een elektrisch pompje wordt de koelvloeistof door die verwarming gepompt. Bij een kapotte thermostaat moet dat ding constant werken om de boel warm te houden en dus wordt er constant diesel ingespoten. Daarnaast verbruikt een motor die niet goed op temperatuur komt altijd meer brandstof.
Die gloeispiralen doen inderdaad na het starten ook nog mee, dus daar kan ook een oorzaak zitten. Alleen kan het vervangen ervan een zenuwslopende klus zijn door het risico van afbreken in het blok... ik zou eerst de thermostaat doen en dan eens kijken wat het verbruik wordt denk ik.
Die gloeispiralen doen inderdaad na het starten ook nog mee, dus daar kan ook een oorzaak zitten. Alleen kan het vervangen ervan een zenuwslopende klus zijn door het risico van afbreken in het blok... ik zou eerst de thermostaat doen en dan eens kijken wat het verbruik wordt denk ik.
Re: 320d is zuipschuit
Dat wist ik niet van deze auto, nodig is het n.l. niet als een diesel eenmaal loopt heeft hij geen voorgloei meer nodig omdat zijn eigen ontbranding voldoende is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat de motor dan met koude motor mooier rondloopt als hij bijgloeit.
Re: 320d is zuipschuit
Ik heb laatst ook mijn gloeipluggen vervangen, was geen probleem. Zover mogelijk alles weghalen van de motorbescherming en dan de auto een minuut of 10 stationair laten lopen dat hij goed warm wordt. Daarna inlaatspruitstuk eraf en kruipolie (IMAL, geen WD40!!) op de draad spuiten en even laten inwerken.
Dan gewoon rustig de pluggen eruit draaien, stukje eruit, terug erin, af en toe wat kruipolie erbij,weer stukje verder eruit, stukje terug erin etc. Totdat je ze los hebt.
Ben je toch bang dat ze breken, dan moet je het laten doen en afspraken maken wie er voor de kosten opdraait als ze toch af mochten breken. Een garage heeft namelijk als het goed is het juiste gereedschap waardoor de pluggen eruit gedraaid worden met een speciale sleutel zodat ze eigenlijk niet kunnen afbreken.
Mijn 320D startte na het vervangen ervan echt veel sneller en loopt meteen mooi stationair, ook als het 10 graden vriest.
Mijn auto heeft een gemiddeld verbruik van 6.6 ltr/100km en is dus ook niet overdreven zuinig.
Dan gewoon rustig de pluggen eruit draaien, stukje eruit, terug erin, af en toe wat kruipolie erbij,weer stukje verder eruit, stukje terug erin etc. Totdat je ze los hebt.
Ben je toch bang dat ze breken, dan moet je het laten doen en afspraken maken wie er voor de kosten opdraait als ze toch af mochten breken. Een garage heeft namelijk als het goed is het juiste gereedschap waardoor de pluggen eruit gedraaid worden met een speciale sleutel zodat ze eigenlijk niet kunnen afbreken.
Mijn 320D startte na het vervangen ervan echt veel sneller en loopt meteen mooi stationair, ook als het 10 graden vriest.
Mijn auto heeft een gemiddeld verbruik van 6.6 ltr/100km en is dus ook niet overdreven zuinig.
Re: 320d is zuipschuit
Dieselmotoren zijn zo efficient geworden (meer vermogen en minder warmte productie) dat bij koude temperaturen de warmte ontwikkeling het niet kan winnen van oa. de rijwindkoeling. Dan moet die dus blijven bijgloeien.peet330d schreef:Dat wist ik niet van deze auto, nodig is het n.l. niet als een diesel eenmaal loopt heeft hij geen voorgloei meer nodig omdat zijn eigen ontbranding voldoende is
Wat jij zegt klopt ook wel, alleen dat is meer voor de wat oudere - minder efficiente - dieselblokken, die produceren tijdens het draaien zelf genoeg warmte.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: 320d is zuipschuit
Dat je auto niet warm word zou aan de" # 1B Electric Auxiliary Heater" kunnen liggen,deze verwarmt het koelvloeistof extra op,is eigenlijk bedoelt om het intrieur extra te verwarmen,binnen word de kachel wel warm? .
Het zou dus kunnen dat doordat de koelwater te koud blijft de motor extra brandstof inspuit omdat ie denkt dat hij nog koud is.
Ik heb zelf bij mijn eigen auto de Electric Auxiliary Heater verwijdert om de standkachel plaats te geven,heb daar geen problemen mee gehad tot nu toe,heb ook die melding,maar das logische als der niets meer zit.
Het zou dus kunnen dat doordat de koelwater te koud blijft de motor extra brandstof inspuit omdat ie denkt dat hij nog koud is.
Ik heb zelf bij mijn eigen auto de Electric Auxiliary Heater verwijdert om de standkachel plaats te geven,heb daar geen problemen mee gehad tot nu toe,heb ook die melding,maar das logische als der niets meer zit.
Re: 320d is zuipschuit
Ik denk dat het andersom is, doordat de thermostaat kapot is blijft de auxiliary heater (bij mijn auto inderdaad een elektrische) aan. Als ik de kachel uitschakel, merk je duidelijk dat er een last wegvalt (vergelijk het met uitschakelen van de achterruitverwarming). Daaruit trek ik de voorzichtige conclusie dat die heater wel werkt.
Maar ik kan nergens vinden bij welke situaties de errorcodes gegenereerd worden. De gloeipluggen zijn me ook nog een beetje een onbekend verhaal. Ik begrijp van jullie dat ze wel degelijk mee blijven draaien. Maar als de wagen gewoon start (na paar omwentelingen) dan lijken ze me in orde??
Aan de andere kant lijkt het wel een foutmechanisme dat langzaam erger wordt, zoals mijn verbruik langzaam aan slechter is geworden. Bij aanschaf 1:17 gemiddeld op jaarbasis, nu misschien 1:15.
Ik ga morgenavond de motor opnieuw uitlezen, kijken of deze storingen teruggekomen zijn. Sowieso dit weekend de thermostaat eens aanpakken. Misschien ook de aux heater even testen (kijken of deze stroom trekt bij inschakeling en of deze door DDE gestuurd wordt), verwacht geen problemen hier gezien bovengenoemd gedrag, maar checken is altijd goed.
Maar ik kan nergens vinden bij welke situaties de errorcodes gegenereerd worden. De gloeipluggen zijn me ook nog een beetje een onbekend verhaal. Ik begrijp van jullie dat ze wel degelijk mee blijven draaien. Maar als de wagen gewoon start (na paar omwentelingen) dan lijken ze me in orde??
Aan de andere kant lijkt het wel een foutmechanisme dat langzaam erger wordt, zoals mijn verbruik langzaam aan slechter is geworden. Bij aanschaf 1:17 gemiddeld op jaarbasis, nu misschien 1:15.
Ik ga morgenavond de motor opnieuw uitlezen, kijken of deze storingen teruggekomen zijn. Sowieso dit weekend de thermostaat eens aanpakken. Misschien ook de aux heater even testen (kijken of deze stroom trekt bij inschakeling en of deze door DDE gestuurd wordt), verwacht geen problemen hier gezien bovengenoemd gedrag, maar checken is altijd goed.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: 320d is zuipschuit
""Ik denk dat het andersom is, doordat de thermostaat kapot is blijft de auxiliary heater (bij mijn auto inderdaad een elektrische) aan. Als ik de kachel uitschakel, merk je duidelijk dat er een last wegvalt (vergelijk het met uitschakelen van de achterruitverwarming). Daaruit trek ik de voorzichtige conclusie dat die heater wel werkt.""
Dat houd dus idd in dat het koelwater te koud is om het intrieur te verwarmen,daarom springt de extrene verwarming bij als je de kachel hoog zet,wat je dus ook merkt bij het afzetten.
Als de koelwater te koud blijft zal de computer denken dat hij meer brandstof moet inspuiten (koudstart),zou idd de thermostaat kunnen zijn,de lammelen gaan wel dicht achter de radiator??
Lijkt me dat de externe bijverwaming zijn werk naar behoren doet.
Wil niet altijd zeggen als er een fout melding staat,dat ie permanet aanwezig is,als ie 1 keer geen goede verbinding maakt,slaat ie al een fout op,terwijl ie misschien daarna wel een goede verbinging heeft.
Dat houd dus idd in dat het koelwater te koud is om het intrieur te verwarmen,daarom springt de extrene verwarming bij als je de kachel hoog zet,wat je dus ook merkt bij het afzetten.
Als de koelwater te koud blijft zal de computer denken dat hij meer brandstof moet inspuiten (koudstart),zou idd de thermostaat kunnen zijn,de lammelen gaan wel dicht achter de radiator??
Lijkt me dat de externe bijverwaming zijn werk naar behoren doet.
Wil niet altijd zeggen als er een fout melding staat,dat ie permanet aanwezig is,als ie 1 keer geen goede verbinding maakt,slaat ie al een fout op,terwijl ie misschien daarna wel een goede verbinging heeft.
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: 320d is zuipschuit
1B Electric Auxiliary Heater
Dit is volgens mij gewoon je electrical heater van je koelwater. Die zit rechts onder de motorkap. Je ziet de koelwaterslangen erdoor lopen.
Dit ding wordt zodra je de auto aanzet/ contact gloeiend heet. Als hij dit niet wordt doet ie het niet meer waardoor het veel langer duurt dat je motor op temp is.
Dit is volgens mij gewoon je electrical heater van je koelwater. Die zit rechts onder de motorkap. Je ziet de koelwaterslangen erdoor lopen.
Dit ding wordt zodra je de auto aanzet/ contact gloeiend heet. Als hij dit niet wordt doet ie het niet meer waardoor het veel langer duurt dat je motor op temp is.