Luchtmassameter kapot
Re: Luchtmassameter kapot
Niet zo moeilijk toch?
het zit na de luchtfilter dus als je voor de motorruimte staat links boven.....kun je alleen zien als je de kappen weghaald.
En nog steeds geen Pierburg gekocht....
het zit na de luchtfilter dus als je voor de motorruimte staat links boven.....kun je alleen zien als je de kappen weghaald.
En nog steeds geen Pierburg gekocht....
Re: Luchtmassameter kapot
Ok superalio, maar dan weet je misschien ook wel antwoord op de volgende vraag. Ik heb een 320d uit 2002 (150 pk versie). Als ik daar een nieuwe LMM in wil van het zelfde type als dat er nu in zit, moet hij dan opnieuw ingelezen worden? En als ik er een Pierburg in wil hebben, dan wel opnieuw inlezen?
Re: Luchtmassameter kapot
Dus als mijn 320 diesel 1 op 12 haalt is dan de luchtmassameter stuk?
Jarno
Jarno
Stefan schreef:Ok superalio, maar dan weet je misschien ook wel antwoord op de volgende vraag. Ik heb een 320d uit 2002 (150 pk versie). Als ik daar een nieuwe LMM in wil van het zelfde type als dat er nu in zit, moet hij dan opnieuw ingelezen worden? En als ik er een Pierburg in wil hebben, dan wel opnieuw inlezen?
Re: Luchtmassameter kapot
Ik heb met mijn inmiddels 1 jaar gelden gechipte 320d uit 2000 nu ook dat ik bij de 1800 toeren een lichte brom hoor bij het optrekken. en bij 2800 houdt hij even in.....(deed hij ook voor het chippen)
dus ik denk dat ik ook maar is naar zeeland ga ...
ps is er een manual hoe je zelf makelijk de massa meter kan vervange?
dus ik denk dat ik ook maar is naar zeeland ga ...
ps is er een manual hoe je zelf makelijk de massa meter kan vervange?
Re: Luchtmassameter kapot
Als je de kap van je motor eraf kan krijgen kun je ook de LMM sensor eruit krijgen: is gewoon een kwestie van 2 schroeven eruit halen en een stekkker lostrekken, meer niet.....de schroeven zijn wel torx met een rondje in het midden (in goed nederlands).
U got the tools u got the brains.....dan moet het lukken.
U got the tools u got the brains.....dan moet het lukken.
Re: Luchtmassameter kapot
pierburg .o9!
Nu wordt ik helemaal gek!
Er is een Pierburg LMM .09 speciaal voor BMW.
Waar kan ik die bestellen? Op Ebay.de staat hij (nog) niet.
Weet een van onze "sleutelaars" iets??
Nu wordt ik helemaal gek!
Er is een Pierburg LMM .09 speciaal voor BMW.
Waar kan ik die bestellen? Op Ebay.de staat hij (nog) niet.
Weet een van onze "sleutelaars" iets??
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | |
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: Luchtmassameter kapot
Ik hoor het voor het eerst!
zou wel cool zijn.
google dan ff naar de importeur van pierburg in NL, zij zouden je meer moeten kunnen vertellen....
en laat het ons weten he!
zou wel cool zijn.
google dan ff naar de importeur van pierburg in NL, zij zouden je meer moeten kunnen vertellen....
en laat het ons weten he!
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Luchtmassameter kapot
Wie o wie woont hier in Friesland/Groningen en helpt me aan een betrouwbaar adres voor uitlezen???
Bij de BMW dealer in Heerenveen heb ik zo een voorgevoel dat het onnodig veel geld gaat kosten.
Kun je bij uitlezen ook duidelijk zien of je LMM zijn beste tijd gehad heeft of kan dat niet??
Bij de BMW dealer in Heerenveen heb ik zo een voorgevoel dat het onnodig veel geld gaat kosten.
Kun je bij uitlezen ook duidelijk zien of je LMM zijn beste tijd gehad heeft of kan dat niet??
Re: Luchtmassameter kapot
Vandaag bij de BMW dealer (Dusseldorp Deventer) mijn 320 d (150PK) uit laten lezen omdat deze nog geen 1 op 13 haalt. Ik rijdt korte afstanden (80 KM weg van 22 km lang) en trek bijna nooit snel op
De boord computer geeft 6.3 ltr/100 km aan (is bijna 1 op16) maar in werkelijkheid is dit bij de pomp 1 op 12.7
De dealer heeft alles nagekeken (luchtmassameter check- pompverstuiver check- algemene storing uitlezen) en ze zeggen dat alles goed werkt en er dus geen storing is. De 18 inch wielen zouden een mede oorzaak zijn van het hoge verbruik. 100 euro armer en zonder resultaat ben ik weer weggegaan..........en met pijn in de portomonnee.
Als de auto zou verbruiken wat op de BC staat ben ik tevreden maar 1 op 13 kan toch niet normaal zijn.
Zou een LMM ook minder goed kunnen werken en dus geen storing aangeven? Wie weet een specialist die hier meer over weet?
Als jullie het over verbruik hebben kijken jullie dan alleen wat de BC aangeeft of ook wat je werkelijk tankt.
Gr Jarno
De boord computer geeft 6.3 ltr/100 km aan (is bijna 1 op16) maar in werkelijkheid is dit bij de pomp 1 op 12.7
De dealer heeft alles nagekeken (luchtmassameter check- pompverstuiver check- algemene storing uitlezen) en ze zeggen dat alles goed werkt en er dus geen storing is. De 18 inch wielen zouden een mede oorzaak zijn van het hoge verbruik. 100 euro armer en zonder resultaat ben ik weer weggegaan..........en met pijn in de portomonnee.
Als de auto zou verbruiken wat op de BC staat ben ik tevreden maar 1 op 13 kan toch niet normaal zijn.
Zou een LMM ook minder goed kunnen werken en dus geen storing aangeven? Wie weet een specialist die hier meer over weet?
Als jullie het over verbruik hebben kijken jullie dan alleen wat de BC aangeeft of ook wat je werkelijk tankt.
Gr Jarno
Re: Luchtmassameter kapot
Ik weet niet het directe antwoord op je vragen, maar wat betreft dit... Ik rijd ook op 18" en lekker breed ook, maar 1:13 is echt wel behoorlijk fors verbruik voor zo'n mooie diesel.jarnozem schreef:De 18 inch wielen zouden een mede oorzaak zijn van het hoge verbruik.
Re: Luchtmassameter kapot
1 op 13 is niet eens zo gek hoog hoor en vooral als je 18 inch hebt.
Ik heb weleens ergens gelezen dat je verbruik met 10% stijgt als je een inchje hoger gaat. Maar ja dat is weer google-kennis. Of het echt waar is????
LMM: ik meen mij te herinneren dat het vervelende aan een LMM is dat je niet kunt zien bij het uitlezen of die nog goed werkt.....lees: als je alleen let op foutcodes dan zul je niet merken dat je LMM kaduuk is. Trouwens een LMM hoeft niet kapot te zijn, hij zal eerder minder goed/ slecht functioneren. Wat men over het algemeen doet om te checken of je LMM wel ok is, is rond 1500 toeren rijden in zijn 3, dan meteen volgas te gaan tot na 3500 toeren om te kijken of er ergens een dip voelbaar is door de toeren heen. Ik heb dat ook meerdere malen gedaan en ik merk duidelijk een dipje rond de 2500 toeren, daarna komt de bimmer wel los. Dus mijn vermoeden is dat mijn LMM ook niet meer optimaal functioneert. Zeker weten doe ik het niet, daarom wil ik de Pierburg kopen en de proef op de som nemen.....ooit.
Ik heb weleens ergens gelezen dat je verbruik met 10% stijgt als je een inchje hoger gaat. Maar ja dat is weer google-kennis. Of het echt waar is????
LMM: ik meen mij te herinneren dat het vervelende aan een LMM is dat je niet kunt zien bij het uitlezen of die nog goed werkt.....lees: als je alleen let op foutcodes dan zul je niet merken dat je LMM kaduuk is. Trouwens een LMM hoeft niet kapot te zijn, hij zal eerder minder goed/ slecht functioneren. Wat men over het algemeen doet om te checken of je LMM wel ok is, is rond 1500 toeren rijden in zijn 3, dan meteen volgas te gaan tot na 3500 toeren om te kijken of er ergens een dip voelbaar is door de toeren heen. Ik heb dat ook meerdere malen gedaan en ik merk duidelijk een dipje rond de 2500 toeren, daarna komt de bimmer wel los. Dus mijn vermoeden is dat mijn LMM ook niet meer optimaal functioneert. Zeker weten doe ik het niet, daarom wil ik de Pierburg kopen en de proef op de som nemen.....ooit.
Re: Luchtmassameter kapot
't Ligt niet aan je grootte, maar aan je breedte... Meer oppervlak op de weg is meer weerstand, is meer verbruik. De grootte van je velg is niet zo boeiend. En ik vind dat als er mensen zijn die tegen de 1:20 aanhikken op 18" dat 1:13 een behoorlijk hoog verbruik is.superalio schreef:1 op 13 is niet eens zo gek hoog hoor en vooral als je 18 inch hebt.
Ik heb weleens ergens gelezen dat je verbruik met 10% stijgt als je een inchje hoger gaat. Maar ja dat is weer google-kennis. Of het echt waar is????
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Luchtmassameter kapot
Ik heb precies hetzelfde als jou naamgenoot.jarnozem schreef:Vandaag bij de BMW dealer (Dusseldorp Deventer) mijn 320 d (150PK) uit laten lezen omdat deze nog geen 1 op 13 haalt. Ik rijdt korte afstanden (80 KM weg van 22 km lang) en trek bijna nooit snel op
De boord computer geeft 6.3 ltr/100 km aan (is bijna 1 op16) maar in werkelijkheid is dit bij de pomp 1 op 12.7
De dealer heeft alles nagekeken (luchtmassameter check- pompverstuiver check- algemene storing uitlezen) en ze zeggen dat alles goed werkt en er dus geen storing is. De 18 inch wielen zouden een mede oorzaak zijn van het hoge verbruik. 100 euro armer en zonder resultaat ben ik weer weggegaan..........en met pijn in de portomonnee.
Als de auto zou verbruiken wat op de BC staat ben ik tevreden maar 1 op 13 kan toch niet normaal zijn.
Zou een LMM ook minder goed kunnen werken en dus geen storing aangeven? Wie weet een specialist die hier meer over weet?
Als jullie het over verbruik hebben kijken jullie dan alleen wat de BC aangeeft of ook wat je werkelijk tankt.
Gr Jarno
Het verschil met mij is ook nog dat ik lange afstanden rij. Ik rij dan meestal in de 1 op 13.** Irritant is dat.
Er is dus wat ik hier en verder in dit topic lees niet duidelijk te zien of je luchtmassameter nog goed functioneerd aan de hand van uitlezen....
Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk dat in 1x doortrekken van 1500 tot 3500 toeren de enige mogelijkheid is om het te controleren.. en dan nog... klopt je uitstpraak dan??? Die van mij trekt ook niet helemaal in een vloeiende lijn. Ze zeggen dat dat juist weer verbeterd wordt door te chippen... bijna alle autos hebben orgineel niet een prefect verlopende koppelkromme zonder dips...
Groeten Jarno
Re: Luchtmassameter kapot
Ik ga er voorlopig vanuit dat het door de korte afstanden komt die ik rijdt. Ga in de zomer naar het Garda meer dus dan zal ie waarschijnlijk wel 1 op 22 lopen om het een beetje goed te maken met me.
Bedankt voor jullie reactie's
Jarnozem
Bedankt voor jullie reactie's
Jarnozem