Aanlopend / tikkend geluid
- Albert..M3
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 30 nov 2009, 21:49
- Locatie: bellingwolde
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Had ook dealer die zegt dit hoort zo. ja daag. Heb nu dealer in duitsland . en die zegen dit hoort niet zo . volgende week zaterdag moet ik hem heen brengen.
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Hi Tim,
dan is het volgens mij mogelijk dat ik jouw 2 keer in Leiden heb gezien. dinsdag 19 feb. dacht ik nog....zou dat kunnen? als je ook uit leiden komt kan je eens bij mij in de stappen en het geluid vergelijken en andersom.
even over die ingesleten tuimelaars, zou dit betrekking kunnen hebben op de terugroepactie op de oliepomp en de voorgeschreven motor olie?
dan is het volgens mij mogelijk dat ik jouw 2 keer in Leiden heb gezien. dinsdag 19 feb. dacht ik nog....zou dat kunnen? als je ook uit leiden komt kan je eens bij mij in de stappen en het geluid vergelijken en andersom.
even over die ingesleten tuimelaars, zou dit betrekking kunnen hebben op de terugroepactie op de oliepomp en de voorgeschreven motor olie?
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Klopt, ik kom uit Leiden ;-) Het geluid is vrij duidelijk te horen hoor.. het tikt gewoon als een tierelier.. Als ik over de hooigracht rij in Leiden ( insiders weten dit stukje weg ;-) ) dan rij je dus langs aan beide kanten geparkeerde auto's.. Op dit stukje bijvoorbeeld is het vreselijk.. dat tikken hoor je gewoon echt erg, zeker met het lekkere weer met de ramen open.. Ik erger me er gewoon aan ! Komt er een BMW M3 aan die tikt als een tijdbom..
Volgens mij is de terugroep actie niet van toepassing op dit bouwjaar ? Weet het niet zeker hoor, maar dacht te lezen dat dit voor eerdere 'uitgaves' van toepassing is... Olie is altijd de voorgeschreven olie geweest zover ik dit na kan gaan.. Lijkt me dat de dealer wel weet wat er in moet.. Ik kan me niet goed herinneren hoe het tikken was toen ik de auto kocht.. het was toen Februari, en je hoort het geluid pas echt goed met de ramen open..
Mocht je een keer tijd hebben.. graag ! Al vraag ik me nu gewoon af wat ik moet doen.. Veel zin / tijd om naar Duitsland te gaan heb ik helaas niet.. Misschien kan ik de dealer in Alphen de tips meegeven zoals hier boven vermeld ?
Nu weet ik dat er een BMW dealer in de buurt zit van waar onze zaak is gevestigd ( Rijnsburg ).. maar ik hoor daar niet veel positieve verhalen over.. Wat zouden jullie hier mee doen ? Het tuning gedeelte is vrij duidelijk.. Ik heb nu 3 bedrijven gemailed.. dus even afwachten.. alleen dat getik.. wat doe je er mee..
Volgens mij is de terugroep actie niet van toepassing op dit bouwjaar ? Weet het niet zeker hoor, maar dacht te lezen dat dit voor eerdere 'uitgaves' van toepassing is... Olie is altijd de voorgeschreven olie geweest zover ik dit na kan gaan.. Lijkt me dat de dealer wel weet wat er in moet.. Ik kan me niet goed herinneren hoe het tikken was toen ik de auto kocht.. het was toen Februari, en je hoort het geluid pas echt goed met de ramen open..
Mocht je een keer tijd hebben.. graag ! Al vraag ik me nu gewoon af wat ik moet doen.. Veel zin / tijd om naar Duitsland te gaan heb ik helaas niet.. Misschien kan ik de dealer in Alphen de tips meegeven zoals hier boven vermeld ?
Nu weet ik dat er een BMW dealer in de buurt zit van waar onze zaak is gevestigd ( Rijnsburg ).. maar ik hoor daar niet veel positieve verhalen over.. Wat zouden jullie hier mee doen ? Het tuning gedeelte is vrij duidelijk.. Ik heb nu 3 bedrijven gemailed.. dus even afwachten.. alleen dat getik.. wat doe je er mee..
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Beste Tim,
probeer s je auto af te laten stellen bij Paul Vlasbom uit Uden.
Hij verkoopt ook tuningsdelen op marktplaats, zoals airbox etc, en in de advertentie staat ook dat afstellen etc mogelijk is bij hem..!
probeer s je auto af te laten stellen bij Paul Vlasbom uit Uden.
Hij verkoopt ook tuningsdelen op marktplaats, zoals airbox etc, en in de advertentie staat ook dat afstellen etc mogelijk is bij hem..!
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
dan heb ik je indd. zien rijden in de Stevenshof op dinsdag, ik reed in tegenovergestelde richting en hoorde indd. een iets afwijkend gelijk uit je komen. dit kan echter ook komen door de aangepaste uitlaat. de terugroepacties zijn zeer zeker wél van toepassing op dit bouwjaar [2002]. alle autos van 2000 tot 05.2003 moeten deze terugroepacties hebben ondergaan. goede smering van de olie is essentieel bij een hogetoerenmotor als die van de M3.timvdr schreef:Klopt *knip laten we het een beetje overzichtelijk houden (320driver)
De BMW dealer die je bedoelt is waarschijnlijk Poelgeest in Katwijk, ik heb daar zelf wel goede ervaringen mee. tijdens het surfen kwam ik deze site tegen: http://www.speedtuning.nl/contact" onclick="window.open(this.href);return false;
deze mensen doen ook aan Alpha N software afstellen etc. zelf heb ik echter geen ervaringen met dit bedrijf.
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Mocht je de nokkenassen en de tuimelaars laten vervangen, maak daar dan duidelijke afspraken over met de dealer.
Ik had dezelfde tik, zou volgens de dealer de nokkenassen/tuimelaars zijn. Alles vervangen ( ong. 3000 euro )
3 tuimelaars vertoonden inderdaad verregaande slijtage, maar de tik was niet weg met de nieuwe onderdelen.
Overigens had ik geen modificaties als uitlaat/inlaat etc, en altijd de juiste olie gebruikt, dus daar zit het hem ook niet in
Ik had dezelfde tik, zou volgens de dealer de nokkenassen/tuimelaars zijn. Alles vervangen ( ong. 3000 euro )
3 tuimelaars vertoonden inderdaad verregaande slijtage, maar de tik was niet weg met de nieuwe onderdelen.
Overigens had ik geen modificaties als uitlaat/inlaat etc, en altijd de juiste olie gebruikt, dus daar zit het hem ook niet in
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Mooie M3, Ik heb je al een best vaak op de n206 gespot. Ik vond hem al wat zwaarder geluid maken dan een normale M3, maar dat komt natuurlijk door die supersprint uitlaat.
Jammer van dit probleem, succes ermee
Jammer van dit probleem, succes ermee
BMW ///M3 Cabrio SMG
- Albert..M3
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 30 nov 2009, 21:49
- Locatie: bellingwolde
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
De M3 van mij staat nu in duitsland bij een Bmw garage . Ik heb ook Versleten tuimelaar in zitten .In duitsland is de werkplaats tarief bijna de helft goedkoper dan hier in nederland.Markless schreef:Mocht je de nokkenassen en de tuimelaars laten vervangen, maak daar dan duidelijke afspraken over met de dealer.
Ik had dezelfde tik, zou volgens de dealer de nokkenassen/tuimelaars zijn. Alles vervangen ( ong. 3000 euro )
3 tuimelaars vertoonden inderdaad verregaande slijtage, maar de tik was niet weg met de nieuwe onderdelen.
Overigens had ik geen modificaties als uitlaat/inlaat etc, en altijd de juiste olie gebruikt, dus daar zit het hem ook niet in
Maar wat is de oorzaak van jou Tik dan Markless???
- Albert..M3
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 30 nov 2009, 21:49
- Locatie: bellingwolde
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Vandaag bericht gehad van de Garage.
zij zegen dat ze alle tuimelaars vervangen. er schijnen keer slechte soort zijn geweest. nu komen er nieuwe types in die harder zijn. dus de kop moet er ff af.
als het nu maar jaren goed blijft.
zij zegen dat ze alle tuimelaars vervangen. er schijnen keer slechte soort zijn geweest. nu komen er nieuwe types in die harder zijn. dus de kop moet er ff af.
als het nu maar jaren goed blijft.
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Zo, was ik weer ;-)
Ik ben 2 weken geleden bij Speedtuning geweest. De eigenaar ( Adam ) heeft me goed kunnen informeren over wat het 'schokken' en inhouden nou precies veroorzaakte. Het zou te maken hebben met het verkeerd afgesteld zijn van de ECU. De waardes stonden niet optimaal, en de software die er momenteel gebruikt werd was niet geheel van toepassing. Tevens heeft de vorige 'chipper' de max RPM veel te hoog gezet, waardoor het gevaarlijk werd om met deze software door te rijden.
Na een uur of 2 was de nieuwe software klaar, en kon er een testrit mee gemaakt worden. Zover ik weer maakt de M3 nu gebruik van een aangepaste Alpha N, maar hou me ten goede, ik heb er niet super veel verstand van ;-)
Het schokken is nu voor 70% minder, binnenkort voor een tweede afspraak om de gebieden tussen de 1800rpm en 3000 rpm aan te pakken. Rond dit toerental is het probleem gebleven, waardoor het nog steeds moeilijk is om netjes 50 / 60 te rijden.. To be continued dus !
Het 2e probleem: de koude start:
Dit probleem is niet minder geworden. Nog steeds moet ik de auto minstens 2 minuten laten draaien alvorens ik er normaal mee kan rijden. Vandeweek voor de grap direct na starten in zn achteruit gezet en weggereden, en toen viel de auto zelfs uit.. Heel irritant.. Mede omdat het probleem niet door iemand bekeken kan worden.. een koude start heb je 's morgens als je weg rijd..
Het andere probleem: het getik van de motor.. Zoals ik zei was de huidige BMW dealer van mening dat het geluid normaal was. Iets waar ik het dus niet mee eens ben. Speedtuning liet mij weten dat het wss de tuimelaars zijn, en dat het verholpen kan worden, alleen niet daar vrees ik ( groningen is ook een *** eind uit de buurt )
Vandaag een mailtje gestuurd naar Poelgeest in Katwijk. Nog geen half uur later ging de telefoon, met een medewerker die me tekst en uitleg kon geven. Volgens hem was het raadzaam dit probleem te laten oplossen door tuners, m.a.w. een Verbeek of een Carly Motors ( toevallig in dezelfde stad als waar ik woon ). Volgens hem was het niet raadzaam dit bij BMW te doen. Ik heb nog gemeld dat het naar mijn mening geen tuning-gerelateerd probleem is. De medewerker vond alsnog dat een BMW dealer hier niet het juiste adres voor is.
Nu zit ik dus met een dilemma. Het electronische tunings gedeelte loopt nu via Speedtuning, de onderhoudsbeurten bij BMW in Alphen a/d Rijn, en nu moet ik dus op zoek naar een 3e partij.. Ik begin er onderhand moedeloos van te worden
Het getik is niet erger, of mindere geworden, maar nog steeds **piep** irritant.. Iemand suggesties ?
Thanks & Groeten,
Tim.
Ik ben 2 weken geleden bij Speedtuning geweest. De eigenaar ( Adam ) heeft me goed kunnen informeren over wat het 'schokken' en inhouden nou precies veroorzaakte. Het zou te maken hebben met het verkeerd afgesteld zijn van de ECU. De waardes stonden niet optimaal, en de software die er momenteel gebruikt werd was niet geheel van toepassing. Tevens heeft de vorige 'chipper' de max RPM veel te hoog gezet, waardoor het gevaarlijk werd om met deze software door te rijden.
Na een uur of 2 was de nieuwe software klaar, en kon er een testrit mee gemaakt worden. Zover ik weer maakt de M3 nu gebruik van een aangepaste Alpha N, maar hou me ten goede, ik heb er niet super veel verstand van ;-)
Het schokken is nu voor 70% minder, binnenkort voor een tweede afspraak om de gebieden tussen de 1800rpm en 3000 rpm aan te pakken. Rond dit toerental is het probleem gebleven, waardoor het nog steeds moeilijk is om netjes 50 / 60 te rijden.. To be continued dus !
Het 2e probleem: de koude start:
Dit probleem is niet minder geworden. Nog steeds moet ik de auto minstens 2 minuten laten draaien alvorens ik er normaal mee kan rijden. Vandeweek voor de grap direct na starten in zn achteruit gezet en weggereden, en toen viel de auto zelfs uit.. Heel irritant.. Mede omdat het probleem niet door iemand bekeken kan worden.. een koude start heb je 's morgens als je weg rijd..
Het andere probleem: het getik van de motor.. Zoals ik zei was de huidige BMW dealer van mening dat het geluid normaal was. Iets waar ik het dus niet mee eens ben. Speedtuning liet mij weten dat het wss de tuimelaars zijn, en dat het verholpen kan worden, alleen niet daar vrees ik ( groningen is ook een *** eind uit de buurt )
Vandaag een mailtje gestuurd naar Poelgeest in Katwijk. Nog geen half uur later ging de telefoon, met een medewerker die me tekst en uitleg kon geven. Volgens hem was het raadzaam dit probleem te laten oplossen door tuners, m.a.w. een Verbeek of een Carly Motors ( toevallig in dezelfde stad als waar ik woon ). Volgens hem was het niet raadzaam dit bij BMW te doen. Ik heb nog gemeld dat het naar mijn mening geen tuning-gerelateerd probleem is. De medewerker vond alsnog dat een BMW dealer hier niet het juiste adres voor is.
Nu zit ik dus met een dilemma. Het electronische tunings gedeelte loopt nu via Speedtuning, de onderhoudsbeurten bij BMW in Alphen a/d Rijn, en nu moet ik dus op zoek naar een 3e partij.. Ik begin er onderhand moedeloos van te worden
Het getik is niet erger, of mindere geworden, maar nog steeds **piep** irritant.. Iemand suggesties ?
Thanks & Groeten,
Tim.
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Ik zou naar een goede tuner gaan. Die hebben veel meer verstand van zaken als de dealer. De dealer is goed met standaard zaken. Jou auto is niet standaard dus je moet iemand hebben die veel meer van de motortechniek weet.
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Ik snap alleen niet dat een dealer iets als een probleem wat betreft versleten tuimelaars niet kan oplossen. Dit staat verder toch los van het tuning gedeelte ?
Morgen dan toch maar eens contact opnemen met Carly Motors in Leiden, of heeft iemand een beter alternatief in regio Zuid-Holland ?
Morgen dan toch maar eens contact opnemen met Carly Motors in Leiden, of heeft iemand een beter alternatief in regio Zuid-Holland ?
- Albert..M3
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 30 nov 2009, 21:49
- Locatie: bellingwolde
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Een Beetje Bmw dealer kan de tuimelaars vervangen. De kop moet er wel af ..Ik ben hem nu al 4 dagen kwijt . Maar ik heb gezegt dat ik geen haast had . maar dat ik het goed wil hebben. rond de 2500 euro ben ik kwijt in duitsland . deze prijs is voor de tijd af gesproken .
Maar dat getik werd bij mijn M3 elke dag erger. en ik rij er alleen maar weekends mee dus Km krijgt hij niet. Heb hem half jaar terug de kleppen laten stellen .en toen was hij stil. maar na 1000Km begon het tikken weer .
Dus laat er een goede dealer na kijken. voor dat je meer schade aan je motor krijgt. dat is zonde van de euro`s.
Maar dat getik werd bij mijn M3 elke dag erger. en ik rij er alleen maar weekends mee dus Km krijgt hij niet. Heb hem half jaar terug de kleppen laten stellen .en toen was hij stil. maar na 1000Km begon het tikken weer .
Dus laat er een goede dealer na kijken. voor dat je meer schade aan je motor krijgt. dat is zonde van de euro`s.
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Ok, dan moet ik dus een dealer in Nederland vinden die me er bij willen helpen.. Ik wil dit soort reparatie's ook gewoon goed laten doen. Zeker als de auto ooit nog verkocht gaat worden komt een bon van de dealer naar mijn mening een stuk beter over dan dat van een 'Tuner'. Het probleem is nu echter dat geen enkele dealer die ik tot nu toe heb gesproken er raad mee weet.. Ik kan Den Haag nog proberen, wellicht dat die me kunnen helpen.. Duitsland is niet echt een optie..
Volgens de monteurs van BMW kon het probleem trouwens geen kwaad.. ik weet niet in hoeverre ik dat moet geloven ?
Volgens de monteurs van BMW kon het probleem trouwens geen kwaad.. ik weet niet in hoeverre ik dat moet geloven ?
- Albert..M3
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 30 nov 2009, 21:49
- Locatie: bellingwolde
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Ze kunnen wel zegen het kan geen kwaad . Haha.
Maar waar ze tikken heb je ook ruimte . en dat word steets slimmer.
je kan keer overwegen om je kleppen te laten stellen.
Nou als hij goed aan het tikken is . Dan komt er ruimte op je tuimelaar die de klep in drukt.
Als je ruimte heb dan gaat de klep niet ver genoeg open . dus dan heb je geen goede verbranding in je motor. Zo tuimelaar kan keer breken .. Of hij begind ook op je nokkenas in te slijten. en 1 nokkenas kost dikke 600 euro . en dat plus de andere reparatie dan ga je gauw na de 4000 euro. De kant van de tuimelaar die de klepsteel indrukt daar komt vaak slijt sporen.
Is Hereveen geen optie dan voor je ??? Bij De Beier.
Maar waar ze tikken heb je ook ruimte . en dat word steets slimmer.
je kan keer overwegen om je kleppen te laten stellen.
Nou als hij goed aan het tikken is . Dan komt er ruimte op je tuimelaar die de klep in drukt.
Als je ruimte heb dan gaat de klep niet ver genoeg open . dus dan heb je geen goede verbranding in je motor. Zo tuimelaar kan keer breken .. Of hij begind ook op je nokkenas in te slijten. en 1 nokkenas kost dikke 600 euro . en dat plus de andere reparatie dan ga je gauw na de 4000 euro. De kant van de tuimelaar die de klepsteel indrukt daar komt vaak slijt sporen.
Is Hereveen geen optie dan voor je ??? Bij De Beier.