Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Ik heb even gezocht op dit forum en op Google maar kon zo een twee drie geen echt antwoord vinden, dus hierbij mijn 2e post, waar ik al direct een beetje hulp van de experts vraag.
Auto; bmw 330cd e46 2003
Het probleem met mijn coupe is dat de schakelaar van de bestuurders deur het niet schijnt te doen. Op het dashboard / tellerunit kan ik zien welke deuren geopend zijn maar vrijwel zolang als ik de auto heb doet die dat niet bij de bestuurders deur.
Gevolg, binnenverlichting gaat niet aan bij het openen van deur, en bij een coupe gaan de ramen een stukje naar beneden, dat functioneert dus ook niet bij de bestuurders kant, zodat ik bij hogere snelheden volgens mij een behoorlijk onnodig gesuis heb.
Misschien ligt dat laatste toch aan de rubbers maar daar kan ik als het weer functioneert pas wat over zeggen.
Wat heb ik geprobeerd / ontdekt:
De schakelaar van passagiers deur zit in de vergrendeling unit zelf ingebouwd en deze kan ik ook activeren door met een schroevendraaier het pinnetje naar binnen te drukken, dan gaat het raam omhoog en het lampje op teller uit ( yeah deze deur werkt dus wel )
Als ik hetzelfde doe bij de bestuurders deur, gebeurd er niks, raam niet naar beneden en geen binnenverlichting die reageert / niks te zien op dashboard.
Waar kan ik het beste gaan zoeken, is het meest waarschijnlijke dat het contact in de deur zelf kapot is ( is dat te repareren of wordt het een compleet nieuwe cv unit?)
Of is er een mogelijkheid dat men GM5 module hapert en het probleem daar in te zoeken is ? ( GM5 is de BMW General Module, die regelt de zaakjes met de ramen en centrale vergrendeling enzo)
Iemand ervaring met het zelfde probleem, en mogelijk de oplossing?
Auto; bmw 330cd e46 2003
Het probleem met mijn coupe is dat de schakelaar van de bestuurders deur het niet schijnt te doen. Op het dashboard / tellerunit kan ik zien welke deuren geopend zijn maar vrijwel zolang als ik de auto heb doet die dat niet bij de bestuurders deur.
Gevolg, binnenverlichting gaat niet aan bij het openen van deur, en bij een coupe gaan de ramen een stukje naar beneden, dat functioneert dus ook niet bij de bestuurders kant, zodat ik bij hogere snelheden volgens mij een behoorlijk onnodig gesuis heb.
Misschien ligt dat laatste toch aan de rubbers maar daar kan ik als het weer functioneert pas wat over zeggen.
Wat heb ik geprobeerd / ontdekt:
De schakelaar van passagiers deur zit in de vergrendeling unit zelf ingebouwd en deze kan ik ook activeren door met een schroevendraaier het pinnetje naar binnen te drukken, dan gaat het raam omhoog en het lampje op teller uit ( yeah deze deur werkt dus wel )
Als ik hetzelfde doe bij de bestuurders deur, gebeurd er niks, raam niet naar beneden en geen binnenverlichting die reageert / niks te zien op dashboard.
Waar kan ik het beste gaan zoeken, is het meest waarschijnlijke dat het contact in de deur zelf kapot is ( is dat te repareren of wordt het een compleet nieuwe cv unit?)
Of is er een mogelijkheid dat men GM5 module hapert en het probleem daar in te zoeken is ? ( GM5 is de BMW General Module, die regelt de zaakjes met de ramen en centrale vergrendeling enzo)
Iemand ervaring met het zelfde probleem, en mogelijk de oplossing?
- BMW Clubsport
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 07 sep 2009, 20:31
Re: Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Ja, als ik het verhaal zo lees komt het probleem uit de portierschakelaar.
Als extra zou je aan de stekker van de GM module kunnen meten of het signaal aan komt als het portier open/gesloten is, dan weet je het zeker.
Voor dit probleem wordt echter normaal gesproken alleen het knevelslot (portier motor) vervangen.
Als extra zou je aan de stekker van de GM module kunnen meten of het signaal aan komt als het portier open/gesloten is, dan weet je het zeker.
Voor dit probleem wordt echter normaal gesproken alleen het knevelslot (portier motor) vervangen.
Re: Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Bedankt voor je snelle reactie,
Heb een aanvulling op mijn verhaal, heb de boel eens doorgemeten, wordt ik niet wijzer van.
Werkt het volledige BMW schakel systeem simpelweg op gelijkstroom, of zit er meer techniek achter?
Bij de werkende deur krijg ik op het draadje ( bruin/grijs met geel) voor de passagiers deur een normaal signaal, naja normaal: 0,56 volt bij deur gesloten en 0,70 volt bij deur open ( of andersom maar het idee is er), is het mogelijk dat het systeem schakelt op een stroom van 0,14 v?
Nu had ik gehoopt om een zelfde soort aflezing te krijgen bij de defecte deur maar helaas, ik krijg een heel ongelijke aflezing van tussen de 4,5 volt tot wel 8 volt, dus ook geen verschil te zien bij deur los of deur dicht.
Volgende stap die ik ga nemen ( helaas niet meer vandaag) is toch proberen de vergrendeling unit eruit te halen, en die door te meten dmv te kijken of die goed schakelt. En even te vergelijken met de andere deur.
In de tussentijd zou ik het uiteraard op prijs stellen om meer tips te krijgen waar ik naar kan kijken.
Heb een aanvulling op mijn verhaal, heb de boel eens doorgemeten, wordt ik niet wijzer van.
Werkt het volledige BMW schakel systeem simpelweg op gelijkstroom, of zit er meer techniek achter?
Bij de werkende deur krijg ik op het draadje ( bruin/grijs met geel) voor de passagiers deur een normaal signaal, naja normaal: 0,56 volt bij deur gesloten en 0,70 volt bij deur open ( of andersom maar het idee is er), is het mogelijk dat het systeem schakelt op een stroom van 0,14 v?
Nu had ik gehoopt om een zelfde soort aflezing te krijgen bij de defecte deur maar helaas, ik krijg een heel ongelijke aflezing van tussen de 4,5 volt tot wel 8 volt, dus ook geen verschil te zien bij deur los of deur dicht.
Volgende stap die ik ga nemen ( helaas niet meer vandaag) is toch proberen de vergrendeling unit eruit te halen, en die door te meten dmv te kijken of die goed schakelt. En even te vergelijken met de andere deur.
In de tussentijd zou ik het uiteraard op prijs stellen om meer tips te krijgen waar ik naar kan kijken.
Re: Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Ik ben in elk geval niet bekend met het feit dat het aan de GM5 module kan liggen.
En aangezien een accu altijd op gelijkspanning werkt, werkt dus de rest dus ook altijd op gelijkspanning. Het enige dat wisselspanning levert is je dynamo, de spanningsregelaar op de dynamo zet de wisselspanning om naar gelijkspanning.
*knip: hier stond dus verder regelrechte onzin
En aangezien een accu altijd op gelijkspanning werkt, werkt dus de rest dus ook altijd op gelijkspanning. Het enige dat wisselspanning levert is je dynamo, de spanningsregelaar op de dynamo zet de wisselspanning om naar gelijkspanning.
*knip: hier stond dus verder regelrechte onzin

Laatst gewijzigd door JdM op 14 feb 2011, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- BMW Clubsport
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 07 sep 2009, 20:31
Re: Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Je gaat spanning meten !, hellaas kom je zo niet achter de storing.
Het signaal wat de portierschakelaar schakeld is een massa signaal (min dus).
Aan de stekker van de GM (deze dus losgenomen) ga je met de multimeter op Ohm stand meten of er een doorverbinding in de schakelaar zit als het portier (slot) open is. Is dit zo dan is je slot oke, is dit niet zo dan kan je slot defect zijn of je hebt een kabelbreuk tussen het slot in het portier en de GM. Ook dit kun je weer meten.
Als de bedrading oke is en je meet niets op je schakelaar dan is het slot defect, meet je wel iets dan is je GM defect.
Uit ervaring (+/- 14 jaar BMW) ga ik er voor bijna 100% van uit dat je slot defect is.
Mocht je een schema willen dan hoor ik het.
Succes
Het signaal wat de portierschakelaar schakeld is een massa signaal (min dus).
Aan de stekker van de GM (deze dus losgenomen) ga je met de multimeter op Ohm stand meten of er een doorverbinding in de schakelaar zit als het portier (slot) open is. Is dit zo dan is je slot oke, is dit niet zo dan kan je slot defect zijn of je hebt een kabelbreuk tussen het slot in het portier en de GM. Ook dit kun je weer meten.
Als de bedrading oke is en je meet niets op je schakelaar dan is het slot defect, meet je wel iets dan is je GM defect.
Uit ervaring (+/- 14 jaar BMW) ga ik er voor bijna 100% van uit dat je slot defect is.
Mocht je een schema willen dan hoor ik het.
Succes
Re: Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Je kan de contacten in de deursloten niet zomaar Ohms doormeten! Dit zijn namelijk geen gewone schakelaartjes maar zogenaamde hall-generatoren. Deze componenten gaan pas in geleiding (via een in serie geschakelde weerstand naar de massa toe) als er ook spanning op word gezet en deze worden dan geschakeld dmv een magneetje. Doormeten met een multimeter werkt hierbij dus niet! Normaal is een spanningsverandering bij in/uit schakelen van ca 0,5 - 1V.
Aangezien je passagierszijde in ieder geval een (kleine) verandering geeft bij het bedienen en je best. zijde geheel niet vermoed ik dat deze slot unit defect is en vervangen moet worden..
Aangezien je passagierszijde in ieder geval een (kleine) verandering geeft bij het bedienen en je best. zijde geheel niet vermoed ik dat deze slot unit defect is en vervangen moet worden..
BMW 318CI 2003 M-Technik II 

Re: Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Om niet op de feiten vooruit te lopen, maar als men slot defect mocht wezen,
Kan ik een 2e hands opzoeken erin zetten en klaar, of moet deze ingeleerd / gecodeerd worden?
Of niet zeuren en een nieuwe erin zetten???
Kan ik een 2e hands opzoeken erin zetten en klaar, of moet deze ingeleerd / gecodeerd worden?
Of niet zeuren en een nieuwe erin zetten???
Re: Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Hoef je niet te coderen oid, werkt direct.. Maar montage is wel veel werk, je raammechanisme moet er volgens mij uit om het slot te kunnen vervangen..
BMW 318CI 2003 M-Technik II 

Re: Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Als jij een schema aan zou kunnen leveren, zou ik daar wel wat mee kunnen. Zojuist nog even met vaders over gehad of hij een idee over mijn bevindingen had en hij zou misschien aan de hand van een schema voor mij de auto op de juiste wijze kunnen doormeten.BMW Clubsport schreef: Mocht je een schema willen dan hoor ik het.
Als het niet te veel moeite is alvast bedankt!
Is een dergelijk component (hall-generator) niet los te verkrijgen en in de vergrendeling te zetten of is deze niet lost te maken, of niet de moeite waard?KJ_bmw schreef: Aangezien je passagierszijde in ieder geval een (kleine) verandering geeft bij het bedienen en je best. zijde geheel niet vermoed ik dat deze slot unit defect is en vervangen moet worden..
Re: Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Hierbij een schema van het portierslot:

Hall generatoren kan je bij ieder electronica zaak krijgen, ik weet echter niet waar deze in het slot verbouwd is en of deze te vervangen is..

Hall generatoren kan je bij ieder electronica zaak krijgen, ik weet echter niet waar deze in het slot verbouwd is en of deze te vervangen is..
BMW 318CI 2003 M-Technik II 

Re: Deurschakelaar / binnenverlichting probleem
Bedankt voor het schema,
Zou ik mogen vragen waar je deze vandaan haalt?
Website of specifieke software.
Samen met pa bekeken en (helaas) niet veel wijzer geworden dan we waren, mijn vader had meer gehoopt op een schema van de werking van het slot zelf, dit is een meer ruwere bedrading schema, met enkele handige aanwijzingen, maar die had ik al van een andere site ( welke kleur codering het draad heeft en welk pin nummer het is in de stekker).
Ben nu wel benieuwd of het echt zo is of het raam eruit moet, anders ga ik het ff op de dummie manier aanpakken en ff de bestuurders kant aan de passagiers kant hangen en dan ff testen of die schakelt. Als dat functioneert hoef ik geen nieuw slot te halen. Als het een halve dag is om te demonteren sla ik die stap even over, maar zover ik zie is het 3 schroeven in de zijkant van de deur los halen en dan zijn we een eind toch? Of zit sleutel mechanisme op een manier verbonden dat je meer de ruimte nodig hebt?
Zal eens zoeken naar een DIY op het forum of ergens anders op ons wereld wijde webje!
Nogmaals complimenten voor de sneller reacties!
EDIT:
Mocht iemand met de zoekfunctie hier komen, ik heb een DIY gevonden die ik morgen ga proberen te gebruiken om de "kapotte" vergrendeling los te halen en in de andere deur te proberen.
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=242785
En repareren van de hall-sensor gaat niet wat worden volgens deze website, reden is dat de beste man de sensor niet kan vinden in de behuizing, hoogstwaarschijnlijk mee versmolten in het plastic...
http://www.bmwgm5.com/E46_Actuator.htm
Zou ik mogen vragen waar je deze vandaan haalt?
Website of specifieke software.
Samen met pa bekeken en (helaas) niet veel wijzer geworden dan we waren, mijn vader had meer gehoopt op een schema van de werking van het slot zelf, dit is een meer ruwere bedrading schema, met enkele handige aanwijzingen, maar die had ik al van een andere site ( welke kleur codering het draad heeft en welk pin nummer het is in de stekker).
Ben nu wel benieuwd of het echt zo is of het raam eruit moet, anders ga ik het ff op de dummie manier aanpakken en ff de bestuurders kant aan de passagiers kant hangen en dan ff testen of die schakelt. Als dat functioneert hoef ik geen nieuw slot te halen. Als het een halve dag is om te demonteren sla ik die stap even over, maar zover ik zie is het 3 schroeven in de zijkant van de deur los halen en dan zijn we een eind toch? Of zit sleutel mechanisme op een manier verbonden dat je meer de ruimte nodig hebt?
Zal eens zoeken naar een DIY op het forum of ergens anders op ons wereld wijde webje!
Nogmaals complimenten voor de sneller reacties!
EDIT:
Mocht iemand met de zoekfunctie hier komen, ik heb een DIY gevonden die ik morgen ga proberen te gebruiken om de "kapotte" vergrendeling los te halen en in de andere deur te proberen.
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=242785
En repareren van de hall-sensor gaat niet wat worden volgens deze website, reden is dat de beste man de sensor niet kan vinden in de behuizing, hoogstwaarschijnlijk mee versmolten in het plastic...
http://www.bmwgm5.com/E46_Actuator.htm