koelvloeistof lekkage...
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
koelvloeistof lekkage...
Ben sinds een week trotse eigenaar van een BMW 523i Executive met sportautomaat uit '98 (151.000km).
De auto is door de eerste eigenaar dealeronderhouden tot eind 2009 en door de tweede eigenaar dit jaar bij een universele garage in onderhoud geweest. Nu dacht ik natuurlijk na aankoop van deze goed onderhouden auto even af te zijn van plotselinge reparaties... niet dus! Ik ga toevallig bij Van der Hengel (BMW specialist in A'dam) even langs om te informeren wat zij voor een normale grote beurt vragen, krijg ik bij wegrijden de melding 'Check coolant level'. Aargh! ;(
Aangezien de auto dit jaar gewoon zijn beurten heeft gehad ga ik er vanuit dat het koelvloeistof pijl gewoon op niveau zou moeten zijn. Echter, viel me bij de testrit van de auto al op dat er een beetje een zoetige lucht in de auto hing maar ging er vanuit dat het door een luchtverfrisser kwam die de vorige eigenaar misschien gebruikte. Een lekkage was me in eerste instantie niet echt opgevallen. Temperatuur gewoon normaal en rijdt zoals gezegd super. Maar na die melding van de boordcomputer legde ik de link. Nooit bij stil gestaan dat die zoetige geur koelvloeistof zou kunnen zijn! Iemand misschien een idee wat er aan het handje is? Misschien ervaring met een soortgelijk probleem?
Alvast dank.
Stan
De auto is door de eerste eigenaar dealeronderhouden tot eind 2009 en door de tweede eigenaar dit jaar bij een universele garage in onderhoud geweest. Nu dacht ik natuurlijk na aankoop van deze goed onderhouden auto even af te zijn van plotselinge reparaties... niet dus! Ik ga toevallig bij Van der Hengel (BMW specialist in A'dam) even langs om te informeren wat zij voor een normale grote beurt vragen, krijg ik bij wegrijden de melding 'Check coolant level'. Aargh! ;(
Aangezien de auto dit jaar gewoon zijn beurten heeft gehad ga ik er vanuit dat het koelvloeistof pijl gewoon op niveau zou moeten zijn. Echter, viel me bij de testrit van de auto al op dat er een beetje een zoetige lucht in de auto hing maar ging er vanuit dat het door een luchtverfrisser kwam die de vorige eigenaar misschien gebruikte. Een lekkage was me in eerste instantie niet echt opgevallen. Temperatuur gewoon normaal en rijdt zoals gezegd super. Maar na die melding van de boordcomputer legde ik de link. Nooit bij stil gestaan dat die zoetige geur koelvloeistof zou kunnen zijn! Iemand misschien een idee wat er aan het handje is? Misschien ervaring met een soortgelijk probleem?
Alvast dank.
Stan
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: koelvloeistof lekkage...
Auto gaat morgen naar de garage, ben benieuwd. Ook heb ik nieuwe koelvloeistof gehaald maar kreeg (medewerker had op kenteken gezocht) roze G12+ van MPM mee. Is dit te mengen met G11? Ik ga ervanuit dat er G11 in zit of gebruikt de e39 veelal synthetische koelvloeistof? Moet eerst nog een stuk met de auto af leggen namelijk voordat ik bij de BMW specialist ben.
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
Re: koelvloeistof lekkage...
andere koelvloestof erbij zal weinig kwaad kunnen, probleem zit hem zoals ik nu lees waarschijnlijk in je kachelradiateur
Keer vervangen bij een e34, best aardig tijdrovend klusje, weet niet bij een e39 maar zal ongeveer hetzelfde zijn.
Succes
Keer vervangen bij een e34, best aardig tijdrovend klusje, weet niet bij een e39 maar zal ongeveer hetzelfde zijn.
Succes
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: koelvloeistof lekkage...
Heb de mijne gister naar de BMW specialist in Rogat gebracht voor het koelvloeistof probleem. In eerste instantie leek het erop dat alleen de thermostaat vervangen moest worden maar na vervanging bleek er nog steeds een lek te zijn.... Het was de radiateur! Radiator zelf is eigenlijk goed maar het kunststof gedeelte rechts ervan waar bovenop volgens mij zo'n ontluchtingsschroef zit heeft een scheurtje op de plek waar die schroef vastgedraaid wordt. Zuur! Tot overmaat van ramp blijkt rechterachterportier ook te lekken... boehoe!!! ;(
Enfin blijft er nu ff staan totdat alles gerepareerd is en hoop dan ECHT van m'n 523i te kunnen genieten.
Enfin blijft er nu ff staan totdat alles gerepareerd is en hoop dan ECHT van m'n 523i te kunnen genieten.
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 11 okt 2010, 15:48
- Locatie: Bellingwolde
Re: koelvloeistof lekkage...
Het scheuren van het kunstofdeel van de radiateur is een kwaal..
De radiateur zelf is perfect alleen de aansluiting onderaan de vul reservoir gaat scheuren..
Wat dus betekend of een complete nieuwe of een nieuwe kunstof zijkant aan je oude..
De radiateur zelf is perfect alleen de aansluiting onderaan de vul reservoir gaat scheuren..
Wat dus betekend of een complete nieuwe of een nieuwe kunstof zijkant aan je oude..
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: koelvloeistof lekkage...
Als het goed is kan ik hem morgen ophalen.
Scheur bij mij zit niet onderaan maar zoals ik al zei bovenaan bij een schroef op het zwarte kunststoffen gedeelte tussen radiator en het transparant kunststoffen vulreservoir . De mannen van BMW specialist Auto Spin hadden een scheur op die plek nog niet eerder gezien en jammergenoeg moest hiervoor de hele radiateur vervangen worden.
Ben benieuwd naar de rekening morgen...
Scheur bij mij zit niet onderaan maar zoals ik al zei bovenaan bij een schroef op het zwarte kunststoffen gedeelte tussen radiator en het transparant kunststoffen vulreservoir . De mannen van BMW specialist Auto Spin hadden een scheur op die plek nog niet eerder gezien en jammergenoeg moest hiervoor de hele radiateur vervangen worden.
Ben benieuwd naar de rekening morgen...
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 11 okt 2010, 15:48
- Locatie: Bellingwolde
Re: koelvloeistof lekkage...
ben nieuwschierig wat je kosten zullen zijn...
Uiteraard was het (als het lek niet op de radiateur zat maar alleen lek op het plastic gedeelte) ook mogelijk om de plastic zijkant te vernieuwen..want het blijkt dat als je de zwarte deksel aan de zijkant eraf haald dat het plasic gedeelte erin geklikt zit en onderaan afgesloten word met een ronde rubber..
HYeb namelijk bij mijn oude een scheur onderin de verbinding zitten en heb deze aan de kant gelegd om deze in de toekomst te laten voorzien van een nieuwe zijkantdeel..
Uiteraard was het (als het lek niet op de radiateur zat maar alleen lek op het plastic gedeelte) ook mogelijk om de plastic zijkant te vernieuwen..want het blijkt dat als je de zwarte deksel aan de zijkant eraf haald dat het plasic gedeelte erin geklikt zit en onderaan afgesloten word met een ronde rubber..
HYeb namelijk bij mijn oude een scheur onderin de verbinding zitten en heb deze aan de kant gelegd om deze in de toekomst te laten voorzien van een nieuwe zijkantdeel..
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: koelvloeistof lekkage...
In principe viel het totaalplaatje wel mee. Naast een nieuwe radiator, koelvloeistof en thermostaathuis had ik ook twee lekkende achterportieren, moest een band gerepareerd worden en zijn mijn remleidingen getectyleerd. Totaal €580,-
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: koelvloeistof lekkage...
Volgens mij krijgt het koelvloeistof probleem jammer genoeg nog een staartje...
Hij was dus gefixt, nieuwe radiateur en thermostaathuis. Nu wordt de auto eigenlijk alleen maar voor tripjes/lange afstanden gebruikt en na onlangs een weekendje naar Parijs geweest te zijn (+- 1100km heen en terug) bleek het peil bij aankomst in Parijs ongeveer 3 strepen onder de 'koud'streep te staan. Voor vertrek uit Parijs bijgevuld en gister het peil weer gecheckt (na terugkomst is de auto niet gebruikt), blijkt het er weer 3 strepen onder te zitten!?! Wat zou het nu kunnen zijn aangezien het probleem eigenijk al opgelost was? (|
Hij was dus gefixt, nieuwe radiateur en thermostaathuis. Nu wordt de auto eigenlijk alleen maar voor tripjes/lange afstanden gebruikt en na onlangs een weekendje naar Parijs geweest te zijn (+- 1100km heen en terug) bleek het peil bij aankomst in Parijs ongeveer 3 strepen onder de 'koud'streep te staan. Voor vertrek uit Parijs bijgevuld en gister het peil weer gecheckt (na terugkomst is de auto niet gebruikt), blijkt het er weer 3 strepen onder te zitten!?! Wat zou het nu kunnen zijn aangezien het probleem eigenijk al opgelost was? (|
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: koelvloeistof lekkage...
Hallo Stan.
Nog geen reden om ongerust te worden. Er kan nog lucht in de slangen zitten. Ik heb na het vervangen van mijn radiator nog een aantal keren wat bij moeten vullen (in totaal < 1 ltr). Daarna is deze op peil gebleven.
Ontluchten schijnt haast een vak apart te zijn voor een E39
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat er geen plasje op de grond ligt en ook je bodemplaat droog is.
Nog geen reden om ongerust te worden. Er kan nog lucht in de slangen zitten. Ik heb na het vervangen van mijn radiator nog een aantal keren wat bij moeten vullen (in totaal < 1 ltr). Daarna is deze op peil gebleven.
Ontluchten schijnt haast een vak apart te zijn voor een E39

Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat er geen plasje op de grond ligt en ook je bodemplaat droog is.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: koelvloeistof lekkage...
Dag Marcel,
Dank voor het antwoord. Had hier nog niet aan gedacht maar het zou het best kunnen zijn omdat ze bij de BMW specialist geen lek konden vinden. Ben benieuwd!
Dank voor het antwoord. Had hier nog niet aan gedacht maar het zou het best kunnen zijn omdat ze bij de BMW specialist geen lek konden vinden. Ben benieuwd!
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: koelvloeistof lekkage...
Beetje late reactie maar misschien handig om te weten voor mensen die in een soortgelijke situatie terechtkomen; in mijn geval zat er inderdaad nog lucht in de slangen en na een paar keer wat bijgevuld te hebben is het koelvloeistofpeil gelijk gebleven. 

- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)