Rood uitroepteken!

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Skippy1
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 feb 2011, 13:28

Rood uitroepteken!

Bericht door Skippy1 » 26 mar 2011, 16:31

hallo mede forum leden.

ik wil net wegrijden in mijn 525 tds e 39 van 1996.
nu geeft hij in het dashboard een rood uitroepteken in een cirkeltje en hij start dus niet..
hij doet gewoon HELEMAAL nix

accu los gehaald en geen vooruitgang.

weet iemand wat ik nu moet doen of wat het kan zijn??

bij voorbaat dank.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Rood uiroepteken!

Bericht door AdE39 » 26 mar 2011, 17:07

Hallo beste Skippy1,

Kijk voor de verandering eens in het instructie boekje.
Daar staan de meest voorkomende licht signalering die op het dashboard voorkomt vermeld.
Met wat het allemaal betekend!

Tenzij je geen instructieboekje hebt, dan word het moeilijk opzoeken natuurlijk.

Mijn vrouw is weg met de auto, dus ik heb het ook niet bij de hand, helaas, anders had ik wel even gekeken voor jou.
Zodra ze weer thuis is, kijk ik even en zal het even vermelden.

Met vriendelijke groet,

Ad

Skippy1
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 feb 2011, 13:28

Re: Rood uiroepteken!

Bericht door Skippy1 » 26 mar 2011, 17:17

beste Ad.

ik hoop dat jij mijn reddende engel bent voor vandaag.

want ik heb indd niet zo een boekje.. zat niet bij de auto helaas.
ik heb wel het een en ander gegoolgeld.

en kwam uit op laag remfloeistof..

maar dar hoort de auto tog wel te starten?

maar mocht jij daar nou ook aan denken.. waar vind ik het vloeistof reservoir?

ps het uitroeptekentje staat in een circel en tussen 2 haakjes > (!) ma dan nog een "O" om het uitroeptekentje

Edit:
... problem solved.

wat het was... geen flauw idee... 5x rustig contact omdraaie nadat het spiraal lampje uitging.. gebeurde nix..

1x grweld gebruike en schijt aan het spiraal lanpje... en wa denk je.. hij slaat aan en start... in 1x... en nu doet hij t gwn
raar ma waar.

iig bedankt ad voor het meedenken.. mvg rogier

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door AdE39 » 27 mar 2011, 18:42

Hallo Skippy1,

Altijd als het een rood lampje is, nooit mee gaan rijden, dat is dus een gevaarsteken in de hoogste rang.
Direct nakijken is geboden.

In dit geval de remvloeistof op een te laag peil!!

wat kan dit betekenen:
De remvoering haast versleten, de indicator raakt de remschijf, dringend de remvoering vernieuwen, anders heb je straks nog grotere onkosten, want dan zijn de schijven ook vernield! ( IJZER OP IJZER )remmend.
Doordat de remvoering haast is versleten, dan is de remoliepeil ook te laag geworden, vul in elk geval niet bij, tot dat de remvoering is gecontroleerd.
Gaat men toch bijvullen, dan weet ik zeker dat wanneer je de remvoering dient te vernieuwen, dan worden de remzuigers naar binnen gedrukt, het remvloeistof peil stijgt weer, en het reservoir zal overstromen.
remolie is behoorlijk schadelijk voor het lakwerk en het metaal van de carrosserie, het word langzaam weggevreten, dus de carrosserie zal wegroesten.

Dus Skippy1, Remvloeistof nakijken en de remvoering aandachtig laten controleren, er kan ook een gedeelte van het remsysteem uitgevallen zijn!!

De controle van de remvloeistof!

Onder het interieurfilter linker zijde, zit de hoofdremcilinder, met daar boven op het remvloeistof reservoir.

Linker zijde van de auto, dat word bekeken van achter het stuurwiel vandaan, dus rechts is dus aan de bijrijders zijde!

Dus uitbouwen van het interieurfilter, je ziet onder de motorkap 2 identieke zwarte kasten, liggend aan beide zijden aan de achterzijde van de motorruimte.
Hier dien je de linkerzijde uit te bouwen, als het goed is, dan heb je daar geen gereedschap voor nodig bij de E39.

Succes, lees echter wel wat ik vermeld heb, controle van de remvoering, dus niet zomaar bij gaan vullen.

En nooit met vereende krachten een auto behandelen, dit kost heel erg vaak veel geld!! :whistle:

Met vriendelijke groet,

Ad

Skippy1
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 feb 2011, 13:28

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door Skippy1 » 07 apr 2011, 14:29

beste Ad.

ik lees het nu pas ben even niet online geweest heb net mijn remschijven vervangen die ware vloetje dun.

maar remt weer heerlijk,, af en toe nog een knoepent gevoel in het pendaal maar zal wel denk ik dan ma.

rode lampje is na die ene keer niet meer aan gegaan maar zal nu ok wel niet meer gebeure...maar zal zeker even mijn remvloeistof nakijken

ECHTER. heeft zich een nieuw probleem voorgedaan.. linker voorwiel wiellager kapot en moet vernieuwt worden... katching 200,- voor 1 lager en dan nog inbouwe.

plus het lijkt of hij wat moterblok olie en koelvloeistof verbruikt.

en voor automaatbak wou ik zf dortmunbd belle ma ik krijg ze niet tepakken iemand het juiste nummer voor mij??

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door AdE39 » 07 apr 2011, 20:37

Hallo Skippy1,

Het volledige adres en telefoon nummer van ZF Dortmund:

Carl-Jörg Sagert
ZF services Deutsland GMBH
Niederlassung Dortmund
Vincenz-Wiederholt str.10
59439 Holzwickede
Tel : 02301/9122940 je dient wel het toegangsnummer voor Duitsland 0049 voor het telefoonnummer te zetten, en haal dan de eerste 0 weg bij 02301..
Fax: 02301/9122950
Mail carl.joerg.sagert@zf.com

Dus e-mailen kan ook ..

Olie verbruik en koelvloeistof.

het kan een lek zijn, maar ook de koppakking, zit er geelachtige sludge in de olievuldop, of zit er olie in de vulhals van de expansietank, zit er water in de olie!

water in de olie kan je simpel testen door de oliepeilstok uit de peilbuis te nemen, houd de peilstok iets schuin van je hand vandaan waarin je een aansteker hanteert om de peilstok te verwrmen met de aansteker, gaat nu de olie spetteren en knetteren, dan heb je water in de olie, koppakking kan defect zijn.

Gaat de peilstok niet knetteren en spetteren, dan heb je in elk geval geen water in de olie.
Ik zou dan echter wel even gaan kijken of er ergens een lekkage aanwezig is, direct repareren.

Ja het wiellager defect, dit kan een keertje gebeuren!

Rood lampje met een symbooltje er in.
De remolie op een laag peil, remschijven vernieuwd, dan worden de zuigers naar binnen geduwd, en daardoor komt de remolie weer op een hoger niveau, ik hoop dat je de remblokken ook vernieuwd hebt, dat is wel het verstandigste.

Met vriendelijke groet,

Ad

Skippy1
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 feb 2011, 13:28

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door Skippy1 » 07 apr 2011, 22:39

jij ben de beste AD :D

haha had wel het goede nummer maar alsnog bedankt voor het adres.

uhm wat bedreft de lekage ikheb onder de auto gelegen en het een en ander kwa slangenklemmetjes aangedraait.
hopelijk word het geen lekke koppaking maar denk dat ik de auto er ma weer uit doe en verder zoek gezien de automaatbak.

en wat de schijven betreft een kennis van mij die automonteur is heeft dat voor mij gedaan en er zaten net nieuwe blokjes op dus die heeft hij gevlakt en gebruikt.

vind het beetje stom dat men de blokke vervangen ma schijven niet.. die vloeitje dun zijn.
maarja

in iedergeval hartelijk dan voor je informatie

mvg rogier

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door AdE39 » 08 apr 2011, 21:56

hallo beste Rogier,

hartelijk dank voor het leuke compliment.

het is voor mij altijd een waargenoegen, om een forum lid te helpen, dat doe ik met groot plezier.

jammer om dat te horen van uw BMW, maar als het zoveel onkosten gaan worden, zal dat ook afbreuk doen aan de prijs van de BMW, als je er maar niet teveel op moet laten vallen, dat is ook zonde van het geld.

Maar als de bak zo slecht is, tenminste zo lees ik dat, is er dan geen optie om een bak te zoeken bij een demontage bedrijf.
gewoon om eens te kijken of dit niet een stuk goedkoper is.
U heeft een vriend die automonteur is, dan zal die bak plaatsen ook niet het probleem zijn, dat is nog niet zoveel werk, tenminste niet voor een persoon die vaker aan een auto werkt.

Ik moet binnen kort ook nog even gaan slopen, de motor van de auto van mijn vrouw is door het uitlenen lek gereden, er is met te weinig sap in de radiateur doorgereden, en nu blijkt er een scheurtje in de motor te zitten, de kop is goed, deze is gecontroleerd en er af geweest.
een andere motor is goedkoper dan een koppakking wisselen, scheelt ruim de helft in prijs, en dat motor wisselen, dat is ook een eitje. De motor heb ik op de kop getikt bij de dealer, dus zo zie je maar weer, die zijn ook de beroedste niet, de motor was van een monteur.

Nee, geen BMW toevallig.

Dus even goed bekijken wat het beste is voor uw portemonee, dat is het belangrijkste.

Prettig weekend.

met vriendelijke groet,

Ad

Skippy1
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 feb 2011, 13:28

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door Skippy1 » 09 apr 2011, 15:48

beste ad.

haha jah mag ook wel eens gezegt worden tog..

wat dat betreft ben ik A-technisch en ik wil alles wel doen heb der alleen geen verstand van helaas.
ik zal eens kijken wat een nieuwe bak kost .. maar zit bij de bak ook nieuwe koppelings platen dan? want dat d8 ik dat er stuk was.

maargoed ik zal de ZF in delftzijl wel eens belle voor de nederlandse vertaling van de beste man in dordmund.

klopt een vriend van mn vader is dat en die is al erg behulpzaam geweest maar vragen kan nooit kwaad.

jammer om te horen dat het blokje van uw vrouw na de maan is alleen is bij mij de vraag of de auto het zelf nog wel waard is om er bijv 2000 euro aan te verspijkeren.

groetjess Rogier

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door AdE39 » 09 apr 2011, 18:19

Hallo beste Rogier,

Dat de een niet technisch is aangelegd, dat kan allemaal, jij zal misschien weer ergens anders meer van weten dan ik, zo heeft een ieder zijn hobby's.
Ik ben er vanaf mijn hele jonge jaren er in gerold, letterlijk en figuurlijk.
In de familie zitten aardig wat bedrijven, uiteenlopend van transportbedrijven tot grote boerenbedrijven in de akkerbouw en scheepvaart.
Dus als je eens ergens op bezoek bent, dan is er altijd wat te doen of te bekijken, je verveelt je echt nooit.
Zo rol je er vanzelf in en leer je echt heel veel, je gaat als jonge knaap wat staan kijken, je geeft eens wat gereedschap aan, je gaat vervolgens zelf ook eens wat sleutelen, onder begeleiding natuurlijk, en zo leer je het wel.

Een versnellingsbak is geheel compleet.

Een nieuwe versnellingsbak beste Rogier?

Die Automatische versnellingsbak kost veel geld, reken ergens op een goede 2.600,00 euro excl. BTW.
de koppelomvormer nog een duur onderdeel, daar kan je gerust een goede 1.000,00 euro voor rekenen en excl. BTW.
Daar komen dan nog de arbeidskosten bij, en als je het laat doen door een vriend of een kennis, dan zal het een heel stuk goedkoper zijn.

Ik zou ook eens bij een demontage bedrijf kijken, vraag wel om garantie, dat de bak geheel in orde is, en geen gebreken heeft!
Vraag na het opmaken van het kosten plaatje, of de koppelomvormer daar ook bij is.
Probeer dan natuurlijk wel de koppelomvormer er bij te krijgen, geen prijs vragen.
Wel de garantie op papier laten vermelden!

Beste Rogier, nog een tip van mij:

Ga eens naar Google:
Typ in de zoekbalk eens "schadeautos.nl"
Klik eens op: Klik hier voor demontage auto's
Klik dan op BMW in de lijst
Klik daarna op de eerste de beste BMW die je ziet staan
Klik daarna op de zin: Klik voor onderdelen leveranciers BMW

Je krijgt nu een hele rits met BMW demontage bedrijven, er zit er vast wel een in de omgeving van jou, dat moet vast en zeker gaan lukken, de telefoonnummers staan er ook bij vermeld, print deze lijst uit en hang hem bij je PC.

Zo kan dat voor elk merk gedaan worden, gemakkelijker kan het niet.
Dit gebruik ik altijd als eerste, maar ook via marktplaats, dan ga ik het eerst bekijken voordat ik tot de koop overga, en ebay.de

Doe prijsvraag bij meerdere onderdelen levaranciers, daar kan je ook nog wat voordeel bij halen, het scheelt altijd in prijs.
Deze bedrijven versturen de onderdelen, maar je kan deze ook gewoon afhalen, net wat jezelf het gemakkelijkste vind.

Over de onkosten van die motor hoef je echt geen zorgen te maken hoor, dat was een gouden deal, dat blok heb ik gekocht voor 200,00 euro, het heeft weinig km's gereden, en deze motor loopt als een zonnetje, geen hoge druk op de slangen, geen rare dingen met het onderzoek wat ik gedaan heb, compressie is geheel goed, gewoon een goed blok.
Is bij deze garage als nieuw verkocht, heeft daar altijd zijn beurten gekregen, geen gekke onkosten beleefd, en alles was net allemaal nieuw, omdat er net een grote beurt was verricht.
Enkel hebben ze het ding in elkaar gereden aan de achterzijde, en dat zou heel wat gaan kosten om dit te repareren, total loss dus.
De voorzijde was nog geheel intact.
De motor is keurig netjes droog en niet afgespoten, want dan hoef ik zulke motoren niet, ze moeten gewoon onbehandeld in het chassis liggen.Dat zegt ook soms meer.

Ik heb natuurlijk ook motoren gezien die 1.000,00 euro en meer kosten, terwijl deze echt niet veel beter waren zelfs.
je moet het maar net treffen.
Adressen meer dan genoeg op het internet.

succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Skippy1
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 feb 2011, 13:28

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door Skippy1 » 09 apr 2011, 18:54

zo dat is weer een hele rits aan info.

ja zelf werk ik ook in de scheepsvaart maar toch als wat stuk is ropen die rederijen er gwn een monteur bij.

maar ik zal eens gaan google.. vind ik een strak plan.. laat wel weten als ik wat gevonden heb:)

Edit.

adje echt geweldig.. kep gevonde wat je zij en so wat rijden er een wegpiraten rond.. maar nog even een vraagje

de automaatbak maat het dan uit of hij van een sedan of touring komt.. en moet het persee van een 525 tds zijn of mag het ook van een 530 d zijn (bijv) en moet hij persee een jaartal van 1996 zijn of mag het bijv ook een nieuwe type zijn

groetjess
Laatst gewijzigd door Skippy1 op 09 apr 2011, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door AdE39 » 09 apr 2011, 19:06

Hallo Rogier,

ja onderdelen zijn er voldoende te vinden, je moet enkel weten hoe en waar je zoeken moet.

Als ik eens niets te doen heb, dan ga ik overal eens in zitten spitten, je komt altijd wel iets tegen.

Ja, in de scheepvaart gaat er alles anders aan toe dan in mijn vaartijd, ik ben er al een tijdje uit, maar wij repareerden zoveel mogelijk zelf.
Ik heb een tijdje gevaren op een binnenvaarttanker, maar je bent nooit thuis, altijd maar onderweg.

Ik wens jou succes toe, en onderhandelen hoor, dat is het eerste verdiend!
ruil die defecte bak ook in, je krijgt er altijd wel iets voor.

Met vriendelijke groet,

Ad

Skippy1
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 feb 2011, 13:28

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door Skippy1 » 09 apr 2011, 19:23

ja ik zit ook in de tankvaart voornamelijk mineralen. ik doe week op week af dus ben aardig wat thuis.. maar je moet er indd van houden.

ja ik zal mijn best doen met zoeken en als ik wat gevonde heb word het pingele en wie weet krijg ik achteraf nog wat voor mijn oude bak trug.

nogmaals bedank voor deze sites denk wel dat ik er wat aan heb.

zowiso in de toekomst.

groetjes rogier

EDIT>

beste ad.. ik had deze via markplaats gevonde.. zou deze in mijn 525tds passe.. mijne is alleen van 1996 en die van 2002 en is van een 525D

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/b ... ind=3&fs=1

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door AdE39 » 10 apr 2011, 14:32

Hallo beste Rogier,

Ik denk dat dit niet gaat passen!

De bak codes zijn te verschillend, zo ook de motoren.

De 525 TDS is een M51 motor.
De 525 D is een M57 motor.
je zou denken beiden een 2.5 liter, maar dat gaat niet op.

Je dient wel een bak te hebben die van een 525 TDS afkomstig is.

Je zit wel te kijken met de bak en de motor codes, zolang dit niet overeen komt gaat dit niet lukken.
Dan heb je ook nog de electronica, die zal ook wel heel anders zijn.

Met vriendelijke groet,

Ad

Skippy1
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 feb 2011, 13:28

Re: Rood uitroepteken!

Bericht door Skippy1 » 10 apr 2011, 14:57

kijk daarom ben ik zoblij met dit forum haha

ik zou begod niej wete hoe je aan die codes komt.

dus zou je mij willen vertellen waar ik die codes kan vinde en in welke form ze overeen moeten komen?

zijn het de zelfde codes of vervolg codes .. hoe zit dat?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”