Programming for dummies

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMW_Lover
Contacteer:

Programming for dummies

Bericht door BMW_Lover » 10 mar 2011, 20:08

Afbeelding

Kreeg zelfs PM's van mensen die 0 posts op dit forum hebben en gezien de animo dacht ik, kom laat ik mijn kennis delen!

Ok, belangrijkste eerst!
1) De besproken software dien je zelf te vinden, ik ga geen links geven of software verhandellen, dus vraag mij dit ook niet!
2) BMW wil natuurlijk niet dat we zelf aan het programmeren slaan, net zoals MicroSoft niet wil dat wij hun hardware hacken. Alles wat je doet is voor eigen risico en het niet goed volgen van de procedure's kan nadelige gevolgen hebben voor je auto (en met name je portemonnee)
3) Ik neem geen, lees GEEN, enkele verantwoordelijkheid voor onstane problemen door programmeer werk n.a.v. het door mij hier aangeboden/schrijven. Alles voor EIGEN risico.

Goed, wie nu nog durft, daar gaan we. Volgende heb je nodig:
A)-Kabel om te communiceren met een laptop of PC naar je auto. Je hebt 2 soorten stekkers:
Oudere auto's hebben een ADS aansluiting (bij het motorblok onder de kap. Nieuwere auto's hebben een OBD stekker net boven de hendel in de auto om de motorkap open te doen. Hier het verschil:
Afbeelding
Op Ebay staan genoeg aanbieders. Let wel op de verschillende aansluitingen aan de PC kant. Ik heb zelf voor een RS232 (COM poort) versie gekozen omdat ik daar iets meer vertrouwen in heb en nog een laptop heb met een COM poort. Meeste nieuwe laptop's hebben die niet meer dus dan moet je een USB versie stekker kopen.
LET OP: voor auto's na 03/2007 heb je een DCAN compatible kabel nodig!
Afbeelding

B)-Software. Zelf zoeken zoals in punt 1 hierboven gemeld. Je hebt in ieder geval nodig EDIABAS, INPA en NCS Expert. 
Ik heb zelf EDIABAS v.6.0.2, INPA v.4.4.7 en NCS Expert v.3.1.0 (deze MOET je hebben, geen oudere versie, liefst ook de Engelse versie).

C)-Er van uitgaande dat de stekker binnen is, de software geinstalleerd kunnen we aan de slag :P 

D)-We gaan eerst maar eens zonder nog wat te programmeren kijken of we kunnen communiceren met de auto:
  • Laptop met kabel aansluiten aan je auto
    Zet kontakt slot in positie 2, dus niet starten
    Start INPA
    Kies je voertuig type, in ons geval E60 (ook voor een E61)
    In dit scherm kies "Karosserie"
    Kies daarna rechts voor "Airbag"
    Kies dan F5 (read Status)
    Als dit gewoon goed gaat en hij de status uitleest hebben we dus verbinding! HOERA :gekdoen: 
    Sluit INPA maar weer af.
E)- Om NCS Expert goed te laten werken moet je die eerst goed configureren:
LET OP: Volgorde aanhouden of stoppen en opnieuw beginnen!:
  • Start NCS Expert
    Afbeelding
    Kies "File" en dan "Load Profile"
    Kies "Expertmode" en klik op OK
    Afbeelding
    Kies "File" en dan "Edit Profile" (wachtwoord = repxet)
    Afbeelding
    Kies "Car-Keymemory" en vink alle 3 optie's aan
    Klik op "consistence check". Je zou een box met "konsistence check OK" moeten krijgen.
    Kies daarna de knop "FSW/PSW"
    Afbeelding
    In blok 1 van dit window moet alleen "from CVT" gekozen zijn. In blok 2 van dit window activeer je beide optie's en druk OK
    Kies "File" en dan "Save Profile". Opslaan als FZG4.PFL (als je die al hebt mag die ook anders heten)
    Kies "File" en dan "Edit Profile" (ww = repxet) en dan de knop "Profile Info". Geef dit profiel de naam "FSW PSW MAN" (met dit profiel gaan we werken en gebruiken om de auto te programmeren. Deze kies je dus ook altijd als je NCS Expert start)
    Sluit NCS Expert af
OK dan, we zijn klaar voor het echte programmeer werk! Vanaf nu goed weten wat je doet!
  • -Start NCS Expert
    -Kies "File" en "Select Profile"
    -Kies het profiel "FSW PSW MAN" (dit is dus degene die we hierboven zelf hebben aangemaakt op basis van het "Expertenmode" profiel)
    -Druk op "F1" en dan "F3"
    -Kies voertuig type, dus in ons geval "E60" en "OK"
    -Nu vraagt de software welke computer module we willen gaan uitlezen en daarna programmeren. Kies "CAS" en druk "OK"
    -Knoppen worden grijs voor een paar seconden. Je voertuig indentificatie nummer (FA) wordt uitgelezen alsmede je optielijst (FA):
    Afbeelding
    -Als de knoppen niet meer grijs zijn dan druk je op "F6". 
    Knoppen worden wederom even grijs en scherm komt er als volgt uit te zien:
    Afbeelding
    -Nu wordt alles van je auto ingelezen en weg geschreven in een bestand met de naam "FSW_PSW.TRC". 
    Het beste kan je nu even met de Windows verkenner gaan naar de "WORK" folder onder NCS Expert (dus C:\ncsexper\work). Kopieer het bestand "FSW_PSW.TRC" en het bestand "FA.TRC" (je optielijst bestand) naar een andere plek op je PC of naar USB stick om deze te bewaren. Dit zijn dus de originele gegevens voor je iets hebt geprogrammeerd dus dan kan je die als referentie gebruiken als er ooit iets mis gaat.....
    -Schakel nu terug naar NCS Expert en sluit het programma om vergissingen te voorkomen.
    Ok nu gaan we eindelijk wat programmeren, hehe! In dit voorbeeld gaan we de digitale snelheid meter tussen de twee klokken op het console activeren, COOL :duim: 
    Afbeelding
    -Start NCS Expert en kies "File" en "Load Profile" en kies ons "FSW PSW MAN" profiel.
    -Druk op "F1" dan "F3" daarna "E60" en vervolgens "CAS"
    -Druk op "F6"
    -Druk op "F4" en je krijgt een lijst van alle modules die in je auto zitten (kan per voertuig verschillen).
    -Kies "CAS" uit de lijst en druk op "F4" om nu alleen dez emodule uit te lezen. 
    Wederom wordt er een bestand "FSW_PSW.TRC" gemaakt alleen dit keer met alleen de info uit de CAS module, en niet alles. Als het lezen goed gaat krijg je een soort gelijk scherm:
    Afbeelding
    Gewoon met rood kruisje dit sub scherm sluiten.
    -Laat NCS Expert gewoon open staan en schakel weer naar de "WORK" folder onder NCS Expert (c:\ncsexper\work) en open het bestand "FSW_PSW.TRC" met NOTEPAD. (beste meteen .TRC bestanden associeren met Notepad want die gaan we vaker inlezen)
    -Sla het bestand op als "FSW_PSW.MAN". LET op: gebruik -opslaan als en ALLE BESTANDS TYPES vanuit notepad anders wordt het als TXT bestand weg geschreven! Bestand ziet er ongeveer zo uit:
    Afbeelding
    -Beetje Duits is hier wel handig maar gebruik de zoekfunctie van Notepad (F3) en zoek op "BC_DIGITAL_V".
    -Als die gevonden is verander je "nicht_aktiv" naar "aktiv" (let op Duitse spelling, dus niet actief of active gebruiken!)
    -Sla het "PSW_FSW.MAN" bestand op en sluit Notepad.
    -Voor de zekerheid toch nog even het bestand "FSW_PSW.MAN" weer openen met dubbel klik en meteen associeren aan Notepad. Ziet het er goed uit en staat "BC_DIGITAL_V" op aktiv? Mooi, sluit dan Notepad maar weer af en schakel terug naar NCS Expert
    -Klik op "F5" (Basic Functions)
    -Selecteer "coapiReadSgGetFswPsw" en druk op "OK" (het bestand FSW_PSW.MAN dat we net gemaakt hebben wordt dus nu ingelezen). Je krijgt nu iets te zien als volgt:
    Afbeelding
    Gewoon op "OK" klikken.
    -Als alles goed is gegaan krijg je:
    Afbeelding
    Klik op "OK"
    -Je ziet nu ook in het midden van je NCS Expert scherm staan "JOBNAME=SG_LESEN". Dit gaan we dus wijzigen van LESEN naar schrijven (in dit geval CODIEREN)
    -Druk op "F2" (Job) en selecteer "SG_CODIEREN"
    -DRUM ROFFEL................ druk op "F3" (Execute job) en daar gaan we..................duurt een paar seconden en als alles goed is gegaan zie je in NCS Expert staan "Coding ended". Ik krijg bij mij in 1 module (CAPPL) altijd een foutmelding maar hij programmeert wel gewoon alles zonder problemen. Heb gelezen dat meer mensen hier last van hebben maar alles wel goed werkt, dus schrik niet.
    -En dan nu kijken of ons werk gelukt is! Druk op de "BC" knop aan je hendel op het stuur net zo lang to er staat:
    V = 0 KM/H
     :duimen:  :gekdoen:  :duim: 
LET OP: na elke programmeer aktie moet je het bestand "FSW_PSW.MAN" leeg maken! Dus gewoon even met Notepad openen, alles selecteren en verwijderen en het bestand weer opslaan zodat die dus 0KB is. Als je dit niet doet dan krijg je bij de volgende programmeer klus allerlei foutmeldingen.

Nou was dat leuk of niet? Boel lees werk he! Poeh Poeh, maar ach als het dan lukt is het ook wel weer een voldoening! Nu kan je dus een zee aan optie's aan/uit zetten. 

Mijn Spreadhseet met optie's
Laatst gewijzigd door BMW_Lover op 09 feb 2021, 20:44, 14 keer totaal gewijzigd.
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

suyker

Re: Programming for dummies

Bericht door suyker » 10 mar 2011, 20:32

Waarom geef je geen cursus voor een paar tientjes pp.

Ben je gelijk klaar en kan je weer wat mods aanschaffen
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 10 mar 2011, 21:06

@Sukyer, ik weet, is dom, maar ligt niet in mijn aard. Met weinig moeite kan ik op deze manier misschien toch wat mensen op weg helpen. Ben er zelf uren mee bezig geweest (Google is my BEST friend) om er zelf achter te komen hoe het allemaal werkt. En als ik dan op een voor mij nieuw forum wat vroeg (met maar 1 of 2 posts) dan reageerde niemand. Erg frustrerend. Dus om het jullie allemaal makkelijker te maken doe ik dit. PM me maar als je mijn Giro nummer wilt hebben voor donatie's ;)

Afbeelding

mantisnl

Bericht door mantisnl » 10 mar 2011, 21:17

Super dat je dit doet :duimen: ben erg benieuwd naar het vervolg, kan wel eens handig van pas komen!

@Suyker: we wisselen hier toch allemaal gratis informatie met elkaar uit? Snap niet waarom dit meteen weer geld zou moeten kosten. Ik kan dit wel waarderen zo!

suyker

Bericht door suyker » 10 mar 2011, 21:21

Ja mantis, maar ik heb het ook over mensen die hier niet zitten en alleen komen om hunzelf te helpen zonder hun iegen eens voor te stellen.

Dat vind ik dan weer niet zo netjes
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

crazy_J

Bericht door crazy_J » 10 mar 2011, 21:25

:duimen: :duimen: :duimen: super een Nederlandse uitleg Fantastisch BMW_Lover :duimen:

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 10 mar 2011, 22:03

Ben het wel met Suyker eens hoor mensen. Zoals ik al zei, kreeg een PM van iemand die 0 posts had en meteen vroeg of ik hem kon helpen. Toen ik terug stuurde dat het hem 50 Euro ging kosten haakte hij toch een beetje af en wilde weten hoe die het zelf kon gaan doen. Mede vandaar deze handleiding.
Wie goed doet, kan goed terug verwachten ;)

Alles klaar mensen. Onderaan het 1ste bericht staat ook een kopie van mijn Spreadsheet op GoogleDocs.
Veel plezier er mee!

Afbeelding

Frank535

Bericht door Frank535 » 10 mar 2011, 22:22

Haha ! Je kunt het niet laten he, om lekker met IT bezig te zijn ?!
Mooi beschreven hoor, ik snap het zelfs en dat is een hele prestatie. :duim:

Kun je er bij mij ook zwarte leren/alcantara bekleding met witte stiksels in programmeren ? Ah, toe nou !! ;)
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti

crazy_J

Bericht door crazy_J » 10 mar 2011, 22:26

@BMW_Lover ik ben de uitleg ff aan het door lezen en bij hoofdstuk D loop ik een beetje vast (ben misschien een beetje voorzichtig)
Ik heb dus inpa versie 5.01 en bedoel je deze airbag moet aanklikken?
Afbeelding
Alvast bedankt voor je antwoord.
grtz
Jaco

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 10 mar 2011, 22:33

BMW Lover for President :amen: :amen: :duimen: :duimen:

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 10 mar 2011, 22:35

Jaco,

Voorzichtigheid is met deze dingen nooit verkeerd. Ja die zou je gewoon moeten kunnen uitlezen, we programmeren ier nog niets, we testen alleen de verbinding. Je kan ook in de eerste optie boven in de linker tbel kiezen voor "Functional Jobs" en daaran de optie om alles uit te lezen. De meeste optie's kun je gewoon aan klikken en dan met F1 of F2 uitlezen, hier programmeer je nog niets. En als een bepaalde optie niet in je auto zit meld INPA meteen dat die het niet kan vinden.

@Frank, verdien niet voor niets mijn brood met IT :)
En over die bekleding, ja hoor kan ik. Ben je de auto een week kwijt en kost je 2000,- Euro ;)

Afbeelding

crazy_J

Bericht door crazy_J » 10 mar 2011, 22:39

:duimen: toppie
Ik kreeg net te horen dat ik morgen vroeg thuis ben. ;)
Dan weet je wel wat ik ga doen, je hoort nog van me alvast bedankt :amen: :zwaai:

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 10 mar 2011, 22:47

Crazy uhm:
-nieuwe baan zoeken?
-uitslapen?
-filmpje kijken?
-vrouw verwennen?

Ik zou het echt niet weten........ ;)

Afbeelding

Ralph

Bericht door Ralph » 10 mar 2011, 23:25

Mooie uitleg Dennis. Goed bezig.

Bij INPA krijg ik een foutmelding bij het uitlezen van mijn airbaigs.
Maar andere functies werken wel. Ik kan bijvoorbeeld de temperatuur van mijn Logic7 versterker uitlezen.

Desondanks kan ik gewoon foutloos met NCS experten aan de gang :tong:
Handig ook die excelsheet van je.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

Eaz

Bericht door Eaz » 10 mar 2011, 23:35

Goed initiatief dit BMW_Lover!

Kan een mooie handleiding worden als iedereen hier zijn hints en tips aan toevoegt. Heb ook een kabel besteld. Zodra deze binnen is ga ik er ook mee aan de slag.
Eventuele handigheidjes zal ik hier dan ook zeker posten (als ik een en ander aan de praat krijg dan)
Afbeelding

2005 535D | Carbon Black | High Executive | M-Tech

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”