ECU vervangen > Auto schokt bij gas geven > Opgelost!
ECU vervangen > Auto schokt bij gas geven > Opgelost!
Geachte Bmwgenoten,
Sinds korte tijd loopt mijn auto erg vreemd en onregelmatig. Het lijkt welhaast of de auto op drie cylinders loopt.
Geheel toevallig twee weken geleden BMW Scanner 1.4 gekocht. Deze geeft de volgende foutcodes:
DME -> 89/52 - Signal, knock sensor 1
8A/52 - Signal, knock sensor 2
97/D8 - Secondary-air system, plausibility
8C/82 - DME - EWS 3.3 interface
91/81 - Misfire relevant to exhaust gas, cylinder 1
Shadow-memory:
89/52 - Signal, knock sensor 1
8A/52 - Signal, knock sensor 2
97/D8 - Secondary-air system, plausibility
8C/82 - DME - EWS 3.3 interface
91/81 - Misfire relevant to exhaust gas, cylinder 1
7E/00 - Signal, CAN ASC
81/00 - Request, CAN EGS
82/00 - Signal, CAN IKE
8D/00 - Oxygen-sensor control, control limit
98/00 - ECU self-test, E2PROM emulation
9C/00 - Misfire with cylinder cutout at cylinder 1
9D/00 - Misfire with cylinder cutout at cylinder 2
9E/00 - Misfire with cylinder cutout at cylinder 3
9F/00 - Misfire with cylinder cutout at cylinder 4
A0/00 - Misfire with cylinder cutout, total
Iemand enig idee waar te beginnen?
Ik hoor graag van jullie!
Met vriendelijke groet,
Val
BMW E46 1998 318i
Sinds korte tijd loopt mijn auto erg vreemd en onregelmatig. Het lijkt welhaast of de auto op drie cylinders loopt.
Geheel toevallig twee weken geleden BMW Scanner 1.4 gekocht. Deze geeft de volgende foutcodes:
DME -> 89/52 - Signal, knock sensor 1
8A/52 - Signal, knock sensor 2
97/D8 - Secondary-air system, plausibility
8C/82 - DME - EWS 3.3 interface
91/81 - Misfire relevant to exhaust gas, cylinder 1
Shadow-memory:
89/52 - Signal, knock sensor 1
8A/52 - Signal, knock sensor 2
97/D8 - Secondary-air system, plausibility
8C/82 - DME - EWS 3.3 interface
91/81 - Misfire relevant to exhaust gas, cylinder 1
7E/00 - Signal, CAN ASC
81/00 - Request, CAN EGS
82/00 - Signal, CAN IKE
8D/00 - Oxygen-sensor control, control limit
98/00 - ECU self-test, E2PROM emulation
9C/00 - Misfire with cylinder cutout at cylinder 1
9D/00 - Misfire with cylinder cutout at cylinder 2
9E/00 - Misfire with cylinder cutout at cylinder 3
9F/00 - Misfire with cylinder cutout at cylinder 4
A0/00 - Misfire with cylinder cutout, total
Iemand enig idee waar te beginnen?
Ik hoor graag van jullie!
Met vriendelijke groet,
Val
BMW E46 1998 318i
Laatst gewijzigd door Val op 23 jun 2011, 17:24, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: Misfire in Cylinder > Foutcode in de motor
Nee heb ik nog niet gedaan... Als ik een dotje gas geef maakt de auto een soort helicopter effect met bijbehorend geluid.
Kan dat symptoon eveneens met de nokkenassensor te maken hebben?
Dankjewel!
Val
Kan dat symptoon eveneens met de nokkenassensor te maken hebben?
Dankjewel!
Val
Re: Misfire in Cylinder! Helicopter effect
Beste is om te beginnen met een reset van het foutgeheugen en een goede rit te maken. Dan kijken welke fouten er terug gekomen zijn. Anders heb je een lijst van wellicht een hele lange tijd welke niet relevant zijn voor je huidige probleem.
Re: Misfire in Cylinder! Helicopter effect
Met Marc eens.
De mijne heeft overigens ook dat hij op 5 cylinders loopt als ik hem een poos niet gereden heb (en buiten heb laten staan). Even een paar minuten stationair lopen zonder gasgeven en er komt nèt geen foutmelding bij (maar je hoort het wel). Dan uitzetten en opnieuw starten en het probleem is weg, om ook alleen maar terug te komen als ik haar weer een poos verwaarloos.
Beetje vocht is mijn conclusie...
De mijne heeft overigens ook dat hij op 5 cylinders loopt als ik hem een poos niet gereden heb (en buiten heb laten staan). Even een paar minuten stationair lopen zonder gasgeven en er komt nèt geen foutmelding bij (maar je hoort het wel). Dan uitzetten en opnieuw starten en het probleem is weg, om ook alleen maar terug te komen als ik haar weer een poos verwaarloos.
Beetje vocht is mijn conclusie...
Re: Bougie 2 blijft niet werken!
Dank voor jullie reacties!
Ik ben inmiddels een heel eind verder (qua kennis).
De motor blijft op drie cylinders rijden.... Bougie nr 2 geeft helaas geen vonk. Bij de bobine was aan de onderzijde bij kabel twee een stukje plastic gesmolten.
Ik heb inmiddels een nieuwe bobine gekocht, een setje nieuwe bougiekabels en 1 nieuwe bougie.
Helaas, welke combinatie ik ook probeer qua kabels en bougies, bougie 2 blijft niet werken! Ook de kabel naar de bobine toe heb ik vervangen....
Iemand enige suggesties? Wordt de bobine afzonderlijk aangestuurd? In de bobine kabel zitten 6 kabels....
Waar moet ik zoeken??
De nieuwe foutcodes na het wissen zijn:
DME -> 8A/52 - Signal, knock sensor 2
89/52 - Signal, knock sensor 1
97/48 - Secondary-air system, plausibility
65/44 - Activation, ignition coil, cylinder 2
92/51 - Misfire relevant to exhaust gas, cylinder 2
9D/91 - Misfire with cylinder cutout at cylinder 2
8C/82 - DME - EWS 3.3 interface
Alvast bedankt!
Val
Ik ben inmiddels een heel eind verder (qua kennis).
De motor blijft op drie cylinders rijden.... Bougie nr 2 geeft helaas geen vonk. Bij de bobine was aan de onderzijde bij kabel twee een stukje plastic gesmolten.
Ik heb inmiddels een nieuwe bobine gekocht, een setje nieuwe bougiekabels en 1 nieuwe bougie.
Helaas, welke combinatie ik ook probeer qua kabels en bougies, bougie 2 blijft niet werken! Ook de kabel naar de bobine toe heb ik vervangen....
Iemand enige suggesties? Wordt de bobine afzonderlijk aangestuurd? In de bobine kabel zitten 6 kabels....
Waar moet ik zoeken??
De nieuwe foutcodes na het wissen zijn:
DME -> 8A/52 - Signal, knock sensor 2
89/52 - Signal, knock sensor 1
97/48 - Secondary-air system, plausibility
65/44 - Activation, ignition coil, cylinder 2
92/51 - Misfire relevant to exhaust gas, cylinder 2
9D/91 - Misfire with cylinder cutout at cylinder 2
8C/82 - DME - EWS 3.3 interface
Alvast bedankt!
Val
Re: Bougie 2 blijft niet werken! > ECU doorgebrand!
.... De ECU is doorgebrand....
Wat nu? Kopen via ebay en zelf vervangen? Is dat te doen?
Gaarne jullie hulp!
Mvgr
Val
Wat nu? Kopen via ebay en zelf vervangen? Is dat te doen?
Gaarne jullie hulp!
Mvgr
Val
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Bougie 2 blijft niet werken! > ECU doorgebrand!
Ligt eraan hoe handig je bent.
Volgens mij kan je een ECU gewoon ompluggen, mits je exact dezelfde gevonden hebt natuurlijk.
Volgens mij kan je een ECU gewoon ompluggen, mits je exact dezelfde gevonden hebt natuurlijk.
Re: Bougie 2 blijft niet werken! > ECU doorgebrand!
Is dat zo? Ik twijfel er nogal aan. Ik denk niet dat een ECU gewoon verwisseld kan worden.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Re: Bougie 2 blijft niet werken! > ECU doorgebrand!
Geinformeerd door de garage (onderdeel walk of shame). De vraag is nu... Wat te doen. Een nieuwe ECU bestellen is de laatste optie, uit principe!
Re: Bougie 2 blijft niet werken! > ECU doorgebrand!
Nope helemaal niets van dat alles. Ik bemerkte wel een gesmolten stukje plastic op de bobine, op de een of andere manier moet dat een kortsluiting hebben veroorzaakt....
Re: Re: Bougie 2 blijft niet werken! > ECU doorgebrand!
Nou, het duurde even maar uiteindelijk is het niet vonken van cylinder twee opgelost dmv het vervangen van de ECU. Tegelijk is de bobine wederom vervangen gezien die "oude nieuwe" gelijk als de oorsponkelijke bobine doorgebrand was.
Dit gehele probleem was uit het niets ontstaan, niets van vocht of eat dan ook in de cylinder. Indien de ECU of Bobine stuk is, kunnen zij er blijkbaar voor zorgen dat ze onderling doorbranden.
Ter voorzorg zijn gelijk de kabels en bougies vervangen.
Op het het volgende probleem, de auto houd soms in rond 80 km per uur...
Dit gehele probleem was uit het niets ontstaan, niets van vocht of eat dan ook in de cylinder. Indien de ECU of Bobine stuk is, kunnen zij er blijkbaar voor zorgen dat ze onderling doorbranden.
Ter voorzorg zijn gelijk de kabels en bougies vervangen.
Op het het volgende probleem, de auto houd soms in rond 80 km per uur...
Re: Re: Bougie 2 blijft niet werken! > ECU doorgebrand!
Had je dit al? Het kan de LMM zijn of verkeerde software in de ECU? Of nieuwe software in de ECU met een oude LMM?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Re: ECU vervangen > Auto houdt schokkend in optrekken 3
Het begint een aardig verhaal te worden!
Nadat de ecu vervangen is blijft de auto met enige regelmaat schokken. Dit komt hoofdzakelijk voor in de 3 of in de 4, bij optrekken. Het lijkt alsof de benzinetoevoer gedurende 0.5-1 seconden plots stopt, en onmiddelijk daarna weer oppikt.
Inmiddels staat de auto weer bij Eussens in Margraten maar de oorzaak lijkt niet makkelijk te vinden. Er is ondertussen shell ingegaan, injectorreiniger, nieuwe bougies, nieuwe bobine, nieuwe bougiekabels, nieuwe aansluiting ecu-bobine, uiteraard nieuwe ecu, nogmaals nieuwe software over de ecu, andere LMM, Disa klep getest, nieuwe nokkensensor... maar het lijkt niet te helpen.
Iemand suggesties?? Alle hulp is welkom, het begint ondertussen een naar verhaal te worden!
Thanks!
Val
Nadat de ecu vervangen is blijft de auto met enige regelmaat schokken. Dit komt hoofdzakelijk voor in de 3 of in de 4, bij optrekken. Het lijkt alsof de benzinetoevoer gedurende 0.5-1 seconden plots stopt, en onmiddelijk daarna weer oppikt.
Inmiddels staat de auto weer bij Eussens in Margraten maar de oorzaak lijkt niet makkelijk te vinden. Er is ondertussen shell ingegaan, injectorreiniger, nieuwe bougies, nieuwe bobine, nieuwe bougiekabels, nieuwe aansluiting ecu-bobine, uiteraard nieuwe ecu, nogmaals nieuwe software over de ecu, andere LMM, Disa klep getest, nieuwe nokkensensor... maar het lijkt niet te helpen.
Iemand suggesties?? Alle hulp is welkom, het begint ondertussen een naar verhaal te worden!
Thanks!
Val
Re: Re: ECU vervangen > Auto houdt schokkend in optrekken 3
dan kun je ook reproduceren door de auto op 2500 touren te brengen en te houden? Dan begint deze te stotteren en te bibberen. Hij zakt volledig in elkaar. Lukt het je tijdens het rijden deze boven de 2500 te krijgen blijft hij gewoon doordraaien. Toch?Val schreef:Het begint een aardig verhaal te worden!
Nadat de ecu vervangen is blijft de auto met enige regelmaat schokken. Dit komt hoofdzakelijk voor in de 3 of in de 4,
Jullie hebben bij de e46 toch 2 brandstofpompen of niet? 1 van beide is aan zijn einde aan het komen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash