Dension Gateway Five

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Hofmeister

Re: Dension Gateway Five

Bericht door Hofmeister » 27 mar 2011, 23:03

Het voordeel van de Gateway ten opzicht van de Parrot is dat je je telefoonboek op het 16:9 scherm ziet.
Waarschijnlijk is de meegeleverde microfoon beter als de OEM van BMW.
Bij compatibility staat geen vermelding van Harman Kardon, dus ik denk (en hoop) dat het niet uitmaakt.

Handleiding:
http://www.dension.com/sites/default/fi ... manual.pdf
Install Guide:
http://www.dension.com/sites/default/fi ... guide1.pdf
Compatibility:
http://www.dension.com/sites/default/fi ... -04-11.pdf
Laatst gewijzigd door Hofmeister op 21 apr 2011, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het langst lacht, heeft de meeste lol.
Mijn Auto
Hofmeister

Tom_

Bericht door Tom_ » 28 mar 2011, 18:33

Kijk, dat is duidelijk, die had ik nog niet gevonden op de site :)
Zo te zien is m'n coupé dus helemaal compatible, mits ik de standaard telefoon afkoppel.
iPod is toch geblokkeerd wanneer hij is aangesloten, dus die komt dan mooi uit het zicht te liggen.

Zit ik alleen die webshop nog door te kijken, kom ik deze tegen:
http://shop.dension.com/en/extension_ca ... XBDY43L~Q/
Zit die bij een mk3 systeem niet achterin, onder het navigatiesysteem?
Spoiler: Laat zien
Dat zilverkleurige ding wat half buiten beeld valt zegmaar
Afbeelding

mantisnl

Bericht door mantisnl » 28 mar 2011, 19:01

Die kabel heb je nodig als je een navigatiesysteem hebt van BMW, alleen als je de aansluiting voorin wil hebben. zo staat het ook in de omschrijving. Is gewoon een verlengsnoer zegmaar :)

Tom_

Bericht door Tom_ » 28 mar 2011, 21:20

Ik heb de gok ook maar genomen en heb hem net besteld, ik begin de ipod nu toch wel aardig te missen in de auto :+

Dudeproductions

Bericht door Dudeproductions » 28 mar 2011, 22:04

Ook al? Die van mij is vanmorgen verstuurd en komt morgen of overmorgen (hoe lang duurt dat vanuit Hongarije?) binnen :D

Tom_

Bericht door Tom_ » 29 mar 2011, 09:37

Ik krijg net een mail van 'Anita' dat het vanochtend is verstuurd en met 1-2 dagen geleverd wordt. Lijkt mij nogal optimistisch, maar we zullen het wel zien :P

Dudeproductions

Bericht door Dudeproductions » 29 mar 2011, 11:15

Die van mij is gisteren verstuurd en vandaag om iets voor 11 bezorgd, dus geen misplaatst optimisme.. Het wordt ook verstuurd met DHL Express, vandaar 1-2 dagen levertijd. :)

Vanavond het ding maar eens inbouwen en spelen en als het daarna nog licht genoeg is een filmpje maken :)

mantisnl

Bericht door mantisnl » 29 mar 2011, 11:23

Dat is nog eens snel! Ik wacht met spanning af :)

Rene08

Bericht door Rene08 » 29 mar 2011, 11:49

:duimen: :duimen: :duimen: Ik wacht met smart!

Dudeproductions

Bericht door Dudeproductions » 29 mar 2011, 20:32

Nou, bij deze mijn verslag met een lichtelijk teleurgestelde ondertoon..

Laat ik beginnen met een positieve noot, het installeren was een eitje. Stekker uit de BM54, Dension stekker ertussen en weer aansluiten. Direct zag ik op het scherm in het dashboard een rode LED gaan branden. Bluetooth op de telefoon inschakelen, zoeken naar apparaten, koppelen en klaar. Direct een telefoontje gepleegd waarbij het geluid helaas wat tegenviel, volgens de persoon aan de andere kant was ik nauwelijks te horen. Wat gespeeld met de volume instellingen en het was al wat beter maar nog niet geweldig. Hierna nieuwe firmware gedownload en in het apparaat geflashed en zowaar begon het erop te lijken. Bij de volgende test werd het optimisme helaas wat meer op de proef gesteld: bellen tijdens het rijden. Eén woord: DRAMA! De persoon aan de andere kant van de lijn klonk erg zacht en ikzelf was niet te horen boven het gekraak en geruis. Nu kan het komen omdat de microfoon gewoon erg slecht is, dat moet ik nog uittesten.

Volgende punt, MP3's. Omdat ik niet in het bezit ben van een iPod heb ik een USB stick gevuld met een aantal mappen, submappen en MP3's. De bediening is niet bepaald eenvoudig en ook de handleiding is vrij karig wat dat betreft.. Na wat vloeken en wat proberen was het uiteindelijk mogelijk om door de artiesten/albums/tracks te bladeren.. Helaas is de interface totaal niet te vergelijken met die van de Intravee.. Ook zit er een bug in die zorgt dat de tekst van het nu spelende nummer afwisselend met groot en klein lettertype wordt weergegeven.. Deze bug is schijnbaar ook aanwezig in sommige andere Dension systemen.. Niet netjes, maar er valt mee te leven en is waarschijnlijk op te lossen door middel van een firmware update.. De geluidskwaliteit is, voor zover ik die zo snel kon beoordelen, prima in orde..

Conclusie:
Ik ben een gadget-freak en ik vind het mooi als de apparatuur in mijn auto geïntegreerd is. De reden dat dit systeem mij aansprak was vooral omdat deze de OEM Bluetooth emuleert waardoor alles via het navigatiescherm te bedienen is. Op dit gedeelte heb ik niets aan te merken, behalve dat na elk gesprek het telefoonboek weer opnieuw ingeladen wordt (duurt ongeveer een halve tot een hele minuut).. Dit kan eventueel met een firmware update verholpen worden.
Ook had ik gehoopt dat de bediening van het MP3 gedeelte zou aanvoelen alsof het allemaal standaard in het systeem hoort te zitten, een beetje zoals bij de Intravee het geval is (hoewel daar uiteraard ook wel het één en ander op aan te merken valt).. Ik denk dat de bediening bij een standaard business radio een stuk beter tot zijn recht komt..

Verder is de draad van het microfoontje aan de korte kant wanneer je de gateway achterin de kofferbak bij de BM54 plaatst..

Al met al ben ik een beetje teleurgesteld in dit systeem.. Voor het geld had ik toch op zijn minst een fatsoenlijke gesprekskwaliteit verwacht..

Tom_

Bericht door Tom_ » 29 mar 2011, 20:46

Jammer om te horen dat het niet helemaal bevalt.. :|
Ik hoop dat de ipod integratie beter geregeld is dan de mp3 over usb, maar daar kom ik wel achter zodra ik hem binnen heb.
Mag ik vragen waar je de microfoon hebt geplaatst? Ik was van plan de standaard plek te gebruiken, bij de binnenspiegel achter dat rooster, of had je hem daar ook gemonteerd?
Ik heb nog een microfoon liggen van een parrot systeem om straks te vergelijken met de standaard, mocht de kwaliteit bij mij ook tegenvallen. Zodra ik hem binnen heb zal ik ook mijn (hopelijk wat meer positieve) ervaringen plaatsen.

Dudeproductions

Bericht door Dudeproductions » 29 mar 2011, 21:03

De microfoon heb ik in eerste instantie met het bijgeleverde beugeltje aan de zonneklep vastgemaakt.. Omdat ik dacht dat het trillen van de klep misschien de ruis/storing veroorzaakte heb ik het microfoontje ook laten bungelen vanaf de zonneklep, maar dit maakte geen verschil..

Ik wil wel graag de microfoon inbouwen op de standaard plek, gewoon omdat het er een stuk beter uitziet, maar omdat mijn auto standaard niet voorzien is van telefoon heb ik daar geen ruimte voor.. Ik moet dus bij de dealer/op Ebay een nieuwe lamp met ingebouwde mic kopen..

Bediening met iPod is volgens mij hetzelfde als bediening zonder iPod, het enige verschil is dat je ook playlists kunt afspelen..

Rene08

Bericht door Rene08 » 29 mar 2011, 21:06

Hmm, erg zonde dat het telefoon gedeelte zo tegenvalt. Het iPod gedeelte moet nu wel erg fijn en goed werken wil ik er over na gaan denken om er ook één aan te schaffen.

Heb je toevallig ook een filmpje gemaakt? Of zou je dat nog willen doen?

Ben benieuwd naar Tom's iPod ervaringen straks.

Maar zoals het nu klinkt wordt het toch een Intravee en OEM bluetooth module.

Grt, René

Dudeproductions

Bericht door Dudeproductions » 29 mar 2011, 21:22

filmpje heb ik niet gemaakt nee, niet aan toegekomen.. Wat zou je willen zien in dat filmpje? De bediening is volgens mij hetzelfde als van de Gateway 300, daarvan zijn al filmpjes te zien op youtube en van de geluidskwaliteit is vrij lastig een filmpje te maken omdat het vooral de andere kant van de lijn is die problemen heeft..

Rene08

Bericht door Rene08 » 29 mar 2011, 21:26

Okey, bedankt voor die info iig. Dus als je de CDC optie kiest krijg je gewoon dat menu van CD1 t/m 6? En dan alleen boven in de balk de info over de nummers? Geen keuzemenu's waar je door heen kunt zoals bij een intravee?

Alvast bedankt!

Grt, René

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”