stroomtoevoer achterklep 528 touring

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
FwA

stroomtoevoer achterklep 528 touring

Bericht door FwA » 30 jan 2011, 10:11

Ik ben de bezitter van een 528 touring uit 1998. Topwagen echter doet sinds kort de achterruitenwisser, derde remlicht en de achterruitverwarming het niet meer. Ik dacht gelijk aan een kapotte zekering maar die zijn allemaal nog intact. Weet iemand misschien hoe de stroomtoevoer naar de achterklep loopt misschien dat daar een kabelbreukje zit. Als ik de achterruitverwarming aanzet gaat het lampje in het middenconsol wel branden. Ook branden de waarschuwingslampjes in de achterklap als deze geopend is. Ik hoop dat iemand (rem)licht kan scheppen in de duisternis.

Bandje

Re: stroomtoevoer achterklep 528 touring

Bericht door Bandje » 30 jan 2011, 13:28

Zelf pas gehad bij mij was het derde remlicht die niet werkte.
Bij de achterklep schanier gaat de kabel naar binnen en net achter de knik gaan de kabeltjes vaak door.
Bij het klep schanier kabel uit het gootje halen bij de klep kunstof sierlijst weg halen en de boxen achter uit het hemeltje schroeven. de kontakten uit de klep los halen zitten onder de ovaale thule.
Nu kan je via het box gat de kabel naar binnen trekken en nieuwe draden aan solderen.
Niet gaan solderen op de breuk,dit zal zo weer stuk gaan om dat de soldering stijf is.
Dus de draden voorbij de knik aan solderen.

Veel plezier.
ongeveer 1 uurtje werk.

FwA

Bericht door FwA » 30 jan 2011, 13:37

Thanx,

Hij deed het net ineens wel weer. Zal dus inderdaad om een kabelbreukje gaan. Ik ga maar eens even pielen.

Mvg

dw70

Bericht door dw70 » 01 feb 2011, 12:57

Als jouw auto weer de storing geeft dat niks werkt: een stukje draad nemen en op een zo blank mogelijke plek op je klep plaatsen en op een schone plek op de carrosserie, liefs een massapunt (bruine bedrading volgen die op sommige punten bij elkaar komen).
Verbruikers inschakelen en kijken of het dan spontaan wél werkt.
Zo kun je een massafout opsporen. Want als alles niet meer werkt, is er geen "schone" massa meer aanwezig voor deze verbruikers. De verbuikers krijgen allemaal dezelfde massakabel namelijk.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

FwA

Bericht door FwA » 03 feb 2011, 20:48

Ik heb de kabelbescherming eraf gehaald en er bleek bij één van de kabelbomen een forse breuk te zijn waarbij meerdere kabels door waren. De scharnier van de achterruit reageerde meteen toen ik de draden tegen elkaar drukte. De breuk zit net boven de isolatiepijp die de carrosserie van de auto in gaat. Ik moet denk ik alle draaden gaan verlengen en vervangen. Ik heb echter weinig speel ruimte. Als ik de isolatiepijp en kabelboom eruit trek heb ik denk ik 3 centimeter om mee te werken. Weet iemand hoeveel kabelruimte er is als je wat meer kracht zet of moet ik het daarmee doen? Ik moet zoiezo een stukje van de isolatiepijp wegsnijden om te kunnen werken. Ik heb foto's genomen maar die krijg ik niet geplaatst.

Ik ben zelf niet zo kundig met solderen. Kan je ook kleine kroonsteentjes (die je fijn knijpt) gebruiken. Hetzelfde type dat je ook voor audiosnoeren gebruikt met bijbehorende knijptang.

mvg

FwA

Bericht door FwA » 03 feb 2011, 21:12

Dit is hoe het eruit ziet! Kan je mischien een box uit het dak halen en zo makkelijk bij de kabel om zo meer werkruimte te hebben?

Afbeelding
Afbeelding

Bandje

Bericht door Bandje » 04 feb 2011, 18:07

Zoals eerder geschreven box uit plafond halen en daar nieuwe draden solderen en NIET met stekkertjes.
Door de thule naar binnen te halen krijg je veel meer werk ruimte.

Veel plezier Maar wel solderen.

FwA

Bericht door FwA » 05 feb 2011, 11:30

Volgende probleem hahaha, ik heb de kabel connectoren netjes losgehaald van de achterklep en de box verwijdert om te kunnen werken. Wat gebeurt er.... de achterruit slaat dicht zonder dat de connectoren vastzitten. Nu krijg ik dus de achterruit niet meer open om de connectoren vast te maken. Zucht....... weet iemand hoe ik de achterruit kan openkrijgen zonder stroom??

Bandje

Bericht door Bandje » 05 feb 2011, 16:55

Ja weet ik: Als het goed is werkt de klep nog wel alleen het ruitje niet toch.
Als dit het geval is open je de klep en maak je de binnen bekleding van de achterklep los met kruiskop.
dan zie je het motortje van de achterruit daar zit een zwart kunstof pootje aan deze kan je met de hand bedienen.
Als de achter klep zelf niet werkt dan moet je via de achterbank in de koffer ruimte en achter het gereedschap klepje
zit een trek koortje voor de achter klep.

FwA

Bericht door FwA » 05 feb 2011, 20:00

Super!!! Bedankt voor de reacties. Mijn achterklep doet het idd nog wel. Die stroom loopt via een andere kabelboom. Ik moet alleen even kijken want de achterzijde van mijn achterklep is volledig kunststof. Behalve de klep voor de gereedschap. Ik vermoed dat ik met enige kracht die kunstof wel kan verwijderen. Anders kom je er niet bij.

FwA

Bericht door FwA » 10 feb 2011, 15:51

Het is gelukt!!!! Alles werkt weer.... kostte me wel een paar uurtjes maar ach...
Thx voor het advies.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”