Getik e36 m40
Getik e36 m40
Hallo,
Ik heb sinds een maandje of 2/3 een bmw e36 318i uit 1991 en heeft nog maar net 160.000km gelopen.
Rijd goed, stuurt lekker bla bla bla.....
Nou het volgende, ik heb sinds kort een rare tik in de buurt van het blok. Nu heb ik huiswerk gedaan en ben ik achter gekomen dat het om een M40 blok gaat en dat deze de alom bekende nokkenas kwaaltje kan krijgen en eventueel versleten/vervuilde kleppenstoters.
Nu dacht ik gelijk aan het ergste, maar ik heb nog eens goed geluisterd met behulp van een grote schroevendraaier ( als stethoscoop) en kwam ik achter dat het getik niet van het blok komt maar van het inlaatsysteem.
Nou vraag ik me af wat het getik veroorzaakt? Ik zat zelf te denken aan een injector die het niet goed doet. Want het maakt niet uit of de motor koud of warm is ( ja als die warm is is het getik wat zachter maar goed hoorbaar). Het loopt mee met de toeren zoals een injector ook mee moet om het brandstof in te vernevelen.
Heel raar dit. Dus blok loopt zuiver ( na goed te hebben geluisterd) en het getik zit bij het inlaatsysteem.
Vraag 2. Ik wou een sportfilter monteren, dus heb netjes de LMM eraf gehaald, adapter erop geschroefd dan de filter erop. Starten maar niet stationaire lopen. Weer starten precies dezelfde verhaal.
Ik dus de originele filterhuis terug erop gezet en wat denk je starten en weer gelijk afslaan. Er valt nou wel mee te rijden maar de motor slaat iedere keer uit.
Als ik de LMM ertussen uit haal blijft ie wel lopen en met LMM niet. Kan ik hier uit concluderen dat de LMM stuk is gegaan? Want daarvoor deed ie het gewoon goed.( of moet ik het vermogens verlies na 5000 toeren ook meerekenen?)
Graag hoor ik jullie mening, morgen test ik een andere LMM en hopelijk doet ie het weer dan. Maar ik vind het zonde om deze auto weg te moeten doen.
Ik heb sinds een maandje of 2/3 een bmw e36 318i uit 1991 en heeft nog maar net 160.000km gelopen.
Rijd goed, stuurt lekker bla bla bla.....
Nou het volgende, ik heb sinds kort een rare tik in de buurt van het blok. Nu heb ik huiswerk gedaan en ben ik achter gekomen dat het om een M40 blok gaat en dat deze de alom bekende nokkenas kwaaltje kan krijgen en eventueel versleten/vervuilde kleppenstoters.
Nu dacht ik gelijk aan het ergste, maar ik heb nog eens goed geluisterd met behulp van een grote schroevendraaier ( als stethoscoop) en kwam ik achter dat het getik niet van het blok komt maar van het inlaatsysteem.
Nou vraag ik me af wat het getik veroorzaakt? Ik zat zelf te denken aan een injector die het niet goed doet. Want het maakt niet uit of de motor koud of warm is ( ja als die warm is is het getik wat zachter maar goed hoorbaar). Het loopt mee met de toeren zoals een injector ook mee moet om het brandstof in te vernevelen.
Heel raar dit. Dus blok loopt zuiver ( na goed te hebben geluisterd) en het getik zit bij het inlaatsysteem.
Vraag 2. Ik wou een sportfilter monteren, dus heb netjes de LMM eraf gehaald, adapter erop geschroefd dan de filter erop. Starten maar niet stationaire lopen. Weer starten precies dezelfde verhaal.
Ik dus de originele filterhuis terug erop gezet en wat denk je starten en weer gelijk afslaan. Er valt nou wel mee te rijden maar de motor slaat iedere keer uit.
Als ik de LMM ertussen uit haal blijft ie wel lopen en met LMM niet. Kan ik hier uit concluderen dat de LMM stuk is gegaan? Want daarvoor deed ie het gewoon goed.( of moet ik het vermogens verlies na 5000 toeren ook meerekenen?)
Graag hoor ik jullie mening, morgen test ik een andere LMM en hopelijk doet ie het weer dan. Maar ik vind het zonde om deze auto weg te moeten doen.
Re: Getik e36 m40
Ik kan mij herinneren dat nog eens iemand hier zo iets heeft gehad. Dit is toen opgelost door de LMM te vervangen door een tweede hands LMM van marktplaats. Een nieuwe is niet veel duurder maar toch een belangrijk onderdeel van de auto. Ik zou overwegen een nieuwe te kopen bij de dealer.
Kijk eens op bmwfans.info, daar kun je het artikelnr en de prijs vinden.
Kijk eens op bmwfans.info, daar kun je het artikelnr en de prijs vinden.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Re: Getik e36 m40
Ok bedankt voor de reactie. Ik zal het eens proberen. Ik ga hem zoiezo eerst ff schoonmaken kijken of dat helpt, misschien is het ook een idee om de stappenmotor schoon te maken.
Re: Getik e36 m40
Dat zou ik zeer zeker eens doen.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Re: Getik e36 m40
probleem 2 gevonden en opgelost!
Er was een slang van stappenmotor naar intake slang ( als ik zo mag noemen) los en gescheurd. Voor tijdelijke oplossing heb ik het slangetje vast en dicht getaped.
Nieuwe slang is inmiddels al besteld, kosten 5,70,-
Dus nu probleem 1 nog
Er was een slang van stappenmotor naar intake slang ( als ik zo mag noemen) los en gescheurd. Voor tijdelijke oplossing heb ik het slangetje vast en dicht getaped.
Nieuwe slang is inmiddels al besteld, kosten 5,70,-
Dus nu probleem 1 nog
Re: Getik e36 m40
Aaaaah mooi, mijne slaat namelijk ook wel ns af.
gelukkig niet heel vaak, het tikken van de inlaat baarde ik me eerst ook zorgen om.
Nou heb ik bij me stage verschillende ervaren monteurs ernaar laten kijken en allemaal zeggen ze dat het normaal is.
Heeft iets te maken met de controle van aangezogen lucht door de motor.
dus maak je daar maar geen zorgen over.
Als het blok zelf begint te tikken kan je de olie gaan verversen, maar alvorens je dat doet eerst een halve liter automaat olie erbij doen en 10 min laten lopen (stationair) erna olie en filter verversen en klaar.
Dan kan het tikken weg zijn( werkt wel alleen als de hydraulische klepstoters vervuild zijn).
Over probleem 2 heb ik zelf nog een vraag, is dat het kleine slangetje dat aan de luchtinlaat slang zit die je vervangen hebt?
want die is namelijk bij mij ook lichtelijke gescheurd en wilde deze ook nieuw gaan halen deze week.
Hoop snel op reactie.
Groet
Puther
gelukkig niet heel vaak, het tikken van de inlaat baarde ik me eerst ook zorgen om.
Nou heb ik bij me stage verschillende ervaren monteurs ernaar laten kijken en allemaal zeggen ze dat het normaal is.
Heeft iets te maken met de controle van aangezogen lucht door de motor.
dus maak je daar maar geen zorgen over.
Als het blok zelf begint te tikken kan je de olie gaan verversen, maar alvorens je dat doet eerst een halve liter automaat olie erbij doen en 10 min laten lopen (stationair) erna olie en filter verversen en klaar.
Dan kan het tikken weg zijn( werkt wel alleen als de hydraulische klepstoters vervuild zijn).
Over probleem 2 heb ik zelf nog een vraag, is dat het kleine slangetje dat aan de luchtinlaat slang zit die je vervangen hebt?
want die is namelijk bij mij ook lichtelijke gescheurd en wilde deze ook nieuw gaan halen deze week.
Hoop snel op reactie.
Groet
Puther
Re: Getik e36 m40
Ja, je heb je luchtfilterhuis/sportfilter LMM en daaraan zit een grote slang. Ergens in het midden zit er een klein slangetje aan en die loopt naar de stappenmotor.
Die is gescheurd en heb ik tijdelijk met tape dichtgetaped als dat het slangetje is die je bedoeld dan heb je gelijk.
BTW kan geen kwaad om alle slangetjes te vervangen als de auto wat ouder is, die scheuren namelijk snel door.
Mijn plan is dus ook alle slangen te vervangen en het liefst voor blauwe siliconen slangen.
Ja ik heb al busjes motorflush gehaald, olie en nieuwe filter dus dat wil ik zoiezo gaan doen. Nu heb ik besloten om de bmw tijdelijk te schorsen zodat ik de tijd heb om deze netjes te maken en motorisch/technisch in orde te maken. Zo weet ik dat ie goed en weer strak is als ik weer ermee ga rijden.
Die is gescheurd en heb ik tijdelijk met tape dichtgetaped als dat het slangetje is die je bedoeld dan heb je gelijk.
BTW kan geen kwaad om alle slangetjes te vervangen als de auto wat ouder is, die scheuren namelijk snel door.
Mijn plan is dus ook alle slangen te vervangen en het liefst voor blauwe siliconen slangen.
Ja ik heb al busjes motorflush gehaald, olie en nieuwe filter dus dat wil ik zoiezo gaan doen. Nu heb ik besloten om de bmw tijdelijk te schorsen zodat ik de tijd heb om deze netjes te maken en motorisch/technisch in orde te maken. Zo weet ik dat ie goed en weer strak is als ik weer ermee ga rijden.
Re: Getik e36 m40
Zou het kunnen dat het mijn injectoren zijn die zo'n geluid maken?
Re: Getik e36 m40
Een klein beetje getik is niet echt schokkend, maar komt het vanaf je inlaatspruitstuk?
Wij hebben (met een Ford dat wel) hetzelfde verschijnsel gehad, en dat bleek een luchtklep in het inlaatspruitstuk te zijn.
Die klep gaat open als de motor lucht aanzuigt, en sluit weer als de verbranding plaats vindt. Deze klep was speling op gekomen wat het tikkende geluid veroorzaakte.
Gelukkig waren we er op tijd bij, kans was groot dat de klep los was geschoten en in de motor terecht zou zijn gekomen met alle gevolgen van dien.
Wij hebben (met een Ford dat wel) hetzelfde verschijnsel gehad, en dat bleek een luchtklep in het inlaatspruitstuk te zijn.
Die klep gaat open als de motor lucht aanzuigt, en sluit weer als de verbranding plaats vindt. Deze klep was speling op gekomen wat het tikkende geluid veroorzaakte.
Gelukkig waren we er op tijd bij, kans was groot dat de klep los was geschoten en in de motor terecht zou zijn gekomen met alle gevolgen van dien.
Re: Getik e36 m40
Ja het komt van het inlaat vandaan. En het gaat met de toeren mee, dus eigenlijk zou ik eens moeten kijken of de klep goed vast zit? het is behoorlijk irritant en naar mijn idee veroorzaakt het ook het inhouden.
Re: Getik e36 m40
Dat getik had ik ook, ik irriteerde me er zo aan dat ik zelf ben gaan sleutelen na taloze waardeloze reparatie en service beurten.
oplichterij, maar goed, ik heb dus die metalen kap weg gehaald waar de olie dop zit, daar onder zat een plastic kap, die haald de grote klonten olie weg bij de kleppen.
die heb ik er uit gehaald, en alles weer in elkaar gezet, en weg was het getik.
Maar goed die lekkere garages waar ik ben geweest hadden mijn motor zo verkloot dat ik geen heil meer in zag.
Heelaas maar goed, heb nu dus een 318is gekocht betere motor en zonder roest en deukjes dus uit eindelijk scheelt het mij weer geld omdat die andere nog wat moest uit gedeukt worden en roest plekken weg gewerkt moest worden.
Nou succes met je motor, het is helemaal geen slechte motor hoor maar kijk uit waar je hem heen brengt.
oplichterij, maar goed, ik heb dus die metalen kap weg gehaald waar de olie dop zit, daar onder zat een plastic kap, die haald de grote klonten olie weg bij de kleppen.
die heb ik er uit gehaald, en alles weer in elkaar gezet, en weg was het getik.
Maar goed die lekkere garages waar ik ben geweest hadden mijn motor zo verkloot dat ik geen heil meer in zag.
Heelaas maar goed, heb nu dus een 318is gekocht betere motor en zonder roest en deukjes dus uit eindelijk scheelt het mij weer geld omdat die andere nog wat moest uit gedeukt worden en roest plekken weg gewerkt moest worden.
Nou succes met je motor, het is helemaal geen slechte motor hoor maar kijk uit waar je hem heen brengt.
Re: Getik e36 m40
er horen helemaal geen grote klonten olie in de motor te zitten.daar onder zat een plastic kap, die haald de grote klonten olie weg bij de kleppen.
en die metalen kap die je weggehaald hebt, met de oliedop erin. Heet kleppendeksel. = nr1.
en nr3 heb jij dus weggehaald om het tikken weg te krijgen?
-- Houdoe wanne --
Re: Getik e36 m40
Ja sorry, ik heb dat ding weg gehaald en getik was gelijk ook weg.
Re: Getik e36 m40
oja ik denk dat bij jou injectoren wel is zouden kunnen wezen, voor de mensen die het zelfde probleem hebben...nog maals m40 is geen slecht blok.