Fluittoon en gestegen verbruik 320CD
Fluittoon en gestegen verbruik 320CD
Sinds kort heb ik bij mijn 320cd uit 2004 het volgende euvel;
De auto genereert een fluittoon bij het gasgeven rond de plek waar de turbo is bevestigd. Het fluiten komt pas op gang als ik de auto start en na 2/3 keer gas geef in een een normale toerental (2000 en hoger). Daarna blijft de auto een behoorlijke fluittoon genereren.
Ik heb eerder een fluitprobleem gehad, maar dat was ten gevolge van een kapotte flexibele deel. Maar dat was meer een fluittoon zoals je die hoort bij een drukventiel. Kort maar krachtig. Deze keer is een fluittoon die hoger wordt naarmate je meer gas geeft. Ook is mijn verbruik behoorlijk gestegen. Voorheen was 1 op 16 normaal maar nu haal ik de 1 op 11 amper. Trekkracht en topsnelheid (+220) zijn onveranderd.
Een vriend had het over een kapotte lager in mijn Turbo.
Enig idee iemand???
De auto genereert een fluittoon bij het gasgeven rond de plek waar de turbo is bevestigd. Het fluiten komt pas op gang als ik de auto start en na 2/3 keer gas geef in een een normale toerental (2000 en hoger). Daarna blijft de auto een behoorlijke fluittoon genereren.
Ik heb eerder een fluitprobleem gehad, maar dat was ten gevolge van een kapotte flexibele deel. Maar dat was meer een fluittoon zoals je die hoort bij een drukventiel. Kort maar krachtig. Deze keer is een fluittoon die hoger wordt naarmate je meer gas geeft. Ook is mijn verbruik behoorlijk gestegen. Voorheen was 1 op 16 normaal maar nu haal ik de 1 op 11 amper. Trekkracht en topsnelheid (+220) zijn onveranderd.
Een vriend had het over een kapotte lager in mijn Turbo.
Enig idee iemand???
My driving is rivaled only by the lightning bolts from the heavens!
Re: Fluittoon en gestegen verbruik 320CD
Zou ff slangen op en rond de turbo checken. Met name vanaf je turbo naar de interkoeler. Deze gaan wel eens stuk, wardoor de turbodruk lager is en de meting er voor zorgt dat de turbo harder gaat draaien.
Als het turbolager stuk is heb je eigenlijk ook altijd olielekkage. Als je van een lager mag spreken.
Er is namelijk geen contact bij draaiende turbo. Er wordt gebruik gemaakt van de rotatiesnelheid om een smeerfilm te creeeren tussen as en lagerbus. Vandaar ook eigenlijk altijd lekkage bij slijtage.
Hierdoor is het ook slecht om veel gas te geven bij starten. Smering is er nog niet, maar wel rotatie. Ook met hoge toeren aan komen rijden en motor meteen uit geeft hetzelfde effect. Snelle rotatie en wegvallen oiedruk, dus geen smering meer bij uitloop van de turbo.
Lekkage zou je terug moeten vinden als blauwe rook of zeer veel olie in de slang na de turbo. Vettigheid in de slang is normaal.
Het kan ook zo zijn dat de drukmeting niet goed is en de wastegate open gaat door te hoge druk of slechte klep.
Dit is allemaal luchtzijdig, uitlaatzijdig is het eigenlijk meestal het flexibele deel.
Als het turbolager stuk is heb je eigenlijk ook altijd olielekkage. Als je van een lager mag spreken.
Er is namelijk geen contact bij draaiende turbo. Er wordt gebruik gemaakt van de rotatiesnelheid om een smeerfilm te creeeren tussen as en lagerbus. Vandaar ook eigenlijk altijd lekkage bij slijtage.
Hierdoor is het ook slecht om veel gas te geven bij starten. Smering is er nog niet, maar wel rotatie. Ook met hoge toeren aan komen rijden en motor meteen uit geeft hetzelfde effect. Snelle rotatie en wegvallen oiedruk, dus geen smering meer bij uitloop van de turbo.
Lekkage zou je terug moeten vinden als blauwe rook of zeer veel olie in de slang na de turbo. Vettigheid in de slang is normaal.
Het kan ook zo zijn dat de drukmeting niet goed is en de wastegate open gaat door te hoge druk of slechte klep.
Dit is allemaal luchtzijdig, uitlaatzijdig is het eigenlijk meestal het flexibele deel.
Alle buizen gecontroleerd, auto van boven en onder open geschroefd maar geen lekkage kunnen vinden. Buizen waren vettig maar droog.
Fluittoon gelokaliseerd op de plek rond de turbo, maar daar is het bij gebleven.
Is een deffect bij de wastegate ui te lezen?
Fluittoon gelokaliseerd op de plek rond de turbo, maar daar is het bij gebleven.
Is een deffect bij de wastegate ui te lezen?
Ik denk het wel omdat je turbo druk lager kan zijn dan normaal , maar als je turbo het compenseert misschien niet. Al denk ik dat je bij lage toeren het niet kan compenseren waardoor je een drukval kan krijgen. Het feit dat je meer verbruikt en het niet merkt kan betekenen dat er wel iets is met je drukopbouw, maar dan in omgekeerde zin. Ik vraag me af wat er gebeurd als je wastgate dicht blijft staan of gedeeltelijk? Want je LMM zou je luchtmassa moeten meten die wordt gegenereerd door je turbo. Dus als je meer lucht krijgt moet ie dat compenseren door meer brandstof lijkt mij? En als je te weinig lucht krijgt zit er ook een limiet aan je inspuiting omdat je motor anders verzuipt...
Dus het kan je turbo inderdaad zijn, of je wastegate of je LMM..?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Exact deze fluittoon (gevonden op youtube)
Vandaag laten uitlezen op fouten. Geen 1 gevonden. Onderdruk en bovendruk turbo 1050Hpa en 1807Hpa. Zijn dit goede waarden?
dat is 1 en 1,8bar, lijkt dat dat gewoon in orde is hoor. Wellicht dat er gewoon een lekkage zit, heeft niemand hier de ervaring dat een turbo op deze manier ging fluiten en daarna kapot ging?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Mijn turbo fluit ook zo, maar dan vooral buiten de auto... Is gekomen sinds mijn kat verwijderd is 

Was bij mij hetzelfde geluid, het werd steeds erger toen heb ik hem maar verangen voordat ie zou breken.. Nieuwe turbo en toen was alles normaal.. Gezien de km kan kan dit voorkomen. succes
Was in die tijd ook je verbruik gestegen??
Laatst gewijzigd door 320driver op 08 mar 2011, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, zie forumregels mbt quoten
Reden: Quote verwijderd, zie forumregels mbt quoten
Het verbruik ligt bij mij altijd al hoog vind ik. Daar is ook niet veel verandering in gekomen na het plaatsen van een nieuwe turbo.. Als ik 1 op 12 gecombineerd haal ben ik al blij 

Oei, da's niet heel zuinig inderdaad. Zelf als ik behoorlijk aan het doorrijden ben kom ik eigenlijk altijd wel richting 1:14, maar als ik rustig aan doe is 1:17 of meer ook mogelijk. Heb je een handbak of een automaat?
Handbak
ik heb een automaat
Mario TT schreef:Ik denk het wel omdat je turbo druk lager kan zijn dan normaal , maar als je turbo het compenseert misschien niet. Al denk ik dat je bij lage toeren het niet kan compenseren waardoor je een drukval kan krijgen. Het feit dat je meer verbruikt en het niet merkt kan betekenen dat er wel iets is met je drukopbouw, maar dan in omgekeerde zin. Ik vraag me af wat er gebeurd als je wastgate dicht blijft staan of gedeeltelijk? Want je LMM zou je luchtmassa moeten meten die wordt gegenereerd door je turbo. Dus als je meer lucht krijgt moet ie dat compenseren door meer brandstof lijkt mij? En als je te weinig lucht krijgt zit er ook een limiet aan je inspuiting omdat je motor anders verzuipt...
De lmm meet de hoeveelheid lucht die je turbo in gaat, niet wat er uit komt

De druk metingen die nu gedaan zijn heb je ook niet veel aan. Er zit een drukmeting in de auto die je uitleest, die maximale wordt bepaald door je wastegate. Als de druk niet behaald wordt door een lekkage blijft de turbo lekker doorrammelen om die druk te halen, wat als gefluit tevoorschijn kan komen door het veel te hoge toerental wat dan behaald wordt. De tegendruk is dan te laag waardoor de turbo veel hogere toeren gaat maken.
Uiteraard is een verrotte turbo ook een optie.