Koplampen E36 (enkele vraagjes)
Koplampen E36 (enkele vraagjes)
Hoe zit het nu eigenlijk met koplampen van een E36, ik weet dat er verschillende soorten zijn, iig met een projector en een reflector.
Hoeveel verschillende soorten zijn er nu eigenlijk, en waar is het van afhankelijk, bouwjaar, opties, etc ?? En zit er ook nog verschil tussen de koplampen van een coupé, cabrio, sedan, touring of compact.
En in hoeverre gelden dezelfde dingen voor de knippers... ??
Hoeveel verschillende soorten zijn er nu eigenlijk, en waar is het van afhankelijk, bouwjaar, opties, etc ?? En zit er ook nog verschil tussen de koplampen van een coupé, cabrio, sedan, touring of compact.
En in hoeverre gelden dezelfde dingen voor de knippers... ??
Re: Koplampen E36 (enkele vraagjes)
knipperlichten touring + sedan zijn gelijks. Compact weet ik niet
-- Houdoe wanne --
En hoe zit het met de verschillen tussen projector en reflector koplampunits ??
Compact, Touring en sedan hebben dezelfde knipperlichten.
Elke e36 heeft dezelfde koplampen, alleen de compact heeft een andere stekker.
Projector en reflector units weet ik niet hoe het zit.. Volgens mij is die met het kattenoog van de 325i enz.. en die zonder kattenoog van de 316i enz.... Maar pas zei iemand tegen mij adt het in het bouwjaar zit, dus zeker weten doe ik het niet..
Elke e36 heeft dezelfde koplampen, alleen de compact heeft een andere stekker.
Projector en reflector units weet ik niet hoe het zit.. Volgens mij is die met het kattenoog van de 325i enz.. en die zonder kattenoog van de 316i enz.... Maar pas zei iemand tegen mij adt het in het bouwjaar zit, dus zeker weten doe ik het niet..
Ik heb een 318i uit 1991 deze heeft ook een kattenoog.
Nu zag ik wel op foto's bij de cabrio's dat er eentje is die de kattenogen in binnenste lampen heeft en niet in het buitenste lampen.
Nu zag ik wel op foto's bij de cabrio's dat er eentje is die de kattenogen in binnenste lampen heeft en niet in het buitenste lampen.
Volgens mij is BMW overgegaan op de reflectorstijl gedurende de facelift. Verder lijkt de prefacelift Bosch een meer open ontwerp te hebben, alsof het een kruising is tussen een projector en reflector. Daardoor valt veel licht langs het oog, wat veel mensen niet mooi vinden. De ZKWs hebben een vrijwel gesloten projector.
Griffendahl bedoeld meer de verschillen tussen kat ogen en normale koplampen. Ik zal proberen straks even een duidelijke foto te zoeken.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Om hier op in te haken, ik weet dat er koplampen zijn van verschillende merken. Bosch, zkw werd net genoemd, en zelf heb ik units van hella. zijn er nog verschillen tussen deze merken onderling?
Zeer interessant topic.
Want hier wil ik ook graag uitsluitsel of in ieder geval enig duidelijkheid in krijgen. Ik kan er maar geen duidelijke lijn in ontdekken. Ikzelf heb een in december ’94 gefabriceerde 320i coupe met reflectorlampen. Ik ken iemand met een 316i compact uit begin ’94 (Hx-xx-xx) en die heeft juist reflectorlampen <<< projectorlampen. Dus dat deze op de 325i geleverd zouden zijn en niet op de 316i geldt dus niet?
Als ik bij BMWfans kijk zou ik in theorie projector lampen moeten hebben?
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... /lighting/
Verder verschillen de units onderling qua bevestigingspunten hier en daar als ik het goed heb.
Persoonlijk vind ik reflectorlampen, zoals ik ze heb, het mooist.
Want hier wil ik ook graag uitsluitsel of in ieder geval enig duidelijkheid in krijgen. Ik kan er maar geen duidelijke lijn in ontdekken. Ikzelf heb een in december ’94 gefabriceerde 320i coupe met reflectorlampen. Ik ken iemand met een 316i compact uit begin ’94 (Hx-xx-xx) en die heeft juist reflectorlampen <<< projectorlampen. Dus dat deze op de 325i geleverd zouden zijn en niet op de 316i geldt dus niet?
Als ik bij BMWfans kijk zou ik in theorie projector lampen moeten hebben?

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... /lighting/
Verder verschillen de units onderling qua bevestigingspunten hier en daar als ik het goed heb.
Persoonlijk vind ik reflectorlampen, zoals ik ze heb, het mooist.

- Edit:
- zie kleur, bedoelde projectorlampen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Touw2k10 op 22 mar 2011, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Projectorlampen zijn zover ik weet geen optie of iets dergelijks. De algemene gedachte is dat ze beter lichtbeeld hebben, maar dat is meer afgeleid van het feit dat modernere auto's ze vaker hebben. Ik vermoed nog steeds dat ze van projector naar reflector zijn gegaan bij het faceliftproces, maar wat de beweegredenen naar precies voor zijn..?
Van buitenaf zie je het verschil door de heldere cirkel in de glazen schijf voor het dimlicht, en de lens die erachter zit.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=256699
Reflectorstijl, niet precies hetzelfde omdat het US units zijn. Je mist de heldere cirkel in het glas;
http://blog.eengstro.com/2005/07/20/clo ... headlights
Van buitenaf zie je het verschil door de heldere cirkel in de glazen schijf voor het dimlicht, en de lens die erachter zit.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=256699
Reflectorstijl, niet precies hetzelfde omdat het US units zijn. Je mist de heldere cirkel in het glas;
http://blog.eengstro.com/2005/07/20/clo ... headlights
Die dingen die ze katteoog noemen hebben h1 lampen. Latere modellen hebben h7 gekregen en die hebben dat niet meer.Griffendahl schreef:En hoe zit het met de verschillen tussen projector en reflector koplampunits ??
Verschil in de h7 koplampen is dat die van ZKW Glazen lenzen hebben en die van Bosch plastic lenzen. En die plastic lenzen willen nog wel eens verbranden en scheuren wat er dus lelijk uit gaat zien.
-- Houdoe wanne --
Nu ook even waarom ik deze vraag stel... Sinds vandaag ben ik eigenaar van een E36 cabrio, waar nu geen originele koplampen inzitten. Ik wil hier graag de originele lampen in, die er ook officieel in horen.
Als ik echter op BMWfans.info kijk, en op basis van mijn chassisnummer zoek, dan komen beide versies van de lampen naar voren in het systeem. Zo weet ik natuurlijk niet naar welke set ik op zoek moet...
Als ik echter op BMWfans.info kijk, en op basis van mijn chassisnummer zoek, dan komen beide versies van de lampen naar voren in het systeem. Zo weet ik natuurlijk niet naar welke set ik op zoek moet...
ooo?!
en nog geen showroom?!
maar maakt het je nou echt zoveel uit dat de koplampen er persé officieel in hebben gezeten? ik zou zeggen hou het OEM, maar dan wel wat jij het mooiste vindt

maar maakt het je nou echt zoveel uit dat de koplampen er persé officieel in hebben gezeten? ik zou zeggen hou het OEM, maar dan wel wat jij het mooiste vindt

_______________________________Showroom________________________________

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV
Je zult je waarschijnlijk moeten baseren op de datum van productie. Sowieso zal het moeilijk zijn om te bepalen of er Bosch of ZKW in je auto gezeten heeft, maar ik neem aan dat dat een non-issue is. Koplampen zijn door de jaren heen gewoon uitwisselbaar, hoewel de bevestigingspunten voor de stelmotoren wel anders kunnen zijn.Griffendahl schreef:Nu ook even waarom ik deze vraag stel... Sinds vandaag ben ik eigenaar van een E36 cabrio, waar nu geen originele koplampen inzitten. Ik wil hier graag de originele lampen in, die er ook officieel in horen.
HL-Automotive geeft bijvoorbeeld 91-94 aan voor de Bosch projectors en 95-98 voor de reflectors.
http://hla-denhaag.com/product/original ... 45&from=24
- johan-meijerink
- Contacteer:
mijn smaak bosch :

of inpro voor beter zicht

of inpro voor beter zicht