Op aanraden van z3mrunner en iemand anders ben ik vandaag naar Advanced Engineering in Barendrecht gegaan voor de storing aan de boordcomputer (geen radio/CD/Navi/HUD/bluetooth/enz). Twee BMW liefhebbers in een kleine garage bomvol onderdelen en electronica; de regelunits staan tegen de muren hoog opgestapeld. Ik dacht even - hoo, waar ben ik nu ?
Maar goed, zij lossen storingen op waar de BMW dealer niet uitkomt, dus ik dacht - gewoon proberen !
Ze hebben samen de auto van voor tot achter uitgelezen met verschillende computers en testkasten van BMW, en na anderhalf uur ontdekt dat de Telefoon-unit de storing veroorzaakt. In de auto ligt een glasvezelkabel die vanaf de centrale boordcomputer (de CCC) een kring vormt waarin diverse units zijn opgenomen; als eentje dus het signaal verzwakt, valt de rest ook uit omdat de kring onderbroken wordt. Dat is de uitleg in Jip en Janneke taal. In werkelijkheid is het een stuk complexer !
Kortom - ik moet een nieuwe telefoon-unit bestellen (ca. 350 euro), volgende week laten inbouwen, inlezen en klaar.
Let op, nu wordt het leuk; na 2 uur speurwerk stond de Beemer dus weer buiten en ik vraag wat ik ze schuldig ben. Zegt 'ie nuchter; doe maar 5 tientjes. Ik denk - wat ?? en vraag - Weet je het zeker ? Ja hoor zegt 'ie.
Yihaa !!
Denk je dat ik ooit nog terugga naar Breeman met z'n 108 euro per uur ?
Wat een helden ! Met 2 man gewoon 2 uur aan mijn auto gewerkt en opgelost wat de dealer niet wist (die had wel de nieuwste software in mijn auto geladen, zagen ze) voor 50 euries. Je moet ze weten te vinden, maar ze bestaan echt !
Nog superbedankt voor je tip, z3mrunner !!
Ze wisten je z3m nog te herinneren trouwens !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti