Hoi,
Ik heb een 523i uit '97, was een beetje een problemcar en heb al redelijk wat (laten) vervangen (o.a. fuseekogels R & L en linker draagarm).
Echter nog wel wat probleempjes te gaan.
Heb hier al gelezen hoe ik de hoogteregeling van mijn koplampen kan repareren, dus dat ga ik v/d week eens proberen.
Ik zit echter met een probleem waar ik niet uit kom, krijg bij (verschillende) dealers en garages geen duidelijk antwoord hierop.
Het gaat om het volgende:
Als ik tijdens het rijden mijn gas loslaat om te schakelen 'schieten' mijn toeren omhoog. Het lijkt zegmaar alsof ik niet kan rijden, en mijn koppeling intrap terwijl ik nog gas geef.. (en dat doe ik dus niet..) Auto is uitgelezen bij de dealer, die zegt dat mijn koppeling op is. Ander garagebedrijf zegt weer dat ie valse lucht aanzuigt. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? 't is verder (nog?) niet van invloed op t rijden volgens mij, maar wel heel hinderlijk.
2e probleem is trillen en naar rechts trekken als ik rem.
Ik dacht voor het trillen zelf aan een kromme remschijf, maar dat is toch meestal meer een automaat-probleem? (ik heb handgeschakeld)
Zou het trekken naar recht kunnen komen doordat voor nu fuseekogels links en rechts zijn vervangen en de linker draagarm? Alleen de rechter draagarm is dus nog niet vervangen, dat was niet nodig volgens de garage die dat heeft gedaan. Maar ik dacht dat dat er misschien iets mee te maken kon hebben.
Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd, ben redelijk technisch, maar geen automonteur zegmaar..
Groet,
Mark
Toeren schieten omhoog
Re: Toeren schieten omhoog
Hallo beste Mark,
Kijk alle vacuümslangetjes eens na, knijp er eens gewoon in, en kijk dan of er barstjes in de slangen aanwezig zijn, als dit het geval is, dan gewoon vervangen.
Maar, als het een vacuümlek zou zijn, dan moet hij staionair ook te snel draaien.
Ik heb eigenlijk het idee dat je gas even blijft hangen.
Zit je matje er niet te strak tegen het gaspedaal aan?
Is het een gaskabel of een " drive by wire "systeem, electronisch gaspedaal.
Misschien dat de gasplep een beetje te stroef gaat, dus alles even nalopen.
Als het de koppeling zou zijn, dan zou de auto bij het gasgeven en de koppeling geheel los gelaten ook in toeren omhoog moeten gaan, want dan slipt de koppeling, en dat is toch heel iets anders dan wat jij hier beschrijft, beste Mark.
Dus pas even goed op met de garage die zegt dat je koppeling slipt, terwijl het niet zo is.
maar het is te testen en te meten zelfs, er zijn meetwaarden voor, en dat zou de dealer ook donders goed moeten weten, als je daar ook geweest ben.
Het naar rechts trekken, ja, Judas geeft het al juist aan.
Als er aan de wielophanging is gewerkt en er zijn bepaalde dingen los geweest, dan is de sporing erg ontregeld, en dat merk je dus direct, de auto gaat zoeken en trekken, dus even uitlijnen dat is dus geen overbodige luxe, en het bespaart je weer veel banden slijtage.
Remschijven, die kunnen zoals Judas al aangeeft bij elke versnellingsbak krom trekken, of het nu een schakelbak is of een automaat, dat maakt echt geen verschil uit!
Bij een nieuwe montage van remblokken en schijven dien je wel de eerste 300 tot 500 km rustig aan te doen met het vernieuwde setje, anders heb je de kans dat de schijven krom trekken, en als je een aantal malen geremd hebt laat het rempedaal gewoon los, bij het afkoelen heb je de kans dat de schijven krom kunnen trekken.
vermijd in elk geval hard remmen binnen deze marge, we noemen dit dan inremmen van de remmen, dat moet rustig gebeuren, het materiaal is te vers, en moet zich gaan aanpassen.
Doe je dit niet, dan verglazen de remblokken, en dat remt voor geen meter, verbrande remschijven, precies hetzelfde laken en pak.
Dat is ook helemaal niets, werkt niet.
Controleer ook voordat je gaat vernieuwen, of het schuif systeem goed en soepel werkt, zonder enige strakke punten, bekijk de werking van de zuiger van de remtang ook aandachtig, of er geen strakke punten in zitten, het moet allemaal heel erg soepel gaan.
Strakke punten in een van deze onderdelen maken je remschijven krom, je schijf word gewoon krom geduwd door strakke punten in het remsysteem.
succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Kijk alle vacuümslangetjes eens na, knijp er eens gewoon in, en kijk dan of er barstjes in de slangen aanwezig zijn, als dit het geval is, dan gewoon vervangen.
Maar, als het een vacuümlek zou zijn, dan moet hij staionair ook te snel draaien.
Ik heb eigenlijk het idee dat je gas even blijft hangen.
Zit je matje er niet te strak tegen het gaspedaal aan?
Is het een gaskabel of een " drive by wire "systeem, electronisch gaspedaal.
Misschien dat de gasplep een beetje te stroef gaat, dus alles even nalopen.
Als het de koppeling zou zijn, dan zou de auto bij het gasgeven en de koppeling geheel los gelaten ook in toeren omhoog moeten gaan, want dan slipt de koppeling, en dat is toch heel iets anders dan wat jij hier beschrijft, beste Mark.
Dus pas even goed op met de garage die zegt dat je koppeling slipt, terwijl het niet zo is.
maar het is te testen en te meten zelfs, er zijn meetwaarden voor, en dat zou de dealer ook donders goed moeten weten, als je daar ook geweest ben.
Het naar rechts trekken, ja, Judas geeft het al juist aan.
Als er aan de wielophanging is gewerkt en er zijn bepaalde dingen los geweest, dan is de sporing erg ontregeld, en dat merk je dus direct, de auto gaat zoeken en trekken, dus even uitlijnen dat is dus geen overbodige luxe, en het bespaart je weer veel banden slijtage.
Remschijven, die kunnen zoals Judas al aangeeft bij elke versnellingsbak krom trekken, of het nu een schakelbak is of een automaat, dat maakt echt geen verschil uit!
Bij een nieuwe montage van remblokken en schijven dien je wel de eerste 300 tot 500 km rustig aan te doen met het vernieuwde setje, anders heb je de kans dat de schijven krom trekken, en als je een aantal malen geremd hebt laat het rempedaal gewoon los, bij het afkoelen heb je de kans dat de schijven krom kunnen trekken.
vermijd in elk geval hard remmen binnen deze marge, we noemen dit dan inremmen van de remmen, dat moet rustig gebeuren, het materiaal is te vers, en moet zich gaan aanpassen.
Doe je dit niet, dan verglazen de remblokken, en dat remt voor geen meter, verbrande remschijven, precies hetzelfde laken en pak.
Dat is ook helemaal niets, werkt niet.
Controleer ook voordat je gaat vernieuwen, of het schuif systeem goed en soepel werkt, zonder enige strakke punten, bekijk de werking van de zuiger van de remtang ook aandachtig, of er geen strakke punten in zitten, het moet allemaal heel erg soepel gaan.
Strakke punten in een van deze onderdelen maken je remschijven krom, je schijf word gewoon krom geduwd door strakke punten in het remsysteem.
succes.
met vriendelijke groet,
Ad
inderdaad: gasklep reinigen. Zal wel blijven hangen op een bepaalde gasstand. Niks bijzonders: luchtslang verwijderen en poetsen met een carburateurreiniger, tot hij weer mooi gangbaar is. Kun je gelijk een eventuele lekkage aan de luchtslang ervoor alvast controleren. Maar daar geloof ik niet zo in. Een motor die valse lucht trekt, loopt voor geen meter mooi regelmatig (alsof hij op 5 poten en vaak nog minder loopt). En die van jouw draait als de beste, alleen niet zoals het hoort.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

Ik heb het ook dat als ik het gas loslaat, ontkoppel en doorschakel dat het toerental iets omhoog gaat alsof je inderdaad nog een klein beetje gas erop houdt. Is dat niet normaal? Het toerental gaat daarna wel omlaag maar het is net alsof je te vroeg ontkoppeld voordat je je voet van het gas haalt. Gasklephuis schoonmaken dan? Hoe kom ik er bij?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Hallo BMW vrienden,
Dit komkt vaker voor dan men denkt, bij het ontkoppelen, dat het gas even later afneemt.
Ik heb er eens op gelet, maar bij mijn E39 gebeurt het soms ook, ik vind het echter niet storend, je hoort het nauwelijks, enkel op de toerenteller is het wel waarneembaar.
Nu is het toerental ook niet schrikbarend hoog te noemen.
ik stoor me er dus niet aan, het word echter wel anders, als het toerental een goede 1000 rpm/min of hoger word/is.
dan word het wel nakijken.
Ik denk dat het van auto naar auto ook nog verschil uit zal maken.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dit komkt vaker voor dan men denkt, bij het ontkoppelen, dat het gas even later afneemt.
Ik heb er eens op gelet, maar bij mijn E39 gebeurt het soms ook, ik vind het echter niet storend, je hoort het nauwelijks, enkel op de toerenteller is het wel waarneembaar.
Nu is het toerental ook niet schrikbarend hoog te noemen.
ik stoor me er dus niet aan, het word echter wel anders, als het toerental een goede 1000 rpm/min of hoger word/is.
dan word het wel nakijken.
Ik denk dat het van auto naar auto ook nog verschil uit zal maken.
Met vriendelijke groet,
Ad
Bedankt voor alle tips & reacties! Zo te zien heb ik weer wat te doen!
Ik ga alles eens goed nalopen. De mogelijkheden die jullie hebben gegeven klinken in ieder geval een stuk goedkoper dan mijn koppeling vervangen, zoals de bmw dealer aangaf...
Ik laat wel weten wat het was. (als het lukt)
Uitlijnen was overigens wel al gedaan, misschien ga ik daar nog maar een keer naar laten kijken.
groet,
Mark

Ik laat wel weten wat het was. (als het lukt)
Uitlijnen was overigens wel al gedaan, misschien ga ik daar nog maar een keer naar laten kijken.
groet,
Mark