DSC lampje

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Sybesma

DSC lampje

Bericht door Sybesma » 12 apr 2011, 12:40

Excuus het gaat niet om DTC maar om DSC lampje...
Recent de zomerwielen weer laten monteren op mijn E61 Touring uit 2006. Een oud probleem meteen weer terug: het DSC lampje gaat om de haverklap aan. Bij opnieuw starten is het probleem weg, maar vaak bij de eerste flauwe bocht is het meteen weer bingo. Heb ergens gelezen dat dit aan een kapotte sensor kan liggen of aan de bandenspanning? Wat moet ik hier mee, ik schrik telkens tijdens het rijden en weet niet goed of ik nu wel of niet moet doorrijden.
Laatst gewijzigd door Sybesma op 13 apr 2011, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: DTC lampje

Bericht door bjornc » 12 apr 2011, 13:22

Ik zou beginnen met bandenspanning controleren idd.

foklop

Re: DTC lampje

Bericht door foklop » 12 apr 2011, 14:04

Zou eens proberen om het RPA systeem opnieuw te initialiseren. Via je i-Drive menu "voertuig instellingen" te doen.
Autologic BMW is a genuine alternative to 'GT1', 'SSS', and 'ISIS', often providing quicker diagnostics, coding and programming to the BMW diagnostic tools.

peterkur

Re: DSC lampje

Bericht door peterkur » 16 apr 2011, 01:46

Het DSC lampje heeft niks met de bandenspanning te maken.
Daar is een ander lampje voor. Als de dsc gaat branden wil het al eens helpen om hem zelf even uit en aan te zetten en anders opnieuw te starten. Bij mij gaat het lampje swinters aan met de winter banden als ik te veel gas, en dat is op zich niet raar denk.

DSport

Bericht door DSport » 16 aug 2011, 19:41

heb een E46 en in enkele maanden ook 2 keer DSC lampje aan gehad; denk dat er wel een relatie is met bandenspanning - met mijn model!

1e keer bandenspanning gecontroleerd en van 1 band minimaal gecorrigeerd ( 0,1 bar of zo); lampje maanden niet meer aan

recent weer aan; dag later bleef het uit
bandenspanning bleek weer ~ 0,1bar af te wijken

'normaal' doorrijden is helemaal geen probleem, alleen zal het systeem de auto niet stabliliseren als deze begint uit te breken, dus beetje kalm aan en zelf rekening houden met natte wegen en sneeuw bijvoorbeeld :P

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 16 aug 2011, 21:04

Volgens mij gebruikt het dsc systeem dezelfde sensor als het bandenspanningsensor. Het lijkt mij op een ABS sensor

DSport

Bericht door DSport » 17 aug 2011, 10:48

bandenspaningssysteem van mijn E46 heeft geen bandenspanningssensoren - in de wielen dus - maar is inderdaad gebaseerd op toerentallen van ABS sensoren.
verschil in toerental L/R van de wielen - V/A apart - wordt geleerd door het systeem - na activeren inleerproces door indrukken knop - en als dan toerental L/R (teveel) gaat verschillen komt een waarschuwing voor mogelijk lekke band; in de handleiding wordt dit min of meer zo beschreven.
staat ook dat mogelijk geen waarschuwing komt bij snel leeg lopende band omdat systeem dit niet tjdig herkent.

mijn idee :roll:

DSport

Bericht door DSport » 04 nov 2011, 22:02

heb het nog steeds, af en toe, honderden kilometers ook weer niet.
contact uit/aan en is weg en blijft tijd weg.
negeer het nu min of meer, check wel even visueel de banden, soms ... :+

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”