schokkende automaat
schokkende automaat
mijn 525i 2004 met nog maar 55000 op de teller heeft een probleem,
bij lagere constante snelheid, tussen pakweg 40 en 90 km/h is het net of de bak constant wil op en afschakelen.
het toerental schommelt dan +- 200 toeren (van 1500naar +- 1700 en terug.)
manueel schakelend in DS is het minder goed te merken, maar loepzuiver schakelt hij niet.
Ik heb de auto nog maar pas en in het begin viel het mij niet op.
Iemand een idee wat ik er best mee doe, naar BMW dealer, of beter maar dadelijk naar een ZF specialist?
Vriendelijke groeten
Jan
bij lagere constante snelheid, tussen pakweg 40 en 90 km/h is het net of de bak constant wil op en afschakelen.
het toerental schommelt dan +- 200 toeren (van 1500naar +- 1700 en terug.)
manueel schakelend in DS is het minder goed te merken, maar loepzuiver schakelt hij niet.
Ik heb de auto nog maar pas en in het begin viel het mij niet op.
Iemand een idee wat ik er best mee doe, naar BMW dealer, of beter maar dadelijk naar een ZF specialist?
Vriendelijke groeten
Jan
Re: schokkende automaat
Heb je al geprobeerd je bak te resetten??
Bij koude motor:
Sleutel in het contact en doordraaien dat de tweede klik dus niet starten.
je gaspedaal helemaal intrappen door de kickdown dit 30 sec. Vasthouden en daarna gewoon starten.
Succes
Bij koude motor:
Sleutel in het contact en doordraaien dat de tweede klik dus niet starten.
je gaspedaal helemaal intrappen door de kickdown dit 30 sec. Vasthouden en daarna gewoon starten.
Succes
Re: schokkende automaat
Hallo Garry werkt dit ook bij een 328i aut uit 1995?
Stress
Stress
Re: schokkende automaat
Beste , heb de bak gereset, zonder merkbaar resultaat, heb nu een afspraak bij de dealer voor een diagnose, op 15 april,laat dan weten hoe het verloopt.Garrie schreef:En???
Re: schokkende automaat
Ben benieuwd wat daaruit naar voren komt; mijn 535dA doet dit af en toe rond de 100-120 km/u. En die heeft 30.000 km terug een nieuwe bak gekregen bij de vorige eigenaar. Ik heb van een BMW specialist gehoord dat het een bekende kwaal is van de E60/61 en niet te verhelpen. Heeft te maken met het wel/niet pakken van de vrijloop bij constante snelheid.
Resetten van de bak heb ik al een paar maal gedaan; dat loste niks op - het wist alleen maar het opgeslagen schakelgedrag van de bak (zelflerende bak) in de D stand. De DS stand heeft een vast schakelprogramma.
Hou ons op de hoogte - ik vind het ook irritant wanneer het weer eens gebeurt, al is het bij mij gelukkig maar een paar minuten lang. Maar als het opgelost kan worden zou dat mooi zijn !
Resetten van de bak heb ik al een paar maal gedaan; dat loste niks op - het wist alleen maar het opgeslagen schakelgedrag van de bak (zelflerende bak) in de D stand. De DS stand heeft een vast schakelprogramma.
Hou ons op de hoogte - ik vind het ook irritant wanneer het weer eens gebeurt, al is het bij mij gelukkig maar een paar minuten lang. Maar als het opgelost kan worden zou dat mooi zijn !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Re: schokkende automaat
Het fenomeen komt meest voor bij licht accelereren, en bij constante snelheid.Een bekende kwaal die niet te verhelpen is lijkt mij een domme uitspraak van de dealer! Op die manier krijgt BMW zijn automaten aan de straatstenen nog niet verkocht!.Frank535 schreef:Ben benieuwd wat daaruit naar voren komt; mijn 535dA doet dit af en toe rond de 100-120 km/u. En die heeft 30.000 km terug een nieuwe bak gekregen bij de vorige eigenaar. Ik heb van een BMW specialist gehoord dat het een bekende kwaal is van de E60/61 en niet te verhelpen. Heeft te maken met het wel/niet pakken van de vrijloop bij constante snelheid.
Resetten van de bak heb ik al een paar maal gedaan; dat loste niks op - het wist alleen maar het opgeslagen schakelgedrag van de bak (zelflerende bak) in de D stand. De DS stand heeft een vast schakelprogramma.
Hou ons op de hoogte - ik vind het ook irritant wanneer het weer eens gebeurt, al is het bij mij gelukkig maar een paar minuten lang. Maar als het opgelost kan worden zou dat mooi zijn !
Desnoods ga ik tot bij ZF in Duitsland. Ik ben er zeker van dat het daar wel te verhelpen is, zonder meer geld te verspillen dan nodig. ik hou jullie op de hoogte
groeten
jan
Re: schokkende automaat
Ik heb de wagen na een korte proefrit particulier, dus zonder garantie gekocht.judaz schreef:De dealers doen wel vaker domme uitspraken hoor, zeker als het op garantie aankomt. Heb je eigenlijk nog garantie op je wagen of moet het uit eigen zak betaald worden?
Tijdens die rit heb ik er niks van gemerkt, ook al omdat ik toen niet echt rustig gereden heb, en de auto nog wat vreemd voor mij was
Ik zal het dus zelf moeten betalen!
Re: schokkende automaat
Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt citeren
Eerst heb ik davo geprobeerd, te lang wachten, dan toch maar naar beckers op de 15de.Moderatoropmerking Darudevampire
Ik ben technicus van beroep, dus echt blaaskes zullen ze mij niet wijsmaken, desnoods naar ZF duitsland voor een goede diagnose!
Re: schokkende automaat
Ik hoop het!
Re: schokkende automaat
Hier nog een citaat van dhr Beckers:
Peter Beckers. Persoonlijke service, professionele knowhow.
Wij willen onze klanten een complete service aanbieden. Uiteraard denken wij hierbij aan de know-how en de ervaring van onze medewerkers, het gebruik van de meest innovatieve installaties en financiële producten op maat van de klant. Maar er is meer. Een eerlijke relatie met onze klanten, werknemers en leveranciers en de wil om te luisteren en zo beter te beantwoorden aan ieders verwachtingen zijn voor ons minstens even belangrijk. De trouw van onze klanten is hierbij onze motivatie.
Peter Beckers.
Peter Beckers. Persoonlijke service, professionele knowhow.
Wij willen onze klanten een complete service aanbieden. Uiteraard denken wij hierbij aan de know-how en de ervaring van onze medewerkers, het gebruik van de meest innovatieve installaties en financiële producten op maat van de klant. Maar er is meer. Een eerlijke relatie met onze klanten, werknemers en leveranciers en de wil om te luisteren en zo beter te beantwoorden aan ieders verwachtingen zijn voor ons minstens even belangrijk. De trouw van onze klanten is hierbij onze motivatie.
Peter Beckers.
Re: schokkende automaat
Die uitspraak was niet van de BMW dealer.janbellen schreef:Het fenomeen komt meest voor bij licht accelereren, en bij constante snelheid.Een bekende kwaal die niet te verhelpen is lijkt mij een domme uitspraak van de dealer! Op die manier krijgt BMW zijn automaten aan de straatstenen nog niet verkocht!.
Desnoods ga ik tot bij ZF in Duitsland. Ik ben er zeker van dat het daar wel te verhelpen is, zonder meer geld te verspillen dan nodig. ik hou jullie op de hoogte
groeten
jan
Maar die zou die toch liever juist WEL een nieuwe bak proberen te verkopen i.p.v. zeggen dat er niks aan te doen is ? (ik heb mijn auto ook van iemand zonder garantie gekocht)
Ik denk dat ZF een heel goed adres is om dit probleem eens aan voor te leggen; als iemand er verstand van heeft dan zijn zij het wel !
Hou ons op de hoogte, want er zijn er meer die hier last van hebben.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Re: schokkende automaat
Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt citeren
Ik weet na de 15de meer te vertellen, al denk ik dat het probleem ligt bij de hydraulische sturing die de koppelomvormer blokeerd of op slip laat werken zoals bij de oude automaten, we zien later wel.Moderatoropmerking Darudevampire
Re: schokkende automaat
Toch heb ik soms het gevoel dat het ook aan de inspuiting zou kunnen liggen, omdat ik het vaak voel aankomen; dan lijkt het vermogen iets minder te zijn dan anders. Normaal hoef ik maar een grote teen op het gaspedaal te zetten om weg te schieten, maar soms moet ik het gas iets meer indrukken dan anders en kort daarna begint het lichte schokken bij rustig versnellen.
Bij mij duurt het meestal maar 5-10 minuten en dan is het weer helemaal weg en reageert de auto weer directer op de stand van het gaspedaal.
Daarnaast gaat de toerenteller ook steeds zo'n 300 toeren op en neer, precies alsof ik het zelf doe door middel van het gaspedaal. Meestal voelt het aan alsof hij even 1 seconde inhoudt en dan weer oppakt, en dat herhaalt zich constant gedurende een minuut of 5 a 10. Het gebeurt me 1 of 2 keer per week en aangezien ik ruim 1000 km per week rij is dat niet vaak.
Heb jij hetzelfde als ik hierboven probeer te beschrijven ?
Bij mij duurt het meestal maar 5-10 minuten en dan is het weer helemaal weg en reageert de auto weer directer op de stand van het gaspedaal.
Daarnaast gaat de toerenteller ook steeds zo'n 300 toeren op en neer, precies alsof ik het zelf doe door middel van het gaspedaal. Meestal voelt het aan alsof hij even 1 seconde inhoudt en dan weer oppakt, en dat herhaalt zich constant gedurende een minuut of 5 a 10. Het gebeurt me 1 of 2 keer per week en aangezien ik ruim 1000 km per week rij is dat niet vaak.
Heb jij hetzelfde als ik hierboven probeer te beschrijven ?
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti