Mogelijk defect aircopomp.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Stan (E39)
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
Locatie: Amsterdam

Mogelijk defect aircopomp.

Bericht door Stan (E39) » 13 feb 2011, 17:48

Dag medeliefhebbers,

Tijdens de rit naar huis (1,5u) kreeg ik van medeweggebruikers signalen dat onze 523i uit '98 aan het roken was maar zelf merkten we hier tijdens het rijden niets van en was er ook niets te zien (geen rookpluimen achter me ofzo). Bij een tankstation gestopt, motorkap geopent en er kwam i.d.d. een klein beetje rook onder de motor vandaan maar was ook zo weer weg. De rit voorzichtig voortgezet en de temperatuur goed in de gaten gehouden maar alles bleef normaal.
Bij thuiskomst toch nog even onder de motorkap gekeken en na halve minuut zag ik weer kleine lichte rookpluimpjes achter het blok vandaan komen en merkte m'n vriendin op dat er lichte/transparante olie spetters op de achterbumper en kofferdeksel zaten.
Nog geen minuut later was er een klein plasje rechtsvoor te zien... x|

Anwb maar gebeld en na komst en inspectie van een vriendelijke monteur constateerde hij dat het lek bij de aircopomp lag en het verlies van het vloeistof voor de rookpluimen zorgde. Enfin... nu zou er dus een nieuwe pomp in moeten maar is deze eigenlijk ook te reviseren of komt het probleem meestal dan weer terug?

Zelf zat ik te denken om hier langs te gaan http://www.deautoaircospecialist.nl/home Iemand ervaring?
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

Stan (E39)
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijk defect aircopomp.

Bericht door Stan (E39) » 19 feb 2011, 17:29

Bleek dat de ANWB een verkeerde diagnose gesteld had...
Van de week op weg naar de aircospecialist ging m'n automaat in het noodprogramma. -_- Uiteindelijk bleek het een lekkage in de oliekoeler te zijn. Gelukkig nog op tijd naar Piet Smink in Hoogland kunnen rijden omdat ik bij de Aircohelper in Bunschoten was, sympathieke kerel trouwens. Oliekoeler en gelijk maar de stuurbekrachtigingskoeler laten vervangen, nieuwe ATF olie, stuurbekrachtigingsolie en koelvloeistof.
Gelukkig heeft de automaatbak geen ernstige schade opgelopen alhoewel het oliepeil wel kritisch was. Hij schakelt in ieder geval normaal en slipt naar mijn idee niet extreem. Enfin, prima service en duidelijk uitgelegd wat er moest gebeuren etc. maar wel €825,- lichter... en dat net na de wintersport. ;(
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”