
Stuk goedkoper..
De zes is meer een overdrive en geen sleurversnelling. Als je daarmee onder de 1750 rpm zit, heb je dus gewoon weinig trekkracht. De keuze is dus óf terugschakelen, óf zodanig laten chippen dat je eerder je koppel beschikbaar hebt. Daarmee sloop je echter wel je koppeling een stuk sneller. Of je kunt ook gewoon rustig gas geven, dan kom je ook wel vooruit, alleen wat langzamer.Daavstaaf schreef:Om de verwarring tegen te gaan.
Ik rijd een 320d (150pk) 6-bak. Wanneer ik op de snelweg terugval naar de 100-110km/h (in z'n 6 dus), merk ik duidelijk dat ik minder koppel heb lig dan rond de 1800-2000 toeren.
Nu weet ik uit verhalen van andere dat de 6e versnelling meer een 'cruise'-versnelling is. (lekkere lagen toeren voor een gunstig verbruik).
Noem me lui, maar ik zou het dus prettig vinden om niet de hele tijd terug te hoeven schakelen wanneer de snelheid terug valt richting die 100-110km/h. :z
Dit dacht ik dus op te kunnen lossen door de motor te laten chippen.
Sorry voor de verwarring, hopelikk maakt dit het wat duidelijker.