Versleten achterasrubbers?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Polarion

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door Polarion » 26 mar 2008, 19:31

vegito schreef:oké... hoe weet je dat zeker..? ik moet zowiezo me koppeling veranderen en ik vroeg me ook af of je de vliegwiel ook moet vervangen?.
1. De 323ci staat nu op de brug bij Autrans te Tilburg.
2. Ben vanmiddag gebeldt door Autrans.
3. Hardyschijven kapot (goed gescheurd) en dus vervangen
4. Koppelingsplaten goed versleten, dus ook samen vervangen met drukgroep, druk -en toplager.
5. Tweemassavliegwiel ook vervangen ivm een speling van ongeveer 5 cm. Hierdoor draait het vliegwiel en "komt" de priseas (versnellingsbak) als het ware na. Waarschijnlijk hierdoor het typische gebonk.

De extra kosten voor het vliegwiel is 435 euro. Totaal schat ik zo in van 1700 euro inclusief de bijdrage aan de fiscus.

Maar in verhouding tot uitlaten (1500,00) voor een Ducati 1098 redelijk goedkoop...

dannybmw
Berichten: 167
Lid geworden op: 03 mar 2008, 19:42

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door dannybmw » 27 mar 2008, 15:07

als iemand een koppeling en vliegwiel zoekt voor 320 d 150 pk is dit mischien iets voor jou
http://www.2dehands.be/nieuw-bmw-320d-k ... &start=140

grtn danny

Polarion

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door Polarion » 27 mar 2008, 22:08

Zo eindelijk foto's een beetje gephotoshopped.

Dit is mijn motorblok (2,5 ltr, 2000) van mijn 323ci zonder vliegwiel.
Afbeelding

Dit is het defecte "dubbele vliegwiel"
Tussen het hart en het frictievlak is het rubber versleten.
Afbeelding

LET OP de strepen onderling. Deze kun je met de hand verdraaien. Gemonteerd op het motorblok kun je het vliegwiel nog meer verdraaien.
Afbeelding
Afbeelding

Verbrand frictievlak van de drukgroep
Afbeelding
Afbeelding

Gescheurde hardyschijf
Afbeelding

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen :L

Gebruikersavatar
firenza
Berichten: 411
Lid geworden op: 14 mar 2008, 21:53
Locatie: Omgeving Rotterdam.

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door firenza » 29 mar 2008, 00:30

pff, heb het typische probleem dus ook met mijn bimmer,, kan het kwaad als je hier een tijdje op door rijdt ? want zoveel cash heb ik ff op dit moment niet om dit te fixen,,
E46 320ci Coupe (315.000km) =>Sold | E71 X6 x-drive 3.0d (60.000km) =>Sold
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe

Polarion

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door Polarion » 29 mar 2008, 12:14

firenza schreef:pff, heb het typische probleem dus ook met mijn bimmer,, kan het kwaad als je hier een tijdje op door rijdt ? want zoveel cash heb ik ff op dit moment niet om dit te fixen,,
Het lijkt me niet verstandig om met een gescheurde hardyschijf te lang door te rijden. Een hardyschijf kost 60 euro ex btw. Het is een goed uurtje werk om deze uit te wisselen. Ik heb overigens voor de gehele operatie 1445 euro betaald inclusief btw. Dat is dus auto brengen en halen. Over het vliegwiel, de speling zal alleen maar groter worden. Ik weet echter niet of op een 320ci ook een dubbel vliegwiel zit. Een dubbel vliegwiel kost 435 euro ex btw. (best prijzig) Omdat de kak gedemonteerd was heb ik meteen maar de druklager, toplager, koppeling en drukgroep laten vervangen. Mocht bij jouw motor een enkel vliegwiel zitten, dan zitten er vier veren in je koppelingsplaat en hoef je het vliegwiel niet te vervangen en ben je dus goedkoper uit. Ik weet niet hoe handig je bent en of je brug kunt regelen? Scheelt weer in kosten. Een set koppeling/drukgroep en lager kost ruim 200, weer ex btw.

Polarion

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door Polarion » 29 mar 2008, 22:48

d.vdkieboom schreef:Ik ben nog niet langs de BMW-garage geweest maar aanstaande zaterdag heb ik vrij van m'n werk en ga dan sowieso erlangs.
Het lijkt me niet echt verstandig om hier nog lang mee door te blijven rijden......een bevriende Renault-dealer zei inderdaad wel dat het iets is wat vaker voorkomt, dus ik ben benieuwd.

Het lijkt me trouwens niet dat het in de aandrijflijn zit want dan zou je het mijns inziens juist tijdens het rijden moeten horen en niet bij het in beweging komen. Het komt op mij over alsof de achteras iets kantelt doordat er speling op de rubbers is ontstaan.

Ik houd jullie op de hoogte!!!

Gr. Dennis
Weet je al iets meer??

Gebruikersavatar
firenza
Berichten: 411
Lid geworden op: 14 mar 2008, 21:53
Locatie: Omgeving Rotterdam.

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door firenza » 30 mar 2008, 02:49

ik kan wel een brug regelen, heb een bmw monteur laten rijden , en die roept zoals alle andere, dat het typisch bmw geluidjes zijn en dat het geen kwaad, kan,, pff denk dat ik binnekort tog maar overga op vervanging van die hardyschijf en dat kijk ik ook maar ff meteen, naar de drukgroep/druklagers en koppelingsplaat,, iemand goed adresje waar je dat goedkoop kan kopen?
E46 320ci Coupe (315.000km) =>Sold | E71 X6 x-drive 3.0d (60.000km) =>Sold
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe

Polarion

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door Polarion » 30 mar 2008, 11:51

firenza schreef:ik kan wel een brug regelen, heb een bmw monteur laten rijden , en die roept zoals alle andere, dat het typisch bmw geluidjes zijn en dat het geen kwaad, kan,, pff denk dat ik binnekort tog maar overga op vervanging van die hardyschijf en dat kijk ik ook maar ff meteen, naar de drukgroep/druklagers en koppelingsplaat,, iemand goed adresje waar je dat goedkoop kan kopen?
Ik kan begrijpen dat je er een beetje moedeloos wordt. Ik ben zelf bij dealers in de regio Rotterdam geweest. De eerste gaf aan dat het wel mee viel, gewoon doorrijden, de tweede gaf het eigenlijk ook aan. Maar...ik kan het gewoonweg niet accepteren, waarbij men pretendeert dat "BMW rijden geweldig maakt", dit geluid steeds aanwezig is. Het kost me dan een hoop centen, maar kan op deze wijze dingen uitsluiten. Nu iig kunnen het vliegwiel, koppeling en hardyschijf uitgesloten worden, want deze zijn nieuw. Het is weliswaar een ouderwetse manier van diagnose stellen, maar wel doeltreffend. (meer dan alleen maar een proefritje maken) Ik blijf doorgaan en hou je op de hoogte. Morgen auto halen en natuurlijk hou ik er rekening mee dat het gebonk nog aanwezig kan zij.

d.vdkieboom
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 dec 2007, 00:56
Locatie: Halsteren

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door d.vdkieboom » 30 mar 2008, 14:13

Polarion schreef:
d.vdkieboom schreef:Ik ben nog niet langs de BMW-garage geweest maar aanstaande zaterdag heb ik vrij van m'n werk en ga dan sowieso erlangs.
Het lijkt me niet echt verstandig om hier nog lang mee door te blijven rijden......een bevriende Renault-dealer zei inderdaad wel dat het iets is wat vaker voorkomt, dus ik ben benieuwd.

Het lijkt me trouwens niet dat het in de aandrijflijn zit want dan zou je het mijns inziens juist tijdens het rijden moeten horen en niet bij het in beweging komen. Het komt op mij over alsof de achteras iets kantelt doordat er speling op de rubbers is ontstaan.

Ik houd jullie op de hoogte!!!

Gr. Dennis
Weet je al iets meer??
Nee ben nog steeds niet geweest.......iedere keer komt er iets tussen waardoor het uitgesteld wordt alhoewel ik me wel zwaar aan het gebonk irriteer. Ga nu denk ik van de week overdags een keer langs bij de BMW-garage in Gouda, heeft iemand toevallig ervaring met deze garage?
Het lijkt bij mij trouwes minder te worden zodra ik een stuk met de auto heb gereden. Wanneer ik bijvoorbeeld 's ochtends naar mijn werk ga en een kilometer of 10 (binnendoorwegen, remmen-gasgeven-remmen) heb gereden lijkt het minder te worden.
BMW 330d Touring Executive

Polarion

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door Polarion » 30 mar 2008, 16:47

d.vdkieboom schreef:
Polarion schreef:
d.vdkieboom schreef:Ik ben nog niet langs de BMW-garage geweest maar aanstaande zaterdag heb ik vrij van m'n werk en ga dan sowieso erlangs.
Het lijkt me niet echt verstandig om hier nog lang mee door te blijven rijden......een bevriende Renault-dealer zei inderdaad wel dat het iets is wat vaker voorkomt, dus ik ben benieuwd.

Het lijkt me trouwens niet dat het in de aandrijflijn zit want dan zou je het mijns inziens juist tijdens het rijden moeten horen en niet bij het in beweging komen. Het komt op mij over alsof de achteras iets kantelt doordat er speling op de rubbers is ontstaan.

Ik houd jullie op de hoogte!!!

Gr. Dennis
Weet je al iets meer??
Nee ben nog steeds niet geweest.......iedere keer komt er iets tussen waardoor het uitgesteld wordt alhoewel ik me wel zwaar aan het gebonk irriteer. Ga nu denk ik van de week overdags een keer langs bij de BMW-garage in Gouda, heeft iemand toevallig ervaring met deze garage?
Het lijkt bij mij trouwes minder te worden zodra ik een stuk met de auto heb gereden. Wanneer ik bijvoorbeeld 's ochtends naar mijn werk ga en een kilometer of 10 (binnendoorwegen, remmen-gasgeven-remmen) heb gereden lijkt het minder te worden.
Even een vraag. Heb je nu last van het gebonk tijdens het koppelen en ontkoppelen of heb je last tijdens het ineens gasgeven gas los laten en weer gasgeven? Wanneer je bij het laatste het gebonk ook hoort, is grote kans dat 1 van de drie (of meer) rubbers van je diff. stuk is! Dit kun je op de brug controleren door met een bandenlichter aan je diff. te sjorren en bekijken met een goede ledlamp.

d.vdkieboom
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 dec 2007, 00:56
Locatie: Halsteren

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door d.vdkieboom » 30 mar 2008, 17:05

Polarion schreef:
d.vdkieboom schreef: Nee ben nog steeds niet geweest.......iedere keer komt er iets tussen waardoor het uitgesteld wordt alhoewel ik me wel zwaar aan het gebonk irriteer. Ga nu denk ik van de week overdags een keer langs bij de BMW-garage in Gouda, heeft iemand toevallig ervaring met deze garage?
Het lijkt bij mij trouwes minder te worden zodra ik een stuk met de auto heb gereden. Wanneer ik bijvoorbeeld 's ochtends naar mijn werk ga en een kilometer of 10 (binnendoorwegen, remmen-gasgeven-remmen) heb gereden lijkt het minder te worden.
Even een vraag. Heb je nu last van het gebonk tijdens het koppelen en ontkoppelen of heb je last tijdens het ineens gasgeven gas los laten en weer gasgeven? Wanneer je bij het laatste het gebonk ook hoort, is grote kans dat 1 van de drie (of meer) rubbers van je diff. stuk is! Dit kun je op de brug controleren door met een bandenlichter aan je diff. te sjorren en bekijken met een goede ledlamp.
Ik heb inderdaad last van de "bonk" bij koppelen en ontkoppelen en bij gas geven en loslaten....heb je hier ook ervaring mee, en dan heb ik dus een ander probleem dan jij hebt?! Dit zou ook kunnen verklaren waarom het ook is bij het achteruitrijden vanuit stilstand.
BMW 330d Touring Executive

Polarion

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door Polarion » 30 mar 2008, 19:32

Ik heb alleen last bij het opschakelen en dus bij het ontkoppelen. Bij het terugschakelen heb ik geen last. Bij een koude motor bonkt ie minder bij het ontkoppelen. Dat is mijn inziens te verklaren dat het rubber van het dubbele vliegwiel ook koud is en er minder speling op het rubber zit. Ik heb GEEN last tijdens lastwissel (gas open-dicht) De mannen van Autrans (revisiebedrijf voor transmissies & diff.) gaven aan dat de ophangrubbers kapot zijn bij bonken tijdens heftige lastwissels (het open - dicht verhaal) Ik post nog wel een foto van mijn diff.

Polarion

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door Polarion » 30 mar 2008, 20:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

d.vdkieboom
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 dec 2007, 00:56
Locatie: Halsteren

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door d.vdkieboom » 30 mar 2008, 21:20

Ik moet zeggen dat dit alles wel aardig verduidelijkt. Ik had meer het idee dat er rubbers rondom het differentieel zaten.

Ik heb het idee dat als dit bij mij het probleem is het een niet zo gigantisch dure reparatie gaat zijn.......moet van de week dan toch maar naar de BMW-garage.

Wordt dus wederom vervolgd
BMW 330d Touring Executive

Polarion

Re: Versleten achterasrubbers?

Bericht door Polarion » 30 mar 2008, 21:58

d.vdkieboom schreef:Ik moet zeggen dat dit alles wel aardig verduidelijkt. Ik had meer het idee dat er rubbers rondom het differentieel zaten.

Ik heb het idee dat als dit bij mij het probleem is het een niet zo gigantisch dure reparatie gaat zijn.......moet van de week dan toch maar naar de BMW-garage.

Wordt dus wederom vervolgd
Het diff. zit idd gewoon vast met 3 rubbers aan het subframe, waar de wielophanging etc aan vast zit. Bij de dealer kunnen ze de "rubberbussen" eruit en nieuwe er weer inpersen. Autrans wilde deze job niet uitvoeren daar hun mening was dat de BMW dealer hiervoor een soort "pully" voor heeft.

Voor jouw info het is dus van voren naar achteren: vliegwiel > koppelingsplaat > drukgroep > transmissie > hardyschijf > cardanas > kruiskoppeling > cardanas > kruiskoppeling > differentieel > aandrijfassen links & rechts.

Veel succes bij de dealer. Ben benieuwd

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”